Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:03
Zo, zojuist tehoren gekregen dat ik in februari bij de Luchtmacht mag beginnen met de opleiding tot Luchtverkeersleider. Na enkele maanden van testen eindelijk de uitslag, ik kan weer lekker slapen.

Voordeel is dat ik nu een vast contract krijg. Ik teken in eerste instantie voor 8 jaar.
Wat ik mij nu afvraag is hoe het zit met een hypotheek wat betreft de volgende punten:

- normaal heb je op een gegeven moment een contract voor onbepaalde tijd, ik krijg er een voor 8 jaar, zou dus (heel zwart-wit gezien) na 8 jaar zonder werk kunnen zitten.
- hoe gaan ze er mee om als je net je contract getekend hebt en 'gelijk' een hypotheek wil aanvragen?
- binnen mijn eerste jaar ga ik van 1200 naar 2000 euro per maand, dat is iets wat vast staat, zouden ze deze info kunnen mee nemen met het bepalen van de hoogte van de hypotheek?
- hoe zit het met de risico's, gaan ze niet moeilijk doen omdat je bij defensie werkt?
- weet iemand of er richting het einde van het jaar nog 'gekke' acties wat betreft hypotheken zijn?

Het zijn zo maar een paar vragen die bij mij spelen op dit moment. Ken helaas geen mensen die iets vergelijkbaars meegemaakt hebben. Ik ga binnenkort wel een afspraak maken bij de bank voor meer informatie maar ben me alvast aan het orienteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:39

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Werken bij defensie is geen probleem voor een hypotheek. Sterker nog, volgens mij zijn ze wel blij, want je komt dan waarschijnlijk positief uit het medisch traject. Ik denk dat je het beste kunt wachten met hypotheekshoppen totdat je die salarisstijging gehad hebt, want met 1200 euro kun je je net een doos onder het viaduct veroorloven, qua hypotheek. Da's dan wel jouw doos, maar goed. ;)

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TukkerTweaker
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-07 16:22
Als ik jou was zou ik even wachten met een huis kopen want als je straks daadwerkelijk 1 of 2 jaar luchtverkeersleider bent ga je nog veel meer verdienen en krijg je met gemak een vette hypotheek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-07 12:56

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

TukkerTweaker schreef op dinsdag 21 november 2006 @ 20:13:
Als ik jou was zou ik even wachten met een huis kopen want als je straks daadwerkelijk 1 of 2 jaar luchtverkeersleider bent ga je nog veel meer verdienen en krijg je met gemak een vette hypotheek.
In de publieke sector wel; bij Defensie niet. Tenminste, dat is wat ik heb begrepen uit mijn toenmalig sollicitaties bij Defensie en Schiphol (eind 2000).

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-07 13:05

André

Analytics dude

Als de verhoging van 1200 naar 2000 al op papier vast staat mag je die prima in je hypotheekberekening meenemen, zelfs voor je NHG :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankGuthrie
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-07 21:39

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

Hillie schreef op dinsdag 21 november 2006 @ 20:12:
Ik denk dat je het beste kunt wachten met hypotheekshoppen totdat je die salarisstijging gehad hebt, want met 1200 euro kun je je net een doos onder het viaduct veroorloven, qua hypotheek. Da's dan wel jouw doos, maar goed. ;)
In een grote stad als Amsterdam wel, maar het is te doen, en zoals hierboven gezegd word, als het vast staat dat hij gaat stijgen in loon, dan kan dat meegenomen worden. Voor 2000 bruto kan hij een mooi huisje kopen.

Russian Blue Neji
Kate Bush
Blue Horizon(a website about Star Trek & Babylon 5)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redshark
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:40
Niek_ schreef op dinsdag 21 november 2006 @ 17:57:
- normaal heb je op een gegeven moment een contract voor onbepaalde tijd, ik krijg er een voor 8 jaar, zou dus (heel zwart-wit gezien) na 8 jaar zonder werk kunnen zitten.
Klopt! Echter geldt dit voor heel veel beroepen en ook met contracten voor bv 1 jaar kun je (met intentieverklaring) een hypotheek krijgen. Ik denk dat het voor jou dus ook geen probleem moet zijn.
- hoe gaan ze er mee om als je net je contract getekend hebt en 'gelijk' een hypotheek wil aanvragen?
Kan gewoon. Je kunt echter nooit in je proeftijd een hypotheek oversluiten, maar dat is volgens mij niet het geval bij jou?
- binnen mijn eerste jaar ga ik van 1200 naar 2000 euro per maand, dat is iets wat vast staat, zouden ze deze info kunnen mee nemen met het bepalen van de hoogte van de hypotheek?
dat kun je idd gewoon meenemen. Zorg wel dat je hier een bewijs van kunt overleggen.
- hoe zit het met de risico's, gaan ze niet moeilijk doen omdat je bij defensie werkt?
Ik denk het niet, gewoon even navragen.
- weet iemand of er richting het einde van het jaar nog 'gekke' acties wat betreft hypotheken zijn?
Geen idee, gewoon tvkijken, rondkijken en rondvragen.

• Sharky69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08-2024
Ik denk dat je een aantal aspecten vergeet. Ikzelf zit momenteel op de KMA, ook luchtmacht echter voor Techniek.

Waar veel jongens/meisjes op de KMA de fout mee ingaan, is dat zij vergeten dat zij eerst de opleiding moeten voltooien.
De keuringen zeggen HELEMAAL NIKS over hoe jij presteert OP DE KMA!!!! Daarom valt zo'n 40 to 60 % AF!!!!!!!!!!! Hou hier terdege rekening mee, eer je een hypotheek afsluit.
Ik heb al heel wat mensen zien afvallen omdat zij gewoon niet met de fysieke eisen of mentale druk om konden gaan. Ook jongens die voor vlieger gingen, mensen voor de infanterie, etc.

Mijn advies dus: zorg eerst dat je de KMA afrond, dan je opleiding en wanneer je je definitieve plaatsing hebt, neem dan een hypotheek en een leuk huisje. Dan weet je ook je salaris...

• Niek_
@ Sharky69, je hebt inderdaad een punt. Toch ben ik van mening dat de opleiding te doen is. Ik heb Havo gedaan en vervolgens HBO, dit leverde niet echt veel problemen op, dus het leren zit wel goed.
Daarnaast ben ik van mening dat je het kan leren zo lang je maar wilt en je best doet.

@ de rest, bedankt voor jullie reacties. Ik verwacht binnenkort de papieren (contract enz.) dus daar zal wel meer informatie in te vinden zijn. Daarnaast is het zo dat je het eerste KMA jaar intern zit, dus een huis kopen is dan niet echt handig... Wel is het zo dat ik wil kijken wat ik kan/ wat mogelijk ik. Zo gauw ik de papieren heb en een bank bezocht heb zal ik laten weten wat de 1e reactie was.
Denk trouwens dat het voor de verzekering inderdaad geen ramp is dat je bij defensie zit, met al die testen moet dat wel goed zitten. :)

• Sir Smokalot
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 24-03-2016

Sir Smokalot

luctor et ejaculator

Niet geheel op zijn plek hier, maar wegens het ontbreken van de mogelijkheid om PM's te versturen probeer ik het maar even zo: ik heb een aantal vragen die ik je graag wil stellen mbt je opleiding van de lvln. Zou je alsjeblieft contact met me willen opnemen via nettodrama_apenstaart_hotmail_com?
Bij voorbaat dank!

Samson gets me lifted!

• MrSleeves
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-07 22:38

MrSleeves

You'll thank me later.

Sir Smokalot schreef op donderdag 30 november 2006 @ 11:18:
Niet geheel op zijn plek hier, maar wegens het ontbreken van de mogelijkheid om PM's te versturen
offtopic:
Kan tegenwoordig wel; alleen even aanzetten in je voorkeuren.

Maar, ik begrijp het niet helemaal. Je hebt een contract voor 8 jaar, maar je kan wel uitvallen? Dat is dan na 8 jaar?

En wat hierboven over intentieverklaringen staat: de kans is heel klein dat je die krijgt. Een intentieverklaring is minder vrijblijvend dan het klinkt en werkgevers zijn niet zo happig om die te geven.

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
MrSleeves schreef op donderdag 30 november 2006 @ 11:40:
[...]

offtopic:

Maar, ik begrijp het niet helemaal. Je hebt een contract voor 8 jaar, maar je kan wel uitvallen? Dat is dan na 8 jaar?

En wat hierboven over intentieverklaringen staat: de kans is heel klein dat je die krijgt. Een intentieverklaring is minder vrijblijvend dan het klinkt en werkgevers zijn niet zo happig om die te geven.
Met een contract voor onbepaalde tijd krijg je ook niet per definitie tot je dood salaris uitgekeerd.. Mocht hij niet voldoende (kunnen) presteren dan wordt het contract ontbonden, daar zal vast wel een regeling voor zijn opgenomen in zijn contract, voor zover het arbeidsrecht in de publieke sector niet voldoet.

Divide and conquer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-07 20:56
Ben zelf nu bezig in mijn Vaktechnische opleiding na de KMA, maar kan je alleen maar aanraden om voorlopig gewoon af te wachten en eerst de kma maar eens af te ronden...

Je kan met jouw functiegebied trouwens ook op veel plekken geplaatst worden, wellicht dat dat ook nog meespeelt in de keuze van een woonplaats

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

MrSleeves schreef op donderdag 30 november 2006 @ 11:40:
[...]

offtopic:

een intentie verklaring is WEL vrijblijvend. Er is diverse jurispudentie die dit aantoont. Probleem is echter dat sommige mensen (zoals mr Sleeves :)) en bedrijven dit niet zo opvatten.
Defenstie (evenals AH en andere grote supermarkten bv) geeft eigenlijk NOOIT een intentieverklaring af.
Ook dat hoeft geen probleem te zijn. Je bent zoals ze het noemen dan Beroeps Bepaalde Tijd. Dit betekent dat
a: je inkomen word enkel voor de tijd van je contract geteld
b: je mag je inkomen middelen over de afgelopen 3 jaar en dat volledig meetellen

dit zijn NHG normen, hiervan kan op maatschappij nivo afgeweken worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14:32

alienfruit

the alien you never expected

Bij mijn weten is die acht jaar werken, wel nadat je je opleiding aan het KIM/KMA e.d. hebt afgerond, als je eerder wilt stoppen dan dien je het af te kopen. Wat vaak betekent dat je de opleidingskosten moet terug betalen... Zo was het mijn zus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Tegenwoordig beginnen ze vanaf de dag van opkomst te tellen. Dus hij zou in februari 2015 klaar zijn :)

Afkopen hoeft maar tot een bepaalde tijd, en is afhankelijk van je functiegebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-07 22:38

MrSleeves

You'll thank me later.

StuiTeR schreef op vrijdag 01 december 2006 @ 18:37:
[...]

een intentie verklaring is WEL vrijblijvend. Er is diverse jurispudentie die dit aantoont. Probleem is echter dat sommige mensen (zoals mr Sleeves :)) en bedrijven dit niet zo opvatten.
Dat idee had ik eerst ook wel, maar ik moet het eerste bedrijf nog tegenkomen die het wel als vrijblijvend ziet; zelfs de banken waar ik het wel eens over gehad heb, hadden het niet over vrijblijvendheid.

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 205276

*knip*

Om terug te komen op de vraag van de topikopener;

NHG zal voor jou niet makkelijk worden, zo niet uitgesloten, indien je een BBT contract hebt. Defensie geeft namelijk GEEN intentieverklaring af. Deze verklaring is wel benodigd voor het afsluiten van een hypotheek met NHG.

Een uitweg zou kunnen zijn dat de laatste drie jaaropgaves als toetsinkomen worden gebruikt. Dan wordt het inkomen over de afgelopen drie jaar gemiddeld.

Zonder NHG wordt het voor jou overigens ook vrij lastig. Heel veel banken accepteren een korte looptijd van een contract namelijk niet (dit icm het uitblijven van een intentieverklaing). Ik heb een aantal banken in mijn assortiment die mijn klanten (officieren en officieren in opleiding) hetzelfde behandelen als iemand met een vast dienstverband (BOT). Ik heb met deze banken speciale afspraken gemaakt over deze groep. Bij bijna alle geldverstrekkers zal je nul op het rekest krijgen, ook zonder NHG.

Daarnaast heb je in jouw specifieke geval bij je opleiding aan de KMA ook nog eens een een proeftijd van doorgaans een half jaar in je contract opgenomen staan. Dit houdt in dat ze zonder meer van de opleiding mogen verwijderen. Dit bijvoorbeeld omdat je studieresultaten te wensen over laten. Als je in je proeftijd zit accepteert geen enkele bank je. Laat je in ieder geval goed voorlichten, zoek van te voren dingen uit en vergeet niet ontbindende voorwaarden op te nemen in het koopcontract!

Een iets minder wervend/spammend verhaal zou ook wel mogen.

[ Voor 8% gewijzigd door Rukapul op 18-01-2007 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Redshark schreef op dinsdag 21 november 2006 @ 21:32:
[...]

Klopt! Echter geldt dit voor heel veel beroepen en ook met contracten voor bv 1 jaar kun je (met intentieverklaring) een hypotheek krijgen. Ik denk dat het voor jou dus ook geen probleem moet zijn.

[...]

Kan gewoon. Je kunt echter nooit in je proeftijd een hypotheek oversluiten, maar dat is volgens mij niet het geval bij jou?

[...]

dat kun je idd gewoon meenemen. Zorg wel dat je hier een bewijs van kunt overleggen.
[...]

Ik denk het niet, gewoon even navragen.
[...]

Geen idee, gewoon tvkijken, rondkijken en rondvragen.
Defensie geeft GEEN intentieverklaring af...
Heel veel dat jij hierboven stelt klopt dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:45
Ik weet dat in mijn overlijdensrisicoverzekering staat dat deze geen dekking biedt bij overlijden in oorlogssituaties. Vaak wordt deze verzekering afgesloten in combinatie met een hypotheek. Ik zou dat ook even goed bekijken omdat de voorwaarden per verzekeraar kunnen verschillen.
Succes ermee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mad_Manic schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 16:25:
Ik weet dat in mijn overlijdensrisicoverzekering staat dat deze geen dekking biedt bij overlijden in oorlogssituaties. Vaak wordt deze verzekering afgesloten in combinatie met een hypotheek. Ik zou dat ook even goed bekijken omdat de voorwaarden per verzekeraar kunnen verschillen.
Succes ermee
Het klopt dat alle verzekeringen een molestclausule hebben. (Molest is schade als gevolg van een oorlogshandeling) Dit houdt concreet in dat verzekeraars niet uitkeren als er schade is ontstaan ten gevolge van molest, zoals bijvoorbeeld overlijden tijdens een buitenlandse missie.

Voor Defensiepersoneel is er echter een uitzondering gemaakt. Indien een polis (levensverzekering of overlijdensrisicoverzekering) van een bij het Verbond van Verzekeraars aangesloten verzekeraar is verpand aan de eigen woning, dan zal de polis WEL tot uitkering komen indien verzekerde komt te overlijden als gevolg van molest. Met andere woorden; je bent dus gewoon verzekerd.

Er zijn een aantal spelregels waar je dan aan moet voldoen;

- de polis MOET verpand zijn aan de eigen woning
- De verzekeraar moet aangesloten zijn bij het Verbond van Verzekeraars

Ook zit er een bepaald miximum aan de uitkering; 400.000 euro...

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 205276 op 18-01-2007 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

MrSleeves schreef op maandag 04 december 2006 @ 08:04:
[...]

Dat idee had ik eerst ook wel, maar ik moet het eerste bedrijf nog tegenkomen die het wel als vrijblijvend ziet; zelfs de banken waar ik het wel eens over gehad heb, hadden het niet over vrijblijvendheid.
ik doe 3 tot 5 hypotheek (gesprekken) per week dus je mag aannemen dat ik uit ervaring spreek. Ik heb regelmatig contact met PZ over dit vraagstuk en er komt vrijwel altijd een oplossing. Het leger werkt anders maar goed dat schreef ik een stuk hierboven al....dat een aantal mensen dacht dat het beter was om mijn al gegeven antwoord nog maar eens te herhalen...tja :) * Ray werkt al met NHG vanaf de dag dat 'het geboren werd ....'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
Als ik zo m'n topic start nog een lees besef ik dat het overkomt alsof ik morgen een hypotheek af zou willen sluiten. Ik begrijp dat het een opleiding blijft waarbij er nog genoeg mensen afvallen en zal ook zeker wachten tot ik meer zekerheid heb (afronden KMA/opleiding). Wilde alleen wat meer informatie over het aanvragen van een hypotheek als defensiepersoneel. Kreeg erg tegenstrijdige verhalen te horen, varierend van: 'geen probleem' tot 'dat kan wel een lastig worden'...

Wilde via deze weg wat meer informatie verzamelen, moet zeggen dat dat aardig lukt. Samenvattend: NHG is (zo goed als) onmogelijk vanwege het bepaalde tijd contract. Hypotheek zal wel lukken maar dan word er gekeken naar het salaris wat je verdient hebt en gaat verdienen. Je zal daarnaast goed naar de verzekering moeten kijken, welke uitsluitingen ze hanteren.

Neem toch voor het gemak aan dat ik niet het enige defensiepersoneelslid ben die toch wel eens een keer een huis wil kopen, dus er zullen mogelijkheden zijn. Al dan niet met banken/verzekeraars die 'speciale' afspraken hebben. Ik ga over 2 weken eerst even lekker op vakantie ;) in een hutje op de hei om vervolgens de verdere opleiding af te maken. Mocht iemand in de tussentijd nog wat meer informatie voor me hebben dan hou ik me aanbevolen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

dan heb je dus juist verkeerd gelezen :)

NHG is WEL mogelijk als BBT'er je moet alleen je inkomen over 3 jaar middelen, verder geen probleem (mits dat gemiddelde inkomen natuurlijk voldoende is) zelfs als flexwerker mag je dit trouwens. NHG heeft best ruime toets begrippen

Daarnaast is het zo dat sins 01/07 een nieuwe regelgeving van kracht is geworden mbt hypotheek verstrekking. Komt er kortweg op neer dat IEDERE bank zich aan standaard regels dient te houden (maar hier dan wel weer van af mag wijken, om het makkelijk te maken) Wat ik tot nu toe heb gezien is dat de meeste voor het inkomen de NHG normen hebben overgenomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Inkomen kan theorethisch gemiddeld worden en dat kan een uitkomst zijn.
Voor een jonge koper is het echter vaak geen uitkomst.

Het inkomen van kma-ers kent grote sprongen.Daar waar ze in het eerste jaar een wedde (salaris) hebben dat erg laag is, krijgen ze bij bevordering na hun studie een enorme inkomensstijging. Veelal is het toetsinkomen (gemiddeld over 3 jaar) veels te laag om een fatsoenlijk huis te kunnen kopen.

Concreet kom ik vaak tegen dat er slecht tussen de 100.000 en 125.000 euro maximaal geleend kan worden. Dit terwijl er volgens de gangbare toetsingen gebaseerd op het huidige salaris al zo'n 180.000 zou kunnen worden geleend...

Wat ik vaak meemaak is dat BBT-ers naar bijvoorbeeld een hypotheker stappen voor advies en om te inventariseren hoeveel er maximaal kan woren geleend. Hypotheker geeft dan door dat het geen probleem is en dat er wel 180.000 geleend kan worden. Uiteindelijk kopen ze dan een huis van 160.000 euro en blijken ze de financiering niet rond te kunnen krijgen. Hypotheker had even niet nagedacht over het feit dat defensie dus geen intentieverklaring afgeeft. Ik mag dus regelmatig militairen uit de brand helpen na eerder verkeerd advies van derden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

bekend probleem Toch zie ik zelf ook vaak dat door uitzendingen en afwijkende missies bepaalde jaren vaak een stuk hoger uitpakken waardoor het gemidelde toch gunstig is. Had recent een jong meisje van 23 die nu haar 4e jaar leger achter de rug had. Haar jaarsalaris was ongeveer 24000 terwijl het gemiddelde daar 1000 boven zat omdat ze in 2006 40.000 had verdiend.....

middelen hoeft zeker in het leger niet slecht uit te vallen maar je hebt zeker gelijk dat het personeel behoorlijke inkomenssprongen maakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

André schreef op dinsdag 21 november 2006 @ 20:15:
Als de verhoging van 1200 naar 2000 al op papier vast staat mag je die prima in je hypotheekberekening meenemen, zelfs voor je NHG :)
Dit is ten dele waar.
Een salarisstijging die over een jaar plaats heeft kan je niet meenemen. Een salarisstijging op papier over 2 maanden wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

StuiTeR schreef op zondag 21 januari 2007 @ 15:47:
bekend probleem Toch zie ik zelf ook vaak dat door uitzendingen en afwijkende missies bepaalde jaren vaak een stuk hoger uitpakken waardoor het gemidelde toch gunstig is. Had recent een jong meisje van 23 die nu haar 4e jaar leger achter de rug had. Haar jaarsalaris was ongeveer 24000 terwijl het gemiddelde daar 1000 boven zat omdat ze in 2006 40.000 had verdiend.....

middelen hoeft zeker in het leger niet slecht uit te vallen maar je hebt zeker gelijk dat het personeel behoorlijke inkomenssprongen maakt
Middelen is juist een pre indien mogelijk. Door drie jaar te middelen komt een militair vaak hoger uit. Met middelen gaan ze namelijk uit van de jaaropgaves met daarin verwerkt de buitennland en oefentoelages. Bij een normale inkomenstoetsing mag je alleen uitgaan van het bedrag bruto bezoldiging beroeps en de veb-toelage. Zonder de buitenland en oefentoelages kom je dus een stuk lager uit! Dat heeft gevolgen voor wat je maximaal kan lenen.

Een groot voordeel is dat je met die middeling van het salaris ook in aanmerking komt voor NHG!

Alleen is dit scenario dus veelal niet weggelegd voor jonge militairen die nog in hun opleidingsfase zitten...

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:19
Om dit topic maar eens een flinke schop te geven.

Wat zijn de actuele ervaringen hiermee? En dan heb ik het over BBT-ers. Mensen die hun contract hebben laten omzetten naar FPS? Do's en don'ts?

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17:19

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Ben je Fase 2 of 3?

• Spixo
BBT-er, met een hypotheekwens :+. Daarom op zoek naar ervaringen van BBT'ers die om zijn geswitcht naar FPS. Geen idee precies welke fase ik zou komen.

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Ik weet niet bij welk KMD je zit, maar sinds afgelopen januari bestaat BBT niet meer. In welke fase je terecht komt is van groot belang voor je rechtspositie, dus zorg dat je langs je personeelsdienst gaat om het zeker te weten.

• Spixo
Edmin schreef op woensdag 30 september 2009 @ 16:06:
Ik weet niet bij welk KMD je zit, maar sinds afgelopen januari bestaat BBT niet meer. In welke fase je terecht komt is van groot belang voor je rechtspositie, dus zorg dat je langs je personeelsdienst gaat om het zeker te weten.
Ja, van de week ga ik even langs P&O om te vragen hoe of wat. Mijn BBT-contract blijft op dit moment in ieder geval doorlopen, pas bij het aflopen kom ik automatisch in FPS terecht. Tenzij ik voortijdig besluit mijn contract om te zetten naar FPS, wat naar horen zeggen een optie zou kunnen zijn om een NHG te bemachtigen.

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Ik vermoed dat je met een FPS contract meer kansen hebt, maar daar ben ik geen expert in. Zelf ben ik Fase 3 en dat staat ongeveer gelijk met het oude BOT. Voor Fase 2 durf ik niet met zekerheid te stellen wat je opties zijn.

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14:32

alienfruit

the alien you never expected

Ach ja, ik kan niet eens een huisje kopen met mijn maandsalaris van 4000euro bruto. Stelletje boeven die banken :( Misschien ook maar bij de marine gaan werken!

[ Voor 19% gewijzigd door alienfruit op 30-09-2009 22:13 ]

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Ja, dan weet je in iedr geval zeker dat je minder gaat verdienen ;)

• GJH
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-06 18:59

GJH

Edmin schreef op woensdag 30 september 2009 @ 16:06:
Als je met een BBT contract binnen bent gekomen val je gedurende de resterende looptijd gewoon onder de BBT regeling. Voor zover ik weet loopt het laatste BBT contract ergens in 2017 af.

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Hmm, ik was echt onder de indruk dat iedereen werd overgezet per afgelopen januari. Zo zie je maar, je leert elke dag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJH
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-06 18:59

GJH

BBT-ers kegen van defensie een werkgevers verklaring (kon je aanvragen via peoplesoft) waarop staat dat ze geen indicatie kunnen geven naar de toekomst toe (automatisch door dchr gegenereerd). Afhankelijk van je achtergrond kon je dan bij een bank aankloppen met de laatste 3 jaaropgaven als indicatie. Ik hoorde laatst dat er een soort regeling is tussen defensie en 'de banken', mensen die problemen hadden konden zich melden bij de personeelsdienst.

Tussen fase 1 en BBT zit wel een groot verschil als je nog gebruik wil maken van studie faciliteiten. Binnen fase 1 is het eigenlijk niet meer mogelijk om nog te studeren (gericht op externe werkgelegenheid). De BBT regeling was er juist op gericht om met een goede studie de maatschappij weer in te stromen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Van wat ik begrepen heb, zijn de studiefaciliteiten praktisch alleen nog toegankelijk voor fase 3. Wat dat betreft ben je als studerende BBT'er beter af idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Ik heb onlangs van onze P-mensen begrepen dat deze studie-faciliteiten gaan wijzigen, in positieve zin: ze zouden beschikbaar komen voor zowat iedereen, ongeacht welke fase je zit. Zolang het maar enigzins te maken heeft met je eigen functie, of een vervolg daarop.

Overigens kun je het BBT-contract grofweg vergelijken met FPS1.

Pagina: 1