XP Installatie op nieuwe SATA schijf lukt niet

Pagina: 1
Acties:

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:35
In de search is hier erg veel over te vinden maar helaas geen oplossing, alleen maar topics die zijn open gebleven zonder antwoord.

Probleem:

Ik heb nu een setup met 2 IDE schijven en 1 SATA schijf. Windows staat op een 80GB IDE schijf. Omdat deze schijf al een jaar nogal klikkende en schurende geluiden maakt :P wil ik deze vervangen. Ik heb hiervoor een 250GB Samsung Spinpoint SATA schijf gekocht. WinXP cdrom er in, boot volgorde aangepast, schijf geformatteerd en een partitie aangemaakt voor Windows. De setup kopieert de bestanden keurig, na het rebooten gaat het fout. Hij begint weer met de vraag "Press any key to boot from CD". Als je niets doet verschijnt de foutmelding:

Windows could not start because of a computer disk hardware configuration problem.
Could not read from the selected boot disk. Check boot path and disk hardware.
Please check the Windows documentation about hardware disk configuration and your hardware reference manuals for additional information.

Meerdere malen opnieuw geformatteerd, steeds hetzelfde probleem :(

Al geprobeerd:

• Alle schijven lostgekoppelt en enkel de nieuwe schijf, werkt niet.
• Schijf in Windows geformatteerd, werkt prima kan er bestanden op zetten etc. WinXP installatie gaat echter wederom fout.
• Snel formatteren, normaal formatteren, geen effect.
• Fixmbr -> Nieuwe foutmelding komt naar voren: Hall.dll missing or broken.

Wat zou het kunnen zijn :? Ik ga vanavond nog even een andere WinXP CD proberen.

Ik ben toch malle pietje niet!

Verwijderd

Je hebt de geschikte SATA drivers (van je adapter) nodig. Die moet je tijdens de setup in je diskettestation doen. Of je moet je Windows slipstreamen met de drivers (nlite).

Misschien zit daar iets fout.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2006 11:02 ]

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
Slipstream even je drivers (en meteen SP2) in je XP cd, waarschijnlijk werkt het dan wel.

• Mafkees
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Zou het niet gewoon kunnen zijn dat er beschadigde sectoren op die schijf zitten en dat je daarom moeite hebt met installeren? Mss een diskchecker eroverheen gooien (HDtune kan 't geloof ik).
Verwijderd schreef op woensdag 22 november 2006 @ 10:54:
Je hebt de geschikte SATA drivers (van je adapter nodig). Die moet je tijdens de setup in je diskettestation doen. Of je moet je Windows slipstreamen met de drivers (nlite).

Misschien zit daar iets fout.
Je hebt doorgaands toch geen aparte drivers nodig voor SATA? Ik niet iig. Ik weet wel dat je voor RAID aparte drivers moet installeren in de Windows setup.

• ronny
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-02-2024

ronny

Trotse vader

De drivers zijn vermoedelijk wel goed anders is het namelijk niet mogelijk om de schijf te formateren. Zonder drivers weet hij namelijk niet van het bestaan namelijk.

Heb je in het BIOS ook aangegeven dat hij van de SATA moet starten ipv de IDE schijf? Vaak moet je dit namelijk aanpassen.

support van MS

specs werkpaard Youngtimer Touring Car Campionship

• The Legend
Ik heb alle andere schijven afgekoppelt, als er maar 1 schijf herkent wordt in de bios dan hoef je neem ik aan niet nog eens in te stellen dat hij dan van die schijf moet booten? 8)7

• Mafkees
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Dat zou ik toch maar even extra controleren :P Ik heb mijn Windows ook op een SATA schijf staan en had hem niet gedefineerd in de BIOS waardoor het mallepietje dus niet opstartte.

• The Legend
Probleem is opgelost. Ik heb de SATA schijf op "large" gezet (in m'n bios) en de WinXP installatie CD in m'n cd brander laten draaien ipv m'n dvd brander. Toen boote hij in 1x door en is momenteel aan het installeren :)

Bedankt voor de input!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Mafkees schreef op woensdag 22 november 2006 @ 10:58:

[...]

Je hebt doorgaands toch geen aparte drivers nodig voor SATA? Ik niet iig. Ik weet wel dat je voor RAID aparte drivers moet installeren in de Windows setup.
Voor iedere adapter waar windows geen drivers voor nodig heeft of die niet native worden ondersteund door de bios heb je drivers nodig. Dus het kan zijn dat jouw plankje gewoon geen extra drivers nodig heeft voor de S-ATA kanalen, maar het is zo dat er zat systemen zijn met een S-ATA (of P-ATA of SCSI) adapter waar wel drivers voor nodig zijn.
Pagina: 1