Game/Office/P2P/Multimedia systeem voor ~1000 euro

Pagina: 1
Acties:

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Het wordt tijd voor een nieuw rekenwonder in mijn kamer. Het barrel dat nu staat te loeien moet namelijk hoognodig naar het bejaardenhuis.
Ik wil op mijn nieuwe lieveling gamen, maar de spellen hoeven niet per se op hun max te kunnen draaien. Office toepassingen kunnen draaien is ook een must (tja, school), maar daar is relatief weinig kracht voor nodig. Een Full-HD film (1080p, h.264) moet hij ook kunnen decoderen.
Beetje spul leechen via BitTorrent moet ie ook kunnen.
Ook moet de PC geen %#&@ herrie maken, een luidruchtige PC vind ik namelijk irritant.
Monitor en randapperatuur heb ik al, dus das niet nodig.
De prijs moet niet veel hoger worden dan 1000-1100 euro.

Ikzelf heb het volgende samengesteld:

AMD Athlon 64 X2 4800+ (AM2, 2x2.4GHz, 1MB, 400MHz Bus, 89W, Boxed)
ASUS M2N-E, nForce 570 Ultra MCP (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID)
Sapphire Radeon X1950 PRO 256MB DDR3 (PCI-e, 2xDVI)
Seagate Barracuda 7200.10, 320GB (7200rpm, SATA II, 16MB)
NEC AD-7173 18x (Dual-layer, Labelflash, Zwart)
Antec NeoHE 430, 430W (ATX12V 2.2)
Antec Performance One P180 (ATX, Geen PSU, Zilver)
Geheugen???

De onderbouwing:
Proc:
Naar mijn idee heeft AMD in deze prijsklasse de beste prijs/prestatie verhouding. Klopt dit?

Mobo:
Heeft alles dat ik er op wil hebben, en de processor past er in :)

Graka:
Heeft alles dat ik er op wil, en stond redelijk hoog in de pricewatch.

HD:
Deze is lekker snel en groot. Wat wil een man nog meer?

Optische drive:
Ik heb erg goede ervaringen met NEC fikkers, en deze leek me genoeg kunnen voor wat ik er mee wil.

Voeding:
Als het goed is, een stabiele en stille voeding. Twijfel: Misschien een zwaardere?

Kast:
Ziet er netjes uit, en is lekker stil.

Geheugen:
2 x 1GB DDR2, PC4200, CL3. Merk weet ik nog niet. Is dit een beetje passend bij mijn systeem?

Vragen:
Vooral een algemene vraag over mijn lijstje: Krijg ik een beetje waar voor mijn geld, of kan ik beter een andere samenstelling nemen?
Is de voeding krachtig genoeg?
Soort geheugen juist gekozen?
Ben ik nog iets vergeten?

Elk beetje commentaar en elke tip is welkom. Slotjes minder, maar ik zal niet klagen, want: De sheids modderator heeft altijd gelijk!

• kapert
  • Laatst online: 29-01 06:32
TommyboyNL schreef op dinsdag 21 november 2006 @ 01:27:

Proc:
Naar mijn idee heeft AMD in deze prijsklasse de beste prijs/prestatie verhouding. Klopt dit?
Nou de E6300 ligt ook in die prijsklasse, maar heeft betere prestaties, je zult het gauw zien als je wat benchmarks gaat bekijken.

En verder zou ik ook idd voor 2x 1gb geheugen gaan, maar welke, dat weet ik niet en laat ik liever aan de experts over O-)

Verder ziet het er wel netjes uit naar mij mening :+

[ Voor 20% gewijzigd door kapert op 21-11-2006 09:16 ]

• Largo
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 28-01 14:53

Largo

Donderdraak

Die X1950 PRO heb ik ook genomen, volgens toms hardware beste keus in deze prijsklasse.

Ikzelf vond die kast duur, zo zonder voeding.

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:42

Theo

moederbord

Zoals kapert hierboven ook al zegt, je kan echt beter gaan voor een E6300 van Intel, deze preseert net zo goed al Amd's snelste desktopcpu. Een E6300 is ongeveer 190 euro, en eem goed mobo ligt ook rond de 100 euro.

Voor het geheugen is 2 x 1 GB pc5300 (667 MHz) de beste keuze. Dit geheugen is sneller dan pc4200 (533 Mhz), maar is wel even duur (iets onder de 200 euro voor 2 GB). Met dit geheugen kan je ook een beetje overklokken zonder dat je het geheugen terug moet klokken. Wil je echter leuk gaan overklokken kun je het beste gaan voor pc6400 (800 Mhz) geheugen. Dit is wel wat duurder dan gewoon geheugen, maar je kan hier zeer goed mee overklokken.
Voor games is 2 GB nu eigelijk ook al een groot voordeel en omdat je twee reepjes gebruik kun je Dual channel draaien, iets dat zorgt voor een enorme prestatieboost. Daarom kun je het beste gaan voor (een setje van) 2 x 1 GB pc5300 geheugen, of, als je zwaar wilt overklokken, pc6400 geheugen.

Je voeding is voor je systeem goed genoeg, of je nou gaat voor de Intel of de Amd. Ik schat dat je pc nog geen 250 watt uit je voeding trekt onder full load (zowel voor amd als voor intel). Ook met een overklok zal je systeem niet meer dan 320 watt nodig hebben. Omdat een beetje "reserver watt" altijd handig is (bijplaatsen HD,vervangen gpu enz) is een 400 watt voeding voldoende. Jouw 430 watt voeding is dus ook een goede keuzen.

Nu met WP, PV, EV en PC

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 30-01 16:31
Ik zou persoonlijk met dat budget voor een Core 2 Duo e6600 met een asus p5b gaan. Dat kan makkelijk als je niet zo'n dure kast koopt die waarschijnlijk maar voor de helft gevuld gaat worden.

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
hello_moto schreef op dinsdag 21 november 2006 @ 17:07:
Ik zou persoonlijk met dat budget voor een Core 2 Duo e6600 met een asus p5b gaan. Dat kan makkelijk als je niet zo'n dure kast koopt die waarschijnlijk maar voor de helft gevuld gaat worden.
HEt is inderdaad mogelijk om voor een E6600 te kiezen, maar dan moet je wel luxe over boord gooien. Een mooie kast is ook leuk. Goed geheugen is ook leuk.
Ik denk dus dat een E6600 niet verstandig is. Een E6400 is misschien wel goed mogelijk

edit:

Een 4800x2 is 250 euro. Het moederbord 100 euro. Totaal 350 euro.
Een E6600 is 290 euro. Het moederbord 100 euro (schatting). Totaal 390 euro.
Een E6400 is 206 euro. Het moederbord 100 euro (schatting). Totaal 306 euro.
Conclusie: Ik heb gelijk :D
theodouma schreef op dinsdag 21 november 2006 @ 10:02:Voor het geheugen is 2 x 1 GB pc5300 (667 MHz) de beste keuze. Dit geheugen is sneller dan pc4200 (533 Mhz), maar is wel even duur (iets onder de 200 euro voor 2 GB). Met dit geheugen kan je ook een beetje overklokken zonder dat je het geheugen terug moet klokken. Wil je echter leuk gaan overklokken kun je het beste gaan voor pc6400 (800 Mhz) geheugen. Dit is wel wat duurder dan gewoon geheugen, maar je kan hier zeer goed mee overklokken.
Ik ben geen geheugenkenner noch een overclocker. Wie weet ga ik nu pure nonsens verkondigen (maar ik leer graag bij..). Ik ga dus tegen je punt in.

1. aanname: Je kan geheugen toch gewoon standaard op een hogere snelheid laten draaien, ook al overclock je je processor niet? (met DDR-geheugen kon/kan ik ook de snelheid van mn geheugen in de bios aanpassen, al zet je het natuurlijk standaard op de hoogste instelling)
Klopt deze aanname van mij, dan volgt punt 2 en 3:

2. Ik denk dat PC5300 (op 667Mhz) alleen zinvol is als je gaat overclocken. Doe je dat niet, kan je je geheugen beter instellen op 533 Mhz, dit vanwege het niet synchroon lopen met de processor.

3. PC6400 (800Mhz) is zinvol voor zowel de overclocker als de gewone gebruiker, omdat je systeem gewoon veel voordeel heeft van het snellere geheugen, ondanks dat het niet synchroon loopt met het geheugen.

Deze punten haal ik uit dit nieuwsbericht: nieuws: Effect snel geheugen op prestaties Core 2 gemeten
Punt 2 uit dit stuk:
Opvallend was dat vooral bij 667/4-4-4-12 en 667/5-5-5-15 hier en daar slechtere resultaten werden neergezet dan bij dezelfde timings op 533MHz, wat waarschijnlijk veroorzaakt wordt door de geheugenmultiplier van 5/4. Die zorgt ervoor dat het geheugen op 667MHz niet mooi synchroon met de FSB van de Core 2-chip loopt.
Punt3 op:
Ook als het geheugen op 800MHz is geklokt, draait het asynchroon, maar volgens Madshrimps is de snelheidswinst dan zo groot dat het effect van asynchroon draaien kleiner wordt.
Nogmaals: Zo heb ik het nieuwsbericht gelezen, maar ik kan het ook gewoon verkeerd zien...

[ Voor 5% gewijzigd door Quacka op 21-11-2006 19:33 ]

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

• dreasmon
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 28-01 14:51
De meeste tweakers zeggen (volgens mij) dat je het beste voor PC5300 of PC4200 kan gaan in verband met de prijsverschillen. Ook komt PC6400 weinig voor in value varianten, het meest als overclocking geheugen. Dit (waarschijnlijk) dus omdat PC6400 gewoon veel beter overclocked maar niet zoveel meer presteert. Correct me if i'm wrong.

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
dreasmon schreef op dinsdag 21 november 2006 @ 19:39:
De meeste tweakers zeggen (volgens mij) dat je het beste voor PC5300 of PC4200 kan gaan in verband met de prijsverschillen. Ook komt PC6400 weinig voor in value varianten, het meest als overclocking geheugen. Dit (waarschijnlijk) dus omdat PC6400 gewoon veel beter overclocked maar niet zoveel meer presteert. Correct me if i'm wrong.
De conclusie van het nieuwsbericht (zie mn vorige bericht) zegt ook:
Het verschil tussen het goedkoopste en het duurste geheugen is dermate klein dat de investering in duurder geheugen amper gerechtvaardigd is. De optimale prijs-prestatieverhouding is waarschijnlijk te vinden bij 533MHz- oftewel PC4200-geheugen.

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

• TommyboyNL
  • Niet online
Ik denk dan dat ik de volgende componenten vervang:
Processor:
Intel Core 2 Duo E6400 (S775, 2x2.13GHz, 2MB, 1066MHz FSB, Boxed)
MoBo:
Asus P5B, P965 (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID)
Geheugen:
1GB x 2 (2GB) PC5300 DDR2, CL4 (GeIL, GX22GB5300DC)

De rest wil ik dan gewoon het zelfde laten (Heel misschien een tweede DVD drive er bij, maar dat moet geen probleem zijn).
Is het gekozen geheugen een beetje goed?

• dreasmon
Ziet er perfect uit!
Het geheugen ziet er goed uit, zou ook mijn eigen keuze zijn. Als je geld over hebt zou ik ook nog voor een cpu-koeler gaan, zoals de Arctic Freezer 7 Pro.

• TommyboyNL
  • Niet online
Er zit een cooler bij de processor in de doos, neem ik aan? Die zal toch in princiepe goed genoeg presteren als ik mijn processor niet overclock?

[ Voor 10% gewijzigd door TommyboyNL op 21-11-2006 21:44 ]

• coptician
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12:04
Je wou toch stil zijn?

HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me

• dreasmon
Mijn bovenburman heeft het bij het rechte eind: een apart gekochte koeler is veel stiller dan een boxed koeler, terwijl ze weinig geld kosten. Voor 20 euro heb je de Arctic Freezer 7 Pro al. Het is jammer dat Intel processors alleen met koeler geleverd worden, anders had je nog wat geld kunnen besparen door een TRAY versie te kopen.

• TommyboyNL
  • Niet online
Hartelijk bedankt voor alle hulp. Ik heb zojuist een offerte aangevraagd bij een internetwinkel die in mijn woonplaats gevestigd zit, met daarin het volgende lijstje:
Intel Core 2 Duo E6400 (S775, 2x2.13GHz, 2MB, 1066MHz FSB, Boxed)
Asus P5B, P965 (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID)
1GB x 2 (2GB) PC5300Sapphire Radeon X1950 PRO 256MB DDR3 (PCI-e, 2xDVI)
Seagate Barracuda 7200.10, 320GB (7200rpm, SATA II, 16MB)
NEC AD-7173 18x (Dual-layer, Labelflash, Zwart)
Antec NeoHE 430, 430W (ATX12V 2.2)
Antec Performance One P180 (ATX, Geen PSU, Zilver)
Arctic Cooling Freezer 7 Pro (Socket 775)

Ik ben benieuwd hoeveel me dit gaat kosten bij hem (hopelijk kan hij een mooie deal maken). Anders ga ik het advies van de pricewatch volgen.

• kapert
  • Laatst online: 29-01 06:32
TommyboyNL schreef op dinsdag 21 november 2006 @ 23:24:

Ik ben benieuwd hoeveel me dit gaat kosten bij hem (hopelijk kan hij een mooie deal maken). Anders ga ik het advies van de pricewatch volgen.
Als ik jou was zou ik niet bij elke winkel 1 product kopen, zodat je de goedkoopste config krijgt, want dan krijg je ook 10x verzendkosten er overheen, dus ik zou het bij 1 winkel houden..

Maar verder ziet je systeem er puik uit! ;)

[ Voor 5% gewijzigd door kapert op 22-11-2006 12:43 ]

• frankvdtillaart
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-08-2025
Voor een systeem dat nog iets stiller is dan met de Arctic cooler zou je kunnen kijken naar de Scythe Ninja. (ongeveer 35 euro)

Die heb ik ook in mijn P180B, in combinatie met een E6400 op een AsRock ConRoeXFire-eSata2. Op dit moederbord zijn de CPU en koeler zo geplaatst dat de fans van de P180B alles koel kunnen houden. Geen actieve koeler op mijn E6400 dus !

Edit: Ook met de Antec NeoHE 430Watt. maar als HDD heb ik voor Samsungs gekozen, die zijn volgens de testen toch nog iets stiller, en boeten bijna niet in op performance.

Tip: Voor DVD-speler en brander heb ik niet op geluidsniveau gelet. Als je alles via bijvoorbeeld Daemon Tools doet (met images vanaf je HDD), heb je de DVD-speler en dus dat lawaai bijna nooit nodig.

[ Voor 34% gewijzigd door frankvdtillaart op 22-11-2006 12:51 ]

Happy Blessings <3

• TommyboyNL
  • Niet online
kapert schreef op woensdag 22 november 2006 @ 12:42:
[...]

Als ik jou was zou ik niet bij elke winkel 1 product kopen, zodat je de goedkoopste config krijgt, want dan krijg je ook 10x verzendkosten er overheen, dus ik zou het bij 1 winkel houden..
Verzendkosten houdt ik uiteraard rekening mee :)
RedSoniq schreef op woensdag 22 november 2006 @ 12:49:
Voor een systeem dat nog iets stiller is dan met de Arctic cooler zou je kunnen kijken naar de Scythe Ninja. (ongeveer 35 euro)

[/qoute]

Zal ik eens naar kijken, bedankt!

[qoute]
Edit: Ook met de Antec NeoHE 430Watt. maar als HDD heb ik voor Samsungs gekozen, die zijn volgens de testen toch nog iets stiller, en boeten bijna niet in op performance.

[/qoute]

Ook een goeie, zal ik eens naar kijken!

[qoute]

Tip: Voor DVD-speler en brander heb ik niet op geluidsniveau gelet. Als je alles via bijvoorbeeld Daemon Tools doet (met images vanaf je HDD), heb je de DVD-speler en dus dat lawaai bijna nooit nodig.
Hmmm, hier had ik zelf echt nog niet aan gedacht. Klinkt bij nader inzien erg logisch! Heel erg bedankt voor deze tip!
Pagina: 1