Toon posts:

Weggaan uit Nederland

Pagina: 1
Acties:
  • 632 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Nederland is een prachtig land en Nederlanders zijn prachtige mensen, maar de sfeer is kapotgemaakt. Het lelijke beeld doet Nederland en de warme Nederlanders die ik ken in mijn omgeving, onrecht. Welke politici durven te onderzoeken wat de politiek van scheiding en de verallochtonisering van een miljoen mensen voor economische schade aanricht?

Ik probeer handelscontacten op te bouwen met het Midden-Oosten en Afrika. De investeerders daar hebben gehoord dat Nederland niet blij is met buitenlanders. Ze zijn hier nooit geweest, maar de naam en faam is kennelijk vooruitgesneld.

Ik zie het bij hoogopgeleiden om mij heen, mensen met heel goede banen. Alleen al dit jaar heb ik er vier zien emigreren, en een vijfde heeft plannen. Deze topmensen zijn niet gebonden aan een land –zeker niet als ze ervaren dat ze als allochtonen niet gewild zijn. Nederland heeft nooit bekend gestaan om zijn goede salarissen en kansen voor startende ondernemers. Maar er was hier een klimaat van tolerantie en openheid voor andere culturen en ideeën.

Ook ondernemers en werkgevers, die ’van nature neutraal naar mensen kijken en personeel aannemen op basis van kwaliteiten en capaciteiten’, zijn volgens mij beïnvloed door politici en de verslechterde sfeer. Zij zijn ook mensen. Wat doe je als iemand goede papieren heeft, maar je bezorgd bent dat zijn komst problemen geeft op de werkvloer?

Zo blijft talent onbenut, bij allochtone jongeren, bij zeer hoogopgeleide vluchtelingen die met een geringe investering aan de slag zouden kunnen, terwijl het Nederlandse bedrijfsleven roept om gekwalificeerde arbeidskrachten.

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Maar wat is nu precies je discussiepunt?

• ROFLASTC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-11 16:27

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Moeten wij een oordeel plaatsen bij jouw constatering?

Ik wil ook wel weg maar dan om een plek met meer rust, ruimte en regelmaat en beter weer. Voor de economie hoef je het niet te doen in Europa denk ik en sociale omstandigheden zijn meestal gammel afhankelijk van wie je het vraagt. Bedenk wel dat politie en justitie redelijk coulant is in NL en dat je voor hardrijden in Frankrijk veel sneller aan een celstraf en 3000,-E boete zit. Ik noem maar wat natuurlijk maar gras is altijd groen.

And it goes BRAAAAAPP!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

OMX2000

By any means necessary...

Dit is een iets wat bij de mensen die wat verder kijken dan hun neus lang is, al langer bekend. Ik vind het zeer zorgerlijk. Er is de laatste 4 jaar teveel gefocussed op hoe wij Nederlanders denken over allerlei zaken (met name normen en waarden), maar we zijn vergeten dat we onze waarden en normen die we al jaren koesteren overboord zijn aan het gooien.
De Nederlanders met wat minder visie lijken hier geen probleem in te zien, terwijl dit juist voor de toekomst veel kan impliceren. Nederland heeft altijd een zuigkracht gehad op buitenlanders die in hun eigen land verketterd worden. Hierdoor zijn er veel anders denkenden, geleerden etc naar ons land gekomen.
Om een of andere reden wordt hier te weinig bij stil gestaan, en vinden wij het als Nederlanders niet erg, of niet erg genoeg, dat we een slechte naam hebben gekregen in het buitenland.
Ik kan me zo snel twee redenen bedenken waarom dit gebeurd:

1. Het ontbreken van leiderschap met een duidelijke lange termijn visie en een sterke filosofie
2. Politiek is een beetje gekaapt door "het simplistische denken". De rol van intellectuelen is verkleind, waardoor we te weinig gestuurd worden foor feitelijke kennis, maar gedreven worden door onderbuikgevoelens.

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

• boner
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:45

boner

misantropisch altruïst

Ik denk dat er zwaar wordt overdreven. Allereerst is Nederland niet zo heel erg ongastvrij als het lijkt. Het zijn slechts de extremen die zichtbaar zijn. Zowel extreem links als extreem rechts doen alsof het hier slecht is. Links schreeuwt moord en brand omdat er mensen uit moeten, rechts schreeuwt moord en brand als er mensen inwillen. De pers legt, op zoek naar een sappig en eenvoudig verhaal, op alle slakken zout en probeert er een slaatje uit te slaan.

Helaas werkt dat laatste weer polariserend en gaan de extremen weer harder tekeer. danwel omdat ze success hebben danwel omdat ze juist geen success hebben.

Gelukkig hebben we in nederland nog steeds de driedeling regelgevers, rechters, en uitvoerders. Verdonk kan niemand uitzetten als er geen rechter is die haar ondersteunt. Het enige dat ze kan is eventueel mensen, als het landsbelang is gediend, mensen versneld een paspoort geven. het kalou verhaal. En blijkbaar vindt de pers een voetballer landsbelang (stemmingmakerij en polarisatie).

het buitenland hoort natuurlijk de pers, en daar zou het journaille zich eens rekenschap van moeten geven.

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

je hebt opzich wel gelijk... Pim Fortuyn heeft nederland kennis laten maken met het Populisme in de politiek, speel in op onderbuik gevoelens die een andere populist de wereld in heeft geholpen en je maakt het... door de normen en waarden babbel haalt men een stukje van het idee terug waar de jeugd in de 60er jaren tegen in opstand kwam...

Bikemounts.nl op maat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Ik heb niet echt tijd om er uitgebreid op in te gaan, maar ik denk dat de recent aflevering van Tegenlicht goed bij de ideeën van de TS aansluiten. Het is een algehele trend geworden in Nederland om vooral aan navelstaren te doen. En de media werkt daar enorm hard aan mee, vergelijk bijvoorbeeld eens het Belgische journaal met het Nederlandse journaal. Dat is letterlijk en figuurlijk een wereld van verschil.

Je ziet het ook terug in de politieke partijen, partijen die stilstand, hang naar het verleden en geen verandering preken staan op winst, zowel linksom en rechtsom. (SP en CDA). Partijen die de samenleving dynamischer, zowel linksom en rechtsom, willen maken (PvdA en VVD) staan op verlies.

Ik hoor van veel mensen aan de rechterkant het 'dreigement' om te emirgreren als er een links kabinet komt, maar ik denk dat netto de emigratie uit Nederland onder het huidige, geheel rechtse, kabinet toch wel op een record hoogte lag.
(om maar even op verkiezingssfeer te blijven)

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:38

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

misschien is het wel zo net de bron van deze toespraak erbij te zetten:

http://www.trouw.nl/hetni...chtelingen_blijft_onbenut

het betreft een toespraak die de allochtone ondernemer Navid Otaredian (een politieke vluchteling die sinds 1984 hier woont en een succesvol bedrijf heeft alswel enige stichtingen ter herintegratie van hoger opgeleidde allochtonen heeft opgericht) deed op het jaarcongres van MKB-nederland

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Freek de Jonge de had gisteren een treffende opmerking tijdens zijn show,
gelukszoekers worden uit Nederland geweerd terwijl de emigratie op zijn hoogst. Nederlanders die hun geluk elders gaan zoeken.

Het zou wel mooi zijn als ze net zo worden ontvangen als in Nederland :+

• motormuus
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-06-2022
Is het gras bij de buren niet altijd groener?

Alles lijkt allemaal heel leuk als je er niet elke dag inzit.. zit je er wel elke dag in dan gaan je daar ook dingen opvallen waar je niet mee eens bent. :)

Edit: Motormuus zou ook graag willen emigreren naar schotland/ierland,(zit zo'n leuk sfeertje vind ik :) ) maar lijkt me zo moeilijk om daar een leven op te bouwen als 24 jarige zonder echt een vak te hebben geleerd ;(

[ Voor 35% gewijzigd door motormuus op 22-11-2006 20:36 ]

Fokky's nemen de wereld over \^0^/

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-12 10:45
Ik heb er wel eens over nagedacht, al ben ik niet hoog opgeleid of whatever.
Af en toe baal ik enorm van Nederland, maar aan de andere kant, mijn "roots" liggen hier wel, en ik denk dat ik Nederland toch enorm zou missen als ik elders zou gaan wonen.
Ik denk dat het voor mensen die een partner vinden in een ander land wellicht anders is, maar "zomaar" je boeltje oppakken, en in een ander land je geluk zoeken is maar voor weinig mensen weggelegd volgens mij. Tenminste, ik hoor van veel mensen dat er toch altijd wat heimwee blijft zitten, en veel mensen hebben toch de neiging om, bijv. bij pensioen of VUT etc., terug te keren naar Nederland.

Edit:
Motormuus, ik snap denk ik wel wat je bedoelt...
* Brede P droomt af en toe wel eens over hoe het zou zijn om in Denemarken een nieuw leven op te bouwen, heerlijk dat sfeertje daar.
Maar dan komt het praktisch denken, en haak ik al gauw weer af.
Maar het er over dromen blijft leuk...

[ Voor 18% gewijzigd door Brede P op 22-11-2006 20:52 ]

• Pandemic
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-12 20:41
Ik ben nog niet hoogopgeleid, maar hopelijk heb ik toch binnen 3 jaar mijn WO Geneeskunde binnen. En dan hoor ik denk ik wel tot die groep.

En ik moet eerlijk zijn: ik en andere mensen die ik ken die in maastricht studeren (onder andere International business, geneesko's en psychologie studenten), hebben het er steeds vaker over om straks maar gewoon te vertrekken. Want dit land gaat kapot; het links kabinet wat er gaat komen gaat ook niet zorgen voor een beter klimaat, en de kenniseconomie stimuleren zal ze ook niet lukken.

Daarnaast word van ons gezondsheidzorg werkers verwacht dat we meer gaan werken voor minder geld. Terwijl de meeste artsen toch al zo'n 70 uur per week werken, en het voor net afgestudeerde huisartsen tegenwoordig zelfs al moeilijk is om een redelijk salaris op te bouwen (iemand die nu huisarts word zal waarschijnlijk niet in een kast van een huis wonen op zijn 50ste, terwijl dat 30 jaar geleden dus wel zo was).

Ik zelf heb als reden om niet te vertrekken het feit dat ik toch nog altijd houdt van nederland; hier liggen mijn roots mijn vrienden en familie. Maar als het er straks opaan gaat komen ben ik weg; en velen met mij.

Dan kun je moralistisch gaan zijn en zeggen dat je door de nederlandse regering je studie hebt kunnen volgen. Maar zo denk ik helaas niet.

Het is mijn leven, en als de lijn zich zo doorzet zoals dat nu is in nederland (toenemende onveiligheid, die ik vooral 's nachts op straat voel), dan ben ik straks weg.

Mijn betoog is niet naadloos sluitend, daar ben ik me van bewust, dus kom maar op met die kritiek :P .

Verwijderd

Ik wens je er succes mee ;) Deze reden om te willen emigreren is een slechte omdat bestuurlijke problemen overal hetzelfde zijn en mensen overal dezelfde fouten maken. Maar ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat je in het buitenland een enorme cultuurachterstand zal hebben, zelfs als je de taal perfect spreekt, en dat je daardoor in je sociale leven ernstig belemmerd wordt. Je mist simpelweg de kleine dingen die autochtonen daar hun hele leven meekrijgen, zaken van het niveau uitdrukkingen, TV-series uit je jeugd, omgangsvormen, noem maar op, al die kleine dingen die ons Nederlander maken, maken je daar buitenlander. Je kan nog zo goed meedoen, de buitenstaander blijf je altijd. Wat dat betreft is het idee van volledige integratie waanzin.

Natuurlijk zijn er wel goede redenen om het sociale isolement voor lief te nemen en toch te emigreren, vele zelfs. Maar als je werkelijk denkt dat andere landen beter bestuurd worden en dat als emigratiereden aanhoudt, kom je zeker van een koude kermis thuis.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 23-11-2006 15:15 ]

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-03-2021
Verwijderd schreef op donderdag 23 november 2006 @ 15:13:
Ik wens je er succes mee ;) Deze reden om te willen emigreren is een slechte omdat bestuurlijke problemen overal hetzelfde zijn en mensen overal dezelfde fouten maken. Maar ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat je in het buitenland een enorme cultuurachterstand zal hebben, zelfs als je de taal perfect spreekt, en dat je daardoor in je sociale leven ernstig belemmerd wordt.
In welk land heb jij voor langere tijd vertoefd? Had je toen de intentie Nederland achter je te laten?
Alleen voor politieke, bestuurlijke redenen emigreren lijkt me een beetje onzinnig. Ik denk dat er echter meer achter zit.

Ik denk dat je gelijk hebt als je zegt dat je een achterstand hebt, maar ik denk dat sommige mensen zichzelf juist daardoor kunnen motiveren om een cultuur en een taal te leren. Zeker als je gefascineerd bent door die cultuur, het land, de mensen en het landschap etc.

Daarnaast, als je hoogopgeleid bent, ben je al van een hoop problemen verlost. Je hebt waarschijnlijk werk en daar ontmoet je meestal ook hoogopgeleide mensen, soms ook buitenlanders, die meestal wel open staan voor contacten met andere buitenlanders. Ik denk in het algemeen dat als je rekening houdt met de plaatselijke gewoonten en oprechte interesse toont in mensen, dat je een heel end komt en je zeker een bevredigend leven kunt leiden.
Je mist simpelweg de kleine dingen die autochtonen daar hun hele leven meekrijgen, zaken van het niveau uitdrukkingen, TV-series uit je jeugd, omgangsvormen, noem maar op, al die kleine dingen die ons Nederlander maken, maken je daar buitenlander.
Misschien als je het op een ander continent zoekt. Mijn ervaring is dat juist dingen als "TV-series uit de jeugd" vrijwel overal over de wereld vertoond zijn. Dan heb ik het natuurlijk niet over Bassie en Adriaan, maar er zijn genoeg andere wereldwijd bekende fenomenen om over mee te kunnen praten.
Neem nou het volgende voorbeeld: In ieder land was er een periode dat er weinig TV-zenders waren. De invoering van een extra publieke zender was iets bijzonders. De herinnering daaraan en de grote verandering in het medialandschap is in veel landen ongeveer hetzelfde. Dat stukje jeugdsentiment zul je dan ook bij vele jongeren vinden.

En om even te relativeren: Hoe vaak heb jij het in Nederland eigenlijk over dingen die gerelateerd zijn aan jeugdsentiment? Denk je niet dat dat slechts voor een bepaalde periode in je leven interessant is, op het moment dat je je voor het eerst realiseert dat die dingen echt voorbij zijn en dat het geluk wat je toen voelde nooit meer in die vorm terugkomt? Zeker als je in het buitenland op den duur vrouw en kinderen hebt dan is dat allemaal van minder belang denk ik. Dan bouw je weer nieuwe "jeugdsentimentachtige" constructies.

De omgangsvormen moet je natuurlijk wel gewoon leren, vooral als je in een land gaat wonen waar deze nogal strict zijn, zoals in Japan bijvoorbeeld.
Je kan nog zo goed meedoen, de buitenstaander blijf je altijd. Wat dat betreft is het idee van volledige integratie waanzin.
Buitenstaander is denk ik het verkeerde woord. Je blijft speciaal, zoals ook het hebben van buitenlandse vrienden in Nederland speciaal is, maar juist hierdoor interessant en leuk. Ik denk dat je niet moet vergeten dat wij Nederlanders nogal krampachtig zijn over het leggen van contacten. Nederlanders staan niet voor niets te boek als ongastvrij en gesloten. We hebben dan wel overal een mening over en roepen die mening te pas en te onpas, maar dat is toch niet de openheid die je in veel andere landen vindt. Met een Nederlander is het beginnen van een vriendschap maar moeilijk. Toch lukt het. Ik zie geen reden behalve de taalbarriere dat dit in het buitenland niet kan lukken.
Natuurlijk zijn er wel goede redenen om het sociale isolement voor lief te nemen en toch te emigreren, vele zelfs. Maar als je werkelijk denkt dat andere landen beter bestuurd worden en dat als emigratiereden aanhoudt, kom je zeker van een koude kermis thuis.
Het sociale isolement waarin je leeft creeer je hoofdzakelijk zelf. Ik kan me niet voorstellen dat je in een min of meer gastvrij land lang in een isolement zult leven.

Bestuurlijke chaos is iets waar je inderdaad weinig aan kunt doen.Ik moet zeggen dat de dingen in Oostenrijk (waar ik woon en werk) veel strakker geregeld zijn dan in Nederland. Of misschien bedoel ik; eenvoudiger en vrijer. Dat is ook wat waard. Vrienden maken is in Oostenrijk denk ik zelfs iets gemakkelijker dan in Nederland. De mensen zijn vriendelijker en minder individualistisch. Oostenrijkers hebben net als Duitsers een stukje intrinsieke bewondering voor Nederlanders. Een klein groot land wat relatief vaak in het nieuws is. Dat biedt op zijn minst genoeg gespreksstof. Als je op school een beetje Duits gehad hebt dan leer je binnen vrij korte tijd de fijnste kneepjes van het Oostenrijks te verstaan. Het spreken is natuurlijk een ander verhaal; Als je het goed doet denken ze dat je Duitser bent. Ik zie dat als compliment! :+

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:38

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Mr_Atheist schreef op donderdag 23 november 2006 @ 18:12:

Ik denk dat je gelijk hebt als je zegt dat je een achterstand hebt, maar ik denk dat sommige mensen zichzelf juist daardoor kunnen motiveren om een cultuur en een taal te leren. Zeker als je gefascineerd bent door die cultuur, het land, de mensen en het landschap etc.
Er bestaat een zeker verschil tussen een cultuur en taal te leren als twintig jarige, zelfs als je er voorheen een enorme fascinatie voor had...
En de mensen die een taal en een cultuur vanaf hun geboorte meekrijgen, hun direkte familie er kennen en hun sociale netwerk.

Als immigrant moet je kei- en keihard werken om die achterstand om te buigen en het vergt een enorme energie... mogelijk komt er ook een punt dat je vroeger of later moet concluderen dat je nog steeds binnen dat land een 'buitenlander' bent, die altijd deels aan de zijlijn blijft staan.

Ik kan me eigenlijk jniet voorstellen dat mensen immigreren omdat ze denken in het buitenland meer maatschapplijk-economisch succes te hebben ...
Hooguit dat hen de 'uitdaging' interesseert en ze bv juist een nieuwe ervaring of horizonverbreding op willen zoeken

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Slagen in het buitenland is inderdaad integreren. Je hebt in het buitenland relatief veel Nederlandse kolonies, waar de Nederlanders elkaar opzoeken omdat men veel waarde hecht aan het Nederlands gezelschap. Wat je dan vaak ziet is toch dat een enorme conservatieve cultuur met veel sociale controle ontstaat, ongeveer hetzelfde wat je ziet bij de allochtone medemens in Nederland.

Het ligt dus echt aan je instelling als je in het buitenland wil slagen op sociaal vlak, je moet je zeer open stellen voor de voor en nadelen van de andere cultuur. Ik ben benieuwd hoe makkelijk dit de gemiddelde Nederlander nog af gaat tegenwoordig, Nederland is toch een stuk minder 'werelds' geworden. Wat datbetreft is er denk ik een wereld van verschil tussen de gemiddelde hoogopgeleide kenniswerker die z'n horizon wil verbreden, en de ontevreden hard werkende ex-LPF stemmer die 'het zooitje' zat is in Nederland.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

• 0rbit
RM-rf schreef op donderdag 23 november 2006 @ 19:18:
[...]
Ik kan me eigenlijk jniet voorstellen dat mensen immigreren omdat ze denken in het buitenland meer maatschapplijk-economisch succes te hebben ...
Misschien denken ze dat niet bewust, maar in het huidige klimaat in Nederland denk ik dat het wel de waarheid is. In Oostenrijk is het bijvoorbeeld normaal om je titels te voeren, terwijl als ik mij in Nederland voorstel als Diplom-Ingenieur Mr. Atheist dan wordt ik met de nek aangekeken. Om nog maar te zwijgen van wat er zou gebeuren als je een driedubbele doctorstitel zou voeren (wat in Oostenrijk dus voorkomt!).

Hier krijgt iedereen die werkt en zijn best doet 14 maandsalarissen per jaar. Ik verdien ook meer dan ik in Nederland zou verdienen en ik betaal minder belasting hier in Oostenrijk. In mijn werk heb ik in ieder geval duidelijke kansen om hogerop te komen. Het klinkt misschien cliché maar het kop-maaiveld principe is in Nederland sterk aanwezig, terwijl dit volgens mij in veel landen helemaal niet bestaat. Zal wel door het calvinisme komen ofzo... "Doe maar gewoon; dan doe je al gek genoeg" is volgens mij in het buitenland eerder "Doe gewoon maar doe je best!"

Hoeveel mensen voelen zich in Nederland niet juist door dit soort culturele dingen langs de zijlijn staan? Is dat nu juist niet waar al deze onvrede vandaan komt en is dat niet juist de reden dat mensen ueberhaupt overwegen om te emigreren?

Ik begrijp ook eigenlijk niet waarom mensen in een wereld zo groot als de onze zo graag op die 34 duizend vierkante kilometer hun leven zouden slijten. Als je een kans krijgt om verder te kijken dan dat dan zou ik dat op zijn minst proberen. In mijn geval is oprecht sprake van een brede interesse en verder willen kijken. Het zijn juist de kleine verschillen die ik heel verfrissend vind aan bijvoorbeeld Oostenrijk. Neem nou de manier waarop het nieuws gebracht wordt. Sommige mensen noemen het "achterhaald", maar het is gewoon een heel rustige objectieve manier van nieuwsbrengen. (Okee, het decor dat ze bij de Oostenrijkse omroep gebruiken is meestal niet erg modern :P) Er is een heel duidelijke scheiding tussen serieus nieuws en sensatie-nieuws (dat er ook in Oostenrijk is en best populair is). Wat ook leuk is om te zien hoe de overeenkomsten zijn; In Nederland zeuren ze over de JSF, in Oostenrijk over de Eurofighter.

In Nederland in een doodnormale straat wonen, vanachter de geraniums in de spiegels naar buiten kijken kan altijd nog wel heb ik het idee :+

Ik denk dat de TS een breder probleem probeert aan te stippen, namelijk de mentaliteit van Nederlanders ten opzichte van succes, carriere en status. Dat heeft niet zozeer iets te maken met naar het buitenland gaan om daar te wonen en te werken, maar meer met het zelfbeeld en het beeld wat men in het buitenland heeft van Nederland en haar bewoners.

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Het probleem met migreren is dat de diepere facetten van een maatschappij buiten je bereik vallen IMHO. Je kan niet eens in 100 jaar opdoen wat je in je jeugd hebt gevormd tot referentiekader dat sindsdien je contekst is.

Dat zie je bv terug in zeer diepe politieke discussies, je weet de hoed van de rand... van je eigen land. En hoewel je snel de politiek van een ander land eigen kan maken, de werkelijke diepte ontbreekt door de diepe contekst eromheen. Het verleden, de cultuur, de manieren..... het tijdsbeeld.
We hebben hier op het werk een Indier, een zeer slimme gozer die straks ook promoveert (in Nederland) maar wanneer je over politieke ontwikkelingen praat of randzaken als privacy, Big Brother enzovoort blijkt dat hij op die punten kinderlijk naief is. De SP wordt dan als gematigd neergezet omdat zijn referentiekader de communisten in India is. Een land waar ook de doodstraf een zegen heeft.... vanwege de andere contekst. We hebben iig niet de indruk dat hij met z'n intelligentie en 5 jaar verblijf alreeks ooit het niveau haalt van een ontwikkelde Nederlander (domme Nederlanders zat). En anderzijds heeft 'ie de WO2 nooit meegemaakt en dus niet de stroom aan lessen die daarover zijn geschreven, dus de ontwikkeling van humanisme, mensenrechten en dus privacy zijn allemaal best hooggegrepen.

Ikzelf heb ook in het buitenland gezeten (Canada, Frankrijk). En boy, wat is Nederland een bekrompen xenofoob landje geworden waar men klein blijft denken. Misschien dat van de Ende daar de oorzaak van is, maar ik moet goed zoeken naar verstand. Toch vind ik in Engelse boeken opmerkingen van Nederlanders terug die de Engelstalige auteurs (en ik ook) als zeer hoogstaand aanslaan. Er is dus iets vreemds aan de hand, Nederland lijkt dus vrij oppervlakkig maar ondertussen.....
Indien je die politiek van onzin vergeet en ook met terreur beseft dat Nederland niet eens meedoet op wereldschaal kan je je bv dat soort dingen ook relativeren. Dan is Nederland volstrekt logisch in internationale contekst.
Terug naar mijn belevingen, in het buitenland kan je je wel ontwikkelen, maar de voorgenoemde diepte ontwikkelen in de lokale cultuur lukt je niet. De politiek blijft lastig omdat het verleden ook contekst geeft en niemand kent detailgeschiedenis (zoals wo2-rollen) echt goed. Dus blijf je of oppervlakkig of je moet echt afstand doen van je eigen referentiekader (en dat lukt vrijwel niemand). En dat is best zonde. En is dat erg dat je niet over politiek kan meepraten? Nee, niet echt. Maar die cultuur staat ook op als je een gehaktbal wilt draaien of je toekomstige kinderen kinderliedjes gaat voorzingen... de lokale ken je niet. Dan blijken de mensen de Sprookjes van Grimm niet te kennen omdat het duidelijk Germaans-Noordeuropees is.

Zodoende denk ik dat je wortels erg diep zitten en je eigenlijk alleen met de negatieve punten van Nederland bezig bent. ben je weg, dan ontdek je dat het Buitenland ook negatieve punten heeft en je positieve punten van Nederland best wel trekken. je moet dan lokaal integreren en juist Nederlanders lukt dat niet (omdat ze denken dat ze zo goed zijn in het buitenland... not). Dat soort afwegingen moet men toch eens gaan maken. Ik heb in het buitenland gezeten en erg lekker kunnen ruiken aan de cultuur maar een zeer bewuste keuze gemaakt voor Nederland. Want hoe kut, koud, xenofoob en dom dit land ook is, het is en blijft vaderland, tot in het diepste van je genen.

En inderdaad zijn er mensen die wegtrekken en ook tevreden zijn. Maar naast de succesvolle werkelijke wereldburgers zijn de meeste slecht met assimileren (Canada, Australie) of hebben ze sowieso een nogal ietswat oppervlakkige levenstijl zodat ze die diepte nooit hoeven op te geven/verwerven. Weggaan uit ontevredenheid is een slecht idee IMHO. Weggaan om nieuwe horizons te ontdekken is precies het doel van weggaan... weggaan biedt horizons waarvan je het bestaan niet eens vermoedde.

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:15

World Citizen

FreeReef.nl

Interesant onderwerp, Iets waar ik ook elke dag over na denk.

Mijn conclusie,

Wil je meedoen aan deze maatschappij en daar dan ook de vruchten van plukken, dan zal je of kei hard moeten werken, of heel erg slim moeten zijn (hehe)

Wil je niet meedoen aan deze maatschappij dan word je zwerver.! In mijn oogen is dit niet zo dom als het lijkt. Toch zou ik alteid voor de vruchte kiezen :)

Nederland is een mooi land, en als je je best doet kun je er rijk worden. Maar niemand heeft mij ooit iets laten teken dat ik hier verplicht mee moet doen aan de maatschappij!?!?! Maar ja dan komen er ook geen mooie vruchtjes.

Ik weet dat ik in iedergeval in dit land een basis budget ga opbouwen en dat hier NIET ga uitgeven. Voor mij is het hier iets te gemaakt/geforceerd. Maar er is wel sociale zekerheid.

Keuzes zat jonge, bedenk wel dat als je straks oud en verimpeld bent dat je dan ook nog wel een gebakje lust. Ofwel maak je eigen potje, wat je ook doet.

*edit: je leeft voor je zelf niet voor je ouders.

FreeReef.nl

Verwijderd

Ik heb er een hekel aan hoe individualistisch dit land is.
En dat niet alleen, zonder status, titel en hoog salaris ben je een nul. Nietszeggend, geen mens zal hier ooit naar je luisteren. We leven allemaal in een hoog tempo, met voornamelijk oog voor onze eigen problemen die relatief gezien zoveel niet voorstellen. Werk gaat voor alles, want ja, je moet toch je baas tevreden houden he? Mensen zijn hun identiteit gaan ontleden aan wat ze doen, niet wie ze zijn.

Ik reis met de trein, en ik stond laatst op een station waar een oudere man, met een blindenstok, vroeg of ik hem naar perron 4a kon wijzen, de arme man deelde mede dat hij al 3 keer van hot naar her heb gestuurd. Ik heb de man vervolgens naar het perron gebracht, en het service personeel van de NS, stond er bij en keek er naar. Een voorbeeld, slechts, van hoe mensen zich niet meer kunnen bekommeren om anderen. En dat zie je ook in de trein. Mensen zitten in de trein, vlak bij elkaar, maar iedereen zwijgt, teruggetrokken in zijn eigen ideeën, eigen denkbeelden.

Er is hier in dit land, in onze maatschappij geen enkel respect meer voor de medemens die in onze ogen minderwaardig is aan ons zelf. Daklozen op de hoek van de straat zijn onze problemen niet, de meeste mensen (uitzonderingen respectvol daargelaten) kijken nog niet om als ze iemand in een doos zien slapen en niemand zal ooit die dakloze aanhoren, hoewel het misschien wel een persoon is die slim genoeg is om ervoor te kunnen zorgen dat er geen daklozen meer hoeven te zijn, maar er echter de middelen niet voor heeft. Ik vind dat erg. Mensen die in de ogen van de maatschappij buiten de maatschappij vallen, kunnen ook niets meer bijdragen aan de maatschappij, hoe nuttig en positief hun bijdrage ook zou kunnen zijn.

Allochtonen kijken we aan alsof ze buitenstaanders zijn, alsof ze hier niet horen. Ze zijn zogenaamd anders, maar waarom dan? Ze komen hier niet vandaan, ja, nou en? Iedereen heeft het maar over inburgeren en tolerantie. Maar waar is die van ons? Wij hebben al het respect voor allochtone medemensen allang verloren, maar wie hoor je daar over?

Nederland, sociaal? Nee. Absoluut niet. En in tegenstelling tot sommige politieke partijen, geloof ik ook niet dat de uitkeringen omhoog gooien een oplossing is.

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-11 17:57
Ten eerste: vind het heel vreemd van de TS dat hij een toespraak van iemand anders hier op het forum zet terwijl hij net doet alsof het zijn eigen woorden zijn (gezien het feit dat hij de bron niet weergeeft), en dan vervolgens niets meer van zich laat horen.

Dat het een allochtone (en intelligente, goed opgeleide) spreker betreft plaatst één en ander wel in een bepaald perspectief. Dat perspectief mis je dus als je de bron verzwijgt.

Verder denk ik dat het helemaal niet gek is dat mensen xenofoob worden: de mens is van nature een kuddedier; paarden, ezels en koeien zullen in de natuur ook geen kuddes vormen. Hoezeer mensen ook de indruk willen geven dat ze zo kosmopolitisch, open, tolerant etc. zijn, het instinct van de mens om vooral zijn verwanten op te zoeken is sterker.

Ik denk dat je de geschiedenis niet terug kunt draaien. Fortuyn c.s. hebben alleen maar iets gesignaleerd wat onder de oppervlakte toch al aanwezig was, en de Nederlanders m.i. niet kwalijk genomen kan worden.
Ik weet dat ik in iedergeval in dit land een basis budget ga opbouwen en dat hier NIET ga uitgeven. Voor mij is het hier iets te gemaakt/geforceerd. Maar er is wel sociale zekerheid.
Leuk is dat, Nederland mag er wel voor jou zijn maar iets bijdragen, ho maar.
Dat is overigens een groot probleem met veel allochtonen: de betrokkenheid is er niet. Men wil wel de uitkeringen, en de medische zorg, maar als een gehandicapt kind dan overlijdt moet het bijv. wel in Turkije begraven worden. Dat geeft al aan waar iemands hart ligt.

Ik zou het liever anders zien, maar ik kan geen andere conclusies trekken.

Overigens vind ik het stom om Nederland te bashen. Als je veel kritiek hebt: doe er wat aan, ga in de politiek, of in het buurtwerk etc., of (vooral: als je je hier niet thuisvoelt), ga emigreren, inderdaad.

[ Voor 29% gewijzigd door pinockio op 27-11-2006 07:47 ]

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• OMX2000
  • Nu online

OMX2000

By any means necessary...

pinockio schreef op zondag 26 november 2006 @ 23:07:

Leuk is dat, Nederland mag er wel voor jou zijn maar iets bijdragen, ho maar.
Dat is overigens een groot probleem met veel allochtonen: de betrokkenheid is er niet. Men wil wel de uitkeringen, en de medische zorg, maar als een gehandicapt kind dan overlijdt moet het bijv. wel in Turkije begraven worden. Dat geeft al aan waar iemands hart ligt.
Eehm, waar ligt Pim ook alweer begraven? Beetje onzinnig dus om de wens van een begraafplaats te koppelen of iemand wel Nederlands genoeg is of niet. Beetje bekrompen gedachten.

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:27

drooger

Falen is ook een kunst.

een oudere man, met een blindenstok, vroeg of ik hem naar perron 4a kon wijzen
Dat heeft dan ook veel nut :P

Ik denk er vaak genoeg over om na de studie of een reis te maken over de wereld of te emigreren, hangt er vanaf hoe mijn situatie dan hier in Nederland is(vriendin e.d.). Je zult zien dat over 10 jaar (mits Geert Wilders of iemand anders niet in de coalitie komt) er een gigantische verschuiving is t.o.v. allochtonen en autochtonen. Als zulke mensen allemaal naar bijv. Friesland gaan, dan gaat die hele cultuur kapot.

1. Friesland wordt stuk voller, blijft steeds minder van het landschap over
2. Friese taal wordt minder gesproken
3. Het 'dorpsgevoel' verdwijnt

Zo zal het ook gaan met de andere provincies en hun dialecten.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

• QUILIX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-09-2024

QUILIX

zZzZzZz.....

Ik ben van Turkse afkomst en ben in Nederland geboren, opgegroeid, heb altijd Nederlandse vrienden gehad en ben volgens mij 100% geintegreerd (ik haat dit woord). Vroeger voelde ik me Nederlander. In mijn dagelijkse omgang met mensen had ik het gevoel niet dat ik buitengesloten werd. Ik vergat dat ik van buitenlandse afkomst was. Wij vierden sinterklaas (kerstboom hadden wij ook altijd), ik was een fanatieke supporter van de Nederlandse eftal (en heb meerdere malen een gat in de lucht gesprongen tijdens EK/WK's), ik hoorde erbij. De hele Turkse gemeenschap voelde dat ook en deed ook mee (ook al werden ze onterecht altijd over 1 kam geschoren met andere groepen mensen).

Tot een paar jaar geleden. Op de een of andere manier is alles verpest. Tijdens discussies met mijn Nederlandse vrienden heb ik helaas gemerkt dat er veel onwetendheid is over sommige kwesties. Als Turkse zijnde (en ik spreek dan voor de grootste deel van de Turkse gemeenschap), ja ik zeg Turks zijnde, want ik voel me geen Nederlander meer, worden wij helaas onterecht met de vingers gewezen. Helaas probeer ik deze discussies te vermijden omdat ik (we) me dan volgens Nederlanders in een zogenaamde slchtofferrol plaats, waardoor de discussie niet verder kan gaan.

Een van de redenen van mijn frustratie is dat de westerse wereld sinds 2001 helaas alles over 1 kam scheren. Men vergeet of weet niet dat de Turkse islam in vergelijking met de Midden-Oosterse landen erg liberaal is en de cultuur komt op de 1e plaats. Religie is voor de Turken een privezaak. De Turken vinden zelf dat ze niets te maken hebben met de ontwikkelingen vanaf 2001 en ook niets te maken hebben met die landen en hun culturen (+geloof). Ik ben zelf niet eens moslim (ben atheist).

Ik kan heel wat punten opnoemen waardoor de hele situatie voor mij, voor mijn familie en omgeving is verslechterd. Maar dan wordt het een lang verhaal (en plaats ik me zogenaamd in een slachtofferrol). Het is zelfs zo erg dat ik van plan ben om te emigreren naar Turkije. Ik ben in Nederland geboren en opgetogen, ik heb een eigen zaak die goed loopt, mijn Turks is ronduit slecht, Turkije is voor mij een vreemd land, maar ik ga helaas toch de stap zetten om er heen te gaan.

En dit allemaal vanwege het feit dat wij worden aangesproken voor iets waar wij niets mee te maken hebben. Een pot nat volgens veel Nederlanders. Volgens het CBS is de afgelopen jaren elk jaar meer Turken terug gegaan dan dat Turken naar Nederland zijn gekomen. De komende jaren zal dit volgens het CBS fors groeien.

• dadj
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-12-2022

dadj

Boeiend, boeiend!

ik kom net terug van een week St Petersburg (Rusland); een stad met veel kunst en cultuur, prachtige vrouwen, waar men meer verdient dan hier en eigenlijk niemand zn belastingen betaald, moet fijn zijn daar zou je zeggen maar wat een pleuris stad/land zeg, niet te kort..
Ik had de laatste tijd ook het een en ander te klagen over nederland maar probeer daar maar eens een week door te brengen zonder depri te worden, nee; Ik ben weer helemaal gelukkig met Nederland en zijn luxe problemen..

Overigens komt een groeiend deel van turkije ook meer en meer onder invloed van rusland, iets waar je echt niet blij mee hoeft te zijn, trust me..Turkije kan maar beter wat harder zn best gaan doen om bij de EU te komen eerlijk gezegd..

[ Voor 18% gewijzigd door dadj op 02-12-2006 14:09 ]

XBOX 360 Gamertag | Mac mini | Macbook | iMac - God Does Not Have a Plan; He is Just a Kid With an Antfarm

• Oguz286
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-11 09:38
Ik ben een Turk, geboren en getogen in Nederland. Beetje hetzelfde verhaal als QUILIX 2 posts boven mij. Wat hij vertelt geldt grotendeels ook voor mij (alleen spreek ik wel fatsoenlijk Turks :P), maar ik heb wel het geluk dat ik niet omsingeld ben door onwetende/ongeintresseerde Nederlanders. De meeste Nederlanders die ik ken vragen mij, discussieren met mij en lullen niet zomaar uit hun nek als ze iets niet weten. Wat ik vooral merk is het kuddegedrag van de meeste mensen (niet alleen maar van Nederlanders, voor de duidelijkheid). De meeste mensen nemen klakkeloos de 'mening' van iemand anders over zonder zelf eens na te gaan denken.

Nog even een opmerking: ik vind het woord 'tolerantie' dat vaak geassocieerd wordt met Nederlanders heel erg verkeerd. Met 'Nederland is een tolerant land' wordt bedoeld dat Nederlanders andere mensen accepteren en zich gastvrij gedragen. Maar 'tolerant' betekent dat je het niet wil, maar toch accepteert om een of andere reden. Dus betekent die zin dat Nederlanders geen ander volk in Nederland willen, maar het toch maar accepteren en dat is niet wat wordt bedoelt met die zin ;) Want zo zijn (de meeste) Nederlanders niet leert de ervaring mij. Tuurlijk zitten er wel een aantal tussen, maar als je dan zegt dat alle Nederlanders zo zijn, dan zit je Nederlanders over een kam te scheren, en dat is nou net niet wat men wil :P

Ik wil zelf wel weg uit Nederland, niet omdat ik het een maar bagger vind hier, maar omdat de wereld groter is dan Nederland. Ik studeer aan de UT op het moment, en als ik klaar ben wil ik graag de wijde wereld intrekken, andere landen bezoeken. Ik wil graag een keer naar Amerika en Japan :9 Andere culturen ontdekken lijkt mij heerlijk :*)

Conclusie: ja ik wil weg uit Nederland, maar niet omdat ik het hier klote vind, maar omdat ik wil reizen :)

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-12 19:53
@QUILIX
ben je zelf nu ook niet net zo hard Nederlandsers over 1 kam aan het scheren? :(

Maar er is inderdaad veel onwetendheid, nog meer inbegrip, en ik zie het op de krote termijn ook niet meer beter worden.

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-12 01:44
Mijn vraag is: waar wil je gaan waar het beter is? Ik woon in de US vanwege andere redenen dan 'gewoon willen weggaan uit Belgie' maar het is hier ook niet optimaal. Ik vind de levensstandaard wel een stuk hoger hier, maar dat is omdat ik altijd een goede job vind in de IT, moest ik medisch gezien pech hebben, dan kan ik er ook naar fluiten en wil ik wel terug naar Belgie om te profiteren van de voorzieningen. Er zijn hier ook 'armere' mensen en mensen die hier weg willen, wat iedereen doet is weglopen van de problemen in plaats van er iets aan te doen of anderen die een doel zoeken in het leven, iets dat ik ondertussen wel gevonden heb, en op zoek gaan in andere landen.

Wat wij willen is een perfecte samenleving, iets dat je met een onperfecte mens niet gaat vinden. Zelfs al probeer je het zo perfect mogelijk te maken in je eigen huis, als je een vriendin of vrouw hebt ga je wel merken dat het daar ook niet altijd perfect gaat, juist omdat je aan beide kanten je imperfecties hebt, nu moet je de situatie thuis omzetten naar een samenleving van >10 miljoen mensen en dan zul je zien waarom je nergens een degelijke samenleving zult vinden. Er is altijd iets wat tekort zal zijn voor iedereen.

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:28
frickY schreef op woensdag 27 december 2006 @ 20:27:
@QUILIX
ben je zelf nu ook niet net zo hard Nederlandsers over 1 kam aan het scheren? :(

Maar er is inderdaad veel onwetendheid, nog meer inbegrip, en ik zie het op de krote termijn ook niet meer beter worden.
Dat maakte ik ook al een beetje op uit zijn post...

Ik weet me in dit soort zaken vaak niet echt een conclusie te trekken.

Van de ene kant zie ik mensen welke zelf, of hun ouders, uit het buitenland afkomstig zijn en super gemotiveerd zijn. Het zal niet de eerste keer zijn dat ik versteld sta hoe hard zo iemand zich inzet op school of op het werk. Wat dat betreft alleen maar lof.

Maar van de andere kant heb ik het ook al enkele malen meegemaakt dat er mensen uit deze zelfde categorie mij persoonlijk lastig vallen. Ook ik heb wel vaker een klap of een grote mond gekregen zonder dat ik zelf iets verkeerd heb gedaan (of iemand onbewust heb beledigd).

Ik denk dat het dan ook belangrijk is dat we juist meer onderscheid gaan maken tussen mensen. Dat je naar Nederland komt vind ik allemaal heel leuk en aardig, ik zal je met alle respect behandelen en je net als iedere oer Nederlander behandelen, ga je je echter geweldadig gedragen, direct een uitkering aanvragen en weiger je om te integreren dan mag je wat mij betreft weer lekker snel terug. Misschien is dit struisvogelgedrag, maar de huidige situatie is ook ver van ideaal. De voordelen zijn legio, het beeld van de allochtonen in Nederland wordt positiever, ze krijgen zelf meer zelfvertrouwen omdat ze geaccepteerd worden en er is een bepaalde drang om je goed te gedragen en je te integreren.

Maar, in eerste instantie heb ik voor iedereen die de stap zet om naar Nederland te verhuizen uberhaubt al respect dat ze deze stap hebben gemaakt.

• Pietert
  • Niet online

Pietert

There is no spoon

Grappig leesvoer dit, uiterst amusant. Ook die 'Nederland is rot dus ik vertrek naar het buitenland' houding hangt namelijk bij de meeste mensen aan elkaar van vooroordelen en generalisaties.
De Toen Was Geluk Heel Gewoon ideaalbeelden van een vroeger tijd waarin alles beter was is een enorme dooddoener die aan de werkelijke situatie geen recht doet.

Dat er een hoop Nederlanders naar het buitenland vertrekken is zo oud als Methusalem en het merendeel keert na een paar jaar 'internationale ervaring' weer terug in Nederland. Meestal om te merken dat de mensen die hier gebleven zijn sneller carriere maken dan zij, maar dat schijnt er niet toe te doen.

Iemand die zich geen Nederlander meer voelt maar Turk omdat ie het beu is 'altijd over een kam geschoren te worden' moet voor de volgende Sinterklaas maar eens relativeringsvermogen vragen aan de goedheiligman (een Turk trouwens). Zodra je zwicht (en zo noem ik het) voor dergelijke onzinnige en zoals je zelf weet niet waarheidsgetrouwe sentimenten werk je de polarisatie alleen maar in de hand. Denk eens na en speel geen 'hun tegen ons' en blijf lekker wie je bent.

Naar het buitenland verhuizen of van 'identiteit veranderen' zijn geen oplossingen. Dat is de weg van de minste weerstand en meestal helemaal geen oplossing voor je 'probleem'.
Die oplossingen leiden tot helemaal niks, je kan beter hier blijven en in je eigen omgeving 'het goede voorbeeld' geven. Take a stand and fight, don't run and hide.

Zo, dat was mijn nieuwjaars speech :D

#huiskamer | Amsterdammert | Some days you're the pigeon, some days you're the statue | Zenbook S13 UM5302TA-LV067W | LG 40WP95CP-W | HP USB-C dock G5

• 0rbit
Pietert schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 09:02:
Denk eens na en speel geen 'hun tegen ons' en blijf lekker wie je bent.
Ah en de persoon die ik ben schrijft mij voor dat het voor mij onzinnig is om je te beperken tot 34.000 vierkante kilometer polder. Meer van de wereld zien! Of mag dat dan ineens ook niet meer?
Naar het buitenland verhuizen of van 'identiteit veranderen' zijn geen oplossingen. Dat is de weg van de minste weerstand en meestal helemaal geen oplossing voor je 'probleem'.
Dat hangt maar net van je probleem af. Als je als probleem hebt dat je Nederland te vol vindt en de mensen oninteressant en egoistisch; dan is het volgens mij een goede oplossing, maar zeker niet de weg van de minste weerstand. Dat is de weg van het gewoon maar accepteren. Je schikken in je lot.
Take a stand and fight, don't run and hide.
En runnen en fighten mag niet samen gaan? Wie zegt mij dat jij niet eigenlijk stand en hide doet? Moet ik nog verder gaan met dit stompzinnige anglicisme? :P

En over dat sneller carriere maken; dat zal wel, zeker in landen waar je de taal niet goed beheest. Echter ik ken diverse mensen die door gewoon hard te werken vrij snel vrij hoog aanbeland zijn. Carriere is trouwens ook niet alles. Ten eerste gaan veel Nederlanders juist weg omdat ze in Nederland ook geen carriere kunnen maken. Ten tweede; Hou ook even rekening met het belastingpeil, wat in Nederland toch wel het beroerdste van de wereld is. En het is nou niet dat het schoon is op straat en het veilig is omdat er veel politie loopt, zoals wel bijvoorbeeld in Oostenrijk :+
Zo, dat was mijn nieuwjaars speech :D
En in middels al weer nuchter? :+

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Mr_Atheist schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 09:54:
[...]

Ah en de persoon die ik ben schrijft mij voor dat het voor mij onzinnig is om je te beperken tot 34.000 vierkante kilometer polder. Meer van de wereld zien! Of mag dat dan ineens ook niet meer?
Pietert bedoelt volgens mij meer te zeggen dan dat de reden "NL is vertieft" niet een echt goeie reden is om naar het buitenland te verkassen, da's heel wat anders ;)
[...]

En over dat sneller carriere maken; dat zal wel, zeker in landen waar je de taal niet goed beheest. Echter ik ken diverse mensen die door gewoon hard te werken vrij snel vrij hoog aanbeland zijn. Carriere is trouwens ook niet alles. Ten eerste gaan veel Nederlanders juist weg omdat ze in Nederland ook geen carriere kunnen maken. Ten tweede; Hou ook even rekening met het belastingpeil, wat in Nederland toch wel het beroerdste van de wereld is. En het is nou niet dat het schoon is op straat en het veilig is omdat er veel politie loopt, zoals wel bijvoorbeeld in Oostenrijk :+
Mja, carriere maken in het buitenland kan imo idd ook prima, ligt er gewoon een beetje aan waar je heen gaat en wat je daar kan doen.

Ik ben zelf eigenlijk min of meer bij toeval 3 maanden geleden in Luxemburg terecht gekomen, en zal er de komende 7 maanden in ieder geval nog blijven. Wat er daarna gebeurt zien we dan wel weer. 70% kans dat het Luxemburg blijft, 20% dat het Brussel wordt en 10% kans dat het NL (Den Haag dan ws. wordt). Na 3 maanden hier zitten valt me vooral op dat Luxemburg nog veel erger is als het gaat om xenofobie :P , Luxemburgers verachten alle buitenlanders zo ongeveer. Maar vanuit hun point of view kan ik me er ook wel iets bij voorstellen. De meeste mensen die hier werken in de banen die er toe doen (lees: finance en juristen) zijn buitenlanders (95% ofzo). De Luxemburgers zijn er om de huizen te verhuren, de supermarkt te runnen, auto's te verkopen en schoon te maken.

Logisch dat je daar als native Luxemburger op een gegeven moment van gaat balen :P . Je zult op straat en in de kroeg dan ook gewoon niet met de doorsnee Luxemburger in contact komen, ze zitten samen in hun eigen kroeg, en als je daar eens binnenstapt word je zeker niet met open armen ontvangen. Sneu, maar ja, zo gaat het hier.

Aan de andere kant is Luxemburg-stad zo vol met buitenlanders van over de hele wereld (maar toch vooral EU) dat het een prima stad is om te leven, van de natives trek je je gewoon niks aan, en met de andere buitenlanders is het prima toeven. Wat dat betreft zie je hier dus wel een ontzettend multiculturele samenleving, met de aantekening dat alleen de originele bewoners er gewoon niet aan deelnemen. Die houden zich compleet afzijdig.

Wat dat betreft doen we het in NL dan toch beter ben ik van mening. Ondanks alle problemen die er zijn zie je toch dat er over het algemeen een behoorlijk contact is tussen native NL' ers en mensen die van elders komen. Daar zouden de Luxo's nog een voorbeeld aan kunnen nemen. :)

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:54

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Mjah. * Mx. Alba is dus ook een in het buitenland woonachtige Nederlander. Vijf jaar geleden heb ik mijn biezen gepakt en ben ik naar Frankrijk vertrokken.

Geen enkel land is perfect. Elk land heeft zijn voor- en zijn nadelen. Ik zou een heel relaas kunnen houden over hoe het in Frankrijk beter is dan in Nederland, en net zo'n overtuigend relaas over hoe het in Nederland beter is dan in Frankrijk. Het is allemaal lood om oud ijzer. Anders, dat is het wel, maar alles bijelkaar kan ik niet zeggen of het ene land nou beter is dan het andere.

Wat het trouwens wel moeilijker maakt om te vergelijken is dat ik in Nederland een mislukt studentje was, terwijl ik in Frankrijk een drukke familie-kostwinner met eigen huis ben, en dat mijn financiële referenties met Nederland altijd in guldens zijn geweest, terwijl die met Frankrijk (op de eerste maanden na) volledig in Euro's zijn.

Achja, zoals ik al zei, het is allemaal lood om oud ijzer. Zowel in Nederland als in Frankrijk vindt je egoïsten, klootzakken, racisten, xenofoben, en gelukkig ook een heleboel aardige mensen. Zowel in Nederland als in Frankrijk heb je sociale onrust, armoede, rijkdom, stakingen, verkiezingsstrijden, welzijnsgaten, belastingontduikers en barmhartige Samaritanen.

Specifiek over waar het in de topicstart over gaat, inburgeringsproblemen, die zijn er net zo ook in Frankrijk. Zelfs voor mij als Europeaan was het in het begin hier niet makkelijk! De Franse bureaucratie gaat ervanuit dat iedereen wel weet hoe het allemaal inelkaar zit. Bijna geen enkele instantie zal je vrijwillig de weg wijzen en zeggen "u heeft recht op dit en dit en dit". Dat mag je allemaal zelf uitzoeken. Met als gevolg dat je als buitenlander (maar ook als minder oplettende Fransoos) een flink pakket aan bonussen, aftrekposten en uitkeringen kunt mislopen. Net zoals in Nederland zijn er in Frankrijk honderdduizend manieren om meer geld te verdienen en dat ook te houden als je al veel geld hebt, maar wordt je volledig uitgemolken als je weinig hebt. Belastingaftrek? Wat heb ik daar aan als ik geen belasting betaal? Investeren? Daar moet je toch eerst geld voor hebben. Een huis kopen of een huis bouwen is veel goedkoper dan huren, maar om een hypotheeklening te krijgen moet je uiteraard financieel stevig in je schoenen staan en dus blijven mensen met weinig geld meer uitgeven aan woonlasten dan mensen die wat meer hebben... En uitkeringsinstanties doen op grote schaal aan "shoot first, ask questions later": de kraan gaat direct dicht als men denkt dat er iets niet in de haak is, en daar kom je als uitkeringsgerichtigde pas achter als je merkt dat je maandelijkse uitkering niet (volledig) gestort is en moet je bij de instanties gaan navragen waarom.

Maar toch is Nederland in één opzicht echt onmiskenbaar beter: als de koningin blijdschap, verdriet of onthutstheid uit, dan weet je dat dat oprecht is. Terwijl als hier de president zoiets doet, je eigenlijk alleen maar zeker weet dat hij dat doet om stemmen te winnen voor de volgende verkiezingen...

Ik woon nu al 5 jaar in Frankrijk, maar ik voel me nog steeds Nederlander in hart en nieren. Ik sluit niet uit dat dat ooit verandert. Misschien dat ik over 10 jaar denk, ik voel me toch niet meer zo Nederlands, en er dan voor verkies de Franse nationaliteit aan te nemen. Maar het is net zo goed mogelijk dat ik over 10 jaar denk, goh, ik ga maar weer eens terug in Nederland wonen. Of wie weet, Burkina Faso? Het geboorteland van Mme. Eaglestorm

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Pagina: 1