[Linux]HD Configuratie

Pagina: 1
Acties:

• Lawrentium
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-11-2025
Ik ben thuis een Debian servertje aan het installeren op een PC die we niet meer nodig hebben. Nu weet ik echter niet wat ik aanmoet met de partitionering. Ik heb het een en ander op het internet gezocht hierover, maar echt duidelijk antwoord heb ik niet gekregen.

In de PC zitten effectief 3 HD's
HDA (80GB) OS schijf
SDA (250GB) Data schijf
MD0 (32GB) RAID1 array voor de belangrijke spullen

Nu weet ik niet welke partities ik moet aanmaken en waar ik de mount points neer moet zetten. Zelf zat ik hier aan te denken:
/root op HDA1
/home op HDA2
/home/user/data op SDA
/home/user/raid op MD0

Nu heb ik drie vragen over deze setup:
- Is deze indeling goed genoeg, of is het beter om bijvoorbeeld een /usr of /boot partitie aan te maken?
- Wat is een goede grootte voor de /root en /home partitie?
- Klopt het dat het veiliger is om bijv. de SDA HD in de /home dir te mounten van een user? (de FTP server zal onder dezelfde user draaien)

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Zonder er inhoudelijk op in te gaan, ofwel je vergeet / (de root), of je verwart / (de root) met /root :)
En ik neem ook aan dat je hda, sda en hda1 en dergelijke bedoelt waar je HDA, SDA en HDA1 schrijft. Die dingen zijn gewoon met kleine letters, dus waarom ze met hoofdletters schrijven :)

[ Voor 47% gewijzigd door blaataaps op 21-11-2006 16:43 ]

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Voor een server is een /var partitie van 3 GB ook wel handig.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Lawrentium
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-11-2025
blaataaps schreef op dinsdag 21 november 2006 @ 16:40:
Zonder er inhoudelijk op in te gaan, ofwel je vergeet / (de root), of je verwart / (de root) met /root :)
En ik neem ook aan dat je hda, sda en hda1 en dergelijke bedoelt waar je HDA, SDA en HDA1 schrijft. Die dingen zijn gewoon met kleine letters, dus waarom ze met hoofdletters schrijven :)
Je hebt gelijk, met /root bedoel ik / en de hoofdletters zijn ook niet nodig 8)7
Borromini schreef op dinsdag 21 november 2006 @ 16:41:
Voor een server is een /var partitie van 3 GB ook wel handig.
Ook voor een klein thuisservertje? Dat ding hoeft alleen maar een FTP en Samba server te draaien namelijk. Misschien MySQL om te testen maar meer dan ook niet.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

waarom die 3?

beetje DB+websites ... en je zit daar al overheen hoor.

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?