Toon posts:

FTP kabel en aarde

Pagina: 1
Acties:
  • 306 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit sinds kort in een studentenkamer waar ik twee FTP aansluitingen in de muur heb. Deze komen uit in de meterkast, waar mijn ADSL modem en mijn router staan. Ik heb gemerkt dat er wat storing is met de verbinding, terwijl ik bij FTP kabel verwacht dat het juist geen last heeft van interferentie door de 'shielding'. Een vriend wist mij te vertellen dat er mogelijk iets aan de aan hand is met aarde.

Ik heb gespeurd op het internet, maar ik kan er voor mijn situatie weinig over vinden. Ik heb wel iets gevonden over een patch kabel, speciale stekkers en 'looping' maar ik weet niet of ik dat moet gebruiken. Kan iemand mij meer duidelijkheid verschaffen?

Siuatie:

Er komt ADSL binnen van KPN via een ethernet Modem. Deze is doorverbonden naar een router, die het signaal doorstuurt naar 2 FTP kabels die uitkomen in mijn muur.

• PowerSp00n
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-11-2025

PowerSp00n

There is no spoon

Bieden beide kanten van de connectoren (waar ze in gaan dan) de mogelijkheid voor FTP? Wat voor storing heb je trouwens opgemerkt?

Verwijderd

Topicstarter
Hoe bedoel je PowerSp00n? FTP is toch niet veel anders dan UTP maar dan shielded? Ik heb er standaard stekkers op zitten. In mijn muur plug ik in met een UTP kabel en in mijn router steek ik het andere eind van de FTP kabel. Ik merk dat mijn snelheid veel minder is dan ik zou verwachten.

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

STP is shielded. Shielded Twisted Pair.

Wikipedia zegt dit erover; ze maken wel onderscheid tussen STP en FTP.
Screened Unshielded Twisted Pair (S/UTP)

S/UTP, also known as Fully shielded (or Foiled) Twisted Pair (FTP) and Screened Fully shielded Twisted Pair (S/FTP), is a screened UTP cable.

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/9/96/S-STP-cable.png
FTP wordt voornamelijk aangeduid om het File Transfer Protocol aan te duiden. Vandaar de verwarring.

[ Voor 133% gewijzigd door Gunner op 21-11-2006 08:58 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

UTP + shielded is STP (shielded twisted pair)
FTP is UTP + foiled (foiled twisted pair)

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:33

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Die shielding werkt wel pas goed als ie aan de aarde hangt. Dat bedoelt Powersp00n en die vriend van je waarschijnlijk ook.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Verwijderd

Als ik me niet vergis moet je bij FTP ook shielded connectoren gebruiken.

Afbeeldingslocatie: http://ic.dos.nl/catalog/img/cat/05.57.4988.jpg

Professionele modulaire connectoren voor afgeschermde kabel van Radiall. Deze connectoren voldoen aan de UL EL111822-norm. Geschikt voor categorie 3, 4 en 5e (RJ45) (volgens EIA/TIA TSB-40 specifikatie). De behuizing is vervaardigd uit polycarbonaat; stootvast en vlamvertragend plastic (UL94V0 geclassificeerd).

Aangezien je connectors niet zijn afgeschermd en de meterkast en compter toch best wat storing kunnen veroorzaken heeft de FTP kabel in mijn ogen wijnig zin...

Verwijderd

Topicstarter
Hoe weet je dat het geaard is dan? Hoe doe je dat? Speciale stekkers? Moet ik iets met mijn router/modem doen?

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-03 13:46
DrivinUCrazy schreef op dinsdag 21 november 2006 @ 08:54:
Die shielding werkt wel pas goed als ie aan de aarde hangt. Dat bedoelt Powersp00n en die vriend van je waarschijnlijk ook.
En dan wel via de connectoren aan de (aarde) massa van de aagesloten apparatuur, niet met een dun draadje aan de verwarmingsbuis, want dan heb je weer potentiaalverschillen.
Dus eigenlijk moeten aan beide kanten goed connectoren gebruikt worden en ook apparatuur met metalen delen in de utp aansluitingen die goed contact maken met de connectoren.

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Verwijderd schreef op dinsdag 21 november 2006 @ 09:01:
Hoe weet je dat het geaard is dan? Hoe doe je dat? Speciale stekkers? Moet ik iets met mijn router/modem doen?
Op een geaard stopcontact aansluiten? Of zie ik dat verkeerd :)

[ Voor 4% gewijzigd door Gunner op 21-11-2006 09:03 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Verwijderd

Topicstarter
En dan wel via de connectoren aan de (aarde) massa van de aagesloten apparatuur, niet met een dun draadje aan de verwarmingsbuis, want dan heb je weer potentiaalverschillen.
Dus eigenlijk moeten aan beide kanten goed connectoren gebruikt worden en ook apparatuur met metalen delen in de utp aansluitingen die goed contact maken met de connectoren.
Dat betekent dus dat ik een speciale router moet hebben en ook een speciale netwerkkaart? En de kabels tussen muur en PC en tussen router en modem? Moeten deze ook aangepast worden?

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-03 07:56

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

aarding verhaal is leuk, maar wat zijn nou je daadwerkelijke problemen :?

Tijd voor een nieuwe sig..

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-03 13:46
Het gaat erom dat je de massa's tussen de 2 apparaten gelijk maakt.

Dus de massa tussen je router en je netwerkkaart (opheffen potentiaalverschillen), het gaat er NIET om om lomp alles aan de aarde te leggen.

• mookie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-06-2025

mookie

Heerlijk Helder

hoe heb je nou gemerkt dat er storing is?
Geef eens wat meer details.
Is je verbinding traag ofzo? RX/TX framing errors bij je netwerk kaart eigenschappen???

mookie

Verwijderd

Topicstarter
rdfeij schreef op dinsdag 21 november 2006 @ 09:37:
Het gaat erom dat je de massa's tussen de 2 apparaten gelijk maakt.

Dus de massa tussen je router en je netwerkkaart (opheffen potentiaalverschillen), het gaat er NIET om om lomp alles aan de aarde te leggen.
Met andere woorden:

In plaats van de standaard connectoren, de speciale connectoren gebruiken. En van muurtje naar PC ook FTP met speciale connectoren (en netwerkpoort in PC die van metaal is)

Verwijderd

Topicstarter
Kan iemand dit bevestigen?

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 27-03 21:58
Ja hoor:

Bevestigd!

Nee, zorg dat je je kabel-connector-mantel aan je pc oid vastmaakt. Maar zou er nou echt zoveel storing zijn door de aarde? Hoe lang is het stukje?

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:33

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Koffie schreef op dinsdag 21 november 2006 @ 09:24:
aarding verhaal is leuk, maar wat zijn nou je daadwerkelijke problemen :?
Inderdaad, de meeste mensen hebben kabels zonder shielding liggen, en daar werkt het wel probleemloos. Wat zijn dus precies je klachten? ("storing met de verbinding" is nogal vaag)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Pagina: 1