Vaak crashes, bsod, lange opstarttijd, BIOS crash. etc etc.

Pagina: 1
Acties:

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-01 13:31

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Ik heb nu al een week last van crashes. Maar ook dat ik niet eens door de bios heen kom en soms dat ie na de post gewoon een BSOD laat zien. Of als ik Windows XP opstart, of soms na een bepaalde tijd.

In ieder geval, er is iets goed mis met me pc.

Ik heb laatst me C schijf geformateerd, maar omdat die vorige windows install ook steeds vast liep liep de installatie van XP ook vaak vast. Dat ging zo een beetje,

- Ik boot de pc.
- Ik boot van XP CD.
- CD zoekt programma's, drivers etc bij elkaar.
- "Op welke schijf/partite wilt u XP installeren?"
- "Windows install zoekt naar vorige XP installaties"
- "BSOD".

Maar uiteindelijk is het gelukt dat schijf te formatten en XP te installen, ik had goede hoop dat het nu wel klaar zou zijn, maar een kwartier geleden vanuit het niets was er weer een BSOD.

Ik ben bang dat het aan me hardware ligt en waarschijnlijk aan het geheugen. Alle temps zijn goed, 35 voor de schijven, 35 cpu, 45 voor de gpu (het is hier warm), dus daar ligt het ook niet aan. Drivers ook niet want volgens hardware beheer werken alle onderdelen goed.

Maar in ieder geval, heeft iemand soortgelijke ervaringen en misschien tips over wat ik nou het beste kan doen. Ik kan wel weer XP installen maar of het daar nou beter van wordt..

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-01 23:13

DeMoN

Pastafari

En blijft hij elke keer (als hij daar hangt) op hetzelfde punt bij de POST hangen?

- Wat zegt memtest?
- Is je BIOS up-to-date?

[ Voor 11% gewijzigd door DeMoN op 21-11-2006 09:26 ]

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Ik ben nu memtest aan het downloaden, branden en ga dan testen.
Nee me bios is (nog) niet geupdate, zou ik gisteravond doen maar kreeg een crash en ben maar naar bed gegaan.

Over dat Post gedoe, ja als die naar het Windows laad scherm gaat crashed die. Soms duurd Windows ook gewoon 2 min om te op te starten en soms 20 seconden.

[ Voor 31% gewijzigd door MrVegeta op 21-11-2006 09:29 ]

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-01 23:13

DeMoN

Pastafari

MrVegeta schreef op dinsdag 21 november 2006 @ 09:27:
Ik ben nu memtest aan het downloaden, branden en ga dan testen.
Nee me bios is (nog) niet geupdate, zou ik gisteravond doen maar kreeg een crash en ben maar naar bed gegaan.
Ik zou btw eerst memtest draaien en dan pas je BIOS flashen, je wilt niet dat je PC crashed tijdens de flash ;)

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Idd, nou kreeg net weer een crash tijdens de install van Nero. Wou de comp totaal niet booten, haal ik er een reep geheugen uit en doet ie het weer. Ik heb me diskette drive maar ff aangesloten om Memtest op te installen en dan straks daar ff van booten.

• RamsesII
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-01 21:48
al geprobeerd je geheugen in andere slots te duwen? of met maar 1 module te draaien?

kan je wat meer info geven wat voor geheugen en mobo?

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
He, ik draai op Dual Channel. Ik heb 4 sloten. Daarvan moet het geheugen in slot 1 zitten (en daarna in 2,3,4). Ik draai nu op 1 module en het gaat goed. Ik heb net de bootable floppy gemaakt met memtest dus die ga ik nu even draaien met beide modules er in.

Specs over me mobo.

Asus A8N-E.
Versie 1005.

Wat moet je nog meer weten? brb ;)

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Memtest heeft nu 3 uren gedraaid en geen fouten gevonden. Ik ga um dus afkappen en de BIOS updaten. Als dat klaar is ga ik mijn CPU stressen en zien of het daar mis gaat.

Zucht..

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Aangezien je PC vaak ook niet eens boot lijkt het me sterk dat dit met Windows te maken heeft :P

Windows Clients >> Processors, Mobo's & Geheugen

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Hm okay :), ik wist niet zo goed waar ik het moest posten omdat het overal mis gaat. Maar vooral bij Windows ;). In ieder geval, de pc heeft alweer een tijdje gedraait. Ik heb me BIOS geupdate naar 1013. De nieuwste versie dus.

Ik zal nu mijn 2e schijf (D) formatten, mischien dat daar nog ergens een virus op staat ofzo en vanavond memtest+ de hele avond laten draaien en kijken of er iets mis is.

Ik heb tot 17/10/2007 garantie gelukkig.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 16:25
Hd's checken met hd tune misschien bad sectors. Of met programma van hd fabrikant.

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Vanacht en vanochtend heb ik memtest gedraaid, 12 uren lang helemaal geen fouten. Ik boot de computer en die loopt vast in het windows scherm. Zucht.

HD Checken. okay goed idee.

[ Voor 9% gewijzigd door MrVegeta op 22-11-2006 11:24 ]

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Update, ik heb nu 2 x 512 mb nieuw geheugen er in. Maar de PC is nog steeds niet stabiel.

Verwijderd

Er is een hotfix van microsoft na WinXP-SP2 uigekomen om bij het afsluiten van je pc te wachten tot de vaste schijf geheugenbuffer ook daadwerkelijk is weggeschreven naar disk ('syncen' van de hard disk cache geloof ik, is de juiste term)

BSOD doet me meestal denken aan iets met drivers. Kan het misschien zijn dat je SerialATA schrijven gebruikt en misschien verkeerde/verouderde drivers ?

Doe ook maar eens een nachtje een low-level hard disk scan vanuit de BIOS (indien mogelijk)

Geheugen lijkt me zo langzamerhand een minder waarschijnlijke oorzaak.

Problemen indirect gerelateerd aan het (re)booten van je pc klinken aannemelijker.

Hoop dat je hier iets aan hebt.

Verwijderd

Dat niemand erna vraagt???

Wat zijn de ingangen van je eventviewer?

Run: eventvwr.msc <enter>

Ik had in het veleden ook veel BSOD's, maar dat heb ik opgelost en het kwam omdat mijn GPU te weinig stroom kreeg waardoor de videokaart instabiel werd. Gamen ging altijd goed, maar o wee als ik OpenGL wou starten of als ik 2 monitoren op mijn kaart aansluitte. BSOD, BSOD's meer BSOD's en nog meer BSOD's.

We gaan het een na het ander uitsluiten:

Memtest was goed dus je hebt zelf al het geheugen min of meer uitgesloten, toch is het slim om even het volgende te doen:

->BIOS defaults laden
->Voltlijnen aflezen in BIOS. Het BIOS is accurater dan Speedfan of wat dan ook in Windows omdat de belasting op de onderdelen dan heel fluctief is en in het BIOS niets. Het allerliefste nog een multimeter lenen van iemand en een ongebruikte molex. Stop de zwarte pin van de meter op de pin waar de zwarte draad uitkomt en de rode pin van de meter op afwisslend de gele en bruine draden. De pinnen goed diep in de molex steken voorkomt kortsluiting en een accurate meting.
->Toch de harddisk even nalopen met Seatools online of via een eigen bootable ISO met de utility van de fabrikant. Zo'n test duurt ongeveer 20-40 minuten.
->Verzeker je dat de PC deugdelijk gemonteerd is (geen strakke draden en geen zooi in je kast) en niet per ongeluk een optater heeft gehad (ESD). Ik let hier als eerste op als ik een PC van iemand maak en dat doe ik wekelijks (het weekend is echt van mij).

Ik hoop dat je het lukt en als er iets onduidelijk mocht zijn of te moeilijk vraag het dan en geef niet op. Het heeft 2 maanden geduurt aleer ik wist wat er met mijn apparaat mis was en niemand hier wist de oplossing. Zo venijnig kunnen problemen zijn, maar dat je er wat van opsteekt is zeker.

Het wil nog wel eens gebeuren dat ook ik het niet meer kan repareren. Als ik een écht hardwaredefect tegenkom gaat zo'n PC toch even mee in de auto naar de zaak. Sommige gereedschappen hebben wij niet en kunnen wij ook niet betalen. Lenen van mijn werk mag niet, maar dat is ook logisch. Anders zou het een zooitje worden.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 13-12-2006 12:41 ]

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Zucht..

Gisterochted deed me pc het niet goed (met 3 reepjes geheugen), dus haal het oude geheugen er uit. Dan heb ik alleen de 2 nieuwen er in, ik boot de PC en presto, tot half 2 heeft die goed gedraaid..

Ik doe vanochtend de pc aan en boot. Ik kom gewoon in Windows dus alles goed, dan ga ik ff de Heroes Comics lezen en krijg ik een BSOD en een reboot. Als ik windows in wil krijg ik een melding dat er een bestand van Windows is beschadigt. (heb ik 3 x eerder gehad), gewoon weer booten en het is klaar.

Maar dit keer als ik reboote bleven al mijn fans 100% draaien en kwam er geen beeldsignaal naar het scherm... ik heb er 1 reepje geheugen uitgehaald en geboot. Ik kom nu wel in Windows. Ik sluit de computer af doe het andere geheugen weer terug (dus nog steeds de 2 nieuwen) boot weet en presto. Weer in Windows met totaal dezelfde setup..
Verwijderd schreef op woensdag 13 december 2006 @ 12:36:
Dat niemand erna vraagt???

Wat zijn de ingangen van je eventviewer?

Run: eventvwr.msc <enter>
Zal ik straks posten,
We gaan het een na het ander uitsluiten:

Memtest was goed dus je hebt zelf al het geheugen min of meer uitgesloten, toch is het slim om even het volgende te doen:

->BIOS defaults laden
->Voltlijnen aflezen in BIOS. Het BIOS is accurater dan Speedfan of wat dan ook in Windows omdat de belasting op de onderdelen dan heel fluctief is en in het BIOS niets. Het allerliefste nog een multimeter lenen van iemand en een ongebruikte molex. Stop de zwarte pin van de meter op de pin waar de zwarte draad uitkomt en de rode pin van de meter op afwisslend de gele en bruine draden. De pinnen goed diep in de molex steken voorkomt kortsluiting en een accurate meting.

->Toch de harddisk even nalopen met Seatools online of via een eigen bootable ISO met de utility van de fabrikant. Zo'n test duurt ongeveer 20-40 minuten.

->Verzeker je dat de PC deugdelijk gemonteerd is (geen strakke draden en geen zooi in je kast) en niet per ongeluk een optater heeft gehad (ESD). Ik let hier als eerste op als ik een PC van iemand maak en dat doe ik wekelijks (het weekend is echt van mij).
BIOS had ik al op defaults gezet. Ik zal eens zien of ik iemand ken met een multimeter, maar ik kan in de BIOS nergens een optie vinden voor mijn Voltages van het geheugen.

HDD had ik met HD-Tune gechekt maar kan helaas nergens een programma van maxtor vinden. Maar ik zal eens kijken naar die Seagate online.

PC is wel goed gemonteerd, maar vanwege de kast (Antec P180) zitten sommige draden toch een beetje strak, de voeding zit namelijk onderin de kast.. ik zal eens zien of ik wat verleng stekkers kan halen hiervoor.

Hoe kan ik me PC checken op ESD? :o

Bedankt voor je input

[ Voor 53% gewijzigd door MrVegeta op 14-12-2006 08:41 ]

Pagina: 1