Toon posts:

firewire vs usb op videocams

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik moet 2 videocamera's aanschaffen met een harde schijf. Nou wil ik voor Sony gaan.
Waarom voor Sony, dat is gewoon een beetje mijn merk. Geen idee waarom, voelt gewoon goed.
Anyway. Ik heb ook camera's met MINI-DV en die hebben allemaal een firewire uitgang. Echter de cams van Sony hebben allemaal USB om de hele bubs naar de HDD te kopieren. Waarom is dat en is dat een heel beperkende factor?

Kompas

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-02 15:55

Haan

dotnetter

Ik kan me niet voorstellen eerlijk gezegd dat er alleen USB op zou zitten. USB wordt voor zover ik weet alleen gebruik om foto's die je met de camera hebt gemaakt over te zetten, video via firewire.

edit
Ik zie dat je het over camera's met harddisk hebt, daar ligt het wellicht anders. Firewire is iig wel sneller in de praktijk.

[ Voor 25% gewijzigd door Haan op 21-11-2006 21:20 ]

Kater? Eerst water, de rest komt later

Verwijderd

Volgens mij ligt de doorvoersnelheid van FireWire net ietjes hoger dan USB 2.0. Video wordt door de meeste programma's via FireWire overgezet naar de PC.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2006 21:19 ]

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Geen idee; kan jouw harde schijf meer dan 480Mbit/seconde wegzetten?

Indien ja, dan is USB2.0 of FireWire een beperkende factor. Indien nee, dan niet, want dan is de interface snel zat.

Heb je uberhaupt enig idee wat er per seconde over het kabeltje moet?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Rigi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-11-2018
Ik heb hier thuis een Sony miniDV cam (DCR-HC14E) liggen, die ik gewoon met USB of Firewire kan aansluiten. Ik had 'm eerst op USB 1, dat is echt niets.. Dus een firewire/usb2 kaartje gekocht, daarna USB 2 niet meer geprobeerd dus dat zou misschien kunnen werken (maar heb ik geen ervaring mee).

[ Voor 6% gewijzigd door Rigi op 21-11-2006 21:26 ]

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

MAX3400 schreef op dinsdag 21 november 2006 @ 21:19:
Geen idee; kan jouw harde schijf meer dan 480Mbit/seconde wegzetten?

Indien ja, dan is USB2.0 of FireWire een beperkende factor. Indien nee, dan niet, want dan is de interface snel zat.

Heb je uberhaupt enig idee wat er per seconde over het kabeltje moet?
De snelheid van USB2.0 is maximaal ongeveer 40MB/sec. De meeste HD's tegenwoordig halen dat gemakkelijk, maar het klopt wel wat je zegt ;)
Bij Firewire heb je 400 en 800 Mbps. De Firewire 400 haalt USB2.0 in kwa snelheid. Dit omdat er minder gevergd wordt van de processor en werkt via P2P (waar USB2.0 master/slave is).

Samengevat, meestal is USB2.0 dus een beperkende factor

☻/
/▌
/ \

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-02 10:59
HDD camera's hoeven niet realtime de zut te transporteren, aangezien het vanaf een hdd gaat maakt de snelheid minder uit (behalve lang wachten).

DV daartegen is een raw AVI stream vanaf een tape. Dat kan niet langzamer of sneller, dat is gewoon 1:1 overtanken. Firewire is daarvoor bedoeld, is ook stabiel op iets hogere snelheden. (Al zou USB2 dat ook moeten kunnen, maar in de praktijk is firewire superieur aan USB2)

Bijkomende reden is dat een HDD camera alles comprimeerd, op MPEG2 meestal. Daardoor is de datadoorvoer ook al lager dan het (kwalitatief hogere) DV signaal.

De DCR-H14E heb ik zelf ook. De usb aansluiting gebruik ik alleen als ik 'm als uber-goede webcam wil gebruiken. 20x zoom, nightshot en goede lichtgevoeligheid, kan geen webcam tegenop ;)
Pagina: 1