[Speedtouch] Prioritisering van paketten

Pagina: 1
Acties:

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-03 20:19

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Ik wist niet helemaal zeker in welk forum deze vraag thuishoort, maar here goes. Ik heb een Speedtouch 546i met 5.4 firmware (de functionaliteit van 5.3 met de GUI van 6.0 zo'n beetje). Nu zag ik in de CLI-handleiding e.e.a. over prioritization en dacht dat dat wel eens handig kon zijn voor als ik hevig aan het downloaden ben, dat ik toch nog soepeltjes op m'n terminal server kan komen.

het komt erop neer dat je een label rule moet aanmaken die je hangt aan een label die meer prioriteit aan een bepaald type verkeer geeft (of je maakt zelf een dergelijke label, maar standaard bestaan er al een paar). De label "Interactive" lijkt me geschikt, omdat deze de prioriteit van verkeer volgens mij naar level 8 verhoogt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
:label list
Name        Class      Def        Ack        Bidirect Inherit  Tosmark  Type       Value      Use  Trace
DSCP        overwrite  dscp       defclass   disabled disabled disabled tos        0          0    disabled
Interactive increase   8          8          disabled disabled disabled tos        0          0    disabled
Management  increase   12         12         disabled disabled disabled tos        0          0    disabled
Video       increase   10         10         disabled disabled disabled tos        0          0    disabled
VoIP        overwrite  14         14         enabled  enabled  disabled tos        0          0    disabled
default     increase   default    prioritize disabled disabled disabled tos        0          0    disabled

Ik moet ook een chain weten. Daarvan zijn er 6, waarvan volgens mij 4 ter beschikking staan:
  • rt_user_labels
  • rt_default_labels
  • qos_user_labels
  • qos_default_label
QoS staat uit op de wan-interface, dus ik gok op een van de bovenste twee. Waarom ik een van die twee zou kiezen, geen id, ik zie niet wat het verschil zou zijn. Voor de zekerheid kies ik dus voor de eerste.
Verder heb ik nog een service nodig voor de label rule, waarop volgens mij de rule toegepast gaat worden. Dit MOET echter een system service zijn, en dat is een beperkt lijstje van slechts 21 services, waaronder DNS, PING, maar geen RDP. Een service toevoegen gaat wel, maar aan een user services lijstje. Daar heb ik dus niets aan.

Mijn vragen zijn daarom als volgt:
1) Doe ik het goed, i.e. gebruik ik de juiste denkwijze?
2) Hoe zit dat met die services?
3) En hoe krijg ik uiteindelijk die prioritisering erin?

日本!🎌

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-03 14:57
Speedtouch...lijkt me niet echt professional. Probeer het eens in Internetproviders en hosting.

• punica
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

punica

Longtime Member

Abom schreef op dinsdag 21 november 2006 @ 16:15:
Speedtouch...lijkt me niet echt professional. Probeer het eens in Internetproviders en hosting.
Ik dacht precies hetzelfde. En ook al zou de functie werken op een speedtouch, dan nog zou ik zo'n modem nooit gebruiken in een professionele omgeving.

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Het is geen professionele omgeving ;)

Maar de prioritisering-feature is wel iets dat je professional mag noemen, vandaar dat ik em hier plaatste...

日本!🎌

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-03 14:32
mjah, zolang de andere kant vervolgens op de terugweg niets doet voor je :)

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

maar vaak heb je met een DSL verbinding toch een hogere downstream dan upstream dusd e noodzaak van QoS is daar wat minder.

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Nouja, de noodzaak is er dus wel, want als de lijn druk bezet is, gaat RDP baggertraag. Ik wil gewoon dat de router RDP-pakketjes gewoon meer voorrang geeft... dat heeft toch verder niets met de down/upstream te maken, noch met "de terugweg" ?

日本!🎌

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

tuurlijk wel. Als je provider geen QoS ondersteunt op de terugweg heb je nog een probleem

• Oezie Woezie
  • Registratie: December 1999
  • Niet online

Oezie Woezie

Pim. is de beste

een mooi Tshirt met Pim. is de beste enzo

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-03 07:56

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer