[Illustrator & InDesign] rotatie, masters & flip horizontal

Pagina: 1
Acties:
  • 585 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Tim Schuhmacher
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-01 15:36
Ik heb meerdere vragen

1. Rotatie frustratie in Illustrator
Ik wil graag een sunburst maken, maar ik heb problemen met het precies roteren en herhalen van de actie. Eerst trek ik een lijn en kies daarna de rotate tool en zet het draaipunt op het uiteinde van de lijn (kan dat ook numeriek ingevoerd worden ipv met de muis?). Als ik dan met de alt + de rotatie met de muis heb ik een mooie copy van de lijn om het juiste draaipunt gemaakt. ctrl+d herhaalt de actie. Echter op deze manier heb ik niet een exact aantal graden gedraaid, maar eerder iets als 9.8843 graden. Ik ken het rotate scherm waar je dus exact het aantal graden kunt invoeren, maar nog voordat het schermpje verschijnt, staat het rotatiepunt weer in het midden van de lijn. Waarom en hoe kan ik het rotatiepunt locken?

2. Hoe met InDesign Masters omgaan
Ik ben bezig met het maken van masters in Indesign, ik ben leerende. Ik vroeg mij af hoe er nu mee gewerkt moet worden. Stel ik meerder pagina hebben daarop moet een plaatje en een tekstje. De plaatjes en de tekst zelf wisselen per pagina. Maar wat plaats ik dan op de master? Een tekst frame met de type tool en een frame voor het plaatje met de rectangle tool? Op dit moment doe ik dat zo, maar wanneer ik de master dan toepas op een spread kan ik de beide frames pas invulling geven door 'override master page items'. Is dit de manier om de uiteindelijke invulling van de pagina's te doen?

3. Flip Horizontal in InDesign?
Uit de help van InDesign: "To reflect using the point of origin as a horizontal axis, choose Flip Horizontal in the Transform or Control palette menu."
Super suffe vraag, Ik kan dat stomme Flip Horizontal knopje niet vinden.

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Tim Schuhmacher schreef op dinsdag 21 november 2006 @ 00:53:
(kan dat ook numeriek ingevoerd worden ipv met de muis?).
Dubbelklikken op het gereedschap icon, of iets met alt+klik op het ankerpunt.
Als ik dan met de alt + de rotatie met de muis heb ik een mooie copy van de lijn om het juiste draaipunt gemaakt. ctrl+d herhaalt de actie. Echter op deze manier heb ik niet een exact aantal graden gedraaid, maar eerder iets als 9.8843 graden. Ik ken het rotate scherm waar je dus exact het aantal graden kunt invoeren, maar nog voordat het schermpje verschijnt, staat het rotatiepunt weer in het midden van de lijn. Waarom en hoe kan ik het rotatiepunt locken?
Met alt+klik op het ankerpunt dus. Of correcter gezegd: op de plaats waaromheen je wilt roteren. Let er uiteraard op dat de 'magnetisch punt' en 'magnetisch grid' voorkeuren goed staan.
2. Hoe met InDesign Masters omgaan
Ik ben bezig met het maken van masters in Indesign, ik ben leerende. Ik vroeg mij af hoe er nu mee gewerkt moet worden. Stel ik meerder pagina hebben daarop moet een plaatje en een tekstje. De plaatjes en de tekst zelf wisselen per pagina. Maar wat plaats ik dan op de master? Een tekst frame met de type tool en een frame voor het plaatje met de rectangle tool? Op dit moment doe ik dat zo, maar wanneer ik de master dan toepas op een spread kan ik de beide frames pas invulling geven door 'override master page items'. Is dit de manier om de uiteindelijke invulling van de pagina's te doen?
Ja, het kan. Maar je kunt ook 2 aparte basispagina's maken voor de illustratie- en tekstpagina's. Sleep het basispagina icoon naar de pagina icoon toe waaraan je die betreffende basispagina wilt toekennen.
Je zou natuurlijk ook een transparant tekstkader over het illustratiekader kunnen zetten, dan kun je invullen wat je wilt (al moet je nog wel 'overriden').
3. Flip Horizontal in InDesign?
Uit de help van InDesign: "To reflect using the point of origin as a horizontal axis, choose Flip Horizontal in the Transform or Control palette menu."
Super suffe vraag, Ik kan dat stomme Flip Horizontal knopje niet vinden.
In de grijze balk die onder je menu hangt, knopje rechts bovenaan (dacht ik uit m'n hoofd, en anders addit ik het hieronder wel bij ;) ).

Addit: Bovenstaand klopt wel, maar misschien dat je deze punten miste:
- In het 'Window' menu 'Control' aanvinken om de grijze balk te zien;
- Een object aanwijzen om de 'flip' functie in het paletmenu te krijgen.

[ Voor 7% gewijzigd door benoni op 21-11-2006 01:26 ]

• Tim Schuhmacher
He, bedankt, je hebt al mijn probleem(pjes) opgelost.
Sleep het basispagina icoon naar de pagina icoon toe waaraan je die betreffende basispagina wilt toekennen.
Dat kende ik, maar ik begrijp dus dat overriden is dus niet een verkeerde werkwijze is.

'Control' menu was reeds zichtbaar, maar ja ik had nog niet het rondje met het driehoekje geklikt, waarna een heel extra menu uitklapte. Inderdaad met 'Flip'. Ik vind het toch best stom dat tussen illustrator cs2 en InDesign cs2 daarin verschillen zitten.

• Tim Schuhmacher
Ik heb nog een extra vraag.

Wanneer ik nu een witte kleur wil gebruiken voor een bijvoorbeeld een vierkant dan kies ik als kleur 'paper'. Begrijp ik het goed dat daar gewoon niets gedrukt wordt en dus de papierkleur zichtbaar is?
Maar nu heb ik ook in illustrator een witte afbeelding gemaakt. Bij het importeren aangegeven dat wit niet de background color is. Op het scherm is paper qua kleur gelijk aan mijn witte illustrator afbeelding, maar na drukken ook?

• benoni
  • Niet online
Tim Schuhmacher schreef op dinsdag 21 november 2006 @ 14:46:
Ik heb nog een extra vraag.

Wanneer ik nu een witte kleur wil gebruiken voor een bijvoorbeeld een vierkant dan kies ik als kleur 'paper'. Begrijp ik het goed dat daar gewoon niets gedrukt wordt en dus de papierkleur zichtbaar is?
Correct. Het moet hetzelfde zijn als C 0% M 0% Y 0% K 0%. Ik denk dat het speciaal 'Paper' wordt genoemd omdat Indesign bij het exporteren van de PDF een extra flag aan deze kleur hangt (zoals bij de register-zwart) om Colorsync witpuntsaanpassingen te voorkomen (zie hieronder).
Maar nu heb ik ook in illustrator een witte afbeelding gemaakt. Bij het importeren aangegeven dat wit niet de background color is. Op het scherm is paper qua kleur gelijk aan mijn witte illustrator afbeelding, maar na drukken ook?
In principe wel, maar er kan een addertje onder het gras zitten: een colorsync profiel wat zover afwijkt dat bij het omrekenen aan de hand het gekozen doelprofiel een procentje kleur terechtkomt in het wit. Het gaat zeker goed in deze gevallen:
- Een geplaatste illustratie heeft hezelfde profiel als het profiel van het Indesign document.
- Het Illustrator-bestand heeft geen ingesloten profiel.

Ik heb tijdelijk les gegeven op een grafische opleiding, en daar vroeg iedereen zich af waarom een tiff-plaatje met een witte achtergrond op één van de printers ineens een lichtgrijze achtergrond kreeg... totdat ik een keer naar het profiel keek :P

• Tim Schuhmacher
Ok, wederom bedankt. In Illustrator en InDesign waren de zelfde kleurprofielen gekozen. Nu heb ik daar verder weinig kaas van gegeten. Er is keuze uit een hele waslijst, maar ik ga er maar vanuit dat die nu gekozen is ok is.

• benoni
  • Niet online
Tim Schuhmacher schreef op dinsdag 21 november 2006 @ 16:52:
Er is keuze uit een hele waslijst, maar ik ga er maar vanuit dat die nu gekozen is ok is.
Voor drukwerk maak je meestal deze keuzes:
- Voor een willekeurige drukker: Euroscale v2 (coated voor tijdschriften, uncoated voor kranten).
- Voor je vaste drukker: Teruggekoppeld profiel aangeleverd door de drukkerij zelf.

Voor kranten en tijdschriften exporteer je PDF bij voorkeur als X1 (zwart/wit werk en standaard CMYK) of X3 (voor opties die onder X1 niet valideren, zoals steunkleuren). Vergeet niet de eventuele afloop weer op 3 of 5 mm in te stellen, die staat op rondom 0 mm als je standaard X1 of X3 kiest.

• Tim Schuhmacher
Ok, dat wordt maar even contact met de drukker op nemen. De afloop (bleed) had ik al op 3 mm staam, maar bij het exporteren zal ik er nog om denken.

• Tim Schuhmacher
Ik heb nog een vraagje na aanleiding van die kleurprofielen. Bij de colour settings staat een working space voor RGB en CMYK. Maar kan / moet ik ergens in mijn InDesign document aangeven dat ik wil werken in CMYK? Alhoewel alles in grijstinten wordt.

[ Voor 5% gewijzigd door Tim Schuhmacher op 22-11-2006 10:39 ]

• benoni
  • Niet online
Tim Schuhmacher schreef op woensdag 22 november 2006 @ 10:38:
Ik heb nog een vraagje na aanleiding van die kleurprofielen. Bij de colour settings staat een working space voor RGB en CMYK. Maar kan / moet ik ergens in mijn InDesign document aangeven dat ik wil werken in CMYK? Alhoewel alles in grijstinten wordt.
Gewoon CMYK kleurrecepten of grijstinten kiezen in plaats van RGB. Pas bij het exporteren bepaal je de kleurruimte.

Voor als je full colour drukwerk voorbereidt:
Het gebruik van RGB van CMYK is prima te doen, tenzij je op de procent precies met CMYK kleurrecepten wilt werken of de CMYK kleuropbouw niet aan Colorsync wilt overlaten, bijvoorbeeld omdat je een overlappende 100% zwart in je document toepast. InDesign gaat heel makkelijk om met een gecombineerde workflow. Je kunt gewoon RGB Photoshop-documenten in je opmaak plaatsen en RGB-kleuren in je opmaak gebruiken, als je de PDF exporteert maakt ie het netjes klaar voor de CMYK kleurscheiding. Bij full colour drukwerk hoef je meestal alleen specifiek te letten op de separatie van de zwarte tekst, de rest komt wel goed als je een gecertificeerde PDF exporteert. De kleurscheiding kun je vantevoren checken in InDesign (en achteraf in Acrobat), zie Window -> Output Preview -> Separations.

• Pendaco
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 28-01 21:30

Pendaco

Vogon Poetry FTW!

antwoord op vraag 1;

Het kan veel makkelijker.
- trek een lijn, liefst horizontaal of verticaal
- selecteer de lijn en ga naar effect > distort & transform > transform
- geef in dit venster aan (in het 9 puntig blokje) vanaf waar de lijn gedraait moet worden (midden onder bijv.)
- stel de angle in bijv. 5 of 10 graden
- vul net zoveel kopies in tot de cirkel rond is ;)
- klik 'ok'

et voila een perfecte sunburst, zonder geklooi met ankerpunten, verslepen etc,
en nog makkelijk aan te passen :)

• Tim Schuhmacher
@Benoni: Na het exporteren zal een vormgever met mij naar het resultaat kijken. Het is allemaal grayscale dus gewoon door zo.

@Pendace:Dat is inderdaad wel een mooie werkwijze. Werk handig.

• Tim Schuhmacher
Ik gebruik mijn eigen InDesign vragen topic nog maar eens.

Ik heb net van de drukker een .joboptions bestand gekregen voor het exporteren naar pdf vanuit InDesign. Net nadat ik met de drukker heb gebeld kwam ik met de volgend vraag. Ik was een beetje bezwaard om direct weer te bellen, dus bij deze.

Dit is het resultaat na het exporteren:
Afbeeldingslocatie: http://www.timschuhmacher.nl/dump/indesign_01.jpg
&
Afbeeldingslocatie: http://www.timschuhmacher.nl/dump/indesign_02.jpg

We zien van 2x 2 'facing' pagina's de linker- en rechterbovenhoek. Bij de bovenste afbeelding is duidelijk te zien dat de bleed gedeelte van de linkerpagina omgewisseld is met de bleed van de rechterpagina (dus rond de spine van de beide pagina's). In de bovenste afbeelding is de linkerpagina gebaseerd op een andere master dan de rechterpagina. Onderin is dezelfde master gebruikt, maar zien we (waarschijnlijk door ook de omgewisselde bleeds) een verticale lijn.

Hoe kan dit, en is dit normaal of moet ik wat in mijn opmaak wijzigen?

Een 2e vraag is dat de drukker heeft gezegd dat een bleed van 3mm voldoende is. Dit heb ik aangehouden in de opmaak. De joboption van de drukker heeft een bleed van 5mm ingesteld. Ik krijg de volgende warning: "The preset specifies source profiles that don't match the current colour settings file. Profiles specified by the colour settings file will be used." Kies ik vervolgens in het export scherm voor 'use Document Bleed Settings' gaat de warning weg. Maar hoort de bleed bij de colour settings? Lijkt mij niet, maar de warning is wel weg.
Pagina: 1