Toon posts:

[XP] Hal.dll missing/Geen HDD + Bios herkenning*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik kon even geen betere snelle omschrijving maken om dit probleem te trickeren. Maar goed, wat is het geval:
PC start met de melding dat hal.dll niet is geinstalleerd of beschadigd!

Na het lezen van de diverse items hier en op andere websites het volgende geprobeerd:
- XP CD en herstellen
Dan komt de melding dat er geen HDD herkend wordt.
- Bios benaderen en kijken of de HDD herkend wordt.
De Bios blijkt niet te benaderen te zijn. Op deze PC moet je daarvoor F2 indrukken, maar waar en wanneer ik dat ook doe in het opstartproces, geen bios... (andere toetsjes werken ook niet, zoals del en F1 en F8 etc)

Wie weet raad?

Marcus

• Occy74
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-03 17:17
Je kan proberen om de desbetreffende hal.dll van de Windows XP CD af te halen.
Je moet alleen wel weten of je een single-core danwel dual-core processor hebt.

Start met de xp-cd op en kies de eerste optie "R" voor herstellen, dan kom je in de recovery-console
Vanuit de recoveryconsole ga je naar de map system32 op je Windows XP CD
Kopieer de volgende bestanden naar een lege map op je harde schijf:
expand.exe
Halaacpi.dl_ (als je een singlecore processor hebt)
Halmacpi.dl_ (als je een dualcore processor hebt)

Ga dan naar de map waar je de files heen hebt gekopieerd en tik dan het volgende in:
expand.exe Halaacpi.dl_ Halaacpi.dll (singlecore)
of
expand.exe Halmacpi.dl_ Halmacpi.dll (dualcore)

Zodra dat klaar is zie je dat de file met zoveel procent is vergroot, rename dan Halaacpi.dll of Halmacpi.dll naar hal.dll en kopieer die naar je windows\system32 map

Start opnieuw op.

Systeem Specs

Verwijderd

Topicstarter
Misschien mis ik iets, maar ik kan de recovery consol niet starten, omdat de XP Cd geen HDD ziet... Dus hoe moet ik dan een bestand kopieren naar iets dat niet herkend wordt...

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-01 20:45

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Als de XP CD geen HDD ziet, dan vrees ik dat je HDD naar de vaantjes is. Probeer die HDD eens in een andere PC.

• Occy74
YellowOnline schreef op maandag 20 november 2006 @ 22:33:
Als de XP CD geen HDD ziet, dan vrees ik dat je HDD naar de vaantjes is. Probeer die HDD eens in een andere PC.
Dat hoeft niet, het kan zijn dat de TS raid draait en dus de driver moet laden met F6, doe je dat niet dan ziet windows dus je hd's ook niet

[ Voor 8% gewijzigd door Occy74 op 21-11-2006 03:09 ]

Systeem Specs

Verwijderd

Topicstarter
Extra info:
Inmiddels heb ik met fdisk de (aktieve) partities bekeken. De HDD blijkt dus wel te bestaan... Gegevens zijn als volgt:
Part 1 A NTFS 10000Mb Gebruikt 26%
C: Part 2 Pri_dos Nieuwvolume 28200Mb FAT32 Gebruik 76%

Een deel (part 2) van de HDD is wel via DOS te benaderen, logisch. Het NTFS deel niet. En daar staat nu precies de gewraakte XP installatie waar ik dat hal.dll bestand wil parkeren.

Overigens, ter aanvulling, er zit slechts 1 HDD in, een 40Gb Sata. En er is WinXP Pro geinstalleerd.

• Occy74
Hmm, er is best kans dat dat hele kopieerverhaal niet hoeft, heb je al eens chkdsk gedraaid vanuit de recoveryconsole?
Er is kans dat gewoon je index corrupt is waardoor de hal.dll niet meer gevonden kan worden..

Systeem Specs

• red panther
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07-03 18:50
Ik heb ongeveer hetzeldfe probleem als de ts, alleen ik kan het niet voor elkaar krijgen om windows van de cd te starten? Waarschijnlijk komt dit omdat ik alleen een recovery cd heb van paradigit en verder niks. Is er ook een oplossing voor mij?

• Occy74
tomasje schreef op woensdag 22 november 2006 @ 21:37:
Ik heb ongeveer hetzeldfe probleem als de ts, alleen ik kan het niet voor elkaar krijgen om windows van de cd te starten? Waarschijnlijk komt dit omdat ik alleen een recovery cd heb van paradigit en verder niks. Is er ook een oplossing voor mij?
Als je nog een pc hebt sluit dan de niet startende hd als 2e op je werkende pc aan en doe een full hd chkdsk..
Werkt dat niet dan het kopieer gedoe..

Systeem Specs

• red panther
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07-03 18:50
Ok heel erg bedankt voor de snelle reactie ;)
gellukig staan er hier nog 2 pcs maar ik heb nog nooit een nieuwe hdd in een computer gedaan? Wat zijn belangrijke dingen/instellingen of is het plug&play (lijkt me niet)?

bedankt

Verwijderd

Ik weet niet of dit voor de bovengenoemde geval ook zou kunnen gelden, maar ik heb dergelijke meldingen ook wel eens gehad. Het ging dan om een fout in het bestand c:\boot.ini, bijvoorbeeld nadat ik een partitie had verwijderd/tergugezet. In het boot.ini bestand werd dan soms een verkeerd nummer voor de partitie aangegeven.
Ik heb het tot nu toe steeds kunnen repareren op verschillende manieren:
1. booten vanf een opstartdiskette waar ook het dos-bestand edit.com op stond. Lukt niet altijd, soms toegang tot boot.ini geweigerd
2. de betreffende xp partitie met Partition Magic op 'unhidden' gezet; opgestart vanaf een andere partitie waar ik nog Windows 98 op had staan en van daaruit de boot.ini aangepast
3. door te booten vanaf een windowsxp-op-cd en zo het boot.ini bestand te repareren.
Pagina: 1