Wat is wijsheid: videokaart vervangen, of geheugen?

Pagina: 1
Acties:
  • 154 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:33
Hallo allemaal,

heb hier met een computer met een probleem, waarvan ik de oorzaak niet met zekerheid vaast kan stellen.

Eerst het systeem, dat praat makkelijker:
ASRock K7S8X Moederbord
AMD Athlon XP 2200+
ATI Radeon 7000
512MB Ram (2x 256mb als ik me niet vergis)

Het probleem:
Van tijd tot tijd valt spontaan het beeld weg. Het gebeurd op willekeurige momenten, zonder dat daar een echte aanleiding of oorzaak voor aan te wijzen is. Opnieuw opstarten resulteert meestal in een BIOS error code (1x lange piep, 8x kort), wat me verteld dat er een fout is met de videokaart. Dus zou je zeggen dat de videokaart de boosdoener is.

Nu zat ik zojuist echter door de eventviewer te bladeren en kwam daar een foutcode tegen (100000ea). Internet vertelde mij dat dit hoogstwaarschijnlijk een ram fout was. Dus memtest86 gedraaid en jawel, in test 4 komt er een fout op 1 adres voor. Deze fout komt per pass zon 16 keer voor.

Dit wetende heb ik eens zitten denken. Fouten in het RAM kan onvoorspelbaar/instabiel gedrag veroorzaken, maar alles wijst eigenlijk op de videokaart. Ik heb het in ieder geval nog nooit meegemaakt dat door 1 slecht adres in het RAM, de videokaart tijdens POST niet gevonden kan worden.

Mijn vraag is dus, wat is wijsheid. Natuurlijk is de beste oplossing beide vervangen, maar aangezien hij, op dit gebeuren na (wat pas een week of 2 is) verder gewoon stabiel is, en de foutmeldingen in eventviewer aangaande geheugen voor zover ik kan zien verder terug gaan dan sinds het begin van het probleem, zit ik te denken om alleen de videokaart te vervangen.

Graag jullie mening!

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

• Stefan_D
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 24-05 10:36
Moederbord. Zou problemen met beide kunnen verklaren, want als je moederbord niet goed werkt heb je grote kans dat de rest van de apparatuur die erop aangesloten zit niet goed werkt...

(al lijkt de kans wel groot dat het RAM sowieso gaar is, omdat Memtest dit aangeeft)

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Probeer eens met één reepje geheugen te testen. Doet ie het bij het ene reepje wel, en bij het andere reepje niet, dan is de kans dus groot dat die error in het geheugen voor je probleem zorgt :)

Verwijderd

Misschien is je mobo wel stuk. Je geheugen en videokaart testen met behulp van een ander systeem lijkt mi
Te laat zie ik.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2006 21:49 ]

• RvL
Het geheugen bestaat maar uit een reepje. Heb nu dus de videokaart maar vervangen voor een ander. Wacht het voorlopig even af. Is niet mijn computer dus zo maar in delen achter laten wordt me niet helemaal in dank afgenomen. Mocht het probleem inderdaad aanhouden dan ga ik het geheugen in een andere computer testen. Deze is nu namelijk niet voorhanden.

Ik zal het geheugen ook onder Windows eens testen (en memtest nog eens draaien, want hij lijkt nu verdacht veel sneller...), ik weet alleen niet meer hoe dat programma heet

Edit:
memtest blijft fouten geven, maar dat was ook wel een beetje te verwachten

[ Voor 7% gewijzigd door RvL op 21-11-2006 22:10 ]

Nu de dekens nog...

• RvL
Goed, we zijn weer wat wijzer. Maar nu snap ik er helemaal niets meer van... Dus of ik nou echt wijzer ben geworden weet ik ook niet.

Dinsdag dus de videokaart vervangen. Ding start op, niets aan de hand. Omdat ik wist van mogelijk slecht geheugen heb ik dit getest met memtest. Een aantal fouten. Het was maar 1 reepje dus de dader was snel gevonden.

Ik wilde kijken of de timings klopte, maar daarvoor moest ik natuurlijk weten wat voor een reep er in zit. Reep er uit gehaald en gekeken. En natuurlijk weer teruggezet.

Vervolgens is de computer dood. Fans beginnen te draaien, HD spinnen op en dat was t. Dus ik denk, geheugen kapot. Maar aangezien ik geen ander geheugen of compu bij de hand had moest ik wachten tot vandaag. Geheugen getest in een andere compu en dat werkt gewoon.

Vervolgens van de grond af op beginnen te bouwen. Om een lang verhaal kort te maken, ik kwam uit bij de processor. Er zit origineel een Athlon XP 2200+ in, vervangen door een 1800+ en hij liep weer.

Voor de lol eigenlijk de 'kapotte' processor op de andere computer getest en warempel, hier doet hij het wel! Dus weer terug gezet in de eerste pc (waarin hij het dus niet deed) en daar doet hij het niet:S

Nu weet ik dus haast wel zeker dat het aan het moederbord ligt, maar mijn vraag is hoe dat dit kan. Uit mijn hoofd zeg ik dat de 1800+ en 2200+ dezelfde FSB-snelheid hebben. In dit geval is alleen de core anders (palomino tegen thoroughbred).

Graag jullie mening

Update:
het wordt steeds gekker. Ik doe de originele processor terug in de pc en nu werkt het ineens wel 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door RvL op 23-11-2006 21:19 ]

Nu de dekens nog...

• henri8096
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:16

henri8096

BIM is not a software!

Is de voeding nog wel helemaal jofel????

Mijn eerste verdachte is ook het mobo, maar een halfgare voeding kan ook de meest vreemde
fouten/dingen veroorzaken.

Oh ja, de voeding kun je het beste even meten met een multimeter. (als je weet hoe dat werkt)
En niet met een of ander progsel in windows.
Wijken de voltage lijnen veel af ( 10% voor de 12v en 5% voor de 3,3v en 5v d8 ik)?
En zakt het voltage ver in als je de computer gaat stress testen?

[ Voor 47% gewijzigd door henri8096 op 23-11-2006 21:43 ]

--Stuck in the Apple Ecosystem (and happy about it).--

• RvL
Ik heb ook een andere voeding geprobeerd ten tijde dat het niet werkte, maar dat haalde ook niets uit.

De spanningen wijken allemaal minder dan 5% af, waar de 3,3 het laagst is: 3.14 (negatieve spanningen buiten beschouwing gelaten.

Ik ga nu stressen met CPUBurn, kijken wat de spanningen dan doen.

Edit: de spanning blijven gelijk, lopen soms iets of (enkele 100e V) maar zakken zeker niet in. Voeding is dus ook min of meer uitgesloten.

Ik ga het voorlopig gewoon weer aankijken, komen de problemen terug dan is het MB genomineerd voor vervanging.

Bedankt allemaal!

[ Voor 31% gewijzigd door RvL op 23-11-2006 22:04 ]

Nu de dekens nog...

Pagina: 1