Toon posts:

128Mx4 memory; voor- en nadelen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
De FAQ en BalusC informatie waren zeer helpvol, maar ik zit nog met vragen. :)

Ik heb een mobo met nForce 4 SLI chipset en Athlon 64 X2 3800+ processor (Socket 939). Ik wil DDR geheugen met 4x128M chips kopen. Volgens de FAQ komt dat neer op 64MB per chip ((4x128M)/8). Verder vermeldt de FAQ dat deze niet voldoet aan de PC100/PC133 specs, maar het gaat hier natuurlijk om DDR SDRAM en dus om PC3200.

Daarnaast vermeldt de FAQ:
Introductie: wel, het is eigenlijk heel simpel uit te rekenen aan de hand van het merk/type chipset op je moederbord (klik hier als je geeneens weet wat voor een mobo je hebt). Er is maar één belangrijk regeltje: op Intel chipsets kun je géén unregistered geheugenreepjes met 16 chipjes met elk 4 datalijnen (#Mx4) gebruiken, omdat Intel zich strikt aan de JEDEC geheugenspecificatie houdt. Deze zogenaamde cheap-ass "VIA-only geheugen" werkt dus alleen samen met VIA/SiS/nVidia/etc chipsets en worden voor de helft gezien op Intel chipsets. Registered #Mx4 reepjes gaan wel werken, omdat zulke reepjes het addresseerwerk van de geheugencontroller overnemen, maar dit is weggegooid geld en het chipset moet ook nog registered geheugen ondersteunen.
Een paar dingen zijn me niet duidelijk:
1) waarom cheap-ass geheugen, wat zijn de nadelen behalve incompatibiliteit met Intel-chipsets?
2) waarom zou compatibiliteit van de chipset afhangen, de Athlon 64 heeft toch een on-die memory controler?
3) werkt 128x4 (16 chips van 64MB = 1GB module) geheugen nou op mijn mobo en processor?
4) zijn er mogelijke nadelen (qua snelheid) door het kennelijk beperkt aantal datalijnen?
5) hoe kan een single sided (volgens de FAQ-tabel) reepje 16 chips herbergen? Er zitten dan toch aan beide kanten van het PCB chips en dat heet toch dual sided?

BalusC zegt trouwens wel dat het niet aan de chipset ligt of het werkt, maar aan de processor, en daarbij staat: "128bit 200MHz memory controller: max 8 rows / 512Mbit / 4GB (4 x 1GB doublesided PC3200)". Maar volgens de FAQ-tabel gaat het om 1GB single sided en betekent 512Mbit nu 64MB (128Mx4) chips of wat anders?

Als jullie me hiermee kunnen helpen heel graag. :)

• Vorlon
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 24-05 16:31
128Mx4 geheugen op een nforce4 bord kan je meestal wel vergeten. Dat zijn zeker van die el-cheapo repen met van die bga-chips erop? Die heb ik zelf ook weleens gekocht voor een paar knaken.

De Athlon 64 memory controller ondersteunt het eigenlijk wel, maar je moet heel veel geluk hebben met je moederbord. Het moet namelijk ook in de bios ondersteund worden. En meestal gaat dat maar tot 512MB per rank. Dan start je pctje wel, maar wordt er maar 512MB per reep gedetecteerd. (Dan is het ineens wel een dure 512MB module).

Mijn Shuttle SN-25P heeft er geen support voor overgens. Een Asrock Sis-gebaseerd bord had er daarintegen geen problemen mee. (Maar om nu een Duron 1600 te voorzien van 2GB vond ik wel wat teveel van het goede.)

Dus de kans is groot dat het niet gaat werken, maar als het wel werkt heb je goedkoop 2GB in je pc.

"You are not ready for immortality yet" - Kosh Nararek

Verwijderd

Topicstarter
Vorlon schreef op dinsdag 21 november 2006 @ 13:50:
128Mx4 geheugen op een nforce4 bord kan je meestal wel vergeten. Dat zijn zeker van die el-cheapo repen met van die bga-chips erop? Die heb ik zelf ook weleens gekocht voor een paar knaken.
Voor een AMD K8 processor?
De Athlon 64 memory controller ondersteunt het eigenlijk wel, maar je moet heel veel geluk hebben met je moederbord. Het moet namelijk ook in de bios ondersteund worden. En meestal gaat dat maar tot 512MB per rank.
Wat is een "rank" of bedoel je geheugenbank? En waarom zou het BIOS het moeten ondersteunen?
Mijn Shuttle SN-25P heeft er geen support voor overgens. Een Asrock Sis-gebaseerd bord had er daarintegen geen problemen mee. (Maar om nu een Duron 1600 te voorzien van 2GB vond ik wel wat teveel van het goede.)
Een Duron 1600MHz is een K7 processor zonder on-die geheugencontroller, dus vervult de chipset (northbridge) die functie, dus ligt de situatie heel anders. Ik wil weten of het voor mijn K8 proc met on-die memorycontroller dus gaat werken.
Dus de kans is groot dat het niet gaat werken, maar als het wel werkt heb je goedkoop 2GB in je pc.
Dat is ook mijn doel. :)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op dinsdag 21 november 2006 @ 12:19:
1) waarom cheap-ass geheugen, wat zijn de nadelen behalve incompatibiliteit met Intel-chipsets?
Chipjes met minder datalijnen zijn goedkoper te produceren. Misschien zijn de verschillen nu niet zo groot, maar ten tijde van de 440BX chipset waren de prijsverschillen vrij extreem, ik herinneer me prijsverschillen van meer dan de helft in het voordeel van 256MB 32Mx4 ten opzichte van 256MB 16Mx8.
2) waarom zou compatibiliteit van de chipset afhangen, de Athlon 64 heeft toch een on-die memory controler?
In mijn chipsettabellen staan bij de K8 chipsets ook dat de compatibiliteit van de CPU afhangt. Vervolgens kun je in de CPU tabellen terugzien welk soort geheugen de CPU maximaal ondersteunt. De FAQ mag hier wellicht op bijgewerkt worden, hier zal ik nog naar kijken :)
3) werkt 128x4 (16 chips van 64MB = 1GB module) geheugen nou op mijn mobo en processor?
Jawel :) Maar raadpleeg voor de zekerheid wel de QVL. Mobo's willen nogal eens kieskeurig zijn mbt geheugenondersteuning (BIOS, voltages, etc).
4) zijn er mogelijke nadelen (qua snelheid) door het kennelijk beperkt aantal datalijnen?
In de praktijk niet. In theorie heb je volgens mij met meer chipjes en meer datalijnen meer kans op een page hit, maar zo diep zit ik nog niet in deze materie. Abbadon kan hier wellicht beter antwoord op geven :+
5) hoe kan een single sided (volgens de FAQ-tabel) reepje 16 chips herbergen? Er zitten dan toch aan beide kanten van het PCB chips en dat heet toch dual sided?
Herlees de RAM FAQ mbt singlesided en doublesided ;)
BalusC zegt trouwens wel dat het niet aan de chipset ligt of het werkt, maar aan de processor, en daarbij staat: "128bit 200MHz memory controller: max 8 rows / 512Mbit / 4GB (4 x 1GB doublesided PC3200)". Maar volgens de FAQ-tabel gaat het om 1GB single sided en betekent 512Mbit nu 64MB (128Mx4) chips of wat anders?
Je kunt er gewoon 4x 1GB singlesided reepjes prikken met elk 16 chipjes à 512Mbit 128Mx4 of 4x 1GB doublesided reepjes met elk 16 chipjes à 512Mbit 64Mx8.

[ Voor 10% gewijzigd door BalusC op 21-11-2006 15:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
BalusC schreef op dinsdag 21 november 2006 @ 15:00:
In mijn chipsettabellen staan bij de K8 chipsets ook dat de compatibiliteit van de CPU afhangt. Vervolgens kun je in de CPU tabellen terugzien welk soort geheugen de CPU maximaal ondersteunt. De FAQ mag hier wellicht op bijgewerkt worden, hier zal ik nog naar kijken :)
Oke, ik denk dat de FAQ geschreven is in een ander 'tijdperk', nu AMD een on-die geheugencontroller heeft verandert er natuurlijk wat aan die compatibiliteit. Maar ik zie ook regelmatig dat een module alleen voor VIA/SiS chipsets werkt terwijl dat dus achterhaalde informatie is (alleen voor Intel-platform misschien nog niet).
Jawel :) Maar raadpleeg voor de zekerheid wel de QVL. Mobo's willen nogal eens kieskeurig zijn mbt geheugenondersteuning (BIOS, voltages, etc).
In mijn boekje staat niets specifieks over merken, en ik vrees dat het 'wait and see' zal worden. Maar als de processor de chips ondersteunt zou het moeten werken lijkt me. Voltages voor geheugen kan ik ook instellen in BIOS dus lijkt er weinig mis te kunnen gaan?
In de praktijk niet. In theorie heb je volgens mij met meer chipjes en meer datalijnen meer kans op een page hit, maar zo diep zit ik nog niet in deze materie. Abbadon kan hier wellicht beter antwoord op geven :+
Hm oke, ik ga er vanuit dat het geen reden zou zijn om meer uit te geven aan 'gewone' modules?
Herlees de RAM FAQ mbt singlesided en doublesided ;)
Mja toen ik de FAQ doorlas dacht ik "dat lijkt me zo triviaal" maar dat pakt dus anders uit. :P
Je kunt er gewoon 4x 1GB singlesided reepjes prikken met elk 16 chipjes à 512Mbit 128Mx4 of 4x 1GB doublesided reepjes met elk 16 chipjes à 512Mbit 64Mx8.
Woei!

En bedankt voor je antwoord trouwens. :)

• Vorlon
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 24-05 16:31
Ja, voor mijn Athlon 64 3500+
Wat is een "rank" of bedoel je geheugenbank? En waarom zou het BIOS het moeten ondersteunen?
[...]
Als ik het goed vertaald heb is een "rank" datgene wat met 1 Chip Select lijn geactiveerd word. Dat kunnen dus ook fysiek dubbelzijdige repen geheugen zijn.
De bios moet de geheugencontroller instellen. Die zit fysiek wel in de cpu, maar hij wordt nog wel via het bios ingesteld. (Je kan daar ook de snelheden en de latencies instellen bijvoorbeeld)
Een Duron 1600MHz is een K7 processor zonder on-die geheugencontroller, dus vervult de chipset (northbridge) die functie, dus ligt de situatie heel anders. Ik wil weten of het voor mijn K8 proc met on-die memorycontroller dus gaat werken.
[...]
Zoveel maakt dat niet uit hoor, maar het was even ter illustratie dat het niet aan de repen zelf lag. Het was handiger geweest om het te testen met een Athlon 64 bord wat wel de juiste bios instellingen had gehad. Alleen die ken ik zo 123 niet. Ik meen me te herinneren dat ik destijds wel heb gelezen dat sommige Asrock s939 borden er wel ondersteuning voor hadden, maar harde bewijzen heb ik nooit gezien helaas.
Dat is ook mijn doel. :)
Dat was ook het mijne, maar ik heb het uiteindelijk maar verkocht en heb mezelf een setje Corsair 2x1GB PC3200 opgesnort.

Ik zal als ik thuis ben nog eens gaan zoeken in mijn pdfjes, ik heb namelijk ergens iets hierover in een spec van amd gelezen.

"You are not ready for immortality yet" - Kosh Nararek

Pagina: 1