[ADSL over ISDN] Infra-problemen!

Pagina: 1
Acties:

• JHMvP
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16-12-2025

JHMvP

Veritas logica est

Topicstarter
Sinds een jaar hebben we problemen met onze ADSL-verbinding; met steeds hogere frequentie zijn we onze ADSL-verbinding kwijt. Eerst was het nog eens per maand een halfuurtje, nu praten we al over 3x per dag een uur. Ons abbo is 6000down, 768 up bij XS4All maar in de praktijk blijkt dit ongeveer 2500 bij 600 te zijn. :'( De ADSL-verbinding bij de buren is ook veel langzamer maar zij klagen niet en hun verbinding is bij nagenoeg altijd "up".

Na véle supporttickets bij de KPN (het betreft een XS4All abbo maar de KPN is nog steeds verantwoordelijk voor de infrastructuur), bezoeken van diverse monteurs en diverse diagnoses bleek dat wij een zgn. "klapperende lijn" hebben als gevolg van:
  • Slechte lassen in de grondkabels (waarschijnlijk)
  • Afstand tot centrale; 3,6 kilometer
  • De volledige buis is gevuld met ISDN-verbindingen
De KPN heeft vervolgens alles gecontroleerd in de centrale, DSLAM-kaarten verwisseld, lassen in grondkabels gecontroleerd en onze ADSL lijn op een ander aderpaar gezet. De totale demping en het signaal werd hier ietsje beter van. Desondanks bleef de lijn klapperen.

Bij verder onderzoek bleek dat de grondkabel volledig is bezet met ISDN-lijnen, waarvan bekend is dat de signaalbandbreedte ervan deels de signaalbandbreedte van ADSL overlapt. Hierdoor zou een bepaalde vorm van overspraak plaatsvinden in de grondkabel waardoor het uiteindelijke ADSL-signaal zó zwak wordt dat de verbindingskwaliteit bij de router niet meer overeenkomt met het ADSL-profiel in de centrale. Gevolg: verbinding wordt continu verbroken om vervolgens weer een nieuwe verbinding op te zetten met als resultaat een "klapperende lijn".

Om dit klapperen te voorkomen is in de DSLAM ons profiel teruggezet naar 3000x512, waarvan bij de router uiteindelijk 2780x500 overblijft. :( Tenminste, als we niet teveel uploaden want als we de upstream volgooien dan gaat de downstream ook naar 600. :( MAAR de verbinding is nu wél redelijk stabiel! :| Wel erg dat je daar al blij mee zou moeten zijn...

Voor de KPN houdt het hele verhaal nu op; de lassen zijn goed, afstand is wel een tikje aan de grote kant maar het probleem ligt nu voornamelijk in de ISDN-signalen-overspraak. Maar ik heb meer bandbreedte nodig, laat staan in de nabije toekomst! En wanneer KPN onze straat gaat verglazen is nog niet bekend... :O

Dus nu zijn mijn vragen;
  • Moet ik over op ADSL of ADSL2+ over POTS? De signaalbandbreedte van ADSL over POTS overlapt immers niet andere signaalbandbreedtes in de kabel. De KPN monteur durfde me geen uitsluitsel te geven.
  • Moet ik met Essent aan de slag om aansluiting te krijgen op hun (10-100Mbps) glasvezel? Waarvan ik overigens geen enkel idee heb wat daarbij de beperkingen zouden kunnen zijn.
  • Iets anders?

AS/400, Linux, Novell, Windows, DOS, OS/2...luck has nothing to do with it.
*** Ignorance and nonchalance will lead us happily into slavery of evil ***

• mangahuisman
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 24-01 14:18
Neem een goede provider met een hele strakke service level agreement... wij hebben zeer goede ervaringen met XBnet... http://www.xb.nl voor ons startende bedrijfje http://www.stayonthescene.nl moeten we veel grote foto's uploaden, hun zijn verantwoordelijk en moet je een uptime garanderen en de vorm van service... weet van deze partij dat ze daar erg ver in gaan.
En alle sdsl verbindingen van hun gaan over het algemeen over een analoge lijn in cobinatie met cisco hardware, misschien een optie. Probeer ook eens een ander type modem... kan ook veel uitmaken.

Kabel zou ook een optie zijn, zodat je kunt switchen tussen beiden met een goeder router.

[ Voor 15% gewijzigd door mangahuisman op 22-11-2006 14:04 ]