Toon posts:

[Vage Videokaart gevonden] Wat kan ik er mee?

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb in de container een 2 tal Interated Systems Inc. fractal compression videokaartje uit 1998
Item nummer 404-840-0310 = hka gevonden.
Nu zal je denken lekker belangrijk, oude meuk! Maar deze videokaartjes zit wel even vol chips en maar liefst 256 mb ram!! en heeft een sub 9, comp. videouitgang, s videouitgang en een soort apple uitgang. ook zit er een kleiner soort utp draadje op de kaart.
Weet iemand of deze ook onder Vista werkt en wat ik er mee kan doen?

(Het ander kaartje zit lost op een soort klein moederboadje(Nexcom) met veel flash geheugen zo te zien.
tevens heeft het een s-videouitgang en een 18.9 en een 5.5 volt ingang voor stroom nodig.zie foto:)

Op de videokaart zit ook een stickertje met "Realtime Video Over ATM"
Edit
Inmiddels met behulp van een vader van een vriend van mij stroom op het moederboard ding aangesloten met 2 lab. voedingen.
een verloopplug van sub d naar DVI en een los scherm op de video s ingang.
We zien een klein menu waar we div demo filmpjes kunnen zien.
Voor de volledigheid dit is de videokaart op het moederboardje in een soort kistje/boxje.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2006 23:19 ]

• Zware Unit
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-01 22:32
Dit schreeuwt om foto's!

... all gonna wonder how you ever thought you could live so large and leave so little for the rest of us...

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 29-07 22:06
Tjah, uittesten hé

http://specs.tweak.to/16567

• BoyGenius
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

BoyGenius

While things go boom...

http://egle.lanet.lv/ftp/...rty-Product-Announcements

en dan even ctrl-f op 'realtime video over atm', misschien is dat het? :)

I haven't lost my mind, it's backed up on tape somewhere...

• MaxxBass
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-06 09:47

MaxxBass

Waar een wil is ben ik weg!

Op google gezocht, en het lijkt een kaartje te zijn met geintegreerde hardware compressie fractals,, enz... maar het merk klinkt erg vaag. Ik ben bang dat als het kaartje al bijna 10 jaar oud is, je huidige GPU + CPU het werk al geklaard hebben, voordat het kaartje is aangesproken..

• codeneos
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 28-07 08:01

codeneos

[...]

Als je al niet weet wat voor kaart het is lijkt het me sterk dat je er drivers voor kan vinden, laat staan drivers voor vista. En als het kaartje uit 1998 komt lijkt het me sterk dat het instaat is om dx9 ( idem voor 8 en 7) te draaien (ik neem aan dat je het idee had opgevat om areo te draaien omdat je de 156mb nog al be nadrukt ;) ).

Het is wss een kaart gebruikt voor professionele rendering (computer animated films als toy story). Maar never the less een paar fotos zouden leuk zijn 8) !

Edit:

Na wat gegoogle kwam ik op deze tekst uit:
Google:
Digital-to-analog converter (DAC) 50 is coupled to several input channels for the purpose of converting input digital data to output analog signals used by the display screen to display pixels. In the described embodiment, DAC 50 is a Brooktree BT463 DAC which includes an R input, a G input, a B input, and a WT input. DAC 50 preferably has two modes to display graphics pixels: a true color, 24-bit display mode, and a "pseudo-color" mode. The pseudo color mode is an 8-bit display mode which uses a programmable color "palette" stored in the DAC to display "pseudo" 24-bit colors for graphics pixels. The color palette is a hardware (software-programmable) look-up table that matches 24-bit colors with the 8-bit graphics values that are input to the DAC in pseudo color mode. For example, an 8-bit graphics pixel value between 0-255 that is iriput to DAC 50 is referenced on the color palette, which stores a corresponding 24-bit value for each 8-bit value. The corresponding 24-bit value is used as the color of the 8-bit pixel. The 24-bit values in the color palette are previously chosen to correspond to specific 8-bit values. Typically, different color palettes are used for different application programs executed by microprocessor 31 (or another connected microprocessor); for example, the active application program provides an individual color palette from which all displayed 8-bit pixels are referenced. When the active application program is changed, a new color palette with different colors can be loaded and used by DAC 50. Pseudo color mode has the advantage that the graphics pixels require less memory space and processing time., with the drawback of less realistic pixel colors.
Op de chip op de foto stond BT463, di is dus wss de dac (Digital-to-analog). Verder geeft het niet veel mee details over de herkomst van de chip.

[ Voor 71% gewijzigd door codeneos op 20-11-2006 22:14 ]

http://www.tweakers.net/gallery/119170/sys

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Dat ziet er ook uit als een SUN 13W3 aansluiting (of hoe dat ook heet) Is het niet een SBUS kaartje?

edit, of is die foto heel wat anders :? :>

[ Voor 36% gewijzigd door maratropa op 20-11-2006 22:05 ]

specs

Verwijderd

Topicstarter
Sbus, staat op de achterkant klopt!
Hmmmm ook lijkt hij nite in een pci te passen, eerder die oudere poort (die oude zwarte pci maar dan anders)

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Een ISA slot?

Ik vrees dat het een leuk stukje oude hardware is maar dat er niet veel nuttigs mee te doen valt...

[ Voor 52% gewijzigd door Admiral Freebee op 20-11-2006 22:11 ]

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 29-07 23:28
Verwijderd schreef op maandag 20 november 2006 @ 22:07:
Sbus, staat op de achterkant klopt!
Hmmmm ook lijkt hij nite in een pci te passen, eerder die oudere poort (die oude zwarte pci maar dan anders)
ISA heet dat

• maratropa
  • Niet online
SBUS is bijvoorbeeld voor oude Sparcstations.

specs

Verwijderd

Topicstarter
ISA of niet 256 mb geheugen is echt veel voor die tijd.
Ik vind wel 100 tal onderwerpen op van Interated Systems goooogle echter snap ik het gewoon weg niet.
Mijn vragen:
Wat is dat voor bedrijf?
Waarom in 1998 256 mb geheugen? best veel toch!
Waar is al die ander flash geheugen voor nodig?
Hoe zet ik het zooitje aan? Mijn broertje heeft een oude compaq met isa geregeld en windows 98 se.
Het hele ontwerp ziet er deleglijk en duur uit, geen goedkope conectoren maar dure.
Volgens mij is dit best de shit!

• maratropa
  • Niet online
Volgens mij is het een nu compleet nutteloze kaart voor video conferencing / jpg compressie? :>

specs

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-07 19:42

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Waarschijnlijk was dit een jaar of 8 geleden ook heel erg 'de shit' voor grafische ontwerpers. Maar aangezien het een SBUS interface heeft (dus geen ISA zoals jij vermoedde) en en een 13W3 monitor-aansluiting lijkt het er heel erg op dat je een stuk hardware hebt bemachtigd dat is ontworpen voor Sun Sparc machines van een aantal jaar geleden en dat zou betekenen dat je er niets mee kan. Op de Sparc draait namelijk geen Windows dus zullen er ook geen Windows-drivers voor zijn.
Wellicht zijn er verzamelaars voor wie dit nog enige waarde heeft, maar ondanks de 256 MB geheugen op deze kaart is het voor 99% van de computergebruikers waardeloos.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Verwijderd

Topicstarter
codeneos schreef op maandag 20 november 2006 @ 22:03:
Als je al niet weet wat voor kaart het is lijkt het me sterk dat je er drivers voor kan vinden, laat staan drivers voor vista. En als het kaartje uit 1998 komt lijkt het me sterk dat het instaat is om dx9 ( idem voor 8 en 7) te draaien (ik neem aan dat je het idee had opgevat om areo te draaien omdat je de 156mb nog al be nadrukt ;) ).

Het is wss een kaart gebruikt voor professionele rendering (computer animated films als toy story). Maar never the less een paar fotos zouden leuk zijn 8) !

Edit:

Na wat gegoogle kwam ik op deze tekst uit:

[...]

Op de chip op de foto stond BT463, di is dus wss de dac (Digital-to-analog). Verder geeft het niet veel mee details over de herkomst van de chip.
Cool, thank buddy!
Ik heb op dat flash geheugen ding dit staan:
FDD Ultra scsi flash disk
Er blijken filmpjes op te staan.
Het lijlt dat het moederboard ding los kan werken, mist je er de goede voeding bij hebt.
Gelukkig hebben we die met 2 lab. voedingen weten te compeseren.

Verwijderd

Topicstarter
BoyGenius schreef op maandag 20 november 2006 @ 21:55:
http://egle.lanet.lv/ftp/...rty-Product-Announcements

en dan even ctrl-f op 'realtime video over atm', misschien is dat het? :)
Mogelijk, maar erg moeilijk om te begrijpen.

Inmiddels al het 1 en ander werkend in het kasje, de losse videokaart blijkt niet in pci of isa te passen. Deze is waarschijnlijk voor een sun spark 1, 2 of 3
Edit
Inmiddels met behulp van een vader van een vriend van mij stroom op het moederboard ding aangesloten met 2 lab. voedingen.
een verloopplug van sub d naar DVI en een los scherm op de video s ingang.
We zien een klein menu waar we div demo filmpjes kunnen zien.
Voor de volledigheid dit is de videokaart op het moederboardje in een soort kistje/boxje.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2006 00:40 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dit klinkt als een erg interessant beestje - al zul je zeker niet 1-2-3 gebruik van kunnen maken :o

SBus is er in twee smaken: 32b (kom je tegen in alles van de SparcStation1 tot de SparcStation 10 en bijbehorende servervarianten en 64b (vind je in de Sun SparcStation 20, Ultra 1 en 2 en een paar servervarianten).

Aangezien dit gevalletje uit 1998 dateert en Sun SBus in 1997 EOL verklaard heeft zit het er dik in dat dit een 64b SBus kaart is.

Naast de busbreedte kwamen SBus kaarten in twee hoogtes (single & double height) en in twee breedtes (single en double). Een simpele TurboGX framebuffer (=Sunspeak voor videokaart) is single height, single width. De ZX "Leo" 24b framebuffer is een goed voorbeeld van een ranzig uit de kluiten gewassen heet wordende double height, double width kaart. Van jouw beschrijving gok ik dat dit ook zo'n dubbele kaart is.

Kenmerk van systemen met SBus is dat de CPU zelf meestal vrij traag is - een Ultra 2 met twee stuks 300MHz UltraSparc II CPUs is zo ongeveer de max als ik me niet vergis (waarbij de I/O performance van een UltraSparc II beter is dan van een vergelijkbare x86, maar de floating point en met name integer performance is trager dan een gelijk geclockte Intel Pentium II). Deze kaart klinkt als een volledig stand-alone video-compressiekaart. Hij maakt gebruik van de Iterated Systems' (*NIET* Interated systems - wees vooral bij obscure dingen nauwkeurig :o ) Fractal Compression systeem, een techniek dat in de eerste helft van de jaren '90 veelbelovend leek, maar uiteindelijk teveel rekenkracht (en patent royalties) eiste en overbodig werd door switched 100Mbit ethernet. Iterated systems is er in 1995 mee gestopt.

Maar dan de vraag hoe je aan een kaart uit 1998 komt met deze meuk erop. Zeker dat het niet stiekem een 1993 kaart is waar je de laatste teken niet goed leest? Dan is het een 32b SBus kaart (64b werd pas in 1994 met de SS20 geintroduceerd) en kun je fluiten naar driver support onder een recent OS (waarbij we het dus over SunOS/Solaris hebben). Dat "typenummer" blijkt het telefoonnummer van Iterated Systems anno 1993 te zijn 8)7

Kortom, veel van de info hier lijkt elkaar tegen te spreken. Kom eens met duidelijke beschrijving (allereerst of het een SBus connector, ISA connector of heel iets anders heeft, maar verder ook van dingen als FCC-ID of andere opschriften (Sparc hardware had vaak erg veel opschriften, Sun plakte o.a. de namen van de ontwerpers van een kaart bij de connector in de meeste gevallen :+ ) - of gewoon een goede foto. Leg dat ding bijv op een scanner... ;)

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Hey, gaap erg laat al.
Morgen ga ik hier dieper op in, echter een paar dingen kan ik bevestigen:
Interated is fout en Iterated Systems is goed, wellicht bij copy paste vanuit google fout gegaan. (bedoelt u niet Interated systems)

Jaartal is idd 1993 ivp 1998 Het is erg klein en echt na 4x goed kijken en overleggen zijn we het eens, een 93-er

Solaris, Nou of je mee hebt gekeken toen we het vonden!
Een heel nieuw paket lag in de zelfde zak en container, overgens ook de 2 schermpjes die je op de foto ziet.
Echt allemaal stuk voor stuk uniek stukjes hardware.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/a7ec727dd92b8ba0ff05797a3d71c6b1/thumb.jpg

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Waar staat die container :?

* dion_b wil er ook even in gaan snuffelen :9

Overigens is die fout met Interated wel te begrijpen, een van de usenet FAQs voor videobewerkingshardware die je vindt als je op 404-840-0310 gaat zoeken heeft het ook als Interated gespeld...

Als je met wat betere pics komt, met name van die kaart zelf kunnen we verder kijken :)

Beetje offtopic, maar als je er daadwerkelijk mee wilt gaan spelen weet ik denk ik nog wel iemand die een oude Sparcstation heeft staan die er (zeer) weinig voor hoeft te hebben.

Overigens staat deze topic waarschijnlijk verkeerd, aangezien videobewerkingsapparatuur onder Audio, Video & Hifi thuishoort, maar Solaris-related spul meer in Non-Windows Operated Systems thuishoort. Voorlopig laat ik'm nog staan, maar ik denk dat hij op termijn richting NOS gaat - mocht je heb straks kwijt zijn ofzo :z

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Dit is wel een lachen topic... zeg. Die 256MB kaart komt die uit 1993, of 98? Zijn er foto's van?

• Carel
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-07 15:44
Is het niet gewoon Megabit ipv byte?, dat zou een stuk logischer klinken voor de jaren 90, zeker als het een ISA slot is.

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ergens gok ik dat het geen 256MB RAM heeft, dat is voor 1993 erg onwaarschijnlijk. Maar misschien heeft het wel een of andere ander vorm van opslag.
Carel schreef op dinsdag 21 november 2006 @ 15:47:
Is het niet gewoon Megabit ipv byte?, dat zou een stuk logischer klinken voor de jaren 90, zeker als het een ISA slot is.
Niks ISA, dit is SBus, wat meer met EISA of MCA te vergelijken is dan ISA. Maar hoe dan ook, 256Mb is nog steeds 32MB, wat ook vrij riant is voor die tijd...

[ Voor 57% gewijzigd door dion_b op 21-11-2006 16:21 ]

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1