[TV] Hoe het beste kabel te verdelen?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.648 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Gummbahla
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-01 13:54
Ik heb hierover wel enkele topics gevonden, maar door de termenwirwar kom ik maar niet tot een duidelijke oplossing voor mijn probleem.

Ik woon in een studentenhuis met 4 kamers, waar de centrale kabelaansluiting zich in een van de 2 kamers beneden bevindt.

In het begin werkte het verdelen van het signaal heel slecht, dus we hebben bij de locale electroboer gevraagd wat hij ervan dacht. Hij raadde ons een budget versterkertje aan dat we beneden direct achter de centrale aansluiting plaatsten. Nu bleek die versterker het probleem alleen nog maar te vergroten, dus we hebben m er weer tussenuit gegooit. 8)7

Hierna hebben we alle kabels vervangen door dikkere/betere kabels en nu is het signaal (zelfs in de verst verwijderde kamer) zonder versterker wel ok, maar zodra er meer dan 1 tv aanstaat gaat het alsnog hard achteruit met de kwaliteit van het signaal.

We gebruiken nu voor het splitten van het signaal drie keer een merkloos 2-voudig splitter-ding:

Splitter < :::::: naar kamers boven
    |
Splitter - Huisingang
    |
Splitter < :::::: naar kamers beneden

Verder heeft iedereen op zn kamer nog wel een eigen splitter blokje om het signaal voor radio en tv te scheiden.

Nu is mijn grote vraag natuurlijk: wat zijn onze mogelijkheden voor een beter signaal?

Ik heb op de site van Hirschmann gekeken naar splitters van betere kwaliteit, maar wat is het verschil tussen tap-offs,distribution boxes en second unit distribution boxes?
En heeft het zin om beneden een 1 -> 4-of-meer-splitter te plaatsen ipv 3 keer een kleine splitter?

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 29-01 09:24
heb je misschien slecht geaarde tvs?
of ongeaarde stopcontacten?

• Gummbahla
Aangezien dit huis al bijna 100 jaar oud is en de laatste verbouwing volgens mij niet al te recent heeft plaatsgevonden hebben we nergens geaarde stopcontacten. Is dat een groot probleem?

• RooN
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-12-2025
Mijn tv (een Philips breedbeeld van 5 jaar oud) heeft niet eens een geaarde stekker dus dat zal het probleem wel niet zijn.

Ontopic: ik woon ook in een studentenhuis met 6 kamers + woonkamer. De ingang zit op mijn kamer. Er zit een splitter op deze ingang, 1 gaat naar mijn TV (perfect beeld ;) ) de andere gaat naar een versterker met 2 uitgangen. De ene uitgang gaat naar 3 kamers beneden (de kabel wordt op iedere kamer gewoon doorgelust naar de volgende), de ander naar 3 boven (zelfde principe).

Boven is het signaal redelijk tot goed. Beneden is het signaal bij degene die achter aan op de kabel zit slecht wanneer er andere TV's aanstaan.

Dus wat jij volgens mij het beste kunt doen: Kijk of het signaal bij de ingang goed is, dus sluit hier een TV op aan. Het probleem is dat ruis ook wordt meeversterkt door de versterker dus als het ingangssignaal al niet goed is vererger je het probleem alleen maar. Als het signaal bij de ingang goed is, sluit hier je versterker op aan en kijk eens wat er gebeurt als je de kabel op de kamers gewoon doorlust (ik weet ook niet of dit haalbaar is maar misschien kun je het proberen).

Wij hebben uiteindelijk 7 TV's op 1 aansluiting met 1 versterker en de meesten hebben redelijk tot goed beeld.

smile an everlasting smile

• Gummbahla
RooN schreef op dinsdag 21 november 2006 @ 01:24:
Dus wat jij volgens mij het beste kunt doen: Kijk of het signaal bij de ingang goed is, dus sluit hier een TV op aan. Het probleem is dat ruis ook wordt meeversterkt door de versterker dus als het ingangssignaal al niet goed is vererger je het probleem alleen maar.
Het signaal dat binnenkomt is prima, zonder splitters of versterker is het haarscherp, zelfs met een redelijk lange kabel naar de verste kamer.
RooN schreef op dinsdag 21 november 2006 @ 01:24:
Als het signaal bij de ingang goed is, sluit hier je versterker op aan en kijk eens wat er gebeurt als je de kabel op de kamers gewoon doorlust (ik weet ook niet of dit haalbaar is maar misschien kun je het proberen).
Enigszins doorlussen zou nog kunnen, maar het levert in het hele huis (waar nu zo'n 30 meter ligt) maximaal zo'n 4-5 meter kabelbesparing op.

• Gummbahla
Iemand nog een andere oplossing behalve het doorlussen van kabels?
Voordat ik al mn kabels ga verknippen en er achter kom dat het nog steeds niet beter is geworden, zou ik toch liever een paar alternatieven willen proberen :)

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-02 15:29
Sluit eens 1 of 2 tv's dicht bij je AOP (huisingang ;) ) aan met 1 splitter er tussen.
Is de kwaliteit dan ook gelijk erg matig bij gebruik van fabrieksgegoten kabels dan is je AOP waarschijnlijk geoxideerd.
Dus 1 splitter (een goedkope nieuwe van 1.5euro is al goed genoeg hiervoor)
2x fabriekskabeltje a max 1.5Meter (goedkoop is voor deze test ook goed genoeg ivm de korte lengte)
2 tv's met een beetje stroom ;)

Je zou in deze situatie gewoon helder sneeuw vrij beeld moeten hebben. (ook al zijn de fabriekskabeltjes een niet echt; de connecter zit er wel goed op)

Indien je dus slecht beeld heb, je Kabelboer bellen dat je slecht beeld heb en zeggen dat vermoedelijk je AOP is geoxideerd en dat je die wil laten vervangen = kostenloos als het daadwerkelijk de oorzaak is van het slechte beeld.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• Gummbahla
klaasbram schreef op dinsdag 21 november 2006 @ 18:06:
Sluit eens 1 of 2 tv's dicht bij je AOP (huisingang ;) ) aan met 1 splitter er tussen.
Is de kwaliteit dan ook gelijk erg matig bij gebruik van fabrieksgegoten kabels dan is je AOP waarschijnlijk geoxideerd.
Dus 1 splitter (een goedkope nieuwe van 1.5euro is al goed genoeg hiervoor)
2x fabriekskabeltje a max 1.5Meter (goedkoop is voor deze test ook goed genoeg ivm de korte lengte)
2 tv's met een beetje stroom ;)

Je zou in deze situatie gewoon helder sneeuw vrij beeld moeten hebben. (ook al zijn de fabriekskabeltjes een niet echt; de connecter zit er wel goed op)
We hebben prima beeld met deze configuratie. Maarja, nu de andere 2 tv's nog :)

• Gummbahla
Ik ben nog steeds niet zover dat ik met 4 tv's een mooi beeld heb, dus ik zou graag willen weten wat jullie adviseren om dat voor elkaar te krijgen.
Ik heb gisteren geprobeerd om alle 4 tv's alleen via budget splitters op de kabel aan te sluiten, maar de kwaliteit van het beeld was maar matig (beter dan met versterker, maar niet goed genoeg)

Is er een significant verschil tussen budget-splitters en die van een gerenomeerd merk als Hirschmann? En zo ja, heeft er iemand antwoord op de vraag uit mn startpost:
Ik heb op de site van Hirschmann gekeken naar splitters van betere kwaliteit, maar wat is het verschil tussen tap-offs,distribution boxes en second unit distribution boxes?
En heeft het zin om beneden een 1 -> 4-of-meer-splitter te plaatsen ipv 3 keer een kleine splitter?

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Kun je niet meerdere versterkers gebruiken? Dus meteen bij het aansluitpunt (dan zou de kwaliteit nog gewoon goed moeten zijn, anders is er iets verkeerd met de versterker of de kabels) en op de andere verdieping na een meter of 10-20 weer een versterker. Vanaf daar kabels naar de kamers. Evt. op de kamers ook nog een versterker als er nog lange kabels worden getrokken. Alleen even erop letten dat je niet een versterker vlak voor de TV zet, omdat je TV dan een te sterk signaal krijgt wat niet goed kan zijn voor de tuner. Draai dan het vermogen wat lager.

• The-Source
Gummbahla schreef op dinsdag 21 november 2006 @ 20:06:
[...]

We hebben prima beeld met deze configuratie. Maarja, nu de andere 2 tv's nog :)
Nou je AOP is in ieder geval goed dus het probleem komt niet van buiten af.
Is mogelijk dat je een foto's kunt maken van de connectoren en dan met name hoe ze zijn aangesloten (binnen en buiten kern ;) )
Mits je coax 12 gebruikte over niet meer dan 30meter vanaf het aop moet je goed beeld kunnen hebben ook al zitten er 2 splitters a 3.8 db tussen (dat zijn goedkope, een heel stuk duurdere hebben 3.5 db demping)
Afbeeldingslocatie: http://www.triep.eu/huisinstallatie%204tvs.PNG

[ Voor 5% gewijzigd door The-Source op 23-11-2006 14:31 . Reden: plaatje toegevoed (1337 paint skills) ]

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:26
Mja... Blijft natuurlijk altijd een hekel punt omdat je wss in een studentenflat woont waardoor het signaal ook nog eens redelijk zwak is als het binnnekomt. Wat ik heb is een 6-voudige Astro versterker gekocht en het hele huis vol laten leggen met COAX12 met hirschmann-connectoren. Kost een paar centjes, maar het beeld is nog nooit zo goed geweest (alhoewel er op bepaalde zenders natuurlijk meer storing is dan op anderen, o.a. afhankelijk van hoe het uitgezonden word etc.)

• The-Source
Zoals je in me plaatje kon zien moet je haast al uit gaan dat je 20Db demping hebt op je tv.
Je wilt toch wel liever boven de 46Db blijven @ 200Mhz (wat gemeten wordt) want de hogere frequenties hebben meer demping namelijk.
Daarom zou ik wel een versterker a 24 db te gaan halen (kom je al snel bij hirschmann of astro uit).
Zorg dat dit een 1gats versterker is. (1 ingang en 1 uitgang)
Deze zal in 90% van de gevallen aangesloten worden met F-connectoren.
Deze versterker zou ik op max 1.5meter en minimaal 30cm vanaf je aop plaatsen.

Verwijderd

Hallo logde in en zag dat je problemen hebt met aansluiting van tv.

wat normaal van je centraal aansluiting waar zingiaal je huis in komt gaat dan naar ingang van de cai splitter en van daar tak je alles af naar elke gewenste kamer waar tv staat. dus heb je een splitter waar 6x uitgang op zit. breng je elke uitgang naar 1 kamer dus 6 kamers splitter van 6 elk 1

ik zou zegen klap alle tv versterkers er uit en vervang dit door een cai splitter doen ze ook veel in de nieuwe huisen bouw waar optie is voor elke slaap kamer een tv aan te sluiten cai splitter is een splitter met 1 ingang en 2, 3, 4, 6 ,8 uitgangen hierbij een link om je te laten zien hoe het er uit ziet als je dit gebruikt ben je van al je problemen af. http://www.display.nl/Aud...CAI-splitter/AFC1861.html wil dit niet leez ik het topic wel weer is veel sterkte en dit is geen onzin heb zelf ook zoon ding maar dan met 1 ingang en 4 uitgangen. 8)7

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2009 16:41 ]

Verwijderd

Ik denk dat de TS na 3 jaar het al wel opgelost heeft ;)
Pagina: 1