[PHP/CSS] ronde menu structuur

Pagina: 1
Acties:

• rhassing
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23-06-2022
Is het mogelijk een menu structuur te maken die "meeloopt" met een achtergrondplaatje?

Ik wil graag een logo (rond) gebruiken als achtergrond en dan het menu aan de linkerkant positioneren, maar dan het liefst dat dit menu aan de rand van het logo blijft.

Het logo zelf zou dan onder de content van de sites moeten komen te liggen.

Ook moet het gemakkelijk zijn een menu item toe te voegen (een cms achtig systeem heb ik al), maar de klant kan dus zelf een menu item toe voegen, maar deze moet dan ook automatisch opgenomen worden in het "cirkelvormige" menu...

• Blaise
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Kan je hetgeen je wil bereiken illustreren met een plaatje? Dan wordt het wat duidelijker.

Bedoel je zoiets?

[ Voor 7% gewijzigd door Blaise op 22-11-2006 01:57 ]

Verwijderd

Je zou kunnen kijken naar http://www.alistapart.com/articles/sandbags

Jij wilt dus een rond logo plaatsen met daaromheen een aantal dynamische menuitems als ik het even mag simplificeren. Het lastige hierbij is dat je van tevoren niet weet hoeveel items je hebt en dat kan funest zijn voor de layout. Wanneer je ruimte hebt voor 6 items en er worden er 10 geplaatst dan lukt dit dus niet. Andersom ziet het er bij slechts 2 items ook niet uit.

Maar misschien dat je een voorbeeldje kan posten van wat je precies bedoelt dan is het wat makkelijker te beoordelen wat je precies wilt.

• rhassing
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23-06-2022
Ik denk dat het zoiets moet worden:

Afbeeldingslocatie: http://www.kielenbal.nl/voorbeeld1.jpg

Let niet op de kleuren, heb het ff snel in elkaar geprutst :)
Ik ben me ervan bewust dat het wel moeilijk kan worden, maar ik kan al wel inschatten hoeveel items er ongeveer gaan komen. Dat zullen er dan hooguit een keer een of twee meer worden.

Verwijderd

Als je goed bent in wiskunde... kan je in php uitrekenen hoeveel hij op een zekere hoogte, ten opzichte van de verticale raaklijn naar links geschoven moet worden. In CSS kun je met absolute positionering vrij eenvoudig elementen op een specifieke plek zetten. Deze "variabelen" zal je dan met php moeten berekenen, en in je CSS zetten. Ik zou wel om het wat eenvoudiger te maken, altijd beginnen op een zekere hoogte, en dan naar beneden werken met een zekere onderlinge verticale afstand, om zo een aantal "vrije" vakjes over te houden waar in de toekomst nieuwe menu-items kunnen komen. Als je het echt fancy doet, hou je rekening met het totaal aantal menu items in je berekening, maar dat wordt denk ik best complex!

ps. Je kan natuurlijk ook zeggen, er zijn nu 6 items, er kunnen er maximaal 12 komen, dus zorg ik dat ik 12 "posities" van te voren vaststel die dan gebruikt kunnen worden. Niet echt flexibel, maar misschien voldoende voor je project (?)