Nieuwe Game/photoshop/videobewerkings PC

Pagina: 1
Acties:

• Distael
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 25-06-2025
Na 4 jaar wordt het weer tijd voor een nieuw systeem. Ik gebruik de computer voor veel verschillende dingen: games, photoshop, downloads, videobewerking (studio) etc etc. Omdat het een processor is die zich makkelijk en ver laat overklokken wil ik hier ook een poging mee wagen, hier moet ik dus rekening mee houden met de gekozen onderdelen.

Dit is het systeem wat ik zelf bij elkaar gezet heb:

Processor: Intel Core 2 Duo E6600
Door problemen met Studio en AMD wordt het sowieso Intel, mooi meegenomen dat de Conroe de beste prestaties neerzet en nog betaalbaar is ook. Om verdere problemen te voorkomen ook een Intel chipset op de het moederbord.

Processor koeling: Arctic Cooling Freezer 7 Pro (Socket 775)
Goede koeler tegen een schappelijke prijs. Vraag alleen of deze ook voldoet als je gaat overklokken?

Moederbord: Asus P5B-E, iP965 (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394)
Gekozen om de intel chipset, waarom Asus: goede mogelijkheden tot overklokken, stabiel, goede mogelijkheden om de temperatuur uit te lezen, mijn huidige bord van Asrock wordt door niet alle programmas goed uitgelezen

Grafische kaart: Asus GeForce 8800 GTS 640MB DDR3
Intel Core 2 Duo E6600 (S775, 2x2.4GHz, 4MB, 1066MHz FSB, Boxed)

Zeer goede kaart om mee te gamen, qua prijs/prestatie beter dan de vorige topmodellen, bruikbaar met DX10. GTX vindt ik te duur. Omdat de kaart toch weer een paar jaar mee moet gaan wil ik hier iig niet van afwijken (DX10 wordt nu nog niet gebruikt maar met een paar maanden waarschijnlijk wel)

Geheugen: 1GB x 2 (2GB) PC6400 DDR2, CL4 (G.Skill F2-6400CL4D-2GBPK)
Snel geheugen, ik wil de PC toch wel gaan overklokken, met het snellere 800mhz geheugen zou de processor de 3,6Ghz kunnen halen zonder dat het geheugen de bottleneck gaat vormen. Ik heb over Gskill nog geen slechte verhalen gehoord en qua prijs zitten ze goed (zeker met CL4).

Hardeschijven: 3 x Maxtor DiamondMax 10, 320GB (7200rpm, SATA II, 16MB, NCQ, RoHS)
1e schijf is voor Windows en programma’s, de andere 2 komen in RAID om zo sneller met de videobestanden te kunnen werken.

Kast: Antec Nine Hundred
Ziet er goed uit, is stil als je de fans op slow laat draaien en koelt zelfs dan de kast zeer goed en heeft ruimte voor meer dan genoeg harddisks.

Voeding: Antec NeoHE 550, 550W (ATX12V 2.2)
Mijn laatste voeding was een goedkope, die gaf de eerste keer dat ik hem aanzette de geest en blies mijn HD op, vandaar geen goedkope standaard voeding meer. De Antec NeoHE staat goed bekend en heeft ook meer dan voldoende power voor dit systeem ook als er nog wat schijven bij komen.

Tobo: Logitech G15 Gaming Keyboard (USB)
Tja, wat moet ik daar over zeggen? Net als de muis? Logitech G5 Laser Mouse (USB)

Even snel opgeteld kom ik dan op;
1 1GB x 2 (2GB) PC6400 DDR2, CL4 (G.Skill F2... iComputers € 237,- € 8,-
1 Antec NeoHE 550, 550W (ATX12V 2.2) EUROMAXI € 108,50 € 6,95
1 Antec Nine Hundred (ATX, Geen PSU, Zwart,... Empc € 99,34 € 7,75
1 Arctic Cooling Freezer 7 Pro (Socket 775) Digitique € 16,25 € 8,95
1 Asus GeForce 8800 GTS 640MB DDR3 (PCI-e,... Computerfarm€ 423,57 € 7,95
1 Asus P5B-E, iP965 (ATX, PCI-e, Sound, LAN,... Computerfarm € 134,11
1 Intel Core 2 Duo E6600 (S775, 2x2.4GHz, 4MB... Budgethardware.nl€ 289,- € 6,95
1 Logitech G15 Gaming Keyboard (USB) Budgethardware.nl € 65,-
1 Logitech G5 Laser Mouse (USB) Megawebshop.com € 48,99 € 6,90
3 Maxtor DiamondMax 10, 320GB (7200rpm, S... Budgethardware.nl € 264,-

Totaal exclusief verzenden € 1.685,76 inclusief € 1.739,21

Dit is eigenlijk net boven budget maar goed. Een paar vragen nog, ik weet ben (nog) niet erg thuis in overklokken
- is het gekozen geheugen bruikbaar om over te klokken?
- De koeler, is vrij stil maar als je verder komt met overklokken hoe houdt deze koeler zich dan ten opzichte van de andere koelers?
- Wat zouden jullie anders doen?

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 30-01 16:31
Ik zou die harde schijven inruilen voor Seagate's. En wel de barracuda 7200.10 320 GB.

En waarom neem je de P5B-E, en niet de P5B?

• Distael
Ik wil 1 schijf gebruiken voor windows en de programma's en de andere 2 in RAID voor snellere verwerking van de videobestanden. Voor wat ik ervan begrepen heb is de P5B niet echt geschikt voor Raid en de P5B-E wel.

De harde schijven heb ik niet echt een voorkeur voor, waarom geen Maxtor en wel de Seagate?

• aerofreak
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14:41

aerofreak

Steve Jobs

omdat de seagate schijven erg snel snel zijn :)

"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Snelheid van de schijven is tegenwoordig allemaal geneuzel in de marge. Als je echt een reden zoekt om andere schijven te nemen zou ik de Samsung Spinpoints nemen. Dit zijn zo'n beetje de stilste schijven die er zijn :)
En vervang die Antec Neo door een Enermax Liberty. Deze zijn ook modulair, maar stiller (12cm fan ipv 8cm) en je hebt meer kabel mogelijkheden.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Verwijderd

Oke, stille schijven valt wel wat voor te zeggen, de Enermax is inderdaad wat uitgebreider qua aansluitingen, heeft een grotere fan en is zelfs iets goedkoper. Alleen de efficientie is iets lager maar dat zal niet zo heel veel schelen, marge genoeg qua vermogen.

Ik zal de startpost aanpassen zodra ik thuis ben (ik heb een andere login op het werk zie ik nu)

Verwijderd

Microkid schreef op woensdag 22 november 2006 @ 07:34:
En vervang die Antec Neo door een Enermax Liberty. Deze zijn ook modulair, maar stiller (12cm fan ipv 8cm) en je hebt meer kabel mogelijkheden.
Ik heb hier een Antec Neo HE 550 Watt voeding in gebruik.
Er hangt een 3800+ X2 aan, samen met 2 7900GS kaartjes in SLI en 4 Seagate 320GB schijven. Onder volle belasting hoor je de voeding niet boven mijn zalman vf-900 koelers uit, en bij lage belasting zijn mijn A.C.Ryan blackfire4 fans op 5 volt de grootste lawaaimakers.

Je kan dus wel stellen dat die voeding stil genoeg is.

• Bio
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-01 19:01

Bio

niet veel op aan te merken.. vergeet je geen optische drives? of heb je die nog liggen...

• Distael
Ik twijfel nog een beetje tussen de voedingen: de liberty heeft meer mogelijkheden met de kabels, ik heb alles goed doorgelezen en die kabels hebben ze slim aangepakt.

De NeoHE is blijkbaar ook erg stil, is ook iets efficienter. Deze voeding is door hardware.info uitgeroepen tot beste voeding 2006?

Ik denk dat beide voedingen in aanmerking komen, ze hebben alletwee wel wat.

De harddisks worden waarschijnlijk toch de spinpoints:
http://www.silentpcreview.com/article657-page3.html
http://www.anandtech.com/.../showdoc.aspx?i=2803&p=11

Dat is 24 decibel voor de spinpoint en 41 voor de seagate.

@ Jo-hannes, de optische drives heb ik nog; maar evengoed bedankt voor het meedenken

[ Voor 3% gewijzigd door Distael op 22-11-2006 22:09 ]

• diac21
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-09-2025
Verwijderd schreef op woensdag 22 november 2006 @ 13:10:
[...]

Ik heb hier een Antec Neo HE 550 Watt voeding in gebruik.
Er hangt een 3800+ X2 aan, samen met 2 7900GS kaartjes in SLI en 4 Seagate 320GB schijven. Onder volle belasting hoor je de voeding niet boven mijn zalman vf-900 koelers uit, en bij lage belasting zijn mijn A.C.Ryan blackfire4 fans op 5 volt de grootste lawaaimakers.

Je kan dus wel stellen dat die voeding stil genoeg is.
Ik heb hier ook een antec Neo HE 550 Watt voeding in gebruik. En ik heb asus p5w dh deluxe + c2d e6600 + x1900xtx + 1 raptor + 1 spinpoint + 2gb + xfi-fatality geluidskaart. Dat allemaal ingebouwd in de antec SOLO kast. Maar bij mij maakt de voeding echt 'veel' herrie... Ik heb een AC freezer 7 pro voor de cpu en vf-900 op de gpu. Maar als ik alle fans uitzet dan hoor ik mijn voeding echt nog een hoop herrie maken. En als ik alle fans aanzet dan hoor ik amper verschil in de herrie. Dus doe ik iets verkeerd ofzo waardoor mijn voeding 'veel' herrie maakt?
Pagina: 1