Toon posts:

Beslissing is gevallen op de Thinkpad maar...

Pagina: 1
Acties:
  • 367 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo!

Na een aantal weken van wikken en wegen (zie topic: van siemens - dell - lenovo - toschiba, einde bij sony?) sta ik nu op het punt om de Thinkpad Z61m te bestellen.

Nu heb ik iets raars ontdekt. Ik kan vanwege mijn budget kiezen uit twee Thinkpads nl. de:

UA04BNI € 1100.89
Specs: ThinkPad Z61m, Intel Core Duo T2300E(1.66GHz), 512MB RAM, 80GB 5400rpm HD, 15.4in 1280x800 WXGA TFT, Intel 950, CDRW/DVDRW, Modem, 1Gb Ethernet, UltraNav, Secure chip, IEEE 1394, Fingerprint reader, 6c Li-Ion batt, WinXP Pro US,

en de:

UA0H9NI € 1120.42
Specs: ThinkPad Z61m, Intel Core 2 Duo T5500(1.66GHz), 1GB RAM, 80GB 5400rpm HD, 15.4in 1280x800 WXGA TFT, Intel 950, CDRW/DVDRW, Intel 802.11abg wireless, Modem, 1Gb Ethernet, UltraNav, Secure chip, IEEE 1394, Fingerprint reader, 6c Li-Ion batt, WinXP Pro

De verschillen zijn in mijn optiek:
1. Andere processor, nl. de T5500 i.p.v. T2300
2. 1024 MB i.p.v. 512 MB

Dit zijn toch behoorlijke verschillen. Hoe kan het nu dat ik dan maar 20 euro meer hoef te betalen?
Ik ben geneigd om voor de tweede thinkpad te gaan, maar ik vertrouw het een en ander toch niet helemaal kwa prijs. Is extra interne geheugen dan zo goedkoop? Ik dacht het niet, maar misschien denk ik verkeerd. Mij is ooit verteld dat upgraden van 512 naar 1024 minstens zo'n 100 euro kost dus hoe zit het dan? :? :)

• @r!k
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-01 23:36

@r!k

It is I, Leclerq

waar ga je ze bestellen?

En met acties kan hardware ineens een stuk goedkoper zijn hoor.

Een hele rij microsoft certificeringen.

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 30-01 16:31
Lijkt me niet echt zeldzaam of zo, dus volgens mij kan er weinig mis zijn. Dus gewoon die 2e nemen ;) .

En een geheugenupgrade van 1 GB kost ongeveer 100 euro, een van 512MB iets van 50 euro of zo.

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:19

Garyu

WW

De onderste heeft ook wireless aan boord?

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• AMD 64
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
Ook niet echt een topic waard dit.. 8)7. Neem gewoon die ene met de snellere cpu en meer geheugen. IBM is IBM. (kwaliteit is hetzelfde) geheugen is tegenwoordig spot goedkoop (dubbel geheugen bij dell zie je ook veel). En de prijzen tussen de cpu's verschillen gewoon niet zoveel.

Waterchiller te koop 250 euro. Mail voor info!

Verwijderd

Topicstarter
Wireless... ja ik dacht wel. Ik zie hier staan: Wireless LAN data transfer rate (max) 54 Mbit/s

Is het wat? Maar er zit in ieder geval geen bluetooth op. Dat is wel jammer. Overigens staat er op de site dat er wel bluetooth op zit, maar toen ik had gebeld werd dit ontkend :(

Verwijderd

Waar ga je deze laptops bestellen als ik vragen mag? De onderste laptop is overduidelijk de beste keuze.

edit: Kan je ook de type nummers vermelden?

edit2: Over die bluethoot weet ik toevallig dat bij t en r series je er gewoon een module ( op dezelfde manier als een reepje ram) in kon plaatsen. Dat er standaard een slot voor open was.

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2006 18:30 ]

Verwijderd

Topicstarter
@ AMD 64: sorry van het openen van een topic. Maar ik vroeg het mij echt serieus af. Ik zal na de bestelling de topic wel weer verwijderen. Ik weet nu in ieder geval dat ik gewoon degene met de snellere processor moet nemen.
Ik heb nl. ook ergens gehoord (maar weet niet of dit waar is), dat als je een computer neemt met een "overkill" aan capaciteiten. B.v. ik koop deze laptop, maar ik ga hem alleen gebruiken voor Office, Vista, internet en muziek (piano aangesloten op de laptop), en dat ik dus niet ga gamen, dat een Intel Core 2 Duo dan niet zo verstandig is. Je gebruikt dan nl. de capaciteit van zo'n processor niet volledig en dat zou dus je laptop dan juist langzamer maken. Beter zou het dan zijn om in mijn geval de gewone Intel Core Duo te nemen.

Is dit verhaal onzin of niet? Bedankt in ieder geval voor de reacties en ik zal het topic wel weer verwijderen zodra ik de laptop heb. Tenzij er iemand nog geïnteresseerd is in het functioneren van de Thinkpad? Maar daar zal vast ook wel al een topic over zijn... ;)

Verwijderd

Topicstarter
@ Onno: ik wilde het bij de Central Point gaan bestellen, maar het schijnt dat hun service niet zo denderend is. Dus doe ik het maar niet. Ik probeer nog wel even bij Laptopplein (is wel erg ver van mijn huis, als er iets met de laptop is, dan betaal ik mij helemaal blauw aan treinkosten) of bij Bluelink.
Voor de artikelnummers moet ik weer even op de websites kijken. Maar ik ga nu even eten en dan zoek ik het straks wel even voor je op. Kijk anders zelf ook op www.lenovo.nl of www.centralpoint.nl

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 20 november 2006 @ 18:29:
@ AMD 64: sorry van het openen van een topic. Maar ik vroeg het mij echt serieus af. Ik zal na de bestelling de topic wel weer verwijderen. Ik weet nu in ieder geval dat ik gewoon degene met de snellere processor moet nemen.
Ik heb nl. ook ergens gehoord (maar weet niet of dit waar is), dat als je een computer neemt met een "overkill" aan capaciteiten. B.v. ik koop deze laptop, maar ik ga hem alleen gebruiken voor Office, Vista, internet en muziek (piano aangesloten op de laptop), en dat ik dus niet ga gamen, dat een Intel Core 2 Duo dan niet zo verstandig is. Je gebruikt dan nl. de capaciteit van zo'n processor niet volledig en dat zou dus je laptop dan juist langzamer maken. Beter zou het dan zijn om in mijn geval de gewone Intel Core Duo te nemen.

Is dit verhaal onzin of niet? Bedankt in ieder geval voor de reacties en ik zal het topic wel weer verwijderen zodra ik de laptop heb. Tenzij er iemand nog geïnteresseerd is in het functioneren van de Thinkpad? Maar daar zal vast ook wel al een topic over zijn... ;)
Wat ze bedoelen is dat een Core 2 Duo die over centrino technologie beschikt (net als een Pentium M) zichzelf terugclockt als je de proccessor niet voor 100% nodig heeft. Dit heeft als voordeel dat hij minder stroom etc verbruikt. Maar op het moment dat je de proccessor wel 100% gebruikt dan zal hij op vol vermogen draaien.

Je kan het vergelijken met rennen. Jij gaat toch ook niet heel de dag 100% voluit rennen. Als het niet nodig is wandel je gewoon om geen overbodige energie te verspillen. Maar dat betekend niet dat je nooit meer kan rennen.

Verwijderd

Topicstarter
O wacht, ik zie dat je om de typenummers vraagt:

De onderste is: UA0H9NI (of NH= nederlandse versie, maar ik wil de engelse versie: schijnt beter up te graden te zijn naar Vista)

En de bovenste is: UA04BNI (of NH)

Verwijderd

Ik had mijn Thinkpad uit amerika besteld (word morgen bezorgd :) ). Daar zijn de prijzen een stuk voordeliger. Dit omdat Thinkpads veel minder kosten in Amerika en de wisselkoersen gunstig zijn.
Wellicht ook wel interessant om even te kijken.

http://www.euclidcomputer...y+speedTo%3Dany+start%3D0

Ze hebben een ruim aanbod van Thinkpads voor een schappelijke prijs. Hou er wel rekening mee dat je 19% btw moet betalen als de laptop in Nederland arriveert.

Edit: Ik zie dat je vreemd genoeg niet veel voordeel hebt met een Z61m. Raar... Met een T60 ben je wel voordelig uit in Amerika

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2006 18:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ha Onno! Fantastisch!!! :) Jij moet leraar worden! ;) Zulk een heldere taal heb ik nog niet gehoord. Dit is erg belangrijk voor een computeranalfabeet als ik. Ik heb wel mijn best gedaan om mij flink te verdiepen hoor, maar soms gaat het mij toch iets te snel.
Ik ben in ieder geval overtuigd: ik neem de tweede optie. Ik ga vanavond of morgen ochtend direct bestellen! :D

Verwijderd

Topicstarter
O hee, dan ga ik inderdaad even kijken. Maar misschien dat het toch niets wordt, want ik heb geen creditcard. En zonder creditcard gaat het waarschijnlijk niet lukken. Maar ik kijk wel even op de site, misschien lukt het ook op een andere manier. Thanx!

Verwijderd

Topicstarter
En... welke Thinkpad heb je besteld?? Spannend dat ie er morgen is. Hoe lang heeft ie er dan over gedaan? Van bestelling tot aankomst bedoel ik?

Verwijderd

:? Voor de betaling moet je ff naar de bank gaan dan word het geregeld.

Ik heb een T60 besteld zoals hij in mn signature staat.

6-11 besteld
6-11 bevestigd door de shop
7-11 geld overgemaakt
9-11 geld aangekomen
9-11 verzending wordt behandeld
17-11 pakket verzonden
20-11 zou de aankomst zijn alleen hij is nu in amersfoort volgens fedex dus ik verwacht hem morgen

edit:
Ik heb mn R52 opengeschroefd. Dit is trouwens die bluethoot module waar ik het over had. Deze zou je los kunnen kopen en zo in je Thinkpad kunnen zetten. Alleen ik weet niet waar je ze kan aanschaffen en of het bij een Z serie ook zo makkelijk gaat.

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v188/derbi_gpracer/SP_A0061.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v188/derbi_gpracer/SP_A0060.jpg

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2006 23:10 ]

Verwijderd

Topicstarter
Volgens mij kan ik op de z61 ook een bluetooth in laten bouwen.

Ik heb op de site gekeken. Ik ben eigenlijk geïnteresseerd in een WSXGA scherm, omdat ik heb begrepen dat dit het meest plezierige kijkscherm is. En dan met een resolutie van 1280x800 en niet hoger, omdat de lettertjes dan erg klein worden.

Maar helaas heb ik het nog niet kunnen ontdekken. Met BTW omgerekend in euro's zou ik inderdaad wat goedkoper uitkomen! Dat zou erg mooi zijn. Ik ben dus nu aan het bepalen welke ik zou willen en welke laptop past binnen mijn budget. Van de 1000 euro moet ik eigenlijk ook een printertje kopen. Maar dit idee had ik terzijde geschoven, omdat Lenovo nou eenmaal erg duur is.

Wat nu het frustrerende is, is dat ik, na een uur de website te hebben afgespoord, ik geen model naar mijn wensen kan vinden!
Wat ik zoek is nl.: Intel Core 2 Duo T5500(1.66GHz), anders een betere versie

, 1GB RAM,

80GB, of meer maar is niet noodzakelijk

5400rpm HD, of beter

15.4in

1280x800 WXGA TFT, hier zou ik dus veel meer verbetering willen. Ik zou een WSXGA willen, dit schijnt namelijk super te kijken en ook erg rustig voor je ogen.

Intel 950,

CDRW/DVDRW, heel veel van de modellen hebben alleen een CDRW, maar ik zou graag DVD's willen branden. Als de modellen wel DVD's kunnen branden dan valt het onder multimedia en is de kleur van de laptop vaak grijs. Wat mij niet zo bevalt. Zwart vind ik eleganter en zakelijker en past ook veel beter bij de rest van mijn meubilair (ik zal de laptop voornamelijk als desktop gaan gebruiken).

Enig advies in deze? :)

Verwijderd

WXGA en WSXGA zijn inprinciepe hetzelfde. Het enige verschil is de resolutie. De W staat voor Widescreen, XGA is een standaard weergave modus. SXGA is Super XGA wat gewoonweg inhoud dat het een hogere resolutie is.

Een hogere resolutie is handig als je veel schermpjes etc open heb staan of met tekenprogramma´s dat je een groot deel van een tekening kan zien etc.

Voor normaal internet browsen, tekstverwerken etc maakt het niet zo veel uit of je nu WXGA of WSXGA hebt.

Verwijderd

Topicstarter
Okee, ik heb nog even verder gezocht op andere sites and guess what! Ik heb het gevonden!
Helaas wel met een minder goede processor (maar hij kan er toch wel mee door??) en maar 60 G (maar dit is toch heel makkelijk uit te breiden met een externe opslagmethode). Wat vind je dus van deze:

Notebook Lenovo Thinkpad Z61m /94515WU/
Standard
Configuration Core Duo T2400 1.83GHz, 15.4, 1680x1050, 60.0G, 512MB, DVD/CDRW, 56K Ethernet 10/100/1000 802.11a/b/g, 5.94lbs, 1 year, WXP Pro SP2, Fingerprint reader, New

Price $1,482.00 omgerekend met 100 dollar (of euro?) verzendingskosten: 1,248.90

Maar goed, dan heb ik wel een WSXGA scherm! En de resolutie, tsja, daar zou ik iets op moeten verzinnen. Ergens heb ik gelezen dat dit ook wel weer (enigzins moeilijk) in te stellen valt.
En ja, dan heb ik geen DVD brander... want er staat weer bij: DVD/CDRW.
Wat een gedoe. Waarom niet direct voor deze, voor mij, betaalbare prijs ook een DVD brander? :P

Verwijderd

Topicstarter
O hee, ik zie nu net je berichtje, ik had het andere toen al getypt. Het maakt dus niet zoveel uit. Hmm... dan ga ik nog eens heroriënteren...

Verwijderd

Topicstarter
Zucht, ben ik de BTW vergeten. Met BTW zou het dan komen op 1.466 euro. Tsja, dat ga ik niet redden... ;(

Verwijderd

Ik denk dat een WXGA scherm prima zal voldoen. Wat ga je precies met de laptop doen. Ik heb nu al een jaar een R52 met XGA scherm en dat werkt prima. Alleen met programma´s als autocad bijvoorbeeld kan ik wel wat extra resolutie gebruiken. Vandaar dat ik voor een SXGA scherm heb gekozen in mn T60.

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2006 21:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben in ieder geval geen gamer :) Nee ff serieus, ik gebruik vaak office en ik internet vaak. Verder heb ik regelmatig veel schermpjes open staan, dus het leek mij wel zo prettig om een WSXGA scherm te hebben. Maar zonder lukt het ook prima, dus dat hoeft geen punt te zijn.

Ik heb overigens nog steeds geen (ik heb ondertussen even verder gezocht) goede equivalent gevonden voor het modelletje dat ik hier in Nederland wil gaan bestellen morgen (zie eerste posting de tweede keuze).
Dus ik denk dat ik morgen gewoon maar ga bestellen. De extra btw en shippingskosten maken het eigenlijk even duur. Heeft het bij jou dan wel veel geld gescheeld dan als je jouw T60 in Nederland had gekocht?
En: je laat morgen of ergens deze week toch nog wel even weten hoe hij bevalt!!! Ben benieuwd hoor, maar zo te lezen ben jij een Thinkpad al gewend, dus de spanning is er een beetje van af voor jou. Voor mij echter niet! Dit word mijn allereerste laptop (die ik dus ook als desktop ga gebruiken) en ook mijn eerste Thinkpad. Kan niet wachten. De Z61m komt pas eind deze maand uit, dus ik moet nog wat geduld hebben... |:(

Verwijderd

Ik had die t60 voor 1900 dollar aangeschaft. Dat komt dus neer op 1500 euro.

Voor dat geld heb ik dan een T60 met:
14" 1400x1050
core 2 duo t7400
1024mb
ati x1400
120GB sata schijf
9cell accu
etc

Bijkomde kosten zijn:
±70 euro verzendkosten
±3 euro voedingskabel
±20 a 25 % btw + invoerkosten (als de douane hem onderschept)

Dan kom je uiteindelijk op max 1900 euro uit. En dat is een goede prijs voor dat systeem.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 20 november 2006 @ 18:32:
@ Onno: ik wilde het bij de Central Point gaan bestellen, maar het schijnt dat hun service niet zo denderend is. Dus doe ik het maar niet. Ik probeer nog wel even bij Laptopplein (is wel erg ver van mijn huis, als er iets met de laptop is, dan betaal ik mij helemaal blauw aan treinkosten) of bij Bluelink.
Voor de artikelnummers moet ik weer even op de websites kijken. Maar ik ga nu even eten en dan zoek ik het straks wel even voor je op. Kijk anders zelf ook op www.lenovo.nl of www.centralpoint.nl
Ik heb een T60p, en die heb ik uit Duitsland gehaald, bij www.notebooksandmore.net. Ze doen aan studenten korting (ook NL instellingen), communiceren in het Engels (hoewel site in Duits is), en ze sturen de laptop op voor 70 euro (ophalen kan ook, nabij Oberhausen). Ik denk dat ik voor mijn Thinkpad zo'n 400 euro bespaard heb op de NL prijzen. Check het uit zou ik zeggen. En goede keuze om voor IBM/Lenovo te gaan !

Verwijderd

Topicstarter
Hee Flex, goed idee! Ik heb meteen gekeken, maar ik kan helaas geen duits. Ik heb wat gevonden en zet het hier even neer. Zou jij voor mij de onderste regel kunnen vertalen? Betekend het dat je 3 jaar garantie hebt zonder extra te hoeven betalen?

1,495.00 € *
IBM ThinkPad Z61m UA128GE / 9453-128 Lehre und Forschung!
T2500(2GHz), 1GB RAM, 100GB 5400rpm HD, 15.4in 1680x1050 LCD, 128MB ATI Radeon X1400, CDRW/DVDRW, Intel 802.11abg wireless, Modem, 1Gb Ethernet, UltraNav, Secure chip, IEEE 1394, Fingerprint reader, 9c Li-Ion batt, WinXP Pro
3-Jahre vor Ort Service !

Verwijderd

Daar zit een aardige videokaart in daar kan je nog wel wat spellen mee spellen. Een 9cell accu die uitsteekt maar lange batterij duur. En ook een WSXGA scherm. Is wel een mooi ding zo te zien. Alleen hou rekening met een duits besturingssyteem.. en in duitsland hebben ze een andere toetsenbord layout.

Verwijderd

Topicstarter
Ja... dat duitse besturingssysteem; ik was al van plan om morgen te gaan bellen of ze geen Engelse uitvoering hebben. Ik vrees het niet, want ik heb er nog geen variant op gezien. En het toetsenbord inderdaad, daar moet ik ook naar informeren.

Er zijn 4 modellen binnen de Z61m voor studenten. De eerste heb ik weergegeven en de tweede is deze in kost precies hetzelfde!

1,495.00 € * Als ik overigens verder klik dan staat er: 1,495.00 € *
Netto: 1,288.79 € Dus dat is ook weer een vraagteken, want als het 1.288 euro is dan kan ik het betalen, maar als het 1.495 is, dan niet. Maar goed, dat kan ik morgen uitzoeken, door ze te bellen. Ook zal ik vragen of ik dan i.p.v. een 9 cel een 6 cel kan krijgen: het ding moet natuurlijk ook zo nu en dan mee en dan moet hij wel in mijn laptoptas (die ik alvast had aangeschaft :) passen.
Maar als ik de plaatjes zo bekijk, dan steekt het niet zo heel erg veel uit.

IBM ThinkPad Z61m UB128GE / 9452-128 Lehre und Forschung!
T7200(2GHz), 512MB RAM, 100GB 5400rpm HD, 15.4in 1680x1050 LCD, 128MB ATI Radeon X1400, CDRW/DVDRW, Intel 802.11abg wireless, Bluetooth/Modem, 1Gb Ethernet, UltraNav, Secure chip, IEEE 1394, Fingerprint reader, 9c Li-Ion batt, WinXP Pro

En dit is tot slot de derde mogelijkheid:

1,499.00 € *
IBM ThinkPad Z61m UB128GE-M / 9452-128 Lehre und Forschung!
T7200(2GHz), 512MB RAM, 100GB 5400rpm HD, 15.4in 1680x1050 LCD, 128MB ATI Radeon X1400, CDRW/DVDRW, Intel 802.11abg wireless, Bluetooth/Modem, 1Gb Ethernet, UltraNav, Secure chip, IEEE 1394, Fingerprint reader, 9c Li-Ion batt, WinXP Pro
Multimedia Edition - limitiert bis 06.12.06 !
+ Headset / Lautsprechersystem / TV-Empfänger

Het is echter de vraag of mijn school (HBO) ook in aanmerking komt. Waarschijnlijk niet: universiteiten hebben vaak onderling connecties, maar hbo instellingen een stuk minder. Maar wie weet!

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2006 22:29 ]

Verwijderd

Topicstarter
Okee, na enig logisch nadenken 8)7 betekent netto natuurlijk: niet bruto. Dus: komt er een bedrag bij, en dat is dus die 1.495 en dan nog 70 euro verzendkosten... Morgen maar even bellen of ze geen andere leuke aanbieding hebben voor studenten! ;(
We geven de hoop niet op... :D

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 20 november 2006 @ 22:12:
Hee Flex, goed idee! Ik heb meteen gekeken, maar ik kan helaas geen duits. Ik heb wat gevonden en zet het hier even neer. Zou jij voor mij de onderste regel kunnen vertalen? Betekend het dat je 3 jaar garantie hebt zonder extra te hoeven betalen?

1,495.00 € *
IBM ThinkPad Z61m UA128GE / 9453-128 Lehre und Forschung!
T2500(2GHz), 1GB RAM, 100GB 5400rpm HD, 15.4in 1680x1050 LCD, 128MB ATI Radeon X1400, CDRW/DVDRW, Intel 802.11abg wireless, Modem, 1Gb Ethernet, UltraNav, Secure chip, IEEE 1394, Fingerprint reader, 9c Li-Ion batt, WinXP Pro
3-Jahre vor Ort Service !
Er zit standaard op alle IBM's 3 jaar carry in (vor Ort) garantie, deze is internationaal (en dit weet ik voor een feit, aangezien ik het zelf heb). Je hebt dan nog 2 opties mbt de garantie, aan-huis-service en een verlenging naar 4 jaar. Waarbij het laatste niet aan te raden is, want gebruikslijtage valt er niet onder.
Verwijderd schreef op maandag 20 november 2006 @ 22:16:
Daar zit een aardige videokaart in daar kan je nog wel wat spellen mee spellen. Een 9cell accu die uitsteekt maar lange batterij duur. En ook een WSXGA scherm. Is wel een mooi ding zo te zien. Alleen hou rekening met een duits besturingssyteem.. en in duitsland hebben ze een andere toetsenbord layout.
Er zit idd een Duits OS en preload op en een Duits toetsenbord. Er kan gratis door hun een Engelse XP pro op gezet worden (legaal), maar voor een US/international keyboard moet je 50 meer betalen. Of je bestelt er een in Nederland (heb ik gedaan bij IBM NL) voor 33 euro.

Als ik jou was zou ik mailen, via de site kan je een contact formulier in vullen. In mijn ervaring zijn ze heel snel met reageren. En dit kan al in het Engels, en ik weet niet zeker of dat voor het telefoon gesprek ook geldt.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 20 november 2006 @ 22:27:
Het is echter de vraag of mijn school (HBO) ook in aanmerking komt. Waarschijnlijk niet: universiteiten hebben vaak onderling connecties, maar hbo instellingen een stuk minder. Maar wie weet!
Het gaat ze helemaal niet om connecties, die hebben ze waarschijnlijk niet eens. In Duitsland krijg je gewoon korting als je student bent, maakt niet uit van wat voor school je komt.

Verwijderd

Topicstarter
Okee, Flex, top! Ik mail ze even, dat lijkt mij inderdaad verstandig. Ik laat morgen nog wel even weten hoe het is gegaan. Of dat ik al iets heb vernomen.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2006 22:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
[quote]Verwijderd schreef op maandag 20 november 2006 @ 22:44:
[...]

Aha! Niet zoals het in Nederland of België gaat dus, geweldig! Die Duitsers... toch zo'n slecht volk nog niet... ;)

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2006 22:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
@Flex: dat toetsenbord. Bedoel je daarmee een los toetsenbord of het toetsenbord van de laptop zelf? Ik neem aan dat je niet een laptop zonder toetsen kan bestellen. Of waarschijnlijk heb je het met Duits toetsenbord besteld en het in Nederland eruit gesloopt?

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-01 21:13

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Naast Notebooksandmore.net zijn er nog wel wat winkels in Duitsland die studentenkorting leveren. Je kunt kijken bij www.ok1.de, www.campusrabatt.de, www.notebook4u.at (Oostenrijks) en er zijn ergens in de archieven op www.thinkpad-forum.de nog wel wat andere winkels te vinden. De basisprijzen zijn overal bijna gelijk, maar uitbreidingen (grotere accu, ander toetsenbord, meer geheugen) willen nog wel eens in prijs verschillen. Overigens bestaat er in Nederland helaas geen winkel meer die studentenkorting biedt :).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• AMD 64
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
shitt gebruik de "edit" knop eens :P. Is het zoveel goedkoper in duitsland?

Waterchiller te koop 250 euro. Mail voor info!

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-01 21:13

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

AMD 64 schreef op dinsdag 21 november 2006 @ 15:42:
Is het zoveel goedkoper in duitsland?
Het is in Duitsland niet zozeer goedkoper, het is het dichtstbijzijnde gebied waar ze speciale onderwijsmodellen verkopen die goedkoper zijn dan de overige Thinkpads :). Voorheen gebeurde dat in Nederland ook via campuskorting.nl (soort dependance van Duits moederbedrijf), maar die site is al een jaar of twee uit de lucht. Via IBM/Lenovo zijn ze niet te bestellen in Nederland, heb ik gemerkt - na doorverbonden te zijn via Schotland en Belgie naar iemand van BlueLink. Jammer, want ik zou er graag gebruik van maken :).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

Topicstarter
Ha folks,

@ odysseus: thanx 4 the info!
@ tsja, als dat zou kunnen...

Maar goed. Ik heb antwoord gekregen uit Duitsland. Ik had in de mail even gevraagd of ze nog een studentenoptie hadden van rond de 1000 euro maar dat gaat niet lukken. De meneer heeft mij wel een link gegeven binnen hun site, maar van die laptops krijg ik de indruk dat het geen studentenprijzen zijn, maar gewone prijzen. Vooralsnog zijn deze goedkoper dan de laptops in Nederland.

Ik plak de mailwisseling even hieronder, want ik heb een vraag aan Flex nog steeds over dat toetsenbord, want dat is wel een belangrijk punt voordat ik besluit om naar Duitsland af te reizen.

Gesendet: Montag, 20. November 2006 23:14
An: info@notebooksandmore.net
Betreff: info@notebooksandmore.net
Hello,

I am interested in bying a laptop.
I am thinking about bying the:
http://www.notebooksandmo...ducts_id=1202&cPath=58_76
or the:
http://www.notebooksandmo...ducts_id=1481&cPath=58_76
or the last possibillity the:
http://www.notebooksandmo...ducts_id=1684&cPath=58_76

I must say that my budget is around 1000 euro. I was wondering if you can put a 60 or 80 GB instead of 100GB to cut down the price?
If this is not possible, would it be possible to change the language of the system and of Windows XP Proffessional from German into English (US)?
Thank you for your information,
Kind regards,

Thank you for your request.
Concerning your desired notebooks we can't get near the price of 1000€ not even if we would "downgrade" the HDD to 60GB.
This would only lower the price by 60€

We are able to switch the installed German keyboard by a US or UK one for additional 65€, but it is not possible to switch the licence of the notebook from German to English cause it's a non-multilingual OEM licence.

Maybe you can find a notebook that suits your requirements in this section

http://www.notebooksandmo...php?cPath=23_26_82&page=1

[i]With kind regards,
Sales Manager

Ik heb gevraagd of het mogelijk was om de taal van Windows in het algemeen en XP Proffessional om te zetten in het Engels (dus een Engelse versie van de laptop).
Wat ik uit zijn mail begrijp, is dat dit dus niet mogelijk is en dat alleen het toetsenbord te vervangen is.

Een tweede teleurstelling is dat ik heb ontdekt dat de plaats waar je het af kunt halen niet in Oberhausen ligt, maar in Bochum. Naar Oberhausen is het 40 euro met de trein en het is binnen een dag te bereizen en voor Bochum geldt dit helaas niet (87 euro).
Dan zou ik het op moeten laten sturen.

Ik vroeg mij toen af: zal ik toch maar niet gewoon de UA0H9NI in Nederland kopen voor de prijs van 1112.32? Ik ging naar de website en jawel hoor: de prijzen waren alweer veranderd! Dat gaat ook snel; nu is de laptop die ik in gedachten had ineens 80 euro duurder!

Ik weer terug surfen naar de "studentensite" in Duitsland. En heb ik weer naar deze
laptop voor 1500 euro gekeken.

In Nederland kost deze laptop met ongeveer dezelfde specs 1670 euro UA03HNI | LENOVO THINKPAD Z61M T2500/1024/100GB/15.4/DVDRW/XPP UK TIT TS (+++)
Ik krijg de link niet goed, maar het is te proberen: http://www.laptopplein.nl...ord=CO-TOPSAB0E-008003DU"

Het verschil (voor zover ik het kan zien) is alleen de veel betere processor. Is het de moeite waard om daarvoor de laptop uit Duitsland te bestellen?

De opties zijn samengevat:

1. Ik koop de allergoedkoopste Thinkpad in Nederland en blijf rond mijn budget. Ik koop de:
Lenovo |
UA04BNI | LENOVO THINKPAD Z61M T2300E/512/80GB/15.4/DVDRW/XPP UK TIT TS (++)
€ 1179.06 incl.

2. Ik koop de allergoedkoopste Thinkpad in Duitsland en blijf binnen mijn budge. Ik koop de:
http://www.notebooksandmo.../index.php?cPath=23_26_82

3. Ik ga (langdurig) rood staan en koop in Nederland de:
Lenovo |
UA03HNI | LENOVO THINKPAD Z61M T2500/1024/100GB/15.4/DVDRW/XPP UK TIT TS (+++)
€ 1670.34 incl.

4. Ik ga (langdurig) rood staan en koop in Duitsland de:

Wat is wijsheid? :?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2006 00:21 ]

Verwijderd

sorry maar waarom wil je de nieuwe notebook van Medion niet kopen die is morgen bij de Aldi te koop

zie ook deze forum
Complete systemen & laptops Aldi/LidL/AH aanbiedingen part 3

en
http://www.medion.com/nl/
links boven aan

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de tip Arm, maar ik vind de prijs te duur. Daar koop ik liever een Thinkpad voor! :)

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-01 15:40
Een Aldi laptop gaat 2-3 jaar mee. Een Thinkpad 6-8 jaar. TS heeft gelijk.

Maar goed... Ik denk toch dat je zelf de afweging moet maken. Misschien kun je een baantje erbij nemen. Mijn eerste laptop (een IBM Thinkpad 390E) kocht (op afbetaling) ik in augustus 1999 en die gebruik ik nog. Prijs: 3400 gulden. Nooit spijt van gehad.

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

Verwijderd

Een Medion voornemen op een Thinkpad zou ik ook niet echt willen doen.
Ik heb zelf een grote maand geleden mijn acer 1692WLMI ingeruild voor een Thinkpad Z61m en nog geen seconde spijt van gehad.
Let wel ik had geen problemen met mijn Acer, nooit echt grote problemen mee gehad maar het zat em in de kleine dingen. Soms deed het touchpad wat raar, fancontrol, liep redelijk warm naar mijn mening, nie echt stevig en vooral het crystalbright scherm. De inkijkhoeken waren niet echt super en weerkaatst naar mijn mening teveel. Ook de resolutie van 1280*800 was wat aan de kleine kant.
Ik heb de volgende config:

T2500(2GHz), 1GB RAM, 100GB 5400rpm HD, 15.4in 1680x1050 LCD, 128MB ATI Radeon X1400, CDRW/DVDRW, Intel 802.11abg wireless, Modem, 1Gb Ethernet, UltraNav, Secure chip, IEEE 1394, Fingerprint reader; Bluethooth, 6c Li-Ion batt, WinXP Home UK
+ 3jaar on-site garantie

Heeft me een grote maand geleden 1580 voor het toestel + 20 aan verzending gekost. Schappelijke prijs voor dit toestel denk ik zo zelf.
Mijn ervaringen zijn zeer positief. Al de puntjes waar mijn Acer tekort schoot worden ruimschoots goedgemaakt door de Z61m. Enige nadeel mss is dat een thinkpad altijd iets minder is qua aansluitingen dan bvb een acer. De meest nodige aansluitingen zijn voorzien op het toestel zelf. Heb je specifieke nodig zoals SPDIF, Optical, DVI, Serieel, Parrallel,... moet je 1 van de 3 dockings aanschaffen. De looks zijn volgens sommige wat ouderwets maar ik vind het gewoon mooi en strak.
Qua support ook niets dan lof voorlopig, sinds een paar dagen heb ik problemen met mijn dvd-drive en sinds gisteren doet deze niets meer, die dingen kunnen nu eenmaal gebeuren. Deze middag naar de support gebeld en na het doorgeven van het probleem, type en serienummer van de laptop werd mij mede gedeeld dat er eerstdaags een nieuwe drive in de brievenbus zal zitten. In totaal slechts 3 à 4 minuten aan de telefoon gehangen. Zoiets zie ik bij Acer nog niet direct gebeuren.
Indien je nog vragen hebt, shoot!

Verwijderd

Topicstarter
Hee TQBlack, thanx for the info! Ik ga zo ie zo voor de Thinkpad: hij moet inderdaad toch minstens 6 tot 8 jaar mee gaan. En ik ben bereid om schulden te maken, dus als het ff kan, moet ie 10 jaar mee gaan! :)

Mag ik misschien vragen waar je hem hebt aangeschaft? De service klinkt geweldig namelijk en een goede service heb ik echt nodig, want ik ben niet iemand die zelfstandig aan computers gaan zitten rommelen.
Jouw specs zien er trouwens goed uit. Dit zijn ook mijn wensen voor de Thinkpad, zeker omdat hij flink wat jaren mee moet gaan. En ik hou ook van dat strakke uiterlijk. Misschien saai inderdaad, maar dan wordt ie misschien ook minder makkelijk gestolen. ;)

Onderhand ben ik echt toe aan het bestellen van de laptop. Ik ga op 12 december beginnen met mijn stage, en dan moet ik hem echt in bezit hebben. Ik lees trouwens hele enge verhalen op het web dat de levertijden behoorlijk lang zijn op het moment. Ik hou mijn vingers gekruist, maar ja, ik moet dan wel ook echt gaan opschieten met bestellen nu...
Ik ben toch een beetje huiverig voor DL, vanwege dat gedoe met het toetsenbord. Kan iemand mij hier iets over vertellen of een toetsenbord van een laptop makkelijk te vervangen is voor een andere??? Alvast veel dank _/-\o_

Verwijderd

Heb mij na lange tijd van enkel lezen op tweakers, mij pas vandaag aangemeld om te kunnen posten. Moet nog een beetje mijn draai vinden en zie niet direct van waar je bent.
Mijn laptop komt via Signpost (http://www.academicshop.be/defaultshop). Via deze shop kunnen in België de studenten en docenten uit het hoger onderwijs enzo, aan een iets voordeligere prijs een laptop aanschaffen. Ikzelf heb reeds anderhalf jaar mijn studie beëindigd maar een vriend van mee die nog steeds student is, heeft deze voor mij besteld ;)
Op de site van IBM/Lenovo is voor ieder model een uitgebreide maintenance manual te vinden die je precies zal duidelijk maken welke schroefjes je moet losdraaien en wat je moet weghalen om een onderdeel te vervangen. Denk dat dit zelfs in de vorm van een boekje wordt meegeleverd in de doos bij iedere laptop, morgen eens de kijken.
Besef wel dat die laptop waarschijnlijk 6 jaar en langer kan meegaan maar hou er ook rekening mee dat hij tegen dan ferm verouderd zal zijn en enkel nog zal kunnen dienen voor basistaken zoals pakweg nu een P3-500 ofzo nog gebruikt wordt.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 21 november 2006 @ 16:45:
Ha folks,

@ odysseus: thanx 4 the info!
@ tsja, als dat zou kunnen...

Maar goed. Ik heb antwoord gekregen uit Duitsland. Ik had in de mail even gevraagd of ze nog een studentenoptie hadden van rond de 1000 euro maar dat gaat niet lukken. De meneer heeft mij wel een link gegeven binnen hun site, maar van die laptops krijg ik de indruk dat het geen studentenprijzen zijn, maar gewone prijzen. Vooralsnog zijn deze goedkoper dan de laptops in Nederland.

Ik plak de mailwisseling even hieronder, want ik heb een vraag aan Flex nog steeds over dat toetsenbord, want dat is wel een belangrijk punt voordat ik besluit om naar Duitsland af te reizen.

Gesendet: Montag, 20. November 2006 23:14
An: info@notebooksandmore.net
Betreff: info@notebooksandmore.net
Hello,

I am interested in bying a laptop.
I am thinking about bying the:
or the:
http://www.notebooksandmo...ducts_id=1481&cPath=58_76
or the last possibillity the:

I must say that my budget is around 1000 euro. I was wondering if you can put a 60 or 80 GB instead of 100GB to cut down the price?
If this is not possible, would it be possible to change the language of the system and of Windows XP Proffessional from German into English (US)?
Thank you for your information,
Kind regards,

Thank you for your request.
Concerning your desired notebooks we can't get near the price of 1000€ not even if we would "downgrade" the HDD to 60GB.
This would only lower the price by 60€

We are able to switch the installed German keyboard by a US or UK one for additional 65€, but it is not possible to switch the licence of the notebook from German to English cause it's a non-multilingual OEM licence.

Maybe you can find a notebook that suits your requirements in this section

http://www.notebooksandmo...php?cPath=23_26_82&page=1

[i]With kind regards,
Sales Manager

Ik heb gevraagd of het mogelijk was om de taal van Windows in het algemeen en XP Proffessional om te zetten in het Engels (dus een Engelse versie van de laptop).
Wat ik uit zijn mail begrijp, is dat dit dus niet mogelijk is en dat alleen het toetsenbord te vervangen is.

Een tweede teleurstelling is dat ik heb ontdekt dat de plaats waar je het af kunt halen niet in Oberhausen ligt, maar in Bochum. Naar Oberhausen is het 40 euro met de trein en het is binnen een dag te bereizen en voor Bochum geldt dit helaas niet (87 euro).
Dan zou ik het op moeten laten sturen.

Ik vroeg mij toen af: zal ik toch maar niet gewoon de UA0H9NI in Nederland kopen voor de prijs van 1112.32? Ik ging naar de website en jawel hoor: de prijzen waren alweer veranderd! Dat gaat ook snel; nu is de laptop die ik in gedachten had ineens 80 euro duurder!

Ik weer terug surfen naar de "studentensite" in Duitsland. En heb ik weer naar deze
laptop voor 1500 euro gekeken.

In Nederland kost deze laptop met ongeveer dezelfde specs 1670 euro UA03HNI | LENOVO THINKPAD Z61M T2500/1024/100GB/15.4/DVDRW/XPP UK TIT TS (+++)
Ik krijg de link niet goed, maar het is te proberen: http://www.laptopplein.nl...ord=CO-TOPSAB0E-008003DU"

Het verschil (voor zover ik het kan zien) is alleen de veel betere processor. Is het de moeite waard om daarvoor de laptop uit Duitsland te bestellen?

De opties zijn samengevat:

1. Ik koop de allergoedkoopste Thinkpad in Nederland en blijf rond mijn budget. Ik koop de:
Lenovo |
UA04BNI | LENOVO THINKPAD Z61M T2300E/512/80GB/15.4/DVDRW/XPP UK TIT TS (++)
€ 1179.06 incl.

2. Ik koop de allergoedkoopste Thinkpad in Duitsland en blijf binnen mijn budge. Ik koop de:
http://www.notebooksandmo.../index.php?cPath=23_26_82

3. Ik ga (langdurig) rood staan en koop in Nederland de:
Lenovo |
UA03HNI | LENOVO THINKPAD Z61M T2500/1024/100GB/15.4/DVDRW/XPP UK TIT TS (+++)
€ 1670.34 incl.

4. Ik ga (langdurig) rood staan en koop in Duitsland de:

Wat is wijsheid? :?
pfff lange mail. Probeer volgende keer iets bondiger te zijn. Het is zowat een dagtaak om dit alles te lezen :D Maar dat ter zijde....

Betreffende het toetsenbord. Het Thinkpad toetsenbord (dus die IN de laptop) is een zogeheten 'user replacaeble part'. Dus ik heb in NL gewoon het US/International keyboard besteld (a 33 euro), en het zelf geinstalleerd, is een goedkopere optie dan de 65 euro.

Betreffende het OS. Daar sta ik van te kijken, want ze hebben mij later gewoon voorzien van de Engelse XP (hebben ze opgestuurd, ik had hem snel nodig, en ze hadden de cd niet op voorraad). Ik zou nog eens vragen of het niet mogelijk is om een Engels OS er op te zetten.

Betreffende de reis afstand. Voor mij was het goedkoper om met de auto naar Bochum te rijden, dan het op te laten sturen. Bochum is vanaf Utrecht nog geen 2 uur rijden (190 km), dus dat kost je wellicht 3 tientjes brandstof.

Betreffende de Medion; niet doen ! Ik heb een medion gehad voor mn thinkpad, een wereld van verschil. Hoewel de Medion service erg netjes was, was er gewoon te veel mee aan de hand, en na 2 jaar (= buiten garantie) was de laptop niks meer waard, na 3 keer het moederbord en 2 keer de hardschijf vervangen te hebben.

Betreffende het geld aspect moet je je afvragen wat je werkelijk wilt. Realisser je goed dat IBM/Lenovo 3 jaar garantie biedt (vrijwel uniek in laptopland). Dus je kan er van uit gaan dat je ook zo lang met de machine doet (of zelfs langer). Derhalve zou ik zeggen neem niet de meest magere specs als je een zo lang mogelijke gebruiksduur wilt hebben, die in overeenstemming is met de levensduur (= dus lang).

Verwijderd

Topicstarter
Ha Flex! Onwijs bedankt dat je even de tijd hebt willen nemen om mij te adviseren.
Ik heb de knoop nu doorgehakt en ik ga het volgende bestellen in Duitsland:
http://www.notebooksandmo...s_id=1684&cPath=58_76

Ik zal zorgen dat ik er ook 512 MB erbij koop zodat ik jouw advies kan uitvoeren ;) nl.:
Betreffende het geld aspect moet je je afvragen wat je werkelijk wilt. Realisser je goed dat IBM/Lenovo 3 jaar garantie biedt (vrijwel uniek in laptopland). Dus je kan er van uit gaan dat je ook zo lang met de machine doet (of zelfs langer). Derhalve zou ik zeggen neem niet de meest magere specs als je een zo lang mogelijke gebruiksduur wilt hebben, die in overeenstemming is met de levensduur (= dus lang).

Is er misschien nog iets aan de specs dat ik bij moet bestellen/kopen?

Ik heb trouwens gekeken op de site van het openbaar vervoer, maar ik ben er nog niet uit hoe ik in Bochum kan komen (ik heb geen auto). Ik zal wel even informeren bij welke grote stad in Duitsland Bochum ligt. Dan kan ik de afstand sneller beoordelen. Maar als het vanaf Utrecht 2 uur rijden is, is dat goed nieuws, want met de trein zal ik er dan waarschijnlijk 4 tot 5 uur over doen. Dat is misschien wel haalbaar.

Verwijderd

Utrecht Centraal - Bochum? 2u met de trein dus. Dit echter geheel ter zijde :P

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-01 17:00

Turkish

zhé germans

(jarig!)
Tja dit topic is dermate offtopic dat het niet meer nuttig is voor CSL, dicht dus :)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.