Toon posts:

DTS-signaal op Coax-out Geluidskaart?

Pagina: 1
Acties:
  • 154 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste ,

Ik zit met een paar vragen waar ik maar niet mee uit kom. Ik heb al eerdere forum hierover gelezen maartoch...

Een standaard DVD-speler/recorder (voor de televisie) heeft meestal aan de achterkant een aansluiting voor een coax-digital-out. Deze wordt dan doorverbonden naar de digital-in van de receiver dmv een coaxkabel (soort dikke component-kabel met oranje binnenkleur). De receiver springt zodra een DTS of Dolby Digital signaal komt over naar DTS of DD modus.

Nu gebruik ik mijn pc om gedownloade films rechtstreeks te bekijken vanaf de pc
Het de bedoeling dat ik het DTS of DD-signaal vanaf de geluidskaart in de pc, via coax, naar mijn receiver overbreng en dat de receiver dit dan ook als een DTS of DD-signaal ziet.
Kan dit??

Nu heb ik een Trust geluidskaartje gekocht met coax-uit. (5.1 Surround Sound Card SC-5250) om wat uit te proberen maar, het geluidssignaal blijft analoog (PCM). De kaart ondersteunt blijkbaar geen digital-out. De receiver blijft gewoon op PCM (analoog) staan. Nu was dit Trust kaartje een uitprobeersel, maar nu wil ik een goede kwali-geluidskaart met digital coax-out aanschaffen. De prijs vind ik niet belangrijk.

De reden dat ik voor coax kies is omdat ik een lange afstand moet overbruggen. Pc staat in de garage en ik heb een coaxkabel al aangelegd. Glasvezel (Toslink) werd mij een beetje te duur.

Vragen:
- Kunnen digitale signalen wel over coax? of moet dit altijd over Toslink (glas) gaan?
- Zijn er geluidskaarten op de markt die DTS en DD via coax ondersteunen?
- Zit DTS of DD gemoduleerd in een analoog signaal of gaat er echt digitale signalen door de kabel?
- Waarom maakt de Trustkaart wat eerst digitaal geluid was, een analoog signaal van?
- Kan de digitale soundstream niet onaangetast doorgestuurd worden naar de receiver? De receiver bepaald zelf wat hij ermee doet?

Ik zou graag jullie ervaringen willen lezen over dit onderwerp.
Alvast bedankt,

Vernopp

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Als je een pakket gebruikt zoals bijvoorbeeld PowerDVD kan je bij audio instellingen kiezen voor bijv 2/4/6 speakers, kies dan voor SPDIF. Dan wordt de audiostream niet gedecodeerd en dus doorgestuurd.

Wellicht moet je dit ook nog bij je geluidskaartinstellingen instellen (SPDIF throuput.).

Het is dus een kwestie van een kleine instelling goedzetten.
Verwijderd schreef op dinsdag 21 november 2006 @ 20:34:

Vragen:
1 Kunnen digitale signalen wel over coax? of moet dit altijd over Toslink (glas) gaan?
2 Zijn er geluidskaarten op de markt die DTS en DD via coax ondersteunen?
3 Zit DTS of DD gemoduleerd in een analoog signaal of gaat er echt digitale signalen door de kabel?
4 Waarom maakt de Trustkaart wat eerst digitaal geluid was, een analoog signaal van?
5 Kan de digitale soundstream niet onaangetast doorgestuurd worden naar de receiver? De receiver bepaald zelf wat hij ermee doet?
1. Ja, kan ook over coax
2 Jazeker, kaarten maken hier zelfs geen onderscheid in als je het signaal laat doorsturen (SPDIF throughput)
3 Er gaan echt digitale signalen door de kabel. Dus geen kwaliteitsverlies
4 Dat ligt aan je software instelling!
5 Ja dit kan, bij instellingen DVD afspeelprogramma en evt bij instellingen geluidskaart (extra software die erbij geleverd wordt)

Ik doe dit precies hetzelfde op mn mediacenter pc. 1 kabel van geluidskaart naar receiver waar DTS/DD5.1/DD2.0/stereo over wordt gestuurd.

[ Voor 61% gewijzigd door Kurios op 21-11-2006 21:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hoi Kurios, bedankt voor inbreng!!

Ik heb binnen windvd7 de mogelijkheid om analoog via spdiff of digitaal via spdiff uit te sturen. Alleen als ik digitaal kies valt het geluid weg.
Zou dit dan aan de Trust kaart liggen? In de Trust software instelling kan ik ook spdif instellen. er staat dan bij "spdif uitgang werkt alleen voor hoofdtelefoon en 2 luidsprekers".

Springt de receiver bij u wel over naar DTS/DD?

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 21 november 2006 @ 21:38:
Hoi Kurios, bedankt voor inbreng!!

Ik heb binnen windvd7 de mogelijkheid om analoog via spdiff of digitaal via spdiff uit te sturen. Alleen als ik digitaal kies valt het geluid weg.
Zou dit dan aan de Trust kaart liggen? In de Trust software instelling kan ik ook spdif instellen. er staat dan bij "spdif uitgang werkt alleen voor hoofdtelefoon en 2 luidsprekers".

Springt de receiver bij u wel over naar DTS/DD?
je mag je zeggen hoor :+

ja bij mij springt hij wel over.
# Dolby Digital 5.1 (AC3) PCI-geluidskaart met digitale in- en uitgang voor SPDIF
# Volledige 5.1 surround geluidsuitgangen voor aansluiting van uw analoge 5.1 luidsprekerset
# Optische (Toslink) en coaxiale digitale audio in- en uitgang op extra strip
# Digitaal signaalniveau SPDIF > 120 dB
# Digitale audio modes: invoer, doorvoer, D/A en A/D converter en uitvoer
Volgens de technische specificaties moet het dus wel mogelijkzijn digitaal doorvoer te realiseren met de trust kaart!

Ik heb zelf een mediacenter met best een oud moederbord (asus A7N8X) en daar kan het gewoon met de onboard geluidskaart. Misschien heb je een onboard kaart met digitale uitgang?

[ Voor 36% gewijzigd door Kurios op 21-11-2006 21:54 ]

Verwijderd

Topicstarter
Very nice.
Waarschijnlijk zat ik maar te vogelen met een kaart die daar niet geschikt voor is!
Er worden veel tegengestelde verhalen verteld over dit verteld (vrienden, collegas, verkopers).Maar nu begrijp ik het!

Mag ik jou vriendelijk bedanken voor het meedenken. Morgen wil ik een nieuw geluidskaartje kopen en dan ga ik het uitproberen (en nu wel goed)

Bedankt,
Groeten Vernopp

Verwijderd

Topicstarter
Oops, nee ik heb helaas geen onboard geluidskaart
Volgens de specs zou die Trust het inderdaad moeten doen, maar zodra ik hem op digitaal uit laat gaan zwijgt ie. Morgen een wat uitgebreidere kaart kopen. Misschien een x-fi platinum met coax uit.

Nogmaals bedankt

• omitz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-02 20:35
En dan nu de vraag, welke soundkaart?

Toch maar gaan voor terratec dan? want dat zijn een van de weinige kaarten met: Digital In/Out, Optical. En met name dat laatste is wel erg mooi.

Is het niet zo dat bij lange afstanden (>5m) er toch kwaliteitsverlies komt in het signaal bij de versterker als je de coax kabel gebruikt? DIt was toch de reden waarom er ook optical is op sommige kaarten. Het is duurder, maar er is geen geluidskwaliteitverlies??

Wie het laatst lacht, denkt het langzaamst.

• omitz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-02 20:35
Ik hoop dat iemand even wilt helpen, ik heb namelijk een kaart nodig met:
digital out (coax) én optical out (toslink)

ik dacht dat terratec dat had, maar die hebben alleen optical out. Zie ik een kaart over het hoofd?
Iemand een suggestie?

Wie het laatst lacht, denkt het langzaamst.

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:11
omitz schreef op donderdag 30 november 2006 @ 19:10:
Ik hoop dat iemand even wilt helpen, ik heb namelijk een kaart nodig met:
digital out (coax) én optical out (toslink)

ik dacht dat terratec dat had, maar die hebben alleen optical out. Zie ik een kaart over het hoofd?
Iemand een suggestie?
Creative met bracket heb je beiden :).
Pagina: 1