Het wordt tijd voor een nieuw rekenwonder in mijn kamer. Het barrel dat nu staat te loeien moet namelijk hoognodig naar het bejaardenhuis.
Ik wil op mijn nieuwe lieveling gamen, maar de spellen hoeven niet per se op hun max te kunnen draaien. Office toepassingen kunnen draaien is ook een must (tja, school), maar daar is relatief weinig kracht voor nodig. Een Full-HD film (1080p, h.264) moet hij ook kunnen decoderen.
Beetje spul leechen via BitTorrent moet ie ook kunnen.
Ook moet de PC geen %#&@ herrie maken, een luidruchtige PC vind ik namelijk irritant.
Monitor en randapperatuur heb ik al, dus das niet nodig.
De prijs moet niet veel hoger worden dan 1000-1100 euro.
Ikzelf heb het volgende samengesteld:
AMD Athlon 64 X2 4800+ (AM2, 2x2.4GHz, 1MB, 400MHz Bus, 89W, Boxed)
ASUS M2N-E, nForce 570 Ultra MCP (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID)
Sapphire Radeon X1950 PRO 256MB DDR3 (PCI-e, 2xDVI)
Seagate Barracuda 7200.10, 320GB (7200rpm, SATA II, 16MB)
NEC AD-7173 18x (Dual-layer, Labelflash, Zwart)
Antec NeoHE 430, 430W (ATX12V 2.2)
Antec Performance One P180 (ATX, Geen PSU, Zilver)
Geheugen???
De onderbouwing:
Proc:
Naar mijn idee heeft AMD in deze prijsklasse de beste prijs/prestatie verhouding. Klopt dit?
Mobo:
Heeft alles dat ik er op wil hebben, en de processor past er in
Graka:
Heeft alles dat ik er op wil, en stond redelijk hoog in de pricewatch.
HD:
Deze is lekker snel en groot. Wat wil een man nog meer?
Optische drive:
Ik heb erg goede ervaringen met NEC fikkers, en deze leek me genoeg kunnen voor wat ik er mee wil.
Voeding:
Als het goed is, een stabiele en stille voeding. Twijfel: Misschien een zwaardere?
Kast:
Ziet er netjes uit, en is lekker stil.
Geheugen:
2 x 1GB DDR2, PC4200, CL3. Merk weet ik nog niet. Is dit een beetje passend bij mijn systeem?
Vragen:
Vooral een algemene vraag over mijn lijstje: Krijg ik een beetje waar voor mijn geld, of kan ik beter een andere samenstelling nemen?
Is de voeding krachtig genoeg?
Soort geheugen juist gekozen?
Ben ik nog iets vergeten?
Elk beetje commentaar en elke tip is welkom. Slotjes minder, maar ik zal niet klagen, want: De sheids modderator heeft altijd gelijk!
Ik wil op mijn nieuwe lieveling gamen, maar de spellen hoeven niet per se op hun max te kunnen draaien. Office toepassingen kunnen draaien is ook een must (tja, school), maar daar is relatief weinig kracht voor nodig. Een Full-HD film (1080p, h.264) moet hij ook kunnen decoderen.
Beetje spul leechen via BitTorrent moet ie ook kunnen.
Ook moet de PC geen %#&@ herrie maken, een luidruchtige PC vind ik namelijk irritant.
Monitor en randapperatuur heb ik al, dus das niet nodig.
De prijs moet niet veel hoger worden dan 1000-1100 euro.
Ikzelf heb het volgende samengesteld:
AMD Athlon 64 X2 4800+ (AM2, 2x2.4GHz, 1MB, 400MHz Bus, 89W, Boxed)
ASUS M2N-E, nForce 570 Ultra MCP (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID)
Sapphire Radeon X1950 PRO 256MB DDR3 (PCI-e, 2xDVI)
Seagate Barracuda 7200.10, 320GB (7200rpm, SATA II, 16MB)
NEC AD-7173 18x (Dual-layer, Labelflash, Zwart)
Antec NeoHE 430, 430W (ATX12V 2.2)
Antec Performance One P180 (ATX, Geen PSU, Zilver)
Geheugen???
De onderbouwing:
Proc:
Naar mijn idee heeft AMD in deze prijsklasse de beste prijs/prestatie verhouding. Klopt dit?
Mobo:
Heeft alles dat ik er op wil hebben, en de processor past er in
Graka:
Heeft alles dat ik er op wil, en stond redelijk hoog in de pricewatch.
HD:
Deze is lekker snel en groot. Wat wil een man nog meer?
Optische drive:
Ik heb erg goede ervaringen met NEC fikkers, en deze leek me genoeg kunnen voor wat ik er mee wil.
Voeding:
Als het goed is, een stabiele en stille voeding. Twijfel: Misschien een zwaardere?
Kast:
Ziet er netjes uit, en is lekker stil.
Geheugen:
2 x 1GB DDR2, PC4200, CL3. Merk weet ik nog niet. Is dit een beetje passend bij mijn systeem?
Vragen:
Vooral een algemene vraag over mijn lijstje: Krijg ik een beetje waar voor mijn geld, of kan ik beter een andere samenstelling nemen?
Is de voeding krachtig genoeg?
Soort geheugen juist gekozen?
Ben ik nog iets vergeten?
Elk beetje commentaar en elke tip is welkom. Slotjes minder, maar ik zal niet klagen, want: De sheids modderator heeft altijd gelijk!