Ik begrijp wel wat je zegt en heb zelf dat gevoel ook wel een beetje.
Er zit natuurlijk wel een verschil in de platen die jij noemt en dit soort fotografie: bij bijna al mijn 'normale' fotografie ga ik met een vooropgezet plan aan het werk. Dit is een heel ander soort fotografie wat in feite spontaan voor je lens komt en waar je dan het beste van moet maken. Hierin ben ik gewoon niet zo goed maar dat doet niet af aan het feit dat ik dit ook wil leren. De opmerkingen in mijn laatste (vakantie) topic wezen daar ook al op maar toch wil ik ze graag plaatsen om zodoende te kunnen verbeteren. Ik heb ook getwijfeld of ik het überhaupt zou plaatsen en zo ja als test- of showcase. Toch ontvang ik graag commentaar juist omdat het me niet zo lekker afgaat. Een testcase mag het nog steeds gewoon worden als dat is wat het is (en jullie zijn minder bevooroordeeld als ik wat dat betreft).
Om ook even in te gaan op de voorbeelden die jij noemt:
#5: Ik kreeg al een soortgelijke opmerking in het mensen/portretten topic en heb naar aanleiding daarvan mijn foto's er weer bij genomen. Ik heb ook een plaat met een lager standpunt maar vond deze beter uitkomen (compositioneel was deze ook beter). Misschien een onterechte keus.
#9: Deze is genomen op 20 mm en veel meer groothoek had ik niet bij me (17-40). UWA staat wel op mijn verlanglijstje maar niet exact bovenaan. Ik meen me te herinneren dat ik bij deze plaat juist door de knieën ben gegaan maar ik ga, na jouw opmerking, nu zelf ook twijfelen.