Ik wist niet helemaal zeker in welk forum deze vraag thuishoort, maar here goes. Ik heb een Speedtouch 546i met 5.4 firmware (de functionaliteit van 5.3 met de GUI van 6.0 zo'n beetje). Nu zag ik in de CLI-handleiding e.e.a. over prioritization en dacht dat dat wel eens handig kon zijn voor als ik hevig aan het downloaden ben, dat ik toch nog soepeltjes op m'n terminal server kan komen.
het komt erop neer dat je een label rule moet aanmaken die je hangt aan een label die meer prioriteit aan een bepaald type verkeer geeft (of je maakt zelf een dergelijke label, maar standaard bestaan er al een paar). De label "Interactive" lijkt me geschikt, omdat deze de prioriteit van verkeer volgens mij naar level 8 verhoogt:
Ik moet ook een chain weten. Daarvan zijn er 6, waarvan volgens mij 4 ter beschikking staan:
Verder heb ik nog een service nodig voor de label rule, waarop volgens mij de rule toegepast gaat worden. Dit MOET echter een system service zijn, en dat is een beperkt lijstje van slechts 21 services, waaronder DNS, PING, maar geen RDP. Een service toevoegen gaat wel, maar aan een user services lijstje. Daar heb ik dus niets aan.
Mijn vragen zijn daarom als volgt:
1) Doe ik het goed, i.e. gebruik ik de juiste denkwijze?
2) Hoe zit dat met die services?
3) En hoe krijg ik uiteindelijk die prioritisering erin?
het komt erop neer dat je een label rule moet aanmaken die je hangt aan een label die meer prioriteit aan een bepaald type verkeer geeft (of je maakt zelf een dergelijke label, maar standaard bestaan er al een paar). De label "Interactive" lijkt me geschikt, omdat deze de prioriteit van verkeer volgens mij naar level 8 verhoogt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
| :label list Name Class Def Ack Bidirect Inherit Tosmark Type Value Use Trace DSCP overwrite dscp defclass disabled disabled disabled tos 0 0 disabled Interactive increase 8 8 disabled disabled disabled tos 0 0 disabled Management increase 12 12 disabled disabled disabled tos 0 0 disabled Video increase 10 10 disabled disabled disabled tos 0 0 disabled VoIP overwrite 14 14 enabled enabled disabled tos 0 0 disabled default increase default prioritize disabled disabled disabled tos 0 0 disabled |
Ik moet ook een chain weten. Daarvan zijn er 6, waarvan volgens mij 4 ter beschikking staan:
- rt_user_labels
- rt_default_labels
- qos_user_labels
- qos_default_label
Verder heb ik nog een service nodig voor de label rule, waarop volgens mij de rule toegepast gaat worden. Dit MOET echter een system service zijn, en dat is een beperkt lijstje van slechts 21 services, waaronder DNS, PING, maar geen RDP. Een service toevoegen gaat wel, maar aan een user services lijstje. Daar heb ik dus niets aan.
Mijn vragen zijn daarom als volgt:
1) Doe ik het goed, i.e. gebruik ik de juiste denkwijze?
2) Hoe zit dat met die services?
3) En hoe krijg ik uiteindelijk die prioritisering erin?
日本!🎌