Hoi allen. Ik heb sinds kort Windows na lange tijd weer eens compleet opnieuw geïnstaleerd. Hierdoor werd natuurlijk het MBR overschreven, dus ik booten met een livecdtje en lilo (ja, lilo, zie verderop) opnieuw in het MBR gezet.
Nu heb ik Linux een tijdje niet gebruikt, en heb een paar updates gedaan. Een hiervan was kernel 2.6.19.
Ik gebruik een vage ITE8211F IDE controller, die al vaker problemen heeft gegeven (oa: grub werkt niet...). Onder deze nieuwe kernel geeft is mijn harde schijf "letter" ineens veranderd van /dev/hde en /dev/hdg naar /dev/sda en /dev/sdb.
Dus ik denk, geen probleem, even fstab aanpassen. Maar helaas, dat werkt dus niet
Ik heb de livecd kernel / initrd (ook 2.6.19) gekopieerd naar mijn harde schijf, en kan hier nu van booten. Hij geeft bij het opstarten echter:
Als ik hier /dev/sdb intoets, start linux vrolijk door.
Mijn eigen kernel (mm-2.6.19-rc5) geeft een panic bij het opstarten, iets van
Ik gebruik gentoo.
(relevante deel van) lilo.conf (uit mn hoofd, zit op het werk):
Heb natuurlijk lilo gedraaid na het aanpassen van de config.
Weet iemand waarom ie "device 812" zegt (met de livecd)? In de dmesg zie ik wel (heel snel) voorbij komen dat de IDE controller gedecteerd wordt. Helaas kan ik bij een panic niet met shift-pageup omhoog...
Nu heb ik Linux een tijdje niet gebruikt, en heb een paar updates gedaan. Een hiervan was kernel 2.6.19.
Ik gebruik een vage ITE8211F IDE controller, die al vaker problemen heeft gegeven (oa: grub werkt niet...). Onder deze nieuwe kernel geeft is mijn harde schijf "letter" ineens veranderd van /dev/hde en /dev/hdg naar /dev/sda en /dev/sdb.
Dus ik denk, geen probleem, even fstab aanpassen. Maar helaas, dat werkt dus niet
Ik heb de livecd kernel / initrd (ook 2.6.19) gekopieerd naar mijn harde schijf, en kan hier nu van booten. Hij geeft bij het opstarten echter:
code:
1
2
| Cannot mount device 812 Specify root device or enter shell for a shell |
Als ik hier /dev/sdb intoets, start linux vrolijk door.
Mijn eigen kernel (mm-2.6.19-rc5) geeft een panic bij het opstarten, iets van
code:
1
2
| VFS: Cannot mount root Tried (reiser4, UDF, iso9660, ext2) |
Ik gebruik gentoo.
(relevante deel van) lilo.conf (uit mn hoofd, zit op het werk):
code:
1
2
3
4
5
6
7
| map bios 0x80: /dev/sda map bios 0x81: /dev/sdb image=/boot/mm-19 root=/dev/sdb label=MM-sources read-only |
Heb natuurlijk lilo gedraaid na het aanpassen van de config.
Weet iemand waarom ie "device 812" zegt (met de livecd)? In de dmesg zie ik wel (heel snel) voorbij komen dat de IDE controller gedecteerd wordt. Helaas kan ik bij een panic niet met shift-pageup omhoog...
[ Voor 7% gewijzigd door Rainmaker op 21-11-2006 18:27 ]
We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.