Nog een "cannot mount root" topic

Pagina: 1
Acties:

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024
Hoi allen. Ik heb sinds kort Windows na lange tijd weer eens compleet opnieuw geïnstaleerd. Hierdoor werd natuurlijk het MBR overschreven, dus ik booten met een livecdtje en lilo (ja, lilo, zie verderop) opnieuw in het MBR gezet.

Nu heb ik Linux een tijdje niet gebruikt, en heb een paar updates gedaan. Een hiervan was kernel 2.6.19.

Ik gebruik een vage ITE8211F IDE controller, die al vaker problemen heeft gegeven (oa: grub werkt niet...). Onder deze nieuwe kernel geeft is mijn harde schijf "letter" ineens veranderd van /dev/hde en /dev/hdg naar /dev/sda en /dev/sdb.

Dus ik denk, geen probleem, even fstab aanpassen. Maar helaas, dat werkt dus niet

Ik heb de livecd kernel / initrd (ook 2.6.19) gekopieerd naar mijn harde schijf, en kan hier nu van booten. Hij geeft bij het opstarten echter:

code:
1
2
Cannot mount device 812
Specify root device or enter shell for a shell

Als ik hier /dev/sdb intoets, start linux vrolijk door.

Mijn eigen kernel (mm-2.6.19-rc5) geeft een panic bij het opstarten, iets van

code:
1
2
VFS: Cannot mount root
Tried (reiser4, UDF, iso9660, ext2)

Ik gebruik gentoo.

(relevante deel van) lilo.conf (uit mn hoofd, zit op het werk):
code:
1
2
3
4
5
6
7
map bios 0x80: /dev/sda
map bios 0x81: /dev/sdb

image=/boot/mm-19
root=/dev/sdb
label=MM-sources
read-only

Heb natuurlijk lilo gedraaid na het aanpassen van de config.

Weet iemand waarom ie "device 812" zegt (met de livecd)? In de dmesg zie ik wel (heel snel) voorbij komen dat de IDE controller gedecteerd wordt. Helaas kan ik bij een panic niet met shift-pageup omhoog...

[ Voor 7% gewijzigd door Rainmaker op 21-11-2006 18:27 ]

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 02-02 21:20

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Weet je zeker dat je geen typefout hebt gemaakt in je lilo.conf :?

• Rainmaker
Hmm, copy-pasten is wat moeilijk... Kan niet in X via de liveCD kernel, maar weet redelijk zeker dat er geen typefout instaat. Heb ook al geprobeerd met een extra append="root=/dev/sdb2", maar werkt ook niet...

Ik zal het nog een keer checken...

Weet iemand waar die root device 812 voor staat?

• Rainmaker
/schop

Geen typfouten in lilo.conf...

Iemand andere ideeën?

Verwijderd

wat zegt de dmesg met je live cd.. Heb je wel de IDE controller in je kernel gebakken?

En je heb tde kernel en initrd van je lvicd op je hd gezet? Dat werkt doorgaans niet.
Is vaak een zeer kleine kernel die die initrd laadt en vervolgens de cd mount en daar drivers vanaf gaat halen en verder opstart.

Probeer een een kernel te maken zonder initrd en met alle driver ingebakken. Is misschien minder flexibel maar werkt wel

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2006 13:57 ]

• Rainmaker
Verwijderd schreef op zaterdag 25 november 2006 @ 13:54:
wat zegt de dmesg met je live cd.. Heb je wel de IDE controller in je kernel gebakken?
Ik kan helaas niet met shift pageup omhoog scrollen. IDE controller is in mn kernel ingebakken, anders zou het intypen van /dev/sdb2 ook niet werken.
En je heb tde kernel en initrd van je lvicd op je hd gezet? Dat werkt doorgaans niet.
Is vaak een zeer kleine kernel die die initrd laadt en vervolgens de cd mount en daar drivers vanaf gaat halen en verder opstart.
Waarom werkt dit niet? Ik heb in lilo.conf voor deze kernel ook initrd gespecificeerd, en de kernel op zich laadt ook goed, alleen de root kan ie niet vinden.
Probeer een een kernel te maken zonder initrd en met alle driver ingebakken. Is misschien minder flexibel maar werkt wel
Heb ik gedaan, mm2.6.19 rc5. Deze stopt bij het booten met een panic "cannot mount root, tried reiser4, ext2 bla bla). Ik heb reiser4 op de root staan.

Bedankt voor de reactie.

Voor alle duidelijkheid; ik weet redelijk zeker dat mn config van de kernel klopt. Om een of andere reden negeert ie alleen het root= argument bij het booten.

Verwijderd

Of het werkt met die livecd initrd ligt natuurlijk helemaal aan wat die initrd doet.

Je kernel wordt geladen door lilo.... als de kernel het initrd=bladiebla hheeft meegekregen dan laadt hij ook die initrd erbij mount deze in een virtuele root en start vervolgens /sbin/init van de initrd op.

init start vervolgens allemaal scriptjes op die nog wat hw detecten en schijven mounten en zorgt er vevolgns voor de de virtuele root naar de echt root wordt omgezet en dat je je systeem kan gaan gebruiken.

ik zie nu dat je in je lilo geen inird aan je kernel meegeeft! Dit is wel belangrijk!! Zorg dat je kernel deze laadt dat zal je zien dat je een stuk verder komt!

• Rainmaker
Verwijderd schreef op zaterdag 25 november 2006 @ 14:16:
Ik zie nu dat je in je lilo geen inird aan je kernel meegeeft! Dit is wel belangrijk!! Zorg dat je kernel deze laadt dat zal je zien dat je een stuk verder komt!
Sorry, dit was maar een stukje van mn lilo.conf. Dit deel was van mn "eigen" kernel. Ik kan niet copy-pasten, vandaar dat ik maar een stukje had gepost :)

Ik heb 2 kernels:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
map bios 0x80: /dev/sda
map bios 0x81: /dev/sdb

image=/boot/mm-19
root=/dev/sdb
label=MM-sources
read-only

image=/boot/live-cd
root=/dev/sdb
label=LiveCD
read-only
initrd=/boot/liveinit

Pagina: 1