BSOD's tijdens installatie en Memtest Errors

Pagina: 1
Acties:

• RemcoR
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10-05-2024
Ik ben momenteel bezig met een computer waarbij ik het niet voor elkaar krijg windows opnieuw te instaleren. Tijdens installatie van windows XP krijg ik continu bsod's met telkens een van de volgende meldingen: Page Fault. Irq less or not equal. Na wat gezocht te hebben op mbv google kwam ik er achter dat het geheugen misschien kapot gegaan is. Het vreemde is echter dat ik wanneer ik een (oude) hardeschijf van 800 mb met windows 95 op de pc aansluit het geheel een tijdje werkt. Ook de maxtor tool heb ik gebruikt om de harde schijf te testen en met nullen te overschrijven test en overschrijven zijn allebij geslaagd.
Memtest geeft error bij test 7, random number sequence. Heel veel errors zelfs, momenteel al een half miljoen. Nu is het ook zo dat de voeding een raar geluid maakt (het is niet het fannetje). Als ik in de bios kijk of zelf de 12 volt en of 5 volt lijn meet zijn deze waarden keurig binnen het bereik. Nu is mijn vraag hoe zeker kan ik ervan zijn dat de ram modules kapot zijn of heeft dit toch met iets anders te maken??

De computer heeft 2 ram modules ik heb al getest met allebij afzonderlijk maar helaas zonder verbetering. Het lijkt mij ook vreemd als ze allebij tegelijk kapot gegaan zouden zijn. De specs staan hieronder, wie kan mij een definitief antwoord geven??

AMD Duron 1200 mhz
2 * 256MB ram
40 Gb maxtor hd
Cd speler
Chipset : Via KM266
Mb: K7VMM (http://www.motherboard.cz/mb/ecs/K7VMM.htm (wel een beetje spamachtige site maargoed, er staat misschien nuttige info)

Alvast bedankt voor de reacties :)

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:51

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Of er is een eentje stuk, dus moet je ze even om en om testen. En anders test je je systeem met ander RAM geheugen?

Wauw, een sig!

• Vuurvoske
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-05 18:43

Vuurvoske

Nunquam cede!

losse modules testen met memtest, indien errors. Geheugen rma of nieuwe kopen.

Beroeps brabander

• RemcoR
Heb nu inmiddels getest met één van de twee modules, memtest 2 keer helemaal doorlopen en heeft geen fouten kunnen detecteren. Wanneer ik echter vervolgens weer de xp installatie start krijg ik nog steeds bsod's. Nu ook eentje met de foutmelding: 'Memory managment'. Ik ga straks even testen met de andere module mbv memtest en zal ook hier even de resultaten van weergeven. Wat mij ook opviel is dat de computer gisteravond spontaan aanging. Dit icm het rare geluid van de de voeding doet mij ook vermoeden dat er wat mis is met de voeding ondanks dat de 12 en 5 volt lijnen die ik zelf gemeten heb en de overige voltages die ik in het bios meerdere keren gecheckt heb in orde zijn. Ik heb naar mijn weten helaas geen ander geheugen om mee te testen. Ik ga dit ook straks even uitzoeken, heb nog ergens een p3, misschien dat het met dat geheugen gaat lukken.

edit: andere geheugenmodule ook getest in slot 1. Ook deze geeft geen problemen, ik heb nu deze module in slot 2 zitten en ben weer memtest aan het draaien. Heb ondertussen een oude voeding uit een pc gesloopt en ga deze gebruiken om de hd en de cdrom speler op aan te sluiten. Helaas is deze voeding dermate oud dat het moederbord er niet op aangesloten kan worden en heb ik ook geen andere voeding met wel de juiste aansluitingen om te testen.

[ Voor 20% gewijzigd door RemcoR op 22-11-2006 14:24 ]

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 26-05 07:00
Ik vermoed sterk de voeding als boosdoener.

http://specs.tweak.to/16567

• RemcoR
Testen mbv de andere voeding waar dan alleen de harde schijf en cdrom speler op aangesloten zaten heeft ook niet geholpen. Hieronder volgen de voltages. Geheugen afzonderlijk in een van de twee sloten werkt perfect (iig gaat memtest dan goed).

Vcore 1.744
Vcc 2.5V 2.464
Vcc 3.3V 3.312
+12 V 12.544
-12 V -11.885
SB5V 4.972
VBAT 3.264

Update: Momenteel aan het testen met sd geheugen, dit bleek ook nog op dit mb te passen. Ik maak nog wel gebruik van een extra voeding waarop cdrom speler en hd aangesloten zijn. De installatie begint zowaar te lopen. Kopieren van bestanden zit al op 9%. Hiermee kan ik denk ik de harde schijf definitief uitsluiten en lijkt het probleem aan het geheugen te liggen. Wel is het dan vreemd dat memtest geen errors geeft wanneer ik de modules afzonderlijk erin stop. Ook heb ik net de l1 cache uitgeschakeld in de bios. Misschien dat hierdoor problemen veroorzaakt werden. Later laat ik jullie weten hoe het is afgelopen. Durft iemand al te zeggen wat het probleem (hopelijk geweest) is??

[ Voor 46% gewijzigd door RemcoR op 22-11-2006 17:08 ]

• RemcoR
Installatie kwam tot op het punt waarbij register vol wordt gezet. Toen was deze al 5 uur bezig. Ik had geen geduld meer en heb de pc uitgezet en oorspronkelijke geheugen erin gezet. Ook nu draaide de pc vrolijk door. Alleen verschrikkelijk traaaaag. Als test had ik de l1 en l2 cache weer aangezet, starten ging stukken sneller alleen met helaas bsod's als gevolg. Ook wanneer alleen de l1 cache ingeschakeld is krijg ik een bsod. Waarschijnlijk zal dus de cpu vervangen moeten worden. Weet iemand nog bootable (van cd) programmas die cache geheugen testen?? En kan iemand mij vertellen of het 100% zeker is dat de cpu, of iig de l1 / l2 cache ervan gesloopt is? Bvd.

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Als memtest faalt is het geheugen de boosdoener en zeker niet je CPU. Memtest moet je eigenlijk voor een halve dag draaien. Het kan best zo zijn dat hij makkelijk 2 loops kan doorlopen om pas bij een volgende loop errors te geven. Ik heb zelfs nu na 9 uur pas 1 error, maar onder prima in windows is het veel sneller afgelopen.

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

• peke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-04 17:16
Kijk eens naar je geheugentimings en verhoog deze.
CAS: 3.0
RAS TO CAS: 3.0
PRECHARGE: 3.0

• Vuurvoske
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-05 18:43

Vuurvoske

Nunquam cede!

skelleniels schreef op woensdag 22 november 2006 @ 13:15:
Ik vermoed sterk de voeding als boosdoener.
Onderbouwing?

Beroeps brabander

• Oet
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-04 16:08

Oet

[DPC]TG & MoMurdaSquad AYBABTU

Controleer even voor de zekerheid hoe de staat van de condensatoren op het moederbord zijn. Staan ze bol of ligt er een smerig goedje op (was) dan zijn ze defect en is het oplossen van het probleem het vervangen van het moedernbord.

In de startpost geef je aan windows 95 een tijdje te kunnen draaien, dit is meer dan logisch, aangezien bij zeer intensieve (memtest test 7) geheugenbewerkingen het pas fout gaat. Windows 95 is zou oud en gebruikt zo weinig geheugen dat de kans dat er een fout van dat soort voor komt een stuk lager is dan bij een windows NT variant (2k/xp/vista).

Kijk inderdaad even naar je bios instellingen, desnoods laad je de defaultwaarden in.

Voeding zou heel goed kunnen, de 12 en 5v lijnen zeggen lang niet alles, SD-RAM draait op 3,3volt meen ik me te herinneren en die lijn moet ook stabiel zijn. Daarnaast kan het voltage goed zijn maar het ampèrage slecht zijn, en dat zie je niet in de BIOS.

Probeer ook eens je HDD te checken op fouten. Seagate Tools is een goeie, werkt iig met alle schijven. Vergeet niet je hdd te formatteren, defect geheugen kan zorgen voor corrupte bestanden. Een tijd geleden had ik een defecte geheugenmodule in mijn oude win98 pc, gebrande cd's bevatte daardoor ook defecte bestanden. Dus maak je gebruik van een gekopieerde CD???

Er zijn nog wel meer dingen die van toepassing kunnen zijn, maar dit zijn zo'n beetje de dingen die mij het voordehandliggenst lijken.

Succes!

There are 11 kind of people in the world, ones that can read binary, ones that can't and ones that complain about my signature
PC Specs | Mo Murda Squad Clan

• RemcoR
Condensatoren op het moederbord nagekeken en zijn goed. Verder bios defaults ook al meerdere malen geladen maar heeft ook geen effect. Harde schijf is nagekeken met maxtor tools en is ook goed getest. (ik zal deze nog even voor de zekerheid in andere pc testen). Memtest geeft altijd (vaak al voordat eerste 10 % gelukt zijn errors wanneer zowel l1 als l2 cache enabled zijn. Staan deze allebij uit gebeurd dit niet (of in ieder geval heb ik het nog niet meegemaakt). Ik krijg dan ook meteen duizender errors. Latencys ga ik nu even aanpassen. Cd's al vaker gebruikt en nooit problemen mee gehad, heb ook met meerdere windows cd's en versies getest.

Edit: Latencys aangepast en heeft geen effect gehad (kon ook maximaal 2.5 kiezen) Geheugen ook even op 200mhz gezet ipv 266. Ook getest met bank interleaving op disabled. Na nog een keer defaults geladen te hebben verliep de memtest in ieder geval 1 keer goed (l2 cache staat bij default ook uit.)

[ Voor 26% gewijzigd door RemcoR op 24-11-2006 01:28 ]

• RemcoR
Ik heb getest met 128 mb (1 reepje) 100mhz ander geheugen. Met l1 en l2 cache aan krijg ik errors met memtest al binnen het kwartier. Vervolgens l1 en l2 weer uitgezet en memtest 6 uur laten lopen, geen enkele error is opgetreden. Het geheugen lijkt mij dus niet het probleem te zijn aangezien dit andere geheugen uit een andere computer komt die het nog prima doet en vaak gebruikt wordt.

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
..Ik denk dat ook jij dus wel kunt concluderen dat je Processor dood is. Het zou je chipset nog kunnen zijn, dus probeer je processor even in een andere computer. Ik denk alleen dat het je processor is..

• RemcoR
Heb helaas geen beschikking over ander socket a moederbord, zijn er nog andere manieren om dit te testen. Zou zonden zijn als er een nieuwe cpu besteld zou worden en het probleem niet verholpen zou zijn.

• B-lennium
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-02 21:48

B-lennium

Volvo 164 1975!

kun je het hele board op 100mhz laten lopen?

ik heb ooit een Elitegroup moederboard gehad wat alleen op 100mhz goed liep
133mhz kreeg ik allerlij vervelende problemen (BSOD, memtest errors enz)

p.s. mijn ervaring is dat een cpu of goed werkt, of totaal dood is.

[ Voor 15% gewijzigd door B-lennium op 25-11-2006 19:04 ]

De snelheid van het geheel word bepaald door de langzaamste schakel

• RemcoR
B-lennium schreef op zaterdag 25 november 2006 @ 19:03:
kun je het hele board op 100mhz laten lopen?

ik heb ooit een Elitegroup moederboard gehad wat alleen op 100mhz goed liep
133mhz kreeg ik allerlij vervelende problemen (BSOD, memtest errors enz)

p.s. mijn ervaring is dat een cpu of goed werkt, of totaal dood is.
Het geheugen is ddr 266mhz. Om te testen had ik gewoon oud sd-ram geheugen van 128mb @ 100mhz gebruikt. Ik kan in het bios niet veel anders instellen. Is er niet een cpu test programmatje wat kan booten vanaf cd. (floppy drive krijg ik op een of andere manier ook niet echt aan de praat).

• Oet
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-04 16:08

Oet

[DPC]TG & MoMurdaSquad AYBABTU

Probeer eens de cpu uit zijn socket te halen en opnieuw te plaatsen, misschien maakt ie slecht contact.
Verder kan het nogsteeds de voeding zijn.. Ik heb ook wel eens gemerkt dat stof een raar effect kan hebben op bordjes (sommige ASUS borden werkte niet meer met een dikke laag stof, stofvrij werkte ze weer prima).
Bekijk de core(CPU) eens, issie nog heel?

There are 11 kind of people in the world, ones that can read binary, ones that can't and ones that complain about my signature
PC Specs | Mo Murda Squad Clan

Verwijderd

Die is er niet. Het is iets common om dat te roepen wanneer niemand het antwoord erop weet hier op GoT.

Om welke Windows versie van XP gaat dit? XP sp2 of sp1? Die kan namelijk een driver erbij installeren wat dus helemaal foutloopt met het systeem.

• RemcoR
Die is er niet. Het is iets common om dat te roepen wanneer niemand het antwoord erop weet hier op GoT.

Om welke Windows versie van XP gaat dit? XP sp2 of sp1? Die kan namelijk een driver erbij installeren wat dus helemaal foutloopt met het systeem.
Ik heb met verschillende windows xp cd's waaronder een lite versie en eentje waarbij sp2 geslipstreamed is getest. Ook heb ik geprobeerd windows 98 en of 2000 te instaleren. Ook hier liep het fout. Maar zoals gezegd wanneer l1 en l2 cache disabled zijn gaat de boel wel instaleren. Alleen na 7 uur was de installatie pas op 70% ongeveer en heb ik deze beeindigd.

Persoonlijk denk ik dat de oorzaak in een van de volgende onderdelen ligt: processor, voeding en of moederbord. Hierbij staat voor mij vast dat de voeding zowiezo van bedroefende kwaliteit is. Hij maakt een raar geluid (dit is niet de fan) af en toe gaat de pc vanzelf aan en wanneer de pc enkele keren achter elkaar opgestart is moet ik even de schakelaar uit zetten even wachten dan weer aanzetten en dan boot hij pas weer. Het enigste wat denk ik resteert is op zoek te gaan naar iemand die ook een socket-a pctje nog ergens heeft en daar de cpu even te gaan testen en of een andere voeding te regelen (helaas heb ik er zelf geeneen meer) om de laatste paar opties uit te sluiten.
Of hebben jullie nog suggesties?

Verwijderd

Als je L2 cache kapot zou zijn deedt je hele proc het zelf niet meer... dat kan je iig al uitsluiten. Als je iemand kan regelen die een Socket A plank + werkende Psu heeft en dergelijk kan je het altijd testen.

Ik kan me nog herinneren dat ik ooit iemand gekend had die z'n plank zo erg naar de verdommenis geholpen had... :P Alles wat uit dat systeem kwam werkte wel maar had teveel schade van het gekloot. Hij zat op ten duur met fans op z'n voedingskabels omdat die te warm werden.... :X .. Mja en toen ik het setje kreeg had ik het gelijk de vuilnisbak gewezen.

• RemcoR
Heb net even een oude compaq voeding uit een pc gesloopt en hiermee getest. Deze heeft zelfde aansluitingsmogelijkheden en heb de oude voeding als test dan ook compleet vervangen door deze. Helaas wordt ik hier ook niet veel wijzer van. De voeding heeft 145 watt max en pc geeft dan ook geen beeld. Ik gebruik een voeding met :
16 ampere 5.5 volts lijn, 10 ampere 3.3 volts lijn, 4.5 ampere 12 volts lijn (mocht iemand hier wat nuttigs over kunnen zeggen).

• henri8096
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-05 18:21

henri8096

BIM is not a software!

145W voeding op een socket A mobo?
Is het geen AT voeding?

Mss dat een 250W ATX voeding nog net gaat.
Maar normaal gesproken moet je een 300W ATX voeding gebruiken op socketA
(4,5A op 12v is heeeel erg weinig)

--Stuck in the Apple Ecosystem (and happy about it).--

• RemcoR
henri8096 schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 15:57:
145W voeding op een socket A mobo?
Is het geen AT voeding?

Mss dat een 250W ATX voeding nog net gaat.
Maar normaal gesproken moet je een 300W ATX voeding gebruiken op socketA
(4,5A op 12v is heeeel erg weinig)
Het was wel een atx voeding, maar helaas eentje die blijkbaar lang niet sterk genoeg was.

Verder heb ik net even een hd met win2k aangesloten. Zodra l1 en l2 cache uitgeschakeld zijn gaat de machine gewoon booten (tenminste daar is hij nu mee bezig al 10 min), ik krijg geen bsod. Als ik in windows kom zal ik een cpu test draaien. edit: -> lukt niet, wel inmiddels fdd aangesloten en bios geflashed, flash verliep goed maar zonder resultaat.

[ Voor 94% gewijzigd door RemcoR op 29-11-2006 23:59 ]

• RemcoR
Heb inmiddels van iemand een atx voeding gehad van 300watt. Deze is en was in perfecte staat. Helaas kreeg ik nog steeds dezelfde bsod's. Ook wanneer ik windows opnieuw probeer te installeren. De enigste dingen die nu nog overblijven zijn volgens mij moederbord en cpu. Kan ik omdat het moederbord gewoon te flashen is en alles detecteerd concluderen dat de cpu kapot is of hoeft dit helemaal niet zo te zijn?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:44

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op maandag 27 november 2006 @ 02:05:
Als je L2 cache kapot zou zijn deedt je hele proc het zelf niet meer... dat kan je iig al uitsluiten.
Zeg dat niet te snel. Een enkel bitje in de L2 die fouten genereert hoeft niet direct mis te gaan, maar na verloop van tijd (zeg maar tijdens memtest of OS install) gaat het onherroepelijk de mist in. Eerlijk gezegd vind ik bij de constatering dat met de integrated caches uit alles werkt en met ze aan fouten voorkomen dat een defecte L2 wel erg waarschijnlijk lijkt.
Als je iemand kan regelen die een Socket A plank + werkende Psu heeft en dergelijk kan je het altijd testen.
Of gewoon iemand met een SoA CPU. Als het L2 is, kun je met een Duronnetje ofzo snel zat uitsluiten :z

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1