Toon posts:

Airflow in de Cooler master 830

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb een nieuw systeem gekocht, maar nu wil ik mijn CPU en GPU beter koelen.

Ik heb een (Cooler master 830) kast waarin de mogelijkheid is om fans aan de zijkant te plaatsen in een speciaal fanrek.
In dit rek kan je (2 x 120 mm fans en 1 x 300 mm cross flow fan) plaatsen.
of (4 x 120 mm fans).

In de kast zit al 1 x achter fan 120 mm (Afvoer) 1 x front fan 120 mm (aanvoer) 1x top fan (aanvoer)
Kan iemand mij adviseren wat ik het beste kan doen en welke fans ik dan op aanvoer van frisse lucht en/of welke ik op afvoer van warme lucht moet zetten om een zo goed mogelijke airflow te krijgen.
En wat het voordeel is van die 300 mm cross flow fan

Ik heb al veel forms gelezen over dit onderwerp maar in de cooler master 830 is de airflow toch net iets anders.

Mijn systeem:
Behuizing Cooler master 830
Voeding, OCZ GameXStream 600 watt
CPU, intel core 2 Duo E6600 2,4 ghz
GPU, Radeon X1950XTX 512 mb
Geheugen, 2 x DDR2 1 gb 800 mhz pc2-6400
Hardeschrijf, Sata-Western Digital 150 gb, 4,5/16/10000

Gr, Major

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Aan de voorkant er een intake bij doen. De bovenkant zou ik outtake van maken. In de zijkant kan dan eventueel nog outtakefans. Mss wel verstandig omdat de airflow best wel onderbroken wordt door de open zijkant (Mesh dus).

Andere optie: Voor uit,achter uit,boven uit en in de zijkant een paar intakes maken. Je CPU en GPU zullen dan koeler zijn maar je HD's zullen warmer worden omdat ze warme lucht aangevoerd krijgen. Zelf wil ik niet dat ze boven de 45 uitkomen maar dit verschilt per persoon. 50+ wordt door de meeste als slecht ervaren.

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 22 november 2006 @ 00:49:

En wat het voordeel is van die 300 mm cross flow fan
Het grote voordeel van zo'n grote fan is dat hij maar weinig RPM hoeft te maken om toch veel lucht te verplaatsen. Dit zul je met name merken in de geluidsproductie. Voor alle verdere airflowvragen: Frequently Asked Questions T&C #Airflow index ;)

Verwijderd

Topicstarter
Al vast bedankt voor jullie reacties en de website. :)

Als ik alles bij elkaar optel en het goed begrijp,
Is dan de volgende opstelling goed?

Top, 120 mm fan, uitlaat (kan er ook van de bovenkant geen stof inkomen)
Front, 120 mm fan inlaat (koeling van de hd vind ik ook belangrijk)
Achterfan uitlaat, (Warme lucht rond cpu afvoeren)
Zijkant, 300 mm cross flow fan inlaat (schuin over mb laten blazen)
Zijkant 120 mm fan boven de CPU inlaat (extra frise lucht op de CPU)
Zijkant, 120 mm naast/boven de GPU uitlaat (airflo zou in deze hoek anders kunnen stagneren)

Mijn CPU wil ik overklokken en mijn GPU vind ik erg warm (80 graden) van daar dat ik zo optimaal mogelijk mijn koeling voor mekaar wil hebben.

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-02 17:44

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Persoonlijk ben ik van mening de fan in de zijkant in het algemeen te vergeten, tenzij met een fanduct bovenop de CPU geforceerd. In de industrie zie je ook dat servers van voor naar achteren werken, sure, opzij gaat lastig, maar het is 1 massieve stroom lucht. Dat is beter dan een paar keer de richting van de airflow te moeten veranderen.

Ikzelf heb de 810 en heb 3 dikke fan's in het front, dus altijd koele(re) HD's, héél belangrijk! Samen een dikke massieve flow vormend, en met 2 outtake fan's erg netjes. Een CFF ben ikzelf wel een grote fan van, meteen koele lucht over je mobo, chipset en ram! :)

Ik neig ernaar de zijkant eerder helemaal dicht te maken. Als je het rooster intact laat heb je een soort aerodynamische kortsluiting (zoek maar es op Google naar akoestische kortsluiting).

Maargoed ... probeer wat dingen en hang het en der een thermometer op, of lees de temps uit van je mobo, chipset, cpu en gpu en je weet de feiten :)

[ Voor 5% gewijzigd door Alfa Novanta op 23-11-2006 07:45 ]

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Uitproberen kost zoveel tijd ;) Als het toch al eerder is gebeurd. En zoniet dan is het wel handig om te weten waar je het beste kan beginnen. De setup die je zelf beschrijft vind ik goed. Alleen oppassen dat de fan die de warme lucht van de GPU zou weg moeten trekken niet de koude lucht voor de CPU weg trekt. Verder niks op aan te merken :)

Die fanducts werken voor geen meter. Je zou hem echt helemaal goed op de heatsink moeten laten aansluiten wil het iets koeler worden. Anders is het nutteloos of zelfs nadelig. Dat kant-en-klare pc's dit soms wel hebben is alleen omdat die airflow ruk is ;)

Verwijderd

Topicstarter
ing._Buttje;
De zijkant dicht maken scheeld volgens mij wel in de lucht stroom maar door alle bekabeling die ik overigens wel netjes heb weg gewerkt heb je veel turbulentie in de kast. ik blijf dan natuurlijk wel met een windstille hoek in de kast achter de GPU.

TEAMIKKE;
De fan in de zijkant boven de CPU blaast de koude lucht naar de CPU fan zodat de koude lucht van ektra word aan gevoerd vanboven de CPU en van rechts, links zit de lucht afvoerfan.

Verwijderd

Topicstarter
PS. ruimte in het voor paneel heb ik niet voor een extra fan. omdat ik daar een dvd-brader, dvd speler flopydrive en een cart reader in heb,
Mocht ik toch een extra frontfan plaatsen dan komt hij voor 1/3 achter de cardreader.

• Chesta
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 27-11-2025
ik zou de zijkant alleen maar intakes doen, dat is ook lekker koel voor je gpu :) Bovenkant en achterkant gebruik je voor outtake.

End of Transmission

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:15
De beste en goedkoopste oplossing is eenvoudigweg van voor naar achter met zo min mogelijk fans. Ik weet niet wat voor koeler je hebt op je GPU, maar meestal is het zo dat dezen baat hebben bij een omgekeerde ATX opstelling, hetgeen je kan doen met je kast. Ik zou daar zeker gebruik van maken. Want warme lucht stijgt op en zal door de 12cm fan in je PSU worden afgevoerd.
Dan zou ik verder geen 120mm fan in de bovenkant doen, maar die lekker open laten. Doordat warme lucht opstijgt, zal het vanzelf zijn weg naar buiten wel vinden. Bovendien is de warmte daar ook amper schadelijk voor iets, aangezien alleen je optische drives er mogelijk last van kunnen hebben.
Dan zou ik het zo doen, dat je die 120mm frontfan van je 4-in-3 device in lijn hebt met je CPU koeler (een tower koeler is in deze opstelling dus ideaal) en dan de 120mm fan aan de achterkant om het weg te trekken. Nog beter is zelfs om de GPU-ruimte (bovenin) en CPU-ruimte (onderin) gescheiden te houden door een soort duct te maken. Hierdoor heb je de beste airflow en dus de laagste temperaturen.
Aangezien je nu meer outtake hebt dan intake, zou ik nog 1 of 2 fans aan de zijkant doen, ter hoogte van je GPU. Want als je door dat duct ervoor zorgt dat er geen lucht meer van voren actief naar binnen wordt geblazen, zal je GPU dus geen verse lucht krijgen. Door deze zijkantfans verpest je én je airflow niet (die heb je immers nauwelijks) én heb je overdruk, zodat je je nauwelijks zorgen hoeft te maken over stof dat via de bovenkant (voorkant zitten toch stoffilters?) erin wordt gezogen.
Overdruk is misschien een wat heftige benaming, but you get the point. Door meer CFM naar binnen te duwen dan eruit te zuigen, krijg je dus een mini overdruk. Vaak wordt gezegd dat dat onzin is etc., maar uit persoonlijke ervaring weet ik dat het een zeer goede oplossing is. Wij hebben namelijk 2x dezelfde computerkast, één in de woonkamer met pakket en één op mijn kamer met vloerbedekking. Op mijn kamer is het altijd het stoffigst, maar mijn pc is van binnen verreweg het schoonst doordat ik meer fans naar binnen heb blazen (zelfs 1 in de bodem, net boven de vloerbedekking zelf) dan naar buiten, i.t.t. die in de woonkamer, die alleen maar outtake heeft.

Mocht je geen reversed ATX (ook wel WTX genoemd) willen, dan raad ik je hetzelfde aan te doen, alleen een PCI-coverplaatje te verwijderen net onder je GPU, zodat de warme lucht direct daar afgevoerd kan worden. In deze situatie is echt een fanduct wat lastiger en zul je dus een mindere airflow hebben.

Verwijderd

Topicstarter
The__Virus;
Mijn ATX mb omkering in de kast vind ik geen fijne oplossing.
Fanduckt plaatsen als tussen schotjes om de luchtstroom te begeleiden lijkt me makkelijk te realiseren.
Het verwijderen van de PCI-coverplaatjes onder de GPU is een slimme opmerking dat bevordert de airflow langs die zijde behoorlijk.

• The__Virus
Dan zou ik het dus zo maken:
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~schui798/airflow.jpg
Hmm zie dat ik de rearfan vergeten ben. Maar goed die dus ook :P. Nadeel is echter dat je in het bovenste deel meer afvoer hebt dan aanvoer en dan zou er wel eens stof ik kunnen komen. Mag ik vragen waarom je geen WTX wilt doen?

[ Voor 57% gewijzigd door The__Virus op 23-11-2006 16:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
Plaats je dan ook nog een duct op je gpu om de luchtstroom van de CPU en GPU te scheiden?

Verwijderd

Topicstarter
Geen WTX,
volgen mij kom je dan veel moeilijker bij je mb enzo. ik had wel al gezien op andere forums dat je de zij panelen van de kast kan om zetten maar toch..... Ik heb geen ervaring met het ombouwen van de kast maar ik denk dat het wel lukt met wat puzellen.

Heeft het dan echt zoveel voordeel WTX

• The__Virus
Tja het beste zou zijn het volledig van elkaar af te scheiden, alleen dat wordt denk ik wel wat lastig. Wel zou ik zorgen dat de lucht van de fan(s) van de zijkant niet boven je videokaart uitkomt, dus een plaatje erop leggen (soort duct dus). Daarna zal de lucht gaan waar hij heen kan gaan dus hoe meer je in de achterkant open hebt, hoe meer lucht je daar kwijt zal raken. Echt een duct recht op je GPU is niet nodig lijkt me, hij trekt zelf zijn lucht wel van hetgeen hij krijgt van de fan in de zijkant. Met dat soort dingen kun je het beste nog iets experimenteren (één of twee fans in zijkant en bij één, welke plek etc.).

Verwijderd

Topicstarter
Ik geloof dat ik je goed begrijp.
Het plaatsen van een cross flow fan heeft volgens jou geen zin?
Deze fan zet je schuin over je mb van voor naar achter. die 30 euro dat deze fan kost is geen probleem voor mij

• The__Virus
Tja dat is een wat lastig punt. Het voordeel is dat je de fan kan richten, je kan hem op verschillende standen zetten. Als je hem zo zet dat ie richting je mobo blaast én de airflow bevordert (dus lichtelijk gedraaid zeg maar), kun je best goede resultaten halen denk ik, beter dan zo maar die fans op de zijkant laten blazen. Zodoende zorg je er namelijk voor de vidkaart voor dat de lucht ook echt achter eruit wordt geblazen bij de 'PCI-opening'. Zet hem op z'n laagste stand en dan is ie nog acceptabel stil ook. Als het geld je geen probleem is, denk ik dat dat het meest bevorderlijk is.

Uiteraard zeg ik alles puur uit mijn hoofd, ik heb het niet zelf getest. Maar heb wel veel gelezen over airflow en het bij mijn kasten ook steeds beter uitgedokterd :).

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt, voor jou tips.

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-02 17:44

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Afbeeldingslocatie: http://www.barrys-rigs-n-reviews.com/reviews/2006/hardware/cmst830/images/cm_crossflow.jpg

@The__Virus: hoe wil je dat ding draaien? Hij's gewoon 90o, dus zijkant in, en dan de hoek om, vlak over je mobo heen, over ram en chipset. En in_line met de flow van voor naar achteren.

Of is de 830 anders? :?

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Verwijderd

Topicstarter
de 830 is anders je kan hem in drie standen zetten in het frame :)
http://img.neoseeker.com/...p?articleid=1859&image=12
boven aan het frame kan je de 3 standen zien

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil iedereen bedanken die hebben gereageerd op mijn vragen.
van mij mag hij gesloten worden.

• m0nkey
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09-10-2023
Goed topic d:)b Lees ook echt die link door van de FAQ, daar is wat te lezen over stijgende lucht, dat je nu dus eigenlijk met de ventilator tegen de stroom in roeit nu. ;) De bodem van de CM 830 is trouwens goed te modden viel me op (extra fans). :9
Pagina: 1