Welk element of naald voor draaitafel

Pagina: 1
Acties:
  • 2.013 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ruco88
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18-11 23:37
Ik kwam er vandaag achter dat de naald van mijn draaitafel omgebogen is. Hoe dit gekomen is weet ik niet, maar ik vind het erg jammer dat ik geen platen meer kan draaien. De draaitafel die ik heb is een Sony ps-212A met een shure M44-7 element. Kan ik nu het beste een nieuwe naald kopen voor dit element, of kan ik beter een ander element kopen.
Ik gebruik de draaitafel alleen voor het beluisteren van wat oudere platen. Het liefst geef ik hier niet al te veel geld aan uit.

• M. Mulder
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-01-2021

M. Mulder

DPC: Team TFC

Neem een goedkopere (voor jouw budget) Shure of Stanton naald, dan zit je wel goed hoor :)

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:51

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Wise enough to play the fool

• ruco88
bedankt ik had al op de site van new-line gekeken en de reservenaald gevonden. Mijn vraag is echter kan ik het beste gewoon de naald vervangen of is http://www.new-line.nl/webshop/view.asp?i=497 zoiets beter.

Of totaal andere elementen aangezien ik het puur gebruik voor het luisteren van muziek en niks met scratchen doe.

[ Voor 21% gewijzigd door ruco88 op 20-11-2006 21:30 ]

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Wat voor platen praat je over en wat doe je precies? Alleen maar afspelen?

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• ruco88
Alleen afspelen. Ik heb Lp.s van: Creedence clearwater revival, supertramp, led zeppelin, John Lennon, JJ Cale, Dire Straits en alle Lp's van de beatles.

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:07

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

Neem een Grado Green, kost zo'n 50 euro, en klinkt vele malen beter dan die Stanton meuk.

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

• ruco88
is die grado ook beter dan de shure die ik nu heb? Het lijkt me van wel aangezien deze puur voor afspelen gemaakt is en niet voor scratchen zoals de shure.

Edit: Ik zit nu even op marktplaats te kijken. Kan ik niet beter een andere draaitafel met element halen voor het geld wat ik nu kwijt ben?

[ Voor 31% gewijzigd door ruco88 op 20-11-2006 22:33 ]

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

ruco88 schreef op maandag 20 november 2006 @ 22:26:
is die grado ook beter dan de shure die ik nu heb? Het lijkt me van wel aangezien deze puur voor afspelen gemaakt is en niet voor scratchen zoals de shure.

Edit: Ik zit nu even op marktplaats te kijken. Kan ik niet beter een andere draaitafel met element halen voor het geld wat ik nu kwijt ben?
Die Grado is stukken beter dan de shure. En die draaitafel is goed genoeg.

Stuur eens een mailtje hier naartoe. Die kunnen je precies vertellen wat goed bij je draaitafel past.

• DrumandBass
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 24-11 20:03

DrumandBass

Less is more!

Concorde, en voor mij niets anders meer. Super tracking en geluid imo

Formd-T1 Custom Loop 5600X 6800XTMNB

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

DrumandBass schreef op dinsdag 21 november 2006 @ 08:53:
Welk type en voor welk doel? ;) Ik denk dat TS veel beter af is met andere type naalden :)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• Marcel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 13:32
DrumandBass schreef op dinsdag 21 november 2006 @ 08:53:
Dat is toch echt een naald waar de topicstarter niet op zit te wachten: de Ortofon concorde serie is bedoelt voor DJ's, niet voor Hifi thuisgebruik.

• TimMer
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ortofon verkoopt ook hifi-elementen, ik zou eens in die hoek gaan zoeken. :)

• DrumandBass
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 24-11 20:03

DrumandBass

Less is more!

Marcel schreef op dinsdag 21 november 2006 @ 10:30:
[...]

Dat is toch echt een naald waar de topicstarter niet op zit te wachten: de Ortofon concorde serie is bedoelt voor DJ's, niet voor Hifi thuisgebruik.
Er zijn verschillende type naalden verkrijgbaar van mixen tot en met luister plezier. Het voordeel vindt ik dat losse naalden "slechts"22 euro kosten. Ze zijn inderdaad vooral bekent van het dj gebruik
Maar ik denk dat als je een compleet element koopt het boven het budget van de ts komt +-80euro toch wel.

Heeft wel een spherical stylus en is dus iets vriendelijker voor de platen.

[ Voor 16% gewijzigd door DrumandBass op 21-11-2006 12:03 ]

Formd-T1 Custom Loop 5600X 6800XTMNB

Verwijderd

Als eerste, je kan niet zomaar elk willekeurig element onder welke arm schroeven, dat heeft met het gewicht van de arm en elelement te maken.

Als je een te zwaar element onder een lichte arm schroeft, krijg je het effect van een stukje lood aan het topje van een hengel, maw, de kans dat de naald uit de groef springt is dan groot, je helpt daarmee gelijk je LP's naar de eeuwige jachtvelden.

Je zou een mailtje kunnen sturen of bellen naar www.audioselectief.nl, die kan je zo vertellen welk element het beste past bij de arm.

Ik schat in een AT-95 of een Grado Green, beidde kosten rond de 50 euro ;) , maar neem eerst eens contact op met bovenstaande, dan ga je op zeker, en blijven je LP's iig gespaard ;)

• zimbab
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-06-2021

zimbab

Personal Jesus

Kan je beter een Grado Black nemen. De TS geeft aan weinig geld uit te willen geven en een Grado Black kost evenveel als een reservernaald voor die Shure. http://www.rikstoet.nl/pr...uoptie=8&productmenu=foto

Ik weet ook niet waar je woont.....Audioselectief zit in Sneek en Rik Stoet (weten ze ook zat van Vinyl) in Den Haag.

[ Voor 19% gewijzigd door zimbab op 21-11-2006 13:37 ]

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

DrumandBass schreef op dinsdag 21 november 2006 @ 11:55:
[...]

Er zijn verschillende type naalden verkrijgbaar van mixen tot en met luister plezier. Het voordeel vindt ik dat losse naalden "slechts"22 euro kosten. Ze zijn inderdaad vooral bekent van het dj gebruik
Maar ik denk dat als je een compleet element koopt het boven het budget van de ts komt +-80euro toch wel.

Heeft wel een spherical stylus en is dus iets vriendelijker voor de platen.
Spherical is alleen vriendelijker als je gaat scratchen. Elliptische- en shibata naalden zijn beter voor je platen, en hebben een veel betere tracking.

* mentalmadnizz gebruikt een Philips 412mkIII SE met elliptische naald.

• Technicality
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-10 13:02

Technicality

Vliegt rechtsom...

Hier staat een interessant stuk over naalden en elementen, geschreven door een medetweaker: profiel van 'Reind'

Verwijderd

De topic starter heeft geen behoeft aan een DJ naals en element, en tussen een DJ en een (normaal) element zit een te groot verschil.

Op de site www.platenspeler.com staat ook veel info, ook hier http://www.audio-muziek.n...niek/grammofoonplaten.htm is voldoende te vinden ;)

• ruco88
Hoe meer ik me er in ga verdiepen hoe meer ik het idee krijg dat ik er toch erg weinig verstand van heb.
Ik ga nu maar een mailtje naar Henk sturen om te kijken of hij me kan adviseren. Waar ik wel achter ben is dat ik zoiezo een nieuw element ga kopen. Dus niet gewoon de naald vervangen.

Henk heeft teruggemaild en mij een grado green aangeraden. Dit zal ook de naald van mijn keuze worden.

[ Voor 15% gewijzigd door ruco88 op 21-11-2006 23:30 ]

Verwijderd

ruco88 schreef op dinsdag 21 november 2006 @ 22:34:
Hoe meer ik me er in ga verdiepen hoe meer ik het idee krijg dat ik er toch erg weinig verstand van heb.
Ik ga nu maar een mailtje naar Henk sturen om te kijken of hij me kan adviseren. Waar ik wel achter ben is dat ik zoiezo een nieuw element ga kopen. Dus niet gewoon de naald vervangen.

Henk heeft teruggemaild en mij een grado green aangeraden. Dit zal ook de naald van mijn keuze worden.
Henk van www.Audioselectief.nl ? als dat zo is, hele goede keuze, daar krijg je geen spijt van, ik maak ook al een flinke tijd gebruik van zijn diensten, zoals nog vele andere, en nooit teleurgesteld geweest in welke vorm dan ook ;) d:)b
Maar wat wil je dan ook, die man heeft meer als 30 jaar eraring met draaitafels. ;)

• ruco88
Die Henk ja. Dusde grado green zal vast geen verkeerde keuze zijn. Ik kan nu een grado green element met ongeveer 25 speeluren krijgen voor 35 euro. Zou dat een goede koop zijn of kan ik hem beter nieuw kopen?

Verwijderd

ruco88 schreef op woensdag 22 november 2006 @ 08:14:
Die Henk ja. Dusde grado green zal vast geen verkeerde keuze zijn. Ik kan nu een grado green element met ongeveer 25 speeluren krijgen voor 35 euro. Zou dat een goede koop zijn of kan ik hem beter nieuw kopen?
Persoonlijk zal ik voor nieuw gaan, je weet niet wat er mee gebeurd is, hoe er mee is omgegaan, als je bij Henk koopt, dan kan je het element beter gelijk laten plaatsen door Henk, dan weet je voor 100% dat het element er perfect onder wordt gezet en afgesteld, want dat is zeker een vak, dat moet je niet onderschatten, zet je je elelement er maar iets verkeerd onder, klinkt het element gelijk minder mooi en je platen gaan er ook niet beter op worden ;)

Henk is geen commerciele verkoper, doet graag wat voor zijn klanten, dan weet je als je thuiskomt met je draaitafel, dat je de eerste jaren een perfect geluid uit je zwarte goud krijgt ;)

• ruco88
Dat is het grote probleem dit geeft ANWB aan: De snelste route van ... Naarden naar Grootzand, 8601AZ, Sneek over 119,4 km in ongeveer 1 uur en 13 minuten. Dat is me iets te ver zeker omdat ik mijn rijbewijs nog niet heb.

Ik heb echter nog nooit een platenspeler afgesteld en heb ook niet de goede apparatuur hiervoor.

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Opsturen? Paar stickers erop van breekbaar. Lijkt me alleen wel een duur grapje omdat dat om kilo's gaat. Geen idee hoe zwaar dat is?

Je kan ook op zoek gaan naar een persoon in je omgeving die hem er voor je in kan zetten. Bij een goede audiozaak ofzo.

Verwijderd

ruco88 schreef op woensdag 22 november 2006 @ 17:42:
Dat is het grote probleem dit geeft ANWB aan: De snelste route van ... Naarden naar Grootzand, 8601AZ, Sneek over 119,4 km in ongeveer 1 uur en 13 minuten. Dat is me iets te ver zeker omdat ik mijn rijbewijs nog niet heb.

Ik heb echter nog nooit een platenspeler afgesteld en heb ook niet de goede apparatuur hiervoor.
Dan heb je wel een probleem, ja kan op aanwijzingen van Henk proberen het element te plaatsen.

Voor het beste heb je een instelsjabloon nodig, een naaldweger is niet zo belangrijk, vraag aan henk op hoeveel gram het contragewicht moet staan, meestal rond de 2 gr en de anti-skating vaak ook.

Kijk ook even op www.platenspeler.con, daar staat ook een beschrijving ;)
Zo zijn er ook fora's die je ook verder kunnen helepen met afstellen.

suc6

mvg

• ruco88
Opsturen van mij platenspeler lijkt me niet zo'n goed idee. verder denk ik dat de post de instellingen geen goed doen. Ik denk dat ik het zelf maar gaan proberen. Ik weet niet wat het laten doen kost, maar ik ben ook bang dat mijn budget het niet toelaat.

De platenspeler die ik nu heb, heb ik op koninginnedag gekocht en verder niet echt iets aan instellingen veranderd. Ik denk dat met een nieuw element het best een beter geluid moet geven als ik hem zelf probeer af te stellen.
Of is dit af te raden?

Verwijderd

ruco88 schreef op woensdag 22 november 2006 @ 18:17:
Opsturen van mij platenspeler lijkt me niet zo'n goed idee. verder denk ik dat de post de instellingen geen goed doen. Ik denk dat ik het zelf maar gaan proberen. Ik weet niet wat het laten doen kost, maar ik ben ook bang dat mijn budget het niet toelaat.

De platenspeler die ik nu heb, heb ik op koninginnedag gekocht en verder niet echt iets aan instellingen veranderd. Ik denk dat met een nieuw element het best een beter geluid moet geven als ik hem zelf probeer af te stellen.
Of is dit af te raden?
Opsturen is zowiezo geen optie, vraag Henk via mail hoe je als beginner het element keurig kan plaatsen en afstellen, ik denk dat Henk jou wel aanwijzingen geeft, mocht je het element bij hem kopen, daar is Henk niet moeilijk in ;)

• ruco88
Ik heb de grado green er in zitten. Heb de fouthoek goed ingestelt met een sjabloon, het gewicht en de anti scating nu ook een beetje ingesteld. Het klinkt nu al een stuk beter dan mijn vorige element.
Ik ben blij dat de naald stuk is gegaan :P .

Verwijderd

ruco88 schreef op zaterdag 25 november 2006 @ 15:12:
Ik heb de grado green er in zitten. Heb de fouthoek goed ingestelt met een sjabloon, het gewicht en de anti scating nu ook een beetje ingesteld. Het klinkt nu al een stuk beter dan mijn vorige element.
Ik ben blij dat de naald stuk is gegaan :P .
Gefeliciteerd ;)

Anti-skating een beetje goed ingesteld, het mooiste is het te doen met een test lp, die heeft mooie tracks, waarmee je de skating perfect kan afstellen.
Heb je die niet, zet de skating gelijk aan je gewicht van de arm, was een tip van Henk ;)
Kan je per ongeluk ook de VTA (armhoogte) instellen? is ook een instelling die veel doet in het geluid ;)

• ruco88
De armhoogte kan ik niet instellen jammergenoeg. Ik heb eindelijk door hoe ik het gewicht precies kan instellen. Dit gaat ook een stuk makkelijker met dit element omdat deze zwaarder is en dus wel op nul kan. Ik heb gisteren de test lp Hi-Fi Test proef en beproefing voor stereo-apparatuur gekocht voor 3 euro. Op deze dubbel Lp staan een hoop test tracks. Met welke kan ik de anti skating het beste testen?

Verwijderd

ruco88 schreef op zaterdag 25 november 2006 @ 16:45:
De armhoogte kan ik niet instellen jammergenoeg. Ik heb eindelijk door hoe ik het gewicht precies kan instellen. Dit gaat ook een stuk makkelijker met dit element omdat deze zwaarder is en dus wel op nul kan. Ik heb gisteren de test lp Hi-Fi Test proef en beproefing voor stereo-apparatuur gekocht voor 3 euro. Op deze dubbel Lp staan een hoop test tracks. Met welke kan ik de anti skating het beste testen?
Je moet de spoortest gebruiken, ik heb de firato test lp, en daar zit een track 8 met spoortest op ;)

Jammer van die VTA instelling, maar je kan niet alles hebben, misschien nog eens een mooie Thorens op de kop tikken ;)

Dit is nou zo leuk aan de vinyl hobby, elementje plaatsen alles perfect mogelijk proberen af te stellen, en dan het ritueel platen draaien.
Als je dan na een middagje kringlopen thuisgekomen met een tasje vinyl, platenwasser pakken, lp's wassen, ontdoen van vette vingers, stof en aangekoekte stof in de groeven.
Daarna zijn de LP's weer als nieuw, misschien nog beter, want een nieuwe lp moet je ook altijd eerst wassen, ze worden antistatisch en je haalt de olie van uit de groeven, die gebruikt werd met het persen van de lp ;)

Nu weer lekker plaatjes draaien ;)

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2006 18:34 ]

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:07

mr_petit

opperprutser

Als het goed is staat er op je LP een groefloze track (anti-skating veld). Daar zet je je naald op, welke dan niet van de track af moet lopen.
Er zijn ook wel anti-skating tracks met groef (en geluid dus), maar die zijn imo meer geschikt om de anti-skating met een osciloscoop af te stellen. (ik denk dat A-freak dat bedoeld, maar ik gok ook maar wat).
Als je 2 geluidskaarten in je pc hebt met mic ingang zou je je pc misschien wel als 2 kanaals osciloscoop kunnen gebruiken (ik gok dat een mic ingang ongeveer hetzelfde gevoeligheidsbereik heeft als een mm of mc element, anders heb je ook 2 phonotrapjes nodig). Dit heb ik echter nog nooit getest.

"man is not truly one, but truly two,"

Verwijderd

mr_petit schreef op zaterdag 25 november 2006 @ 18:36:
Als het goed is staat er op je LP een groefloze track (anti-skating veld). Daar zet je je naald op, welke dan niet van de track af moet lopen.
Er zijn ook wel anti-skating tracks met groef (en geluid dus), maar die zijn imo meer geschikt om de anti-skating met een osciloscoop af te stellen. (ik denk dat A-freak dat bedoeld, maar ik gok ook maar wat).
Als je 2 geluidskaarten in je pc hebt met mic ingang zou je je pc misschien wel als 2 kanaals osciloscoop kunnen gebruiken (ik gok dat een mic ingang ongeveer hetzelfde gevoeligheidsbereik heeft als een mm of mc element, anders heb je ook 2 phonotrapjes nodig). Dit heb ik echter nog nooit getest.
Die spoortest met geluid kan je idd goed gebruiken als je geen scoop hebt, dan kan je op gehoor de skating afstellen, je hoort dan eerst een vervorming op 1 kanaal en hoe zwaarder je de skating zet, hoe meer het verplaatst naar de andere kant todat je geen vervorming meer hoort, de laatste tonen zijn van dien aard, dat die alleen bij hele goede armen en elementen vervormingloos is.

Ik heb mijn draaitafel en element bij Henk af laten stellen op de scoop, dan weet ik iig dat het niet beter meer kan ;)
Maar zoals boven beschreven zijn dit 2 goede mogenlijkheden om je element goed af te stellen.

• Antwan46
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-10-2020
Verwijderd schreef op zaterdag 25 november 2006 @ 18:44:
[...]

Die spoortest met geluid kan je idd goed gebruiken als je geen scoop hebt, dan kan je op gehoor de skating afstellen, je hoort dan eerst een vervorming op 1 kanaal en hoe zwaarder je de skating zet, hoe meer het verplaatst naar de andere kant todat je geen vervorming meer hoort, de laatste tonen zijn van dien aard, dat die alleen bij hele goede armen en elementen vervormingloos is.

Ik heb mijn draaitafel en element bij Henk af laten stellen op de scoop, dan weet ik iig dat het niet beter meer kan ;)
Maar zoals boven beschreven zijn dit 2 goede mogenlijkheden om je element goed af te stellen.
Moet je beide oren wel gelijk zijn, anders gaat het niet goed.

• zimbab
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-06-2021

zimbab

Personal Jesus

Antwan46 schreef op zaterdag 25 november 2006 @ 19:37:
[...]

Tuurlijk wel. Je stelt hem toch ook af voor jouw oren?

Verwijderd

Antwan46 schreef op zaterdag 25 november 2006 @ 19:37:
[...]

Al eens een spoortest gedaan op het gehoor, als je dat niet goed hoort, dan is er danog wat mis met je gehoor ;)
Pagina: 1