Toon posts:

Harddisk LEDs werken niet met S-ATA controller

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben van plan om om mijn 80 gb ide schijf te vervangen door 2 36gb raptors op een s-ata raid controller.... nou denk ik dat de activity led voorop de pc niet meer gaat werken als die hdds op een externe controller zitten ipv op de ide aansluiting op t moederboard waar ie nu op zit... ik las namelijk in de handleiding van mn pc dat de led alleen activiteit meet van de ide kanalen (hd + cdrom etc.). Nou weet ik dat er controllers zijn met een led aansluiting en dat ik de led daar aan zou kunnen koppelen... probleem alleen is dat het een dell dimension 4550 en ik niet bij die led kan voor... er zit ook geen led aansluiting op het moederboard waar dat stekkertje in zou kunne zitten.. er loopt 1 platte kabel van het moederboard naar de voorkant van de kast naar een kaartje waar de usb aansluiting aan de voorzijde zitten... op dat kaartje aan de voorzijde loopt weer een iets kleinere platte kabel die weer naar een ander chipje gaat waar waarschijndelijk de powerknop / led achter zit (kan dat niet goed zien want het zit allemaal weggewerkt en ik kan er niet bij.. alles zit daar vast). verder loop er nog een audio kabel van de geluidskaart naar dat zelfde kaartje aan de voorzijde waar ook die platte kabel van de usb uitkomt... Maargoed, is er een mogelijkheid om toch die led te laten werken? zijn er bijv s-ata controller kaarten die led signaal via de mobo kunnen doorgeven zodat ze geen externe led kabel hoeven?

hier is een foto van die kabel van t moederboard (links) naar die chip op de voorkant van de kast (rechts).... voor de rest lopen er dus geen kabels naar voor behalve dan die zwarte audio cable voor hoofdtelefoon voorop
http://img228.imageshack.us/img228/9190/pb220147we0.jpg

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Op je SATA controller zitten daarvoor de juiste pinnetjes. Doe wat meer moeite en soldeer eventueel nieuwe kabeltjes aan de led die nu in je kast zit. Evt vervang je hem door een met een andere kleur omdat je er dan toch al zit.

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

Verwijderd

Topicstarter
Ja maar ik kan niet bij die led... die harddisk dinges zit ervoor en die zit muurvast... zitten ook geen normale schroeven in die je los kan draaien... Zijn er geen s-ata controllers die het signaal aan de mobo doorgeven zodat een externe led kabel overbodig is? dat zou t handigst zijn in mijn geval
trouwens pin 39 + 40 is toch voor de led bij IDE aansluitingen? kan ik daar geen kabeltje voor halen dat ik de ene kant op de led connector van de seral ata controller doe en de andere kant op pin 39 + 40 op een willekeurige ide aansluiting? zo ja wat voor kabel is dat dan? ik kan ze nog niet echt vinden die led kabeltjes

[ Voor 80% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2006 15:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik heb m inmiddels uit elkaar gekregen en die led zit dus inderdaad aan die chip vast waar die kleinere platte kabel naartoe gaat... dan zou ik moeten gaan solderen... het is een chip van dell zelf waar zowel de powerknop als de let opzit, dus dat risico neem ik liever niet om daar mee aan de gang te gaan.... het handigst zou zijn als ik die led connector op de sata controller kon koppelen aan pin 39/40 van een ide aansluiting.... of een controller die het signaal doorgeeft aan de mobo is nog beter natuurlijk :)

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2006 17:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
Niemand die een goeie oplossing weet hier?

Verwijderd

[ruw modus] Als je dat ding openbreekt krijg je geloof ik gewoon allemaal losse pinnetjes. Dat plastic is afwerking[/ruw]

Al eens gedacht aan het draadje halver wege gewoon door knippen en door solderen?

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-02 00:38
solderen zou niet gevaarlijk moeten zijn, gewoon de LED vervangen door een 'gewone' diode (en een weerstandje afaik) en je zit zoiezo goed. of nog beter: buig dells led weg, (gewoon verbinding intact laten, maar buig m bij t gaatje weg ;) ) en zet je eigen (op je controller aangesloten) ledje ervoor terug.

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

wat dacht je van geen ledje :) bedoel wat moet je er eigenlijk mee ...

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 22 november 2006 @ 22:02:
[ruw modus] Als je dat ding openbreekt krijg je geloof ik gewoon allemaal losse pinnetjes. Dat plastic is afwerking[/ruw]

Al eens gedacht aan het draadje halver wege gewoon door knippen en door solderen?
Welk draadje had je in gedachte van die platte kabel die naar dat chipje gaat? (rechtsboven op foto)

juist in die kabel zitten meer draadjes voor de powerknop / hd led / power led etc etc.. lijkt me dus geen goed plan om die kabel door te knippen.... verder zitten er nerges losse pinnetjes... aan de andere kant van de chip (zie je niet op de foto) gaat er een kleine connector in die chip die je ook aan het begin van die kabel zit op die grootere dell chip in het midden... dus ik heb eigenlijk alleen de mogelijkheid tot solderen mits ik weet welke punten er gesoldeerd moeten worden... maar toch doe ik dat liever niet... heb zoiezo de spullen er niet voor hier en geen arvaring mee... als er iets mis gaat en die chip gaat kaduk dan kan ik m ook niet meer aanzetten omdat daar ook de power knop opzit etc... is allemaal dell speciek spul dus niet makkelijk te vervangen

Verwijderd

Topicstarter
StuiTeR schreef op woensdag 22 november 2006 @ 22:08:
wat dacht je van geen ledje :) bedoel wat moet je er eigenlijk mee ...
harddisk load in de gaten houden?

Verwijderd

Topicstarter
iceheart schreef op woensdag 22 november 2006 @ 22:08:
solderen zou niet gevaarlijk moeten zijn, gewoon de LED vervangen door een 'gewone' diode (en een weerstandje afaik) en je zit zoiezo goed. of nog beter: buig dells led weg, (gewoon verbinding intact laten, maar buig m bij t gaatje weg ;) ) en zet je eigen (op je controller aangesloten) ledje ervoor terug.
die let zit vast op dat chipje gesoldeerd... je kunt m niet buigen.. alleen afbreken wss... en dat doe ik liever niet

Verwijderd

Topicstarter
Kan ik niet gewoon een kabeltje kopen om een verbinding te maken tussen de led aansluiting op de sata controller en pin 39 +.40 op een ide aansluiting van mn mobo... dat zou toch moeten werken dan? dan geeft de sata controller de led activity door via mn ide aansluiting en dan zou het wel aan moeten komen bij de led toch?

• Ray

Ray

Verwijderd schreef op woensdag 22 november 2006 @ 23:59:
[...]

harddisk load in de gaten houden?
tja als je daar op die manier belang aan hecht. Het is volgens mij totaal niets zeggend...maar goed.... zoals je zult begrijpen heb ik dus zelf geen ledje :) ook niet voor mijn opticals...eigenlijk nergens voor omdat ik stom irritant vind en hele display bij mij juist uitgeschakeld heb...

Verwijderd

Topicstarter
StuiTeR schreef op donderdag 23 november 2006 @ 08:25:
[...]

tja als je daar op die manier belang aan hecht. Het is volgens mij totaal niets zeggend...maar goed.... zoals je zult begrijpen heb ik dus zelf geen ledje :) ook niet voor mijn opticals...eigenlijk nergens voor omdat ik stom irritant vind en hele display bij mij juist uitgeschakeld heb...
Is er geen mogelijkheid om die led-aansluiting op de sata-controller op een of andere manier op pin 39/40 van een IDE aansluiting te krijgen? of kan ik draad 39/40 van zon ide kabel niet doorknipen en er een kroonsteentje tussen maken zodat ik die led kabels die uit de sata controller komen erbij kan proppen in dat krronsteentje? Zit daar geen mogelijkheid in erges in die richting? Niemand met een oplossing hiervoor? En waar koop ik die led kabels trouwens met zon led connector erop die in led aansluiting van de controller moet? Ik heb gezocht bij verschillende online shops maar dat soort kabeltjes zie ik er niet tussen ;/

• Ray

Ray

zo'n kabel zul je waarschijnljk niet vinden simpelweg om de reden dat 'iedereen' wel 2 draadjes aan een ledje kan solderen. dus maak die zelf zou ik zeggen. Daarnaast zou ik NOOIT controller draden gaan samenvoegen op de manier waarop jij het wil. Dat is echt vragen om problemen

Verwijderd

Topicstarter
Oke en stel dat ik die draadjes aan dat ledje soldeer hoe moet ik hem dan in de led aansluiting van de controller krijgen? Kan moeilijk dat draadje op die pinnetjes gaan solderen he

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2006 13:28 ]

Verwijderd

Topicstarter
Of zijn die led connectors wel te koop?

Verwijderd

Topicstarter
Ik doe t wel zonder led.. als ik t goed begrijp is t praktisch onmogelijk om zon kabeltje van de controller naar de led te laten lopen.. zoiezo omdat ik al niet aan zon led-connectortje kan komen

Verwijderd

Ik heb hetzelfde probleem. Die kabeltjes zijn wel te koop maar niet elke computerwinkel verkoopt ze.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 25 november 2006 @ 17:46:
Ik heb hetzelfde probleem. Die kabeltjes zijn wel te koop maar niet elke computerwinkel verkoopt ze.
Heb t gemerkt ja, heb al wat af gezocht maar nog niks tot nu toe

Verwijderd

Topicstarter
misschien kan ik zoiets gebruiken:

http://www.pigselectronics.com/graphics/large/CDAUD2.JPG

is een cd rom audio cable maar lijkt wel veel op led connector denk ik

dit is er een voor 2 pinnen: http://www1.nl2.conrad.co...2/976262_LB_00_FB.EPS.jpg

Verwijderd

Ten eerste begrijp ik totaal niet waarom jij zo nodig een ledje moet hebben branden, immers gaat het erom dat je hardeschijven gewoon doen wat jij wilt, als je hardeschijf het niet doet of juist druk bezig is dan merk je dat vanzelf wel.

Aangezien het ook softwarematig kan (wat je zelf ook wel had kunnen bedenken/of vinden door te googlen)

Is hier je resultaat:

http://www.softpedia.com/...sk-Utils/DriveGLEAM.shtml

als je de moeite neemt om op download te klikken ben je in 1 keer klaar met dat gezeur over een ledje.

en hier nog eenzelfde programma mocht de 1e niet bevallen.

http://www.bestsoftware4d...or-download-jjbuicjn.html.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 25 november 2006 @ 18:40:
Ten eerste begrijp ik totaal niet waarom jij zo nodig een ledje moet hebben branden, immers gaat het erom dat je hardeschijven gewoon doen wat jij wilt, als je hardeschijf het niet doet of juist druk bezig is dan merk je dat vanzelf wel.

Aangezien het ook softwarematig kan (wat je zelf ook wel had kunnen bedenken/of vinden door te googlen)

Is hier je resultaat:

http://www.softpedia.com/...sk-Utils/DriveGLEAM.shtml

als je de moeite neemt om op download te klikken ben je in 1 keer klaar met dat gezeur over een ledje.

en hier nog eenzelfde programma mocht de 1e niet bevallen.

http://www.bestsoftware4d...or-download-jjbuicjn.html.
ja dat wist ik wel dat t softwarematig kon maar dan heb ik zon icon staan in mn tray rechtsonder en ik wil gewoon mn huidige led op mn case blijven behouden.. is ook niet handig als je met full screen applicaties bezig bent he... maar toch bedankt voor je reactie :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 25 november 2006 @ 18:46:
[...]

ja dat wist ik wel dat t softwarematig kon maar dan heb ik zon icon staan in mn tray rechtsonder en ik wil gewoon mn huidige led op mn case blijven behouden.. is ook niet handig als je met full screen applicaties bezig bent he... maar toch bedankt voor je reactie :)
[hele domme vraag]
waarom in godsnaam moet jij een ledje hebben branden als jij in een fullscreen applicatie werkt, of heb je je hardeschijf geluidsdicht gemaakt?
[/hele domme vraag]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 25 november 2006 @ 18:49:
[...]

[hele domme vraag]
waarom in godsnaam moet jij een ledje hebben branden als jij in een fullscreen applicatie werkt, of heb je je hardeschijf geluidsdicht gemaakt?
[/hele domme vraag]
is iets dwangmatigs... ik wil gewoon dat alles blijft werken :P maargoed, als het allemaal zoveel moeite is om alleen al zon connectortje te krijgen dan laat maar zitten hoor

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-02 16:02

ThaHandy

Discovery Channel

zover ik weet wordt de HD led op de moederbord gebruik met een losse raid controller :)
is per type verschillend denk ik

[ Voor 14% gewijzigd door ThaHandy op 25-11-2006 19:45 ]

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

ThaHandy schreef op zaterdag 25 november 2006 @ 19:45:
zover ik weet wordt de HD led op de moederbord gebruik met een losse raid controller :)
is per type verschillend denk ik
Bij mij op een VIA chip werkt het niet, op de Promise chip wel.

Ik heb trouwens nog nóóit naar dat ledje gekeken. Weinig interessants aan te zien en daarnaast zie ik mijn PC niet eens staan onder het bureau. :)

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Guardian Angel schreef op zaterdag 25 november 2006 @ 19:50:
[...]

Ik heb trouwens nog nóóit naar dat ledje gekeken. Weinig interessants aan te zien en daarnaast zie ik mijn PC niet eens staan onder het bureau. :)
ah, komt wel mooi uit dan, ik was toch al van plan een promise TX2200 te kopen
(http://www.promise.com/pr...0/1%20HBAs&product_id=128)

omdat dat een van de weinige sata150 kaarten is die sata II opties als ncq, tcq etc ondersteunt... en die nieuwe raptor serie (###ADFD) heeft ook NCQ etc... maar ik zag dat er op die tx2200 kaart aparte led headers zaten maargoed hij zal het ook wel kunnen aansturen via de mobo dan zoals je aangeeft :)

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-02 16:02

ThaHandy

Discovery Channel

Guardian Angel schreef op zaterdag 25 november 2006 @ 19:50:
[...]

[..]
jup hier ook :)
promise sx4 s150

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nog ff snel 1 vraag... Ik hou straks een vrije IDE0 aansluiting over omdat ik mn IDE harddisk eruit haal.... Op mn andere IDE1 aanlsuiting zit op de master mn DVD-ROM en op de slave mn CD-RW... kan ik dan het best die DVD-ROM op de master van de IDE0 zetten? Of gaat dit ten koste van de bandbreedte van de SATA controller als er alsnog 2 IDE kanalen in gebruik zijn? Ik heb een 32bit / 33mhz pci bus... Ik had gelezen in de FAQ dat het beter was voor aparaten om een eigen apart IDE kanaal te hebben... Vraag me dus alleen af of dat dit ten koste gaat van de Bandbreedte van andere externe PCI devices zoals de SATA controller als alle IDE kanalen in gebruik zijn of als er maar 1 gebruik is...

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2006 23:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
Niemand? ;p

Verwijderd

Topicstarter
Nee dus ;(

• Ray

Ray

* Ray mompelt iets dat me een dergelijk kick wangedrag men niet zo snel geneigd is te helpen :(

Verwijderd

Topicstarter
StuiTeR schreef op maandag 27 november 2006 @ 22:04:
/me mompelt iets dat me een dergelijk kick wangedrag men niet zo snel geneigd is te helpen :(
:?

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2006 21:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
Heeft niemand een antwoord op mijn vraag ;(

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2006 21:02 ]

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Ja.... nee. :)