2D specs en 2D reviews videocards gezocht

Pagina: 1
Acties:

• jubeth
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-07 22:53
Lees regelmatig dat 2d performance sinds 2003 weinig meer uitmaakt en alle grafische plankjes super presteren, maar mijn ervaring is toch echt flink anders. Als je eigenlijk nooit Games speelt (zoals ik) gaan hele andere dingen zwaar tellen:

High-Definition weergave. Responstijd, snelheid en kleurdiepte van weergave bij (extreem) hoge resoluties van HD film/tv met 1280 pixels horizontaal (minimaal), en hoge line-update-rates van 60 fps. Als je een aspect ratio van 16:9 dan op een widescreen LCD wilt zien gaat het toch echt gewoon lelijk mis als die videokaart het niet kan bijbenen. (Laat staan dat je fatsoenlijk video kunt gaan bewerken op die formaten.) Wat zijn de specs waar je het meest op moet letten in dit verband?

Graag zag ik daarom iets meer aandacht voor 2-dimensionale prestaties van grafische kaarten. En ja, ik heb de FAQs gelezen, ik weet ongeveer waar ik op moet letten, maar het kopen van bijv. een Ati 1950XTX van 400 € lijkt me vet overdone voor alleen 2D. Tom's hardware negeert het 2D-publiek in hun VGA-charts volkomen, en sowieso is er nauwelijks een degelijke recente review op dat terrein te vinden.

Volgens mij kan men voor mijn doelgroep wel inpakken als men nog actief koelt. Ik kijk alleen nog naar Silent passief gekoelde kaarten. Dat dunt de selectie gelukkig flink uit, zoals hier:
http://www.hardware.info/...yQ/ZGRnn2ZqyQ/viewbyspec/
(trouwens wel een handige site om selecties per eigenschap te maken, een aanrader voor in jullie FAQs)

Ik zoek dus een PCI-e / x16 kaart voor een Intel P4 3.6 GHz systeem met 800 MHz FSB, en een North Bridge VIA P4M890 en South Bridge VIA 8237A chipset. Oh en geen 64 bit voorlopig, vrees ik, hoewel de CPU het al aankan. Een beetje huiverig voor teveel stroomverbruik als ik er een te zware videokaart in douw, voeding is 'maar' 300W. Enfin, kan ik eigenlijk nog weinig over zeggen..

Na veel zoeken en afstrepen kom ik uit op de GigaByte GeForce GV-NX66T128VP Turbo Force 128 MB, da's een 6600GT dus. Die is alweer jaren oud, en ik heb geen duidelijk beeld (no pun intended 8) ) of ik daarmee iets verkeerds ga kopen voor 2D werk. De ontwikkelingen gaan zo ongelooflijk hard op dit moment. Een Matrox koop ik niet meer, beetje mot met dit bedrijf, sinds ik al 2 peperdure matrox-kaarten om niks heb zien doodgaan onder mijn ogen.
Wat ik fijn vind is dat deze Gigabyte een Video-IN heeft (ook Composite! via zo'n boxje wat je erbij krijgt) via de Philips SAA7115 chip _/-\o_ dat 'ie passief gekoeld wordt en maar 140 euro kost. Zo kan ik er nog een keer een Ati TV Wonder 650 o.i.d. bij zetten voor wat serieuzer video-werk.

Iemand ervaringen met zo'n Turbo Force Edition 128 MB 6600GT van Gigabyte?
Wat wil die Turbo Force precies zeggen (wordt niet echt duidelijk)?

Alvast dank for any and all advice in dezen.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:27

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Je hebt gelijk dat dit een onderbelicht aspect is van kaartperformance - THG besteedt er inderdaad geen aandacht aan. Anandtech doet dat wel (ten dele) in dit artikel:

http://anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2874
(voorzover niet 3D resultaten gaat dit puur over HDTV decoding)

Als je het over "kleurdiepte" hebt ga ik me gelijk afvragen of je het over een (dual link) DVI aansluiting hebt of over analoge VGA. De kriteria voor kaarten zijn voor die twee totaal anders. Bij DVI maakt het voor kleurdiepte natuurlijk geen zak uit (tenzij je daadwerkelijk geheugen tekort komt om op een bepaalde reso in 32b te draaien, maar laatst rekende ik nog uit dat je met puur 2D met 128MB videogeheugen (tegenwoordig op instapmodellen al te vinden) 25600x12800 kon doen op 32b 8)7 ). Bij analoog maakt het wel uit, maar is de bottleneck met name hoe goed de analoge filters zijn.

Het zou handig zijn als je dat dus duidelijk zou maken en je eigen ervaringen zou geven (zowel de resoluties die je draait als de kaarten die je geprobeerd hebt). Ik heb zelf een tijdje 1600x1024 + 1280x1028 dualhead gedraaid vanaf dezelfde videokaart (een oude Gf4Ti-4200) en ben niet tegen performance problemen aangelopen. Daar moet ik wel bij zeggen dat dat via analoge VGA ging. Overigens ervoer ik wel gruwelijke 2D performanceproblemen met een Matrox G450 onder Linux. Beeldopbouw duurde letterlijk meerdere seconden. Dit lag echter duidelijk niet aan de hardware, maar aan de brakke Linux drivers van Matrox. Onder Windows ging het even soepel als bij de Gf4Ti.

Oslik blyat! Oslik!

• jubeth
dion_b schreef op woensdag 22 november 2006 @ 12:26:
http://anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2874
(voorzover niet 3D resultaten gaat dit puur over HDTV decoding)

Als je het over "kleurdiepte" hebt ga ik me gelijk afvragen of je het over een (dual link) DVI aansluiting hebt of over analoge VGA. De kriteria voor kaarten zijn voor die twee totaal anders. Bij DVI maakt het voor kleurdiepte natuurlijk geen zak uit (tenzij je daadwerkelijk geheugen tekort komt om op een bepaalde reso in 32b te draaien, maar laatst rekende ik nog uit dat je met puur 2D met 128MB videogeheugen (tegenwoordig op instapmodellen al te vinden) 25600x12800 kon doen op 32b 8)7 ). Bij analoog maakt het wel uit, maar is de bottleneck met name hoe goed de analoge filters zijn.
Dank voor de link naar de Anandtech roundup. Daar heb ik inderdaad iets meer aan, hoewel het wel meteen gaat over dezelfde kaarten die vet scoren met games en 3D. Ik las er iets wat mijn ervaringen bevestigt, namelijk dat x264 H264/AVC encoded filmmateriaal nogal heavy blijkt uit te vallen voor veel kaarten. Laat ik dat nu inderdaad net veel gaan gebruiken.
Ik zit daarnaast met het probleem dat ik eigenlijk een beetje fatsoenlijke linux-support wil (de machine bevat gates en linus dual-boot), dus dan is nVidia al gauw beter dan Ati, nietwaar?

Het is maar voor 1 DVI D Out, en ik ben wel veeleisend, dus het gaat inderdaad 32bit zijn en minstens ~1100 pixels hoog, maar ws. spoedig hoger vanwege een nieuw scherm. (Vandaar o.a. de nieuwe kaart.)

Wat ik trouwens jammer vind is dat het mainboard een interne VGA d-sub out heeft, die ik dan dus gewoon uit kan schakelen, maar het is vervelend dat dit ongetwijfeld voor nop stroom zuipt.

Ik ga ws. toch voor een Gigabyte/nVidia, ook al is die Anandtech review niet al te enthousiast over die kaarten. Ik streep gewoon de Silent Pipe II modellen aan, en ga daar een betaalbaar recent model uit kiezen.

Dank voor de pointers so far.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Het zou toch handig zijn (ook voor anderen) als je wat meer info zou kunnen geven van wat je wil gaan draaien. Op dit moment zou ik inderdaad voor Linux nVidia aanraden, waarbij driverversie 1.0.96xx aanbevolen is (lost aantal bugs op mbt texture handling op nieuwere kaarten/chips).

Als ik naar je eisen kijk zou ik overwegen een simpele non-TurboCache GeForce 7300 te pakken. Die zal zuiniger (dus koeler) en goedkoper zijn dan een GeForce 6600, maar zal op 2D performance niet minder zijn (het verschil zit hem met name in pixel piplines e.d. die niet in 2D gebruikt worden).

Oslik blyat! Oslik!

• teh_twisted
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 30-07-2025
miss moet je idd wat meer kijken zoals je zelf al zei in de richting van "videokaarten" ipv "3d" kaarten... dus Matrox (waar je mot mee hebt, dus tja dan die niet...) of kaarten van 3DLabs (WildCat etc), ik heb geen idee hoe 't zit met nVidia en ATi op 't gebied van "professionele" kaarten... heb ze wel is voorbij zien schieten, maar echt speciaal voor 2D werk weet ik dat je met Matrox meestal erg goed zit... (heb helaas nooit een kaart van 3DLabs gehad, van Matrox wel... nooit problemen ondervonden...)

Trouwens met mijn Intel Integrated chippie op m'n MacBook draaien de HD Video's perfect (full resolution dus gewoon 1280*720 ofzo? iig 1280 breedt...) en da's nou niet bepaald een "high" end iets... voor bewerking... tja dan wilt men idd wel wat meer :)

Tyan S7025, 1x Xeon E5520, 32GB DDR3-1333 ECC/REG, GTX275 896MB, 2x Samsung SM 2243SN, Logitech Perf MX. Laptop: MBP 10,1/6,2. Cams: Canon EOS600D+Tamron AF18-200, Sony W350. Gadgets: iPad 64GB 3G, iPhone 5 64GB, PS1-3. Auto: W211 E220CDI

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ik ben bang dat je hier dus gewoon een aantal vooroordelen (Matrox is goed, 3DLabs is goed, ATi en nVidia consumentenkaarten zijn slecht) voorbij laat komen zonder onderbouwing. Probleem is dat de TS nog steeds wat onduidelijk is over zijn preciese eisen, want inderdaad, mijn ervaring is ook dat zodra je fatsoenlijke drivers hebt, 2D performance (dus puur snelheid van beeldopbouw) ruim voldoende is met alles wat ik de laatste jaren gezien heb. 2D beeldkwaliteit is een ander verhaal, dat kwam neer op analoge filters, maar tegenwoordig met DVI speelt het ook al niet zo.

Oftewel het preciese punt waar TS naartoe wil is nog wat vaag...

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Volgens mij is zelfs het goedkoopste videokaartje van tegenwoordig al geschikt om de allerhoogste resoluties te draaien.

• jubeth
Verwijderd schreef op zaterdag 25 november 2006 @ 12:35:
Volgens mij is zelfs het goedkoopste videokaartje van tegenwoordig al geschikt om de allerhoogste resoluties te draaien.
Dat blijkt toch niet zo te zijn. Als je bijv. 85 Hz refreshrate wilt hebben bij true color, dan zijn ze daar beperkt in tot 1920x1080 pixels.

Mijn eisen zijn vrij strict:
- Silent - Passief gekoeld
- ViVo chip onboard (liefst niet al te slecht, genoemde Philips chip voldoet), met Composite in.
- H2.64 decoding en widescreen ready
- 1 DVI out
- Niet te overmatig stroomzuipend (anders moet ik het voedinkje vervangen)

Dan vallen er echt al heel veel weg.
Ik twijfelde tot op heden eigenlijk tussen de Asus EAX1600XT, de Gigabyte versie ervan en die eerdergenoemde Gigabyte 6600GT Turbo Force Edition.

Denk dat het die asus gaat worden (toch een Ati, ja).
(Draai nu o.a. met een asus nVidia GeForce 6200/128 MB). Dan neem ik de 12 pixelpipes op de koop toe, de rest is gewoon wat ik zoek.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Geef dan toch eens een keer duidelijk aan op welke resolutie(s) je wilt draaien als 1920x1080 onvoldoende zou zijn...

Oslik blyat! Oslik!

• Carel
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-07 15:44
Gezien de TS starter DVI wilt, heeft hij een TFT? Hoe dan ook, aantal pipelines etc etc, voor 2d is niet super relevant en het verwerkingsvermogen praktisch altijd overkill. Alles met PCI-E en voldoende RAMDAC (400MHz voor VGA) kom je qua reso en kleurdiepte een heel eind.

Dat simmige fabrikanten maar tot 75Hz aangeven op bepaalde hoge reso'z zit hem wellicht in de driver support. Immers doen de TFT's veelal nog niet aan de 100Hz.

[ Voor 4% gewijzigd door Carel op 26-11-2006 10:27 ]

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 29-07 17:50

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

2d performance is geen boeiende issue meer met de huidige videokaarten. Als je je beeldscherm via DVI aanstuurt voldoen alle videokaarten mits ze de gewenste resolutie ondersteunen (voor een 30 inch beeldscherm met 2560x1600 resolutie heb je een videokaart met dual link DVI nodig).

Ik zou me alleen druk maken over de prestaties mbt acceleratie van video-codecs, het energieverbruik, de geluidsproductie en features zoals ViVo.

• jubeth
Precies, en AVC/H2.64 decoden is nog erg in de kinderschoenen, blijkt.

Opvallend, die ene Asus die ik dan net wil blijkt nergens te krijgen te zijn!
(pricewatch klopt niet, alle 8 hebben m niet)
Kan ik weer opnieuw gaan zoeken nu.

Of ze op hoge resolutie veel frames per seconde kunnen draaien heeft wel degelijk gewoon met de snelheid van de kaart te maken. Je zou in bios het 3D deel uit moeten kunnen schakelen, misschien is dat iets voor de toekomst.

[ Voor 12% gewijzigd door jubeth op 29-11-2006 18:06 ]

Pagina: 1