Toon posts:

Foto sterrenhemel

Pagina: 1
Acties:
  • 736 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik moet voor een schoolopdracht, een serie foto's maken van de hemel (elk uur 1) op de foto moet de poolster steeds in het midden staan. Aan de hand van deze foto's moet ik de sterrenbeelden en berekeningen aan de draaiing en tijd uitvoeren.

Kan ik gewoon foto's maken van de sterrenhemel, of moet ik hier speciale apparatuur voor hebben?

M.v.g,

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:10

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Toevallig kwam ik gisteren op het EOSDigitaalforum een draadje tegen met wat interessante links over astrofotografie. Check maar eens:

http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtopic.php?t=29258

Komt er op neer dat je een (al dan niet digitale) spiegelreflexcam nodig hebt met een redelijk lichtsterk (groothoek)objectief, een statief, een afstandsbediening die bulb-mode ondersteunt en een plek met weinig omgevingslicht.

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Verwijderd

Topicstarter
Dus het gaat niet met een normaal simpel digitaal fototoestel lukken?

• Eijkb
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 28-01 10:19

Eijkb

Zo.

Als de kunst het uitrekenen is, dan zou ik school vragen om die foto's aan te leveren danwel geschikte apparatuur te leveren. Beetje bullig dat je voor zo'n opdracht kosten moet gaan maken...

.

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Ga maar eens een plek in NL opzoeken waar je
  • de sterren kan zien bij helder weer (zonder overstraling van kassen/stad/snelweg o.i.d.)
  • je helder weer hebt op korte termijn
En dan nog de apparatuur erbij, waarna je een berekening met enige nauwkeurigheid kunt maken.

Pittige opdracht! :o

(hoe nauwkeurig eigenlijk?)

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:42

Zoefff

❤ 

Ik begrijp je toevlucht naar GoT, maar naast het feit dat wij er niet voor zijn om jouw schoolopdrachten te doen, verwachten we sowieso ook een stukje eigen inzet, die wordt me niet helemaal duidelijk uit de topicstart. Je bent echt niet de eerste die foto's gaat / moet maken van de sterrenhemel, er is vast een hoop over te vinden op Google en GoT.

Daarnaast past dit topic beter in FGW, een schopje die kant op dus.

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• Stephan Oudmaijer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-08-2023
Verwijderd schreef op dinsdag 21 november 2006 @ 12:35:
Dus het gaat niet met een normaal simpel digitaal fototoestel lukken?
ach wel joh, als je maar de sluitertijd + diafragma handmatig kunt instellen. Neem een statiefje en schiet om het uur een foto

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:10

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

"De hemel" is vrij groot; als je de hele sterrenhemel wilt fotograferen telkens zit je toch vast aan een (al-dan-niet-d)SLR met een fisheye objectief.

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Verwijderd

Topicstarter
Shit ik krijg alleen helemaal zwart beeld, balen
Snoeikoei -> Ik hoef alleen een foto van de poolster met wat sterren eromheen

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Dan is je sluitertijd gewoon te kort. Verdiep je daar om te beginnen eens in, want dat is toch wel 1 van de keywords omtrend deze vorm van fotografie ;)

Waarschijnlijk heb je al ruim voldoende aan een sluitertijd van pak 'm beet 20 seconden met een vrij open diafragma (voorbeeld van 30 seconden). Als je een langere sluitertijd gebruikt gaan de sterren "bewegen", en dat is in jouw geval natuurlijk niet de bedoeling :P

[ Voor 54% gewijzigd door Zoefff op 21-11-2006 18:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
Oke de sluitertijd is (als ik ong. mee tel) 2 sec, oftwel te kòrt.
Dit is gewoon een normaal digitaal fototoestel (Nikon Coolpix 3100)

Met wat voor foto toestel kan ik die sluitertijd instellen?
Heb je daar zo'n professioneel foto toestel voor nodig?

Thijs

Verwijderd

Met een ixus e.d. kom je niet ver nee. Een beetje camera kan wel lange sluitertijden kiezen.

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

breinonline

Are you afraid to be known?

Verwijderd schreef op dinsdag 21 november 2006 @ 19:21:
Oke de sluitertijd is (als ik ong. mee tel) 2 sec, oftwel te kòrt.
Dit is gewoon een normaal digitaal fototoestel (Nikon Coolpix 3100)

Met wat voor foto toestel kan ik die sluitertijd instellen?
Heb je daar zo'n professioneel foto toestel voor nodig?

Thijs
Je maximale sluitertijd is 4s, maar zo te zien kan je niet zelf je sluitertijd instellen en ben je dus gebonden aan wat de camera kiest. Wel zou je kunnen proberen te overbelichten en zo een langere sluitertijd te krijgen.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Verwijderd

Topicstarter
Zou je me dat even kunnen uitleggen?
Hoe doe ik dit?

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

breinonline

Are you afraid to be known?

Niet zo te zien :X Als ik de review op dpreview bekijk dan heeft deze camera echt heel weinig mogelijkheden en belichtingscompensatie is één van de dingen die ontbreekt.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Verwijderd schreef op woensdag 22 november 2006 @ 11:19:
Zou je me dat even kunnen uitleggen?
Hoe doe ik dit?
Door de handleiding van je camera te lezen. Blijkt daaruit dat je camera het niet kan, dan ga je op zoek naar een camera die het wél kan. Een goed startpunt is google, je hebt hierboven meer dan genoeg tips gekregen om een geschikte camera te vinden.

Ik heb in mijn eerste reply al aangegeven dat ik vind dat je erg weinig eigen inzet toont, maar ben zo lief geweest om het topic wel open te laten. Je stelt daarna tot 2 keer toe een vraag die je echt eenvoudig zelf kan opzoeken, ik stel voor dat je dat bij deze dus ook gaat doen.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.