Toon posts:

Raar gedrag geluidsinstallatie (maar wat?)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik snap de balle niet meer van mijn PC. Sinds gister (nadat hij was vastgelopen tijdens een spel en ik hem uit moest zetten. Slecht voor het systeem maar is me al een paar keer eerder gebeurt, geen probleemen gehad daar mee...) lijkt het wel of de geluidskaart kapot of zo is..

Zodra ik bijv. Mozila Fire Fox op start om op het internet te gaan terwijl ik muziek heb aan staan gaat het geluid haperen... Als er iets het laaste is wat gaat haperen bij hooge processen is het het geluid wel!

Ik vind het tevens erg raar dat hij dat ook al doet bij lagere processen bijv. bij een processor gebruik van 40%!

Het lijkt wel of mijn *nieuwe* geluidskaart kapot aan het gaan is! (bagger geluidskaart van sweex, waar 5.1 uit moet komen en nog steeds maar 2.1 :( ). Nou heb ik vandaag gekeken bij configuratie scherm om het een het en het ander te testen en te bekijken. Ik heb eerst geprobeerd om de onboard geluidskaart weer aan de praat te krijgen om te kijken of hij dat dan nog steeds doet. Dat is me niet gelukt op een of andere rede... Tevens heb ik bekeken of er bij hardware nog stond dat het apparaat nog goed functioneerde, en ja hoor dat zou hij nog moeten doen.. Evenals de processor...

Het volgende wat ik merk is dat Winamp en windows media player dat doen maar beide gebruiken ze niet veel CPU...

Ik merk wel als ik iets opstart dat hij aanzienlijk meer hapert etc.. Nou heb ik vandaag de PC gescand op virussen en er is er 1 gevonden en verwijderd, de PC doet echter nog steeds raar...

Het spel waarbij hij is vastgelopen of draait hij nog steeds als vroeger, even soepel..

Ik heb tevens dat ding een analyse laten doen voor defragmenteeren, hij gaf net zoals voor het raare gedrag aan: "Het is aan te bevelen om deze schijf (C:) te defragmenteeren". Dit zegt hij niet bij de E: en de G: (waar de muziek op staat) schijf!

Omdat ik iets niet kan hebben is het haperen/kraaken (kraaken vind ik veel erger) van het geluid!

Ik ga morgen zodra ik tijd heb even mijn PC optimalizeeren op hardware gebied (er zit nog steeds te veel koelpasta op de processor, even een dunner laagje op doen. En een andere geluidskaart setting probeeren.)..

Maar weet iemand van jullie misschien wel al een beetje wat hier het probleem kan zijn?
Zal het dan toch het defragmenteeren zijn? Lijkt me niet lochish, omdat hij daarvoor ook nog goed draaide (de planing is om hem met nieuw jaar te defragmenteeren, ben ik toch de hele dag bezig met iets anders doen.. Mijn andere hobby kan ik nog niet uitvoeren omdat ik de spullen nog niet heb, en mijn pc er bij nodig heb.. Dus tot die tijd zit ik met dit probleem)...

Alvast bedankt! :)

Klopen de specs op dit screen shot voor een AMD Athlon 1000? (dan heb ik het met namen over de Bus speed), de rest klopt heb ik al gezien...
Ik weet het de tempratuur is ontigelijk hoog, maar de reden van dat komt omdat er nog steeds te veel koelpasta tussen zit.. Ga ik zo veranderen...
En trouwens ook zonder muziek aan stokt hij.
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/conquer/pc.gif

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2006 16:10 ]

Verwijderd

Wat voor specs heb je voor de rest (qua geheugen, grafische kaart, moederbord e.d?). Wat ik eigenlijk lees in jouw bericht is dat niet alleen je geluid, maar je hele pc gaat haperen wanneer je een zware applicatie opent. Dit komt ofwel door:

1. Je harde schijf: Aangezien je C: schijf volgens mij bijna vol moet staan als hij zelf al zegt om te defragmenteren (op je C-schijf staat je windows neem ik aan?)
2. Te weinig of te traag geheugen: de dag van vandaag vragen dingen zoals Firefox veel geheugen toch wel
3. Je processor die te warm wordt

Maar als je nou iets meer specs zou kunnen geven kan ik mss exact zeggen wat het is.

Greetz
L33t0r

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat je met optie 1 het dichst bij zit, want ik heb vandaag dus even de koelpasta opnieuw aangebracht nu is de processor tempratuur gedaald naar gemiddeld 45Graden :). Te weinig en te traag geheugen denk ik niet, hij draait nu al meer dan een half jaar zo en hij deed het perfect tot 2 dagen geleden...
Ik ga morgen de schijf defragmenteeren en kijken of dat enigsins resultaat op leverd.
Verder over je eerste optie, de schijf zit nog lang niet vol (5,69Gb ruimte van de 20Gb) en idd op die schijf staat windows.

Verder de specs van mijn pc:
Moederbord: MSI K7t Turbo (draaid sinds een half jaar mijn systeem, goedkoop een nieuwe gekocht omdat de voorganger kapot was gegaan...).
CPU: AMD Athlon 1000 @ FSB 100MHz Clock multiplier 10x
Geheugen: 768Mb SD-RAM @ 100MHz
Grafische kaart: Nvidia Geforce4 MX 440
HDD 1: WD 40Gb (primary, C: en E: "schijf")
HDD 2: Maxtor 40Gb (secondary, G: "schijf")

Het stelt allemaal niet zo heel veel voor maar hij werkte voor heen nog goed voor de dingen die ik nodig had, dan spreek ik vooral over internet, muziek, schema programmas (hobby electronica), MSN en al die kleine progjes...
Wat ik dan wel raar vind is dat hij SOF2 (Soldier Of Fortune 2, oud spel weet ik..) wel goed draait, net als eerst....
Ik ben niet zeker of het nou een Hardware of Software probleem is, maar ik had het maar bij hardware gepost omdat ik het aaltijd voor elkaar krijg om dat kapot te krijgen :p. Maar het begind meer op een Software probleem te lijken...

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2006 23:07 ]

Verwijderd

Eigenlijk is het volgens mij nog altijd je HDD die te vol zit. Je moet nl altijd MINSTENS 15% van je HDD vrijhouden voor een goed gebruik van windows, aangezien windows ook een deel van je HDD gebuikt als virtueel RAM-geheugen wanneer je voor een bepaalde applicatie te weinig RAM-geheugen hebt zitten. En je RAM-geheugen is idd niet te weinig, maar wel te traag, 100mhz is veel te traag voor de hedendaagse applicaties. Ik raad je eigenlijk aan van toch wat van die C-schijf wat leeg te maken en eens te defragmenteren hoor, dat gaat een heel deel verhelpen volgens mij. Verder zou ik ook je geheugen eens vervangen met een wat sneller geheugen, want 100mhz gaat het echt niet lang meer trekken vrees ik.

Greetz
L33t0r

Verwijderd

Topicstarter
100MHz FSB hé de core speed van mijn pc is 1GHz (nog niet veel maja). Het ram geheugen draait nu op 100MHz maar als ik hem weer ga overklocken draait hij op 133MHz, ander kan er niet in omdat dit de maximaale FSB van mijn systeem is!
Ik weet zeker dat 5Gb ruimte van de 20Gb op de C: schijf wel genoeg is...
Maja ik ga hem nu defragmenteeren en een kijken wat er van terecht komt...

Verwijderd

Topicstarter
En nu begind het met behoorlijk te irriteeren, hij schiet echt niet meer op. Gister defragmentatie gedaan en hij is nog steeds net zo sloom als eerst :( :(
En het kan niet dat mijn systeem te oud is want waarom doet hij het dan al ik weet niet hoeveel jaar goed en begon hij zich zondag dan plots (nadat ik de pc uit moest zetten vanwegen het vastlopen bij een spel, had ik al 2x eerder gemoeten (andere dagen) en toen deed hij het nog wel goed) zo happerde!
Als er iets van de hardware half kapot zou moeten zijn, dan zou hij dat toch wel of wel bij speed fan of bij CPUZ aan geven?
Ik kan geen fouten ondekken zowel de HDD's en de CPU werken correct volgens de programma's. Het lijkt me stug dat ik het mobo weer brak heb gedraaid omdat die net een half jaar nieuw is...

Irritaatie is hoog bij mij nu ik weet dat ik er alles aan heb gedaan...
Nood oplossing: C: schijf formateeren en opnieuw windows er op (ja die hebben we hier legaal thuis :)) misschien een idee?

• ChaosZ0ne
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 04-02 09:28
hmmm... je geluidskaart... het is echt maar 2.1? hoe heb je dit getest? door een mp3-tje op te zetten? dan moet je eerst een programma hebben wat hem van stereo naar 5.1 geluid maakt(circle surround bijvoorbeeld) anders hoor je echt maar 2.1. of heb je bij spellen wel 5.1 geluid?
hoe zit het trouwens met spellen? is daar je geluid wél normaal?

Verwijderd

Topicstarter
Tja eignelijk heb ik het verkeerd omschreven, de hele pc hapert etc. maar het geluid valt heel erg op dat die heel erg hapert. Die 5.1 boeit met even niet, ik heb 2 dagen geleden de jupers van mijn geluidskaart verzet ik kijk straks wel of hij het dan wel doet bij spellen.. Wat ik dus wel raar vind is dat hij spellen wel normaal speeld en gewoon als ik internet met muziek en msn en andere programma's aan dat hij juist gaat haperen... Het lijkt me stug dat hij zonder updates de laatste tijd in een keer na het vastlopen zo erg hapert!
Misschien een idee om de topic titel aan te passen... o.0

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Zijn de symptomen weg als je oude kaart terug zet ? (a-b-a testje)

wellicht heb je per ongeluk wat geks gedaan

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
Die krijg ik niet terug of zo... Maar hij hapert ook als ik geen muziek aan heb staan!!!
Daarom zei ik al, ik denk dat het topic titel verkeert is!
Maar ik dacht dat het eerst aan de muziek lag maar dat bleek niet...
ik het trouwens raar dat hij ongeveer 80-90% CPU voor niet actieve systeemen gebruikt? (al zie je dat niet terug in het gewoone totaale CPU gebruik)..
Het enige wat ik anders heb gedaan is dat ik de pc moest uit zetten omdat hij vast liep tijdens een spel (SOF2, Soldier Of Fortune 2) en daarna deed hij dit..

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 23-11-2006 18:33 . Reden: Verhaal niet af ;) ]

Verwijderd

80-90% voor je niet actieve systemen is vrij normaal ja, normaal zou het nochtans wel iets meer moeten zijn (bij mij 94% ofzo). Maar heb je al eens geprobeerd wat van je C-schijf af te gooien mss? 5Gb op een schijfje van 20Gb is best weinig hoor. Wat is je geheugengebruik bij gewoon idle gebruik van windows? Heb je niet al te veel systeemprocessenlopen waardoor je geheugen mss wat vol zit? Want dan gaat windows de schijf nl gebruiken om te swappen (je HDD als ram-geheugen gebruiken). Ik zou echt proberen wat van die C-schijf af te gooien (mayb even op een andere hdd plaatsen of iets dergelijks)

Verwijderd

Topicstarter
Maar ik vraag me nog maals af waarom draaide hij dan al een paar maanden goed, terwijl er ook maar 5Gb ruimte is? En ik heb wel eens gehad dat ik maar 500Mb vrije ruimte had op mijn C: schijf, no problemo hij draaide gewoon even soepel en lekker door al anders....
Kan het zijn dat het RAM geheugen defect is dan? Lijkt me stug want hij detecteert het bij de memory conrole als hij net opstart (bios) en hiero nu ook gewoon... HDD preformence is 100% en Fitness is 90%, maar dat is altijd al zo geweest... Al zolang als ik de pc heb en dit heb gecontroleerd, en dat is lang... Geloof mij maar...
Dit bestand heb ik trouwens maar opgeslagen na de defragmentatie (van gister die niet geholpen heeft tegen het stokken) leek me wel slim:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
Volume WINDOWS (C:)
    Volumegrootte                              = 18.62 GB
    Clustergrootte                             = 16 kB
    Gebruikte ruimte                           = 12.93 GB
    Beschikbare ruimte                         = 5.69 GB
    Percentage vrije ruimte                    = 30 %

Volumefragmentatie
    Totale fragmentatie                        = 10 %
    Bestandsfragmentatie                       = 19 %
    Fragmentatie van vrije ruimte              = 1 %

Bestandsfragmentatie
    Totaal aantal bestanden                    = 73.662
    Gemiddelde bestandsgrootte                 = 161 kB
    Totaal aantal gefragmenteerde bestanden    = 17
    Totaal aantal overtollige fragmenten       = 3.707
    Gemiddeld aantal fragmenten per bestand    = 1.05

Fragmentatie van wisselbestand
    Wisselbestandsgrootte                      = 768 MB
    Totaal aantal fragmenten                   = 48

Mapfragmentatie
    Totaal aantal mappen                       = 6.144
    Gefragmenteerde mappen                     = 49
    Overtollige mapfragmenten                  = 98

--------------------------------------------------------------------------------
Fragmenten      Bestandsgrootte Bestanden die niet kunnen worden gedefragmenteerd
210             212 MB          \Documents and Settings\Niek\Local Settings\Application Data\Google\GoogleEarth\dbCache.dat
17              92 MB           \Program Files\Soldier of Fortune II - Double Helix\BASE\MODELS.PK3
16              182 MB          \Program Files\Soldier of Fortune II - Double Helix\BASE\musicandsound.pk3
617             394 MB          \Program Files\Soldier of Fortune II - Double Helix\BASE\textures0.pk3
104             157 MB          \Program Files\Soldier of Fortune II - Double Helix\BASE\textures1234.pk3
52              519 MB          \Program Files\Conquer 1.0\C3.WDF
10              348 MB          \Program Files\Conquer 1.0\DATA.WDF
2               12 MB           \Program Files\Conquer 1.0\MAP\MAP\canyon-fairy.DMap
634             131 MB          \Program Files\Shareaza\Downloads\[PC Games] GTA 3 - Grand Theft Auto III PC RIP (work PERFECLY).zip
3               61 kB           \Program Files\Sygate\SPF\DEBUG.LOG
3               4 MB            \Program Files\Microsoft DirectX SDK (December 2005)\Lib\X86\DxErr9.lib
48              218 MB          \Program Files\Wolfenstein - Enemy Territory\ETMAIN\PAK0.PK3
246             4 MB            \Program Files\Wolfenstein - Enemy Territory\ETMAIN\temple_final.pk3
36              9 MB            \Program Files\Wolfenstein - Enemy Territory\ETMAIN\mlb_beach.pk3
24              13 MB           \Program Files\Wolfenstein - Enemy Territory\ETPUB\GER-Sound.837b304d.pk3
5               139 kB          \Program Files\Web CEO\Help\01Keyworder.chm
4               49 MB           \Westwood\SUN\SCORES.MIX
261             120 MB          \FOUND.014\FILE0101.CHK
6               2 MB            \Fraps\Conquer 2006-04-07 16-16-32-60.bmp
5               2 MB            \Fraps\Conquer 2006-04-07 16-16-32-83.bmp
3               2 MB            \Fraps\Conquer 2006-04-07 16-16-33-56.bmp
5               1 MB            \MAGIX\mm10_e-version\VintageEffectSuite\FLANGER.DLL
587             152 MB          \FOUND.021\FILE0006.CHK

[ Voor 74% gewijzigd door Verwijderd op 23-11-2006 19:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik wou even mededelen dat ik nadat ik gister mijn windows opnieuw heb geïnstalleerd mijn pc weer perfect werkt...
De nood oplossing heeft gewerkt :)
Pagina: 1