Laptop in auto, op 12V aansluiten(zonder omvormer o.i.d)

Pagina: 1
Acties:
  • 5.183 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:13
Hoi,
Ik heb hier een laptop die ik graag mee zou willen nemen voor onderweg in de auto om films enzo te bekijken. Maar helaas gaat de accu maar een halfuurtje mee, en ik kan de laptop niet opladen in de auto.

Maar nu dacht ik hey, hoeveel volt spuugt die oplader eigenlijk uit? Dus ik heb het gemeten en het was 18.47V. Ik dacht, als ik nou eens een boormachine accu van 12V aan een plugje knoop en die in de laptop doe.

Dit wou, en de laptop zei dat hij op netstroom draaide.

Maar nu is mijn vraag:

als ik dit in de auto wil gebruiken, moeten er dan nog componenten tussen, zoals een weerstand o.i.d? Want bij een accu gaat de spanning niet omhoog tijdens gebruik, maar in de auto kan het zijn dat de motor harder gaat draaien en er een kleine stroompiek is in de 12V leiding van de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-08 12:20

mace

Sapere Aude

Als een auto rijdt zit je sowieso al aan iets van 14 volt. En idd je kan stroompieken krijgen.
Ik weet niet hoeveel je laptop je waard is, maar ikzelf zou het risico niet nemen en een laptopvoeding kopen. Je hebt ze al voor drie tientjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
Met een deftig filter zijn die pieken wel weg te werken, vergelijkbaar systeem van een netfilter, ik zou wel grote waarde's nemen voor de spoelen, zodat relatief langdurige pieken ook effectief tegengehouden kunnen worden. (tis te zeggen, ik persoonlijk zou een step-up in elkaar flansen naar 100V DC, en de originele netadapter gebruiken).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
naftebakje schreef op dinsdag 21 november 2006 @ 22:40:
Met een deftig filter zijn die pieken wel weg te werken, vergelijkbaar systeem van een netfilter, ik zou wel grote waarde's nemen voor de spoelen, zodat relatief langdurige pieken ook effectief tegengehouden kunnen worden. (tis te zeggen, ik persoonlijk zou een step-up in elkaar flansen naar 100V DC, en de originele netadapter gebruiken).
universele adapter is dan toch makkelijker?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
SMSfreakie schreef op dinsdag 21 november 2006 @ 23:02:
[...]universele adapter is dan toch makkelijker?
maar niet zo leuk (8>

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Dus als ik een filter er tussen zet (wat kan ik daarvoor gebruiken, heb nog wel ergens een oude 12V instelbare adapter liggen (voor diskman o.i.d in de auto) die max. 12V geeft. Nu zou ik die wel kunnen gebruiken, ware het niet dat die erg weinig mA geeft. 300mA dacht ik.

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:01

SA007

Moderator Tweaking
Maar als de netadapter 18vac levert, en hij op 12vdc ook werkt, dan kan het toch prima in een auto werken (al zou ik er een bigass condensator (10mF iig) van 35V parralel eraan gooien).
auto's geven gemiddeld 13.8V uit als de motor loopt, 12 met de motor uit, en die schakelpieken filter je er wel uit met 10mF aan condensators.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ja, klopt. Ik heb het met een boormachine accu geprobeerd (12V DC) en daar draaide hij prima op. Dus het is opgelost, als ik er een dikke condensator tussen zet? Verder heb ik niks nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
denk het niet.

alleen ik zou het niet graag uit proberen met je nieuwe laptop :p

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PSspike
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:20

Pana Aquarea J 7kW monobloc L/W-WP || 11,8 kWp PV (Fronius Symo 10kW, 20x280Wp + 19x325Wp) || Daikin L/L-WP 5kW op 1x4.2kW Stylish en 2x2kW Perfera || Atlantic Explorer v4 270L WPB || PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
No access

You are not an authenticated user.

:>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PSspike
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:20
sorry, my mistake :)

Inloggen als demo gebruiker op http://www.nedis.nl en dan het volgende productnummer intikken: P.SUP.NBC120KN

Pana Aquarea J 7kW monobloc L/W-WP || 11,8 kWp PV (Fronius Symo 10kW, 20x280Wp + 19x325Wp) || Daikin L/L-WP 5kW op 1x4.2kW Stylish en 2x2kW Perfera || Atlantic Explorer v4 270L WPB || PVOutput

• ThinkPad
Ik heb inmiddels een snoertje gemaakt zonder onderdelen ertussen, alleen een zekering.

Ik heb vandaag tijd gehad om het te testen en mijn conclusies zijn:

- Als de motor te weinig toeren draait, is de spanning nét te laag en daardoor switched de laptop heel snel tussen Accu / netspanning
- De accu laad niet op.

Maar als de motor maar genoeg toeren draait dan is het prima te gebruiken. Zorg wel dat je accu van tevoren is opgeladen zodat je een buffer hebt als de stroom te laag is.

:)

[ Voor 58% gewijzigd door ThinkPad op 02-12-2006 19:30 ]

Verwijderd

Hou er alleen rekening me dat de accu van de laptop niet geladen wordt in deze situatie.

• Snuffert
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:24
Verwijderd schreef op donderdag 30 november 2006 @ 23:46:
Hou er alleen rekening me dat de accu van de laptop niet geladen wordt in deze situatie.
is het niet zo dat als de laptop op netspanning staat de laptop daarvan rechtsstreeks vanaf draaidt? (ik weet het niet daarom de vraag) en daarnaast is het vermogen van de 12V van de auto afhankelijk van de belasting. Dus wordt de belasting hoger op die 12V lijn (laptop wil opladen) wordt dat door de auto opgevangen. Of zit ik er hier helemaal naast?

edit: typo's

hmz...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Klopt, de laptop acu zal ook niet ontladen worden, maar ook niet geladen.
't Is ook niet erg, ik zei het alleen zodat je er zelf niet achter hoeft te komen als het net ff niet uit komt.

Het vermogen is als gevolg vand de stroom idd afhankelijk van de belasting (wet v. Ohm).
Het probleem zit hem ook niet in de stroom (Stroom zat in een auto, rond de 50A) maar een spanning van 14V is gewoon te weinig om die accu te laden.
Er zit niet voor niets een 18V voedimg bij de laptop.
Probeer het maar eens>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb een 12 naar 220volt ac omvormer gekocht
en kan nu via de laptop volwaardig op de laserprinter printen
en de batterij is altijd volgeladen als ik ergens uitsstap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EntonoX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-09 20:45

EntonoX

Team leider

En als je nu eens een step-up DC-DC converter gebruikt? dan kun je van je 12V makkelijk 18V maken. Enige probleem is wel dat je stroom (A) in gaat leveren, dus zul je de aansluiting niet via de sigareten aansteker moet halen maar direct van de accu. Sigareten aansteker is meestal gezekerd tot 2.5A en ik denk dat je normale lader ook zoiets trekt, maar dan moet je even op de lader kijken.

-===< Triumph TR7, 1977, Finished >===-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:43
Verwijderd schreef op woensdag 06 december 2006 @ 22:10:
ik heb een 12 naar 220volt ac omvormer gekocht
en kan nu via de laptop volwaardig op de laserprinter printen
en de batterij is altijd volgeladen als ik ergens uitsstap
Heb ik ook gedaan en is echt ideaal, ook om even snel de telefoonlader aan te sluiten als ik dat 's nachts vergeten ben.

Of als je ergens afgelegen bent allerlei andere apparaten kunnen gebruiken op 220 volt.

Nu werkt het misschien wel, maar echt ideaal is het niet, alleen een zekering biedt niet voldoende bescherming aangezien die zekering ook een hoger voltage door zal laten, als het amperage maar niet te hoog wordt. Verder is het natuurlijk niet erg handig als je laptop niet oplaadt en de halve tijd alsnog op de accu zit te draaien.
Pagina: 1