Toon posts:

welke pci slots shared van 965 neo

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb nu een aantal dagen een Creative fatality pro, de kaart werk verder perfect alleen tijdens het laden van een game b.v. bf2142 willen en nog wel eens rare geluiden langs komen.

ik las in het X-FI topic dat je deze kaart het beste in een niet shared PCI slot kan steken.
nu heb ik de documentatie van mijn mobo er naast gehad en kan er werkenlijk niks over vinden welke 2 van de 3 nu shared zijn.
nu ben ik al een aantal dagen aan het zoeken via google ook hier, ook heb ik MSI al gemaild maar tot op heden geen antwoord gehad. vandaar mijn vraag hier.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Kun je de kaart niet gewoon in een PCI slot kijken en dan nakijken welke apparaten dezelfde IRQ als de kaart delen? En dan weer proberen in de andere sloten en de IRQ's nakijken.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:48

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Normaliter kunnen 4 PCI sloten ongedeelde interrupts hebben. Dat betekent dat met 3 sloten vrijwel zeker alledrie ongedeeld zijn.

Enig punt is dat ik niet exact weet hoe het met PCIe en interrupts zit, misschien dat zij ook roet in het eten kunnen gooien.
Edit:
Admiral Freebee schreef op dinsdag 21 november 2006 @ 19:26:
Kun je de kaart niet gewoon in een PCI slot kijken en dan nakijken welke apparaten dezelfde IRQ als de kaart delen? En dan weer proberen in de andere sloten en de IRQ's nakijken.
Interruptlijnen != IRQs.

Via ACPI horen alle apparaten juist zelfde IRQ te hebben, problemen krijg je alleen als apparaten per se ongedeeld willen zitten (eigenlijk niet conform PCI spec, maar zolang ze ermee weg kunnen komen worden die dingen nog gemaakt)

[ Voor 52% gewijzigd door dion_b op 21-11-2006 20:23 ]

Oslik blyat! Oslik!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
In een ander topic vond ik dit:
Je zal wel ACPI aan hebben staan (control panel, system, hardware, computer). Dat houdt in het kort in dat je W2K het hele powermanagement van de PC regelt. Om dat te kunnen doen worden alle kaarten en devices op 1 virtueel interrupt gezet, bij jouw dus irq7. Je ziet ook vaak irq9 of 11. Dat doet er niet veel toe. Waar het om gaat is dat w2k alle interrupts naar die devices opvangt op virtueel irq7, maar onder water gewoon op hun eigen hardware irq doorstuurt. Dit zou trouwens niets mogen uitmaken voor de performance.
Hardwarematig wordt er dus niet gebruik gemaakt van eenzelfde IRQ. Ik neem aan dat ACPI zelf bepaald welk apparaat voorrang krijgt en op basis daarvan een hardware IRQ uitdeelt?

Verder lees ik op Wikipedia (ok, niet altijd de meest betrouwbare bron) dat de term IRQ naar meerdere zaken kan verwijzen.
In computing, an interrupt request (IRQ) is a phrase used to refer to either the act of interrupting, the bus lines used to signal an interrupt, or the interrupt input lines on a Programmable Interrupt Controller (PIC)
Ik begrijp het nochtans nog altijd niet goed. Ik heb inderdaad gelezen dat de PCI bus 4 interrupt lijnen ter beschikking heeft maar kunnen PCI apparaten dan ook meer dan 4 IRQ's hebben? :?