Redelijk slecht beeld op lcd met kabeltv

Pagina: 1
Acties:
  • 3.081 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• V525
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-10-2025
Hallo,

Ik heb een sony bravia 107 cm lcd televisie. Heb deze aangesloten op de gewone analoge kabel aansluiting de tv heeft een ingebouwde tuner daarvoor. Het beeld is op zich wel redelijk maar lang niet de kwaliteit die de tv hoort te hebben. Bijvoorbeeld als ik een dvd kijk dan krijg ik wel de kwaliteit van lcd. Nou denk ik dat het aan mijn kabelontvangst ligt, want men oude crt tv had ook niet echt de juiste beeldkwaliteit. Ik zit met mijn kabelaansluiting ook op een kabelverdeelkastje omdat er 4 tv,s op aangesloten zijn. Nou heb ik gehoord dat als ik digitale tv neem dat ik dan een heel stuk dichter in de buurt moet komen van de juiste kwaliteit. Of moet ik gewoon een gewone kabelverstekerkastje kopen om het signaal van de analoge kabel te verbeteren. Want met digitale tv duurt het zappen nogal lang dat vind ik het enigste nadeel eraan. Of is er nog een andere oplossing. alvast bedankt.

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-02 17:29
Wat ik tot nog toe heb gezien is dat de tuners in lcd/plasma tv's een stuk minder goed zijn dan die van "oude" crt televisies. Het beste kun je inderdaad digitale televisie nemen, dan heb je er tenminste ook nog wat aan :)

Verwijderd

Sommige DigiTV duurt zappen misschien langer dan normaal, maar ook daar wen je aan. De beeld kwaliteit maakt een hoop goed.
Afgezien daarvan heb ik zowel KPN digiTV gehad sinds een half jaar UPC maar de zap reactie is bijna onmiddelijk waar het voorheen duidelijk merkbaar was.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2006 18:06 ]

• Freddy_Fish
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:17

Freddy_Fish

de Verdwenen Zeewierzaadjes

Hadden wij ook, met gewone crt nergens last van, en met lcd, op sommige kanalen een beetje ruis er doorheen. Digitale decoder gekocht en haarscherp beeld.

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-02 07:35
Een versterker (niet zo'n bouwmarkt gevalletje) levert vaak beter beeld op, maar dan wel op alle tv's.
LCD tv's kunnen zo gezegd wel een brakkere tuner hebben maar ik zou het zelf zo niet verwoorden.

Door de scherpte van een lcd tv zie je juist eerder de echte kwaliteit van je tv signaal.

DTV is voor 1 tv geschikt en bied dus alleen daarvoor goed beeld + (als je upc hebt) extra maandelijkse kosten

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Verwijderd

Het is vaker zo dat mensen met een nieuwe LCD TV het beeld van een analoog signaal vinden tegenvallen. Dat komt eigenlijk omdat je LCD TV zo 'goed' is dat je iedere oneffenheid van het signaal ziet (ik zet goed bewust tussen haakjes). Het is trouwens maar de vraag of digitale TV beter is, want dat kan nogal eens per aanbieder verschillen. De beste beeldkwaliteit voor een LCD TV is (op de nog niet beschikbare HDTV na) een satalietontvanger. Dit was tenminste een tijd geleden het geval, ik heb de laatste tijd de kwaliteit van digitale TV niet meer bekeken. Wellicht is het sterk verbeterd.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2006 18:12 ]

• DEVoTi0N
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15-02 07:33
Verwijderd schreef op dinsdag 21 november 2006 @ 18:06:
Sommige DigiTV duurt zappen misschien langer dan normaal, maar ook daar wen je aan. De beeld kwaliteit maakt een hoop goed.
Huh. Ik heb nu al bijna 2 jaar digitale telivisie. Nog nooit iets gezien waar ik zo snel mee kan zappen (ja, heel soms ff wachten tot er ook beeld komt). Digitaal zapt echt stukken beter. Meteen huidige programma en eerstvolgende programma op m'n scherm. Of zappen via de gids, dan heb ik beeld van de huidige zender, en heb ik meteen een groot overzicht over wat er op alle andere zenders komt. Gaat minstens 10x zo snel als met gewoon analoog+teletekst.

• Jckx
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Het is ook erg belangrijk wat voor merk kabels en splitters je gebruikt voor analoge TV. Gebruik bijvoorbeeld Hirschmann of Bandridge. Ik spreek uit ervaring, het verschil is enorm!

[ Voor 4% gewijzigd door Jckx op 21-11-2006 18:18 ]

• V525
Bedankt voor alle reacties. wat ik hieruit begrijp is dus dat ik het beste gewoon digitale tv moet nemen. Wat is dan het beste en eventueel het goedkoopste om te nemen. Digitaal via de huidige kabel of via de ether.Nou is voor mij via de gewone kabel de beste oplossing omdat ik anders voor 4 andere tv,s ook een kastje moet kopen, maar Is digitale tv via de kabel hetzelfde kwaliteit als via de ether. Alvast bedankt

[ Voor 28% gewijzigd door V525 op 21-11-2006 20:47 ]

Verwijderd

Daar ben ik dus ook bang voor, ik wil binnenkort een nieuwe LCD kopen en ga 'm voornamelijk gebruiken voor tv kijken via de kabel, ik zal dus ook eerst op digitale televisie moeten overschakelen om die betere beeldkwaliteit te hebben zeker?
Ook hoorde ik laatst dat er rond half december 2006 'officieel' wordt overgeschakeld op het digitale tv-signaal in Nederland, weet iemand hier misschien meer over?
Na deze overschakeling kunnen mensen met een bepaalde aansluiting ineens alleen nog Nederland 1, 2 en 3 ontvangen
Of heeft het iets te maken met de overschakeling naar HDReady?

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
Verwijderd schreef op woensdag 22 november 2006 @ 03:55:
Daar ben ik dus ook bang voor, ik wil binnenkort een nieuwe LCD kopen en ga 'm voornamelijk gebruiken voor tv kijken via de kabel, ik zal dus ook eerst op digitale televisie moeten overschakelen om die betere beeldkwaliteit te hebben zeker?
Ook hoorde ik laatst dat er rond half december 2006 'officieel' wordt overgeschakeld op het digitale tv-signaal in Nederland, weet iemand hier misschien meer over?
Na deze overschakeling kunnen mensen met een bepaalde aansluiting ineens alleen nog Nederland 1, 2 en 3 ontvangen
Of heeft het iets te maken met de overschakeling naar HDReady?
Dat overstappen wara jij het over hebt, betreft alleen de dorgifte van tv via de ether. Dus vanaf december is het niet mee rmogelijk met een simpel antennetje (bijv. op de camping) tv beelden/zender uit de lucht de plukken. Dat gaat dus geheel digitaal worden en dus zullen al die camping gasten een digitale ontvanger (Digitenne/KPN) moeten aanschaffen. Voor de mensen met 'gewoon' een kabel aansluiting thuis zal er voorlopig weinig veranderen. Je kan nog jaren gewonen analoge TV beelden via de coax kabel blijven ontvangen.....

En je nwe. LCD.....ik zou eerst gewoon eens proberen. Kijk wel goed naar je bekabeling (en evt. een versterker) daar is veel voordeel te halen (bijv. Hirschmann koka799 kabel).
Uiteindelijk zul je met digitale TV nl. ook nog steeds een analoog signaal je LCD binnen krijgen, want de decoders die de kabelboeren momenteel leveren hebben alleen maar een analoge uitgang.

Nu zit hier wel een RGB variant tussen en dat is inderdaad een stuk beter dan beeld en geluid allebei via de coax kabel (RF), maar het blijft analoog.......

(dus: digitaal signaal - decoder maakt het analoog - om het vervolgens weer in een digitaal scherm te stoppen: lang leve de digitale revolutie!! :) )

• The-Source
V525 schreef op dinsdag 21 november 2006 @ 18:56:
Bedankt voor alle reacties. wat ik hieruit begrijp is dus dat ik het beste gewoon digitale tv moet nemen. Wat is dan het beste en eventueel het goedkoopste om te nemen. Digitaal via de huidige kabel of via de ether.Nou is voor mij via de gewone kabel de beste oplossing omdat ik anders voor 4 andere tv,s ook een kastje moet kopen, maar Is digitale tv via de kabel hetzelfde kwaliteit als via de ether. Alvast bedankt
Als je op alle tv's DTV wil kijken heb je bij allemaal een kasje nodig. OF je moet zo'n Louwe LCD tv hebben met ingebouwde dtv receiver ;)

• Slux
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Welke Bravia heb je ? ik ken geen 107cm bravia.
weet je toevallig de waarde van het signaal wat je binnen krijgt van de kabel?
boven de 70db is goed
Heb je ook naar de instellingen van de tv gekeken? er zit vrij veel verschil in het van analooge signaal tussen de Bravia types met instellingen
ook het bravia topic al doorgelezen ?
mijn evaring is dat analoog niet echt in de buurt komt met de ouwe crt tv's, digitaal is het beste voor lcd.

• V525
klaasbram schreef op woensdag 22 november 2006 @ 10:48:
[...]

Als je op alle tv's DTV wil kijken heb je bij allemaal een kasje nodig. OF je moet zo'n Louwe LCD tv hebben met ingebouwde dtv receiver ;)
Ik heb ook begrepen dat het mogelijk is om digitale tv te kijken via de kabel zodat andere tv's gewoon via de huidige kabel tv kunnen kijken wat weer aanschaf van extra kastjes moet schelen.
Ik heb trouwens de sony bravia klv s40a10e deze is geen 107 maar 102 cm.

[ Voor 7% gewijzigd door V525 op 22-11-2006 11:46 ]

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
V525 schreef op woensdag 22 november 2006 @ 11:41:
[...]

Ik heb ook begrepen dat het mogelijk is om digitale tv te kijken via de kabel zodat andere tv's gewoon via de huidige kabel tv kunnen kijken wat weer aanschaf van extra kastjes moet schelen.
Ik heb trouwens de sony bravia klv s40a10e deze is geen 107 maar 102 cm.
Dat kan ook, het gewone analoge signaal wordt nog steeds meegestuurd, naast het digitale dus. Je kunt met 1 decoder (STB) volstaan, maar dan heeft alleen de TV die op die decoder aangesloten is digitale TV vanzelfsprekend. Overige TV's in het huis hebben dan gewoon het (oude) analoge signaal......
Over de coax kabel gaat dus zowel het analoge signaal als het digitale signaal, het apparaat erachter (tv/STB bepaald dus eigenlijk welk signaal opgepikt wordt.

• The-Source
markmg schreef op woensdag 22 november 2006 @ 11:33:
Welke Bravia heb je ? ik ken geen 107cm bravia.
weet je toevallig de waarde van het signaal wat je binnen krijgt van de kabel?
boven de 70db is goed
Heb je ook naar de instellingen van de tv gekeken? er zit vrij veel verschil in het van analooge signaal tussen de Bravia types met instellingen
ook het bravia topic al doorgelezen ?
mijn evaring is dat analoog niet echt in de buurt komt met de ouwe crt tv's, digitaal is het beste voor lcd.
Jij mij mij vertellen welke kabelboer 70Db het huis in pompt want die wil ik namelijk ook ;)
Je mag namelijk blij wezen dat je 60Db uit je AOP krijgt want meestal worden er bij de eindversterkers met 60Db het signaal weg gestuurd.
Als je coax12 je huis binnenkomt zit je max 60meter vanaf de EV en dat betekend (even van het laagste uit gaan) dat je maar 54.4 Db (wat overigens frequentie en warmte gevoelig is maar ik ga uit van 200Mhz bij 20 graden ;) ) binnenkrijgt en dan nog eens de demping van je AOP.. kom je al gauw op een resteren signaal van 52Db.
Bij grotere afstanden vanaf de EV wordt Coax6 gebruikt en soms ook inhuis gebracht maar officieel zou coax6 buiten het laatste stukje gelast moeten zijn naar coax12.
* The-Source heeft TCI cursus gehad bij een vorige werkgever :P

• SpX
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 31-12-2025

SpX

Dus wat is nu de beste manier om echt goed beeld te krijgen op je LCD ?
Ik begrijp dus dat een digitale tuner van een digitaal signaal analoog maakt, en dan dit weer digitaal naar je tv stuurt. Geen verbetering lijkt me dan.

Heb zelf de 32inch bravia v2000, en ook aangesloten op analoog. Het beeld valt mee, maar kan veel en veel beter. Nu wou ik graag maandelijkse kosten hebben, en niet een reciever van 200 euro in 1 keer, voor goed beeld te krijgen. ( beste kan niet.. dat weet ik.. )

• The-Source
SpX schreef op zaterdag 25 november 2006 @ 12:12:
Dus wat is nu de beste manier om echt goed beeld te krijgen op je LCD ?
Ik begrijp dus dat een digitale tuner van een digitaal signaal analoog maakt, en dan dit weer digitaal naar je tv stuurt. Geen verbetering lijkt me dan.

Heb zelf de 32inch bravia v2000, en ook aangesloten op analoog. Het beeld valt mee, maar kan veel en veel beter. Nu wou ik graag maandelijkse kosten hebben, en niet een reciever van 200 euro in 1 keer, voor goed beeld te krijgen. ( beste kan niet.. dat weet ik.. )
Je haalt het toch weer iets door elkaar.
Je kijkt op dit moment naar een analoog signaal op Alle tv's met de bijhorende kwaliteit.
Net zoals je internet/voip kunt hebben via de kabel is er ook een stukje digitale tv.
Op dat kleine stukje zichtbaar te maken heb je een decoder nodig welke stukje digitale tv data omzet in een voor jouw tv begrijpbaar iets. Dit gedecodeerde signaal wordt over het algemeen via een scart kabel aan je tv geleverd.
Je kunt dan dus ook met de tv waarop een decoder zit aangesloten kijken naar Analoog EN digitale tv maar voor het digitale verhaal moet je wel gaan zappen via een andere afstandbediening.
DTV is wel zeker een vooruitgang op de beeldkwaliteit.
Ga voor de grap eens een elektro zaak in en vraag eens of je het verschil tussen analoog en digitale tv mag zien. (ook al zou je bij beide goed beeld hebben dan zie je nog dat het beeld gewoon strakker is bij digitale tv)

Even wat meer technisch verhaal..
Op de coax kabel worden de frequenties van +/- 50MHz tm 900Mhz gebruikt.
Fq tussens de 50Mhz en 80Mhz worden vaak gebruikt voor Upstream (kabel internet)
81 tm 108 zijn de radio zender welke via de kabel worden aangeboden.
vanaf 170Mhz tm 880 Mhz wordt gebruikt voor analoge tv.
In dit bereik (verschil per kabelboer) wordt vaak rond de 300Mhz een stukje gereserveerd voor de Downstream van eventueel Internet.
De gedeeltes voor Voip weet ik zo niet maar grote kans is dat dit ook in het zelfde gebied zit als internet.
Zo ook voor de digitale TV stream. Dit is ook een blok aan fq's waarop geen analoge zender zit geprogrammeerd. Je decoder stel je hierop in en deze maakt van een blok van 30Mhz'en (bv 270Mhz tm 300Mhz) zijn programma aanbod.
Ondanks dat er voor dtv veel minder groot frequentie bereik nodig is kunnen er toch veel meer zender op, dit ivm compressie mogelijkheden.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:08

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Even een heel belangrijke tip:

Als je nu met meerdere TVs op analoog beroerd beeld hebt, dan ga je niet vrolijk worden van digitaal TV. Slecht signaal zie je bij analoog als ruis of soms strepen in beeld. Bij digitaal heb je nooit ruis of strepen, maar bij beroerd signaal krijg je blokjes of stilstaand beeld - ook niet om vrolijk van te worden :o

Wat je dus eerst en vooral moet doen is gewoon zorgen dat je binnenhuisbekabeling op orde komt. Dat betekent minder en betere splitters gebruiken, evt met een versterker erbij (zorg ervoor dat hij retourgeschikt is en per uitgang regelbaar. Dat kost wat maar dan heb je ook wat). Hirschmann is een goed merk. Zorg ook voor stijve >75dB dempende kabels met metalen afgeschermde connectoren (wederom is Hirschmann een veilige gok). Pas als analoog beeld op alle TVs aanvaardbaar is, heb je signaal dat goed genoeg is om op digitaal over te gaan. Anders hang je binnen een paar dagen weer aan de lijn met de helpdesk omdat je beeld steeds hangt of blokt...

[ Voor 8% gewijzigd door dion_b op 25-11-2006 14:03 ]

Oslik blyat! Oslik!

• SpX

SpX

Dat technische gedoe is niet echt iets voor mij maarja :9

De Bravia 32V2000 is overigens van m`n broer. Hij gaat over 1 a 2 weken op zich zelf wonen. De Bravia word de enige TV in huis, en daarop wil hij dan ook een zo mooi mogelijk beeld hebben.
Het liefst dus echt digitaal beeld, maar dit word dus onmogelijk als ik dit zo lees.

Verder had de Bravia een ingebouwde anologe en digitale tuner, dus een aparte afstandbediening lijkt me niet nodig ... ofwel ? :+

Verder heeft hij een Home Cinema set van Samsung, met HDMI. Deze kan hij neem ik aan gewoon met de HDMI kabel aansluiten op de TV lijkt me ofniet.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

SpX schreef op zaterdag 25 november 2006 @ 14:22:
Dat technische gedoe is niet echt iets voor mij maarja :9
Tja, als je het simpeler wilt:

Slecht beeld op analoog komt door baggerkabels en splitters.
Als je baggerkabels en splitters hebt, ga je ook niet vrolijk worden van DTV
Laat iemand die verstand heeft van zaken je kabelzooi eerst op orde krijgen, dan heeft DTV zin :z

Oslik blyat! Oslik!

• SpX

SpX

Een kabelzooi is er niet, want er zijn nog geen kabels :9

En ik doelde niet echt op jouw post maar die klaasbram.

Dus jij zegt dat wanneer je goede kabels en evt. splitters, ook goed beeld kunt krijgen via het analoge signaal ?

ps. Heb evt. zo`n 20 euro p/m over voor een beter signaal, als dat te krijgen is.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

SpX schreef op zaterdag 25 november 2006 @ 14:36:
Een kabelzooi is er niet, want er zijn nog geen kabels :9

En ik doelde niet echt op jouw post maar die klaasbram.

Dus jij zegt dat wanneer je goede kabels en evt. splitters, ook goed beeld kunt krijgen via het analoge signaal ?

ps. Heb evt. zo`n 20 euro p/m over voor een beter signaal, als dat te krijgen is.
Analoog signaal kan zeer degelijk beeld geven, maar het heeft een paar beperkingen. Sowieso levert het maximaal PAL resolutie van 720x576 op 50Hz interlaced. Maar dat is ook wat je meestal uit DTV decoders krijgt. Er zijn twee grote verschillen:

- zelfs met de beste kabels is er altijd een beetje ruis op analoge TV. Die valt op een CRT niet zo op, maar bij plasma/TFT des te meer
- de kleurweergave op analoge TV is vrij brak. Composite en S-Video zijn al beter maar zeker als je DTV via RGB/component bekijkt zie je een wereld van verschil.

Toch is er ook een nadeel aan DTV:

- DTV signalen zijn gecomprimeerd, meestal met MPEG2. Die compressie leidt tot verlies van detail in grote kleurvlakken. Hoe erg dat is, hangt sterk af van de mate van compressie (bepaalt de distributeur (kabelboer, satellieteigenaar of DVB-T verspreider) en van persoonlijke smaak (de een kan geen ruis verdragen maar heeft geen moeite met die vlakken, de ander vindt de vlakken gruwelijk maar boeit ruis minder).

Kort door de bocht is HDTV vooral interessant omdat het alle voordelen van DTV biedt, maar door veel meer beeldinformatie de nadelen minder kent.

Uiteindelijk is het zo dat de meeste mensen met plasma of TFT de voorkeur geven aan DTV. Maar DTV is dus nooit een manier om slechte kabels te kunnen negeren. Een goed signaal is net zo belangrijk voor DTV als voor analoog :z

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1