van tapes naar pc

Pagina: 1
Acties:

• schoene
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-02 17:57
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c6/Bandrecorder.jpg

Iemand heeft mij gevraagd om de tapes van een bandrecoder op CD te zetten. Ik zal dit doen via de line-in op mijn geluidskaart van mijn pc. Gezien ik linux gebruik zal ik hiervoor vermoedelijk Audacity gebruiken. Wat ik mij echter afvraag: welke sample rate gebruik ik het best voor de opname: 44.1 Khz? Of is dat voor een tape overkill? Ik heb hier totaal geen idee van. Ik vind wel enkele "From Tape to CD"-tutorials, maar over de sample rate wordt niet gesproken.

Ik vermoed dat de tapes 4 sporen hebben, dat slechts 1 zijde kan gebruikt worden (dus dat alle 4 de sporen worden gebruikt voor 1 kant), en dat het stereo-opnames zijn. Heeft dit (behalve mono/stereo dan: dit is apart in te stellen) trouwens van belang bij de keuze van de sample rate?

Indien iemand denkt dat ik hiervoor beter een ander programma gebruik: laat maar weten he ;)

edit: verkeerde forum. Kan iemand dit verplaatsen naar Audio, Video & Hifi? 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door schoene op 21-11-2006 20:47 ]

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:41

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Tuurlijk 44.1Khz, aangezien dat ook de sampling freqentie is van een CD. Dan kan je daarna je bestandje meteen in stukken knippen en naar CD branden.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
> AVH

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:59

voodooless

Sound is no voodoo!

Opnemen op 96 Khz, 24 bit indien mogelijk. Dan netjes opschonen, en uiteindelijk met degelijke dither terug brengen naar 44.1/16 bit. Het aantal sporen heeft hier natuurlijk geen invloed op.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01:13
Volgens mij zijn die tapes nog wel tweezijdig... Misschien dien je dus alles 2x af te spoelen om zo het geheel digitaal te krijgen.

Verwijderd

voodooless schreef op dinsdag 21 november 2006 @ 23:54:
Opnemen op 96 Khz, 24 bit indien mogelijk. Dan netjes opschonen, en uiteindelijk met degelijke dither terug brengen naar 44.1/16 bit. Het aantal sporen heeft hier natuurlijk geen invloed op.
I second that :Y)

• schoene
voodooless schreef op dinsdag 21 november 2006 @ 23:54:
Ok, ik zal dit proberen op het moment dat ik ze effectief moet overzetten. Wat bedoel je met opschonen? Als dither moet ik in Audacity kiezen uit Rectangle,Triangle of Shaped. Wat kies ik het best? Ik vermoed dat bij het exporteren naar een wav 44.1/16 die dither automatisch gebruikt wordt?

Edit: ivm de opschoning zal het vermoedelijk hoofdzakelijk over de noise-removal gaan?

[ Voor 6% gewijzigd door schoene op 22-11-2006 10:42 ]

• schoene
Op http://www.audacity-forum.de/thread/194 lees ik dat je misschien beter geen dithering gebruikt, en het opnemen op 88.2Khz doet (omdat dit een veelvoud van 44.1 is), waardoor je minder rekenfouten zou hebben. Wat is jullie mening daarover?

• Vlabakje90
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
De kans dat je het verschil ook werkelijk hoort nadat je gedownsampled hebt is nagenoeg niet aanwezig. :)

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

schoene schreef op woensdag 22 november 2006 @ 10:48:
Op http://www.audacity-forum.de/thread/194 lees ik dat je misschien beter geen dithering gebruikt, en het opnemen op 88.2Khz doet (omdat dit een veelvoud van 44.1 is), waardoor je minder rekenfouten zou hebben. Wat is jullie mening daarover?
Dat is niet helemaal waar. Daarnaast heeft dither niets veel te maken met sample rate conversie, maar enkel met de conversie van 24 naar 16 bits. Asynchrone sample rate conversie kan wel eens link zijn als de algoritmes niet goed zijn. In dat geval is inderdaad 88.2 Khz aan te raden.

Echter altijd in 24 bit opnemen en ditheren naar 16 bit! Door het ditheren behoudt je namelijk voor een groot deel je 24 bit resolutie in je 16 bit signaal (ja, dat is echt waar :) ). Dit process is cruciaal voor een goede master. Het klopt dat je ruis toevoegt, maar dat is zo weinig dat je het sowieso niet hoort (die gast maakt me niet wijs dat ie dat kan horen, no matter wat ie zegt), zeker niet als je bron een tape is. De voordelen zijn gewoon groter dan de nadelen. Bovendien voegt het niet gebruiken van dither ook nog eens vervorming toe.

Met opschonen bedoel ik inderdaad ruis eruit halen. Maar ook al doe je dat niet: altijd 24 bits opnemen.

[ Voor 12% gewijzigd door voodooless op 22-11-2006 14:33 ]

• schoene
Ok, dan zal ik opnemen aan 88.2Khz/24bit. Bij wijze van oefening zal ik eerst eens een paar vinyl platen van mij omzetten. Ik wilde dit toch al lang doen :)

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Misschien kun je nog wel een los tooltje vinden om the ditheren, en anders zou ik "triangle" gebruiken

Pagina: 1