Toon posts:

NAS vs. alternatief

Pagina: 1
Acties:
  • 196 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hi,

Thuis heb ik twee laptops die over het algemeen hangen in een draadloos netwerk, het accesspoint zit verbonden met mijn ADSL router met nog een aantal porten over.... Nu overweeg ik een NAS oid aan te schaffen zodat ik op een eenvoudige transparante manier de opslagcapaciteit van beide systemen kan vergroten (tenminste dat hoop ik!)

Na een beetje zoeken heb ik een tweetal oplossingen gevonden:

standalone NAS van bijvoorbeeld Western Digital, LaCie of Maxtor

tegenover

Linksys NSL2U, die ik dan gebruik om een normale externe HDD te delen

overigens... een servertje neerzetten is geen optie, behalve als het benodigde volume + prijs identiek of kleiner is! In beslag name van ruimte is dus erg belangrijk.

Nu heb ik een aantal dingen die ik graag zou willen:

- De disk moet in de clients te "mounten" zijn eventueel in partities, zowel voor Mac OS X als Windows XP
- Er moet een mogelijkheid zijn om een printer aan te sluiten op USB en deze vervolgens te delen via Ethernet
- Het liefste zou ik ooit iets van een media centre hebben, dus als deze ook kan lezen vanaf deze NAS zou wel een pre zijn! Misschien Xbox360 of PS3 in te toekomst?? Kan dat?
- Eenvoudig te onderhouden
- Snel in gebruik, want ik weet dat als het niet "werkbaar" is, ik het niet ga gebruiken.
- Nog mooier zou zijn als hij ook een torrentclient zou kunnen draaien, maar dat gaat wel heel erg ver denk ik (??)

Wat is jullie visie hierop? Ideeen zijn welkom, ik ben van plan dit nog dit jaar te gaan aanschaffen, budget is < € 300,-

Verwijderd

Nou, als je een torrent client wilt gaan gebruiken, denk ik dat je toch een klein standalone pc-tje neer moet gaan zetten :) Of je moet een van die routers van Asus pakken waarbij je ook een externe hdd eraan kan hangen, via USB kan printen en die ook nog een torrent client hebben draaien (typenummer weet ik zo niet, wel via search te vinden).

• AMD 64
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
Hoeveel GB opslag ruimte?. en moet het in een RAID config?.

Waterchiller te koop 250 euro. Mail voor info!

Verwijderd

Topicstarter
@AMD64, dat is wel waardevolle informatie. Ik zat te denken aan 500GB, RAID is niet noodzakelijk

@Michiel, dat zou wel een mooie oplossing kunnen zijn, mits het voldoet aan mn andere voorwaarden, ik ga weer ff zoeken :D

Verwijderd

Een 2e hands HP/Compaq van 2 of 3 jaar oud betaal je iets van €200 voor bij de betere dealer, koop een 300G voor €99, plant er Linux op en je hebt een leuk servertje voor weinig.
Het voordeel van een NAS is dat deze wat makkelijker mee te nemen is maar als ik zie wat je eisen zijn kan je beter voor een PC'tje gaan.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2006 12:07 ]

• AMD 64
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
Ja zo denk ik ook. koop een P3 1 ghz ofzo. Die heb je nog voor minder dan 200 euro. 265mb ram is opzich al genoeg. 512mb is wel aan te raden. hardeschijven 1x 300GB of 2x 250Gb. Vaak heb je zelf ook nog wel wat hardware rond slingeren wat je toch niet gebruikt, dat kun je daarvoor gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem is alleen... ik heb liever echt iets kleins... dus of ik zal een servertje moeten maken van een compact computertje... ik geloof dat asus van dat spul heeft, of ik kies voor een specifieke appliance die een specifiek doel heeft. Ik zou graag gelijk een nieuwe wifi access point willen hebben. Wat vinden jullie van dit apparaat:

http://www.freecom.com/ecproduct_detail.asp?ID=2964

• AMD 64
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
Schroef je iets als dit tegen de muur

http://www.mercadolibre.c...LV&f=4922502_7053.jpg&v=P

Waarom is ruimte zo'n probleem?. Komt hij in de meterkast? Oude p3 kastjes zijn meestal niet zo groot hoor. (oke wel groter dan een externe hdd, maar dan heb je ook minder functionaliteit)

Voorbeeldje:
http://cgi.benl.ebay.be/C...ZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem
Ik ben wel voor zoiets als dat, omdat het hergebruik is van oude hardware, beter voor het mileu :P

[ Voor 30% gewijzigd door AMD 64 op 21-11-2006 13:29 ]

• jochie79
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10:10
AMD 64 schreef op dinsdag 21 november 2006 @ 13:11:
bla bla.., beter voor het mileu :P
Ik denk dat op termijn zo'n systeem 24/7 laten draaien veel slechter is voor het milieu gezien het energie verbruik veel hoger zal zijn dan van een netwerkschijf of usb-schijf. En gezien je die energie ook nog eens zelf betaald ben je bij zo'n tweedehands pc waarschijnlijk altijd duurder uit.

Verwijderd

IDD... waarom doe je zo moeilijk over ruimte als je zoveel functionaliteit wilt.

Als je echt van alle functies die je beschrijft gebruik wilt maken, dan is een servertje gewoon het handigst. Desnoods koop je idd zo'n compact dingetje.

Ik draai zelf een linux servertje (is dan wel wat groter omdat er 1.2 TB aan schijfruimte inzit), en het is heel relaxed, ik heb een mediacenter die daar vanaf leest, mijn macbook (osx dus) kan ook de shares mounten. En ik heb torrentflux ( http://www.torrentflux.com ) erop draaien, da's echt handig, kun je vanaf waar je ook zit je torrents beheren, torrentflux draait ook onder windows trouwens.

Verwijderd

Topicstarter
Tja het is natuurlijk een mogelijkheid... maar ik ben dan sneller geneigd dan een klein media centre pctje te bouwen/kopen.

Probleem blijft echter, dat ik het liefste een kant-en-klare out of the box oplossing wil... Het wordt dus waarschijnlijk iets in de zin van ASUS WL-700qE (ook Bittorrent) of de eerder genoemde Freecom Storage Gateway WLAN... deze twee hebben alle functionaliteit van een draadloze access point + geintegreerde opslag. In het geval van de Freecom komt erbij dat deze nog wat extra interfaces heeft zoals een S-SATA poort en een grotere HD (het type waar ik voor heb gekeken).

Een andere optie is nog: losse ethernet filestorage (kant en klaar, maar moet ik nog draadloze access bij) of een Linksys (bijvoorbeeld) ethernet usb filestorage enabler (dus alleen een apparaat waaraan externe HDD gehangen kan worden + losse externe USB/FW HD + losse Wifi access)

Iemand ervaring in het gebruik van een van deze oplossingen, liefst van de eerst genoemde twee Asus vs. Freecom, pro's en con's zeg maar!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-03 17:35

Quakie

quakelen

Vergeet ook de synology DS106e (bijv) niet...(komen goed uit diverse tests)
Doet eigenlijk alles wat je wilt, is een klein kastje, redelijk stil (ligt aan versie), met een paar klikken geinstalleerd.

Ik teken nergens meer voor

• AMD 64
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
jochie79 schreef op dinsdag 21 november 2006 @ 13:32:
[...]

Ik denk dat op termijn zo'n systeem 24/7 laten draaien veel slechter is voor het milieu gezien het energie verbruik veel hoger zal zijn dan van een netwerkschijf of usb-schijf. En gezien je die energie ook nog eens zelf betaald ben je bij zo'n tweedehands pc waarschijnlijk altijd duurder uit.
de P3 1 ghz die ik heb staan doet max <17W geloof ik. Dat is ook te verwaarlozen natuurlijk ;). De TS geeft al aan dat hij niks aan mijn ideeen heeft das al duidelijk :P. Ik ben niet zo thuis in kant en klare oplossingen. Al zag ik pas wel wat leuke dingentjes voorbij komen (NAS van 600 euro). BTW een Wireless modem krijg je tegenwoordig ook overal bij. Op marktplaats/ebay wordt je ermee dood gegooit :>

• jochie79
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10:10
AMD 64 schreef op dinsdag 21 november 2006 @ 14:40:
[...]

de P3 1 ghz die ik heb staan doet max <17W geloof ik...
Dat is knap gezien de zuinigste P3 1ghz zelf al 26W verbruikt (en dat is dan alleen de processor, de rest van het systeem komt er nog bij en dan nog een voeding die meestal een vrij laag rendement heeft)

Verwijderd

Topicstarter
Quakie schreef op dinsdag 21 november 2006 @ 14:06:
Vergeet ook de synology DS106e (bijv) niet...(komen goed uit diverse tests)
Doet eigenlijk alles wat je wilt, is een klein kastje, redelijk stil (ligt aan versie), met een paar klikken geinstalleerd.
Wooh... best of both worlds zo te zien... zo te zien ook redelijk betaalbaar! En.... BT support!

thx

• AMD 64
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
jochie79 schreef op dinsdag 21 november 2006 @ 16:49:
[...]

Dat is knap gezien de zuinigste P3 1ghz zelf al 26W verbruikt (en dat is dan alleen de processor, de rest van het systeem komt er nog bij en dan nog een voeding die meestal een vrij laag rendement heeft)
Je hebt gelijk. Ik heb dan ook een P3 667 mhz die is 17W. Rest van het systeem er niet bij geteld nee. Maar hij is ZEKER sneller dan zo'n extern hdd (en kan meer). Omdat de cpu's die daar in zitten nooit meer zijn dan 300 mhz voor zover ik weet.

Verwijderd

Topicstarter
@AMD64... ik geloof je meteen, maar ik denk niet dat zonder veel moeite deze via een web-management menu te "beheren" is. Zowiezo draait de 266mhz cpu dedicated voor de functie, en besteedt de P3 667mhz nog een hoop tijd aan bijzaken! Het maakt verder niet uit, ik begrijp je motivatie wel, zelf zou ikn dit ook zeker verkiezen boven stand-alone, maar er moeten ook "andere" mensen mee kunnen werken zonder teveel moeite (lees VNC clients oid)

Nog even terug op de Synology... ik zie hem weinig in webwinkels, als ik hem vind is ie zonder schijf 229,-... Iemand een goedkoper adres? Compleet met SATA2 schijf wordt ie nog duurder, maar het lijkt me een koud kunstje om deze te plaatsen? Dus beter los bestellen (= meer GB voor == €)?

Verwijderd

Wat dacht je hiervan ?
Pagina: 1