Kleuren van afbeeldingen

Pagina: 1
Acties:

• Drgn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik weet eigenlijk niet of dit iets Linux specifieks is, maar dat hoor ik waarschijnlijk snel genoeg. Ik heb een .jpg plaatje toegestuurd gekregen om te bewerken en te uploaden naar een website. In de preview in Gmail ziet het er zo uit:
Afbeeldingslocatie: http://student.hosting.kun.nl/louiswolf/images/andalusiansierras_gmail.jpg

Echter als ik het opsla in Ubuntu ziet het er ineens zo uit:
Afbeeldingslocatie: http://student.hosting.kun.nl/louiswolf/images/andalusiansierras_ubuntu.jpg

Maar als ik het in Windows (VM) bewerk ziet het er zo uit:
Afbeeldingslocatie: http://student.hosting.kun.nl/louiswolf/images/andalusiansierras_windows.jpg

Het gaat me hier, vanzelfsprekend, niet om de verschillende formaten, maar de verschillende achtergrondkleuren. Kan iemand mij uitleggen waardoor dit wordt veroorzaakt?

Leave the gun, get the canoli

Verwijderd

Dat vraag ik mij nou ook af.
Hetzelfde zie je vaak als je een jpeg in windows hebt en als je hem afdrukt heeft ie weer een andere kleur. :?

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:03

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

@Kayke
Verschil tussen beeldscherm en printer heeft met een paar dingen te maken, namelijk de kwaliteit van kleurweergave van je scherm en printer (printer is vaak beter) en het gebruik van de goede kleurprofielen.
Bij elke printerdriver wordt er standaard een kleurprofiel geïnstalleerd dat klopt voor je printer. Bij een monitor moet je dat zelf doen en wordt daardoor zelden gedaan.
Daarnaast zullen kleuren op je scherm zelden overeenkomen met wat er uit de printer komt, tenzij je een scherm gebruikt dat gegarandeerd kleur-echt is (wat betekend dat het een duur scherm is).
Maar dat staat los van het probleem dat de TS heeft.

Waarschijnlijk heeft dat namelijk te maken met welk kleuren pallet dat de verschillende programma's gebruiken. Drukwerk wordt altijd opgeslagen in CMYK kleuren (de primaire kleuren die gebruikt worden voor drukwerk). Computerafbeeldingen daar in tegen worden eigenlijk altijd opgeslagen als RGB. Als ik naar je plaatjes kijk, lijkt er vooral een verschil op te treden tussen de blauw tinten (Bij de gmail afbeelding lijken ze zelfs bijna volledig afwezig). Het lijkt er dus op dat ergens een conversieslag verkeerd gaat en de kleuren als RGB opgevat worden ipv CMYK (of andersom).

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Drgn
  • Niet online
Dat klonk heel aannemelijk, dus ik heb er even op gezocht, maar er lijken alleen lelijke oplossingen voorhanden:

Gimp heeft geen CMYK ondersteuning. Dat kun je er blijkbaar wel in krijgen via wat (matige?) plugins:
CMYK plugins

Hier staat in het Duits uitgelegd hoe je CMYK kunt omzetten naar RGB mbv ImageMagick.

Verwijderd

nou, dit verschil lijkt me wel ERG groot lol, dat kan haast niet voor hetzelfde prerendered (jpg) plaatje.

Verwijderd

zijn dit screenshots of, foto's van je monitor?

Verwijderd

Oops, uiteraard moet je wel steeds met dezelfde desktop bitdepth werken 8 of 16 of 24/32
maakt namelijk nogal een afrondingsverschil.

• Drgn
  • Niet online
@pheldens: er zit een edit knopje rechtsboven.
Het gmail plaatje is een screenshot, de rest is de 'originele' afbeelding (dus geen foto oid). En nee, ik ben niet de hele dag m'n colordepth aan het veranderen |:(

[ Voor 20% gewijzigd door Drgn op 22-11-2006 21:44 ]

Pagina: 1