SB-24 en de D80, kan ik daar wat mee?

Pagina: 1
Acties:

• Jigs
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-12-2025
Ik heb een Nikon 80 met een 18-135 kitlens. Ik heb (helaas) nog geen verstand van flitsen en flitsers. Mijn opa had nog een sb-24 liggen. Nu is mijn vraag is het de moeite waard om deze flitser op de D80 te schroeven? Kan ik hier iets mee?
Ten tweede, weet iemand een goed boek of een goede site waar je alles over flitsen kan vinden? Ik ben al een tijdje aan het zoeken en heb nog niet iets kunnen vinden waarvan ik dacht dat het echt goed is.

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-01 17:03
Je SB-24 zal niet TTL flitsen, je zult 'm manueel moeten gebruiken. Je kan beter een SB400, SB600 of SB800 halen. Die werken wel TTL, en daar is genoeg over te vinden :)

|>

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:44

YellowCube

Wait...what?

wat betreft een goed flitsboek: Flash, The Most Available Light

een vrij dun boekje maar wel erg duidelijk en compleet.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-01 15:23

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Flitser kan ook op "A", dan meet ie de belichting met z'n eigen sensor. Moet je wel zelf diafragma en ISO instellen op de flitser.

Daarnaast beschikt de SB-24 over een x-sync-contact dus prima te gebruiken met goedkope verlengkabel of radioslaves, zoals ik zelf ook doe. Dan uiteraard alleen volledig manueel.

Verwijderd

Kijk voor flitstips eens naar de threads hier in dit forum over flitsen. Daar staan al zeker nuttige dingen in. Strobist biedt nog meer leesvoer over het gebruik van reportageflitsers.

En je kan altijd proberen het beste uit de flitser te halen. Een ander, vergelijkbare flitser, zoals de SB-600 kost al gauw meer dan 250 euro. Dus een beetje oefenen kan je misschien een hoop besparen.

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-01 09:17
Simon schreef op dinsdag 21 november 2006 @ 08:16:
Je SB-24 zal niet TTL flitsen, je zult 'm manueel moeten gebruiken. Je kan beter een SB400, SB600 of SB800 halen. Die werken wel TTL, en daar is genoeg over te vinden :)
sb-24 heeft d-ttl hij ondersteund alleen geen i-ttl. Als je goed weet om te gaan met d-ttl kan dat volgens sommige zelfs beter te zijn dan i-ttl.

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

• CptMorgan
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:47
MartijnGizmo schreef op dinsdag 21 november 2006 @ 11:36:
Flitser kan ook op "A", dan meet ie de belichting met z'n eigen sensor. Moet je wel zelf diafragma en ISO instellen op de flitser.

Daarnaast beschikt de SB-24 over een x-sync-contact dus prima te gebruiken met goedkope verlengkabel of radioslaves, zoals ik zelf ook doe. Dan uiteraard alleen volledig manueel.
offtopic:
Ik zie dat jij een SB24+25 flitser hebt! :) Ik wil binnenkort een van deze flitsers waarschijnlijk (2e hands) gaan halen als extra flitser voor studiowerk bij draadloos flitsen (in combinatie met een Flash Trigger setje) maar ik twijfel nog een beetje tussen deze 2 flitsers, welke geef jij de voorkeur en waarom?

C40 Twin Ultimate MY23 - Thunder Grey - 20" - Zappi v2.1 - 7470Wp O/W - Enphase

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-01 15:23

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

offtopic:
Scheelt weinig van elkaar, SB-25 heeft een ingebouwde groothoekdiffusor en kan 1/64, verder nauwelijks verschil

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 30-01 22:41

ThunderNet

Flits!

TTL is leuk :) maar een beetje oefenen en je krijgt wel een feeling over welke instellingen je het beste kunt gebruiken. Verder sluit ik me aan bij Martijn :) Je hebt er iig geen slechte flitser aan :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-01 12:12
justice strike schreef op dinsdag 21 november 2006 @ 15:05:
[...]

sb-24 heeft d-ttl hij ondersteund alleen geen i-ttl. Als je goed weet om te gaan met d-ttl kan dat volgens sommige zelfs beter te zijn dan i-ttl.
Maar iTTL is zo lekker makkelijk! :+

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Pagina: 1