Toon posts:

UDMA / IDE bekabeling .. verschil?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zie evenveel pinnetjes, maar de kabeltjes die ik bij nieuwe mobo's met UDMA-66 krijg zijn heel anderes, flexibel, stevig, en de aders zijn dunner... maar zijn ze nou ook functioneel anders als normale IDE kabels?

Verwijderd

Ze kunnen gewoon beter tegen storingen.

Verwijderd

Topicstarter
Dus ik kan ook gewoon die ouwe kabels gebruiken voor een ATA-100 of U66 schijf? en dat maakt nix uit voor de snelheid? (mijn pa beweert bij hoog en laag van wel, dus iedereen die het weet, reageer a.u.b.)

Verwijderd

De "oude" IDE kabels kun je niet gebruiken op ATA/100 of 66 schijven..
Dan haal je de gewilde prestatie nIEt..

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-08 16:38

mvds

Totally awesome!

Ze zijn wel degelijk anders. Een oude kabel heeft een gezamelijke massa. De nieuwe kabels hebben voor elk pinnetje een aparte massa. Dus ipv 40 draden heb je er nu 80!

• Opa
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-08 14:11

Opa

Nu Multifocaal!

..en dat maakt dat ze de 66 en 100 MB snelheid kunnen halen.

Je kan wèl 80 aderige kabels voor iDE33 apparatuur (ook op ATA66/100 controller) gebruiken.

Overigens moet er bij elk beter ATA66/100 bord minstens 1 80 aderige kabel meegeleverd worden.

Hyundai ioniq Electric 8/2020 > Zeekr X Long Range 8/2024

Verwijderd

Topicstarter
Ennum op whatis.com staat:
Ultra DMA uses the same 40-pin Integrated Drive Electronics interface cable as PIO and DMA.
:?

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-08 15:39
Dat is dan geschreven voordat er udma/66 was.

Behalve het dubbele aantal aders heeft de kabel meen ik nog een "afwijking", 1 van de aders schijnt ergens onderbroken.

Je kunt overigens wel degelijk "oude" kabels aan je nieuwe udma/66/100 schijven hangen, maar de controller beslist dan dat er op niet meer dan udma/33 gewerkt wordt.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

Topicstarter
Aha... weet iemand wat over de perfomance verschillen? Het wordt gewoon 33 i.p.v. 66 of 100? dus hop 50% verschil?

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-08 16:38

mvds

Totally awesome!

Was dat maar zo... Nee hoor. Jammer genoeg niet. Het gaat om de snelheid van de buffer naar de controller. Of was het nou van de schijven naar de buffer... Weet ik even niet meer.

• tazitiz
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 09-06 22:25

tazitiz

dbprutser

de interface van de kabel is behalve het kleurtje geheel gelijk aan de ide standaard kabel. 40 pinnetjes, maar de kabel die eraan bevestigd is is niet op dezelfde manier gedaan, alle lijnen waar data en signalen overheen gaan hebben een geaard draadje ernaast lopen, waardoor de kabels bij de hogere datasnelheid niet met elkaar en andere onderdelen in de computer gaan interfereren. verder zit er een gat in de kabel, er is 1 draadje ondebroken wat aangeeft wie master en wie slave op de kabel is. hierdoor kan je niet meer de master en slave op alle mogelijke volgordes op de kabel hangen, en daarom zijn de interfaces kleurgecodeerd.

er is vast wel een webpagina hierover - zijn er ook nog ergere wijsneuzen dan ik die dat aan kunnen wijzen ;)

• Opa
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-08 14:11

Opa

Nu Multifocaal!

Op donderdag 01 februari 2001 13:14 schreef CyberJunk86. het volgende:
Ennum op whatis.com staat:
[..]
Ultra DMA uses the same 40-pin Integrated Drive Electronics interface cable as PIO and DMA.
:?
twee dingen:
- Interface is het plugje, dat is idd 40 pins.
- DMA is PIO1 t/m 4, UDMA is 33 MB, UDMA66 is ATA66.

Hyundai ioniq Electric 8/2020 > Zeekr X Long Range 8/2024

Verwijderd

je kunt inderdaad beter geen gewone kabels gebruiken voor UDMA66 of 100 schijven. Zoals ik al zei, de UDMA kabels kunnen beter tegen storingen. Omdat ze dus uit 80 aders bestaan ipv 40. Helaas merk je niet echt een goed snelheids verschil.
Pagina: 1