Toon posts:

verlaging processorsnelheid

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo!

Ik heb een vraag/probleem.. : Ik heb een Medion MD 5400 laptop met P4 2,53 Ghz. Wanneer ik meerdere programma's heb openstaan of zwaardere programma's (games) gebruik wordt mijn laptop opeens erg traag (was voorheen niet zo). Windows zegt dan zelfs dat de kloksnelheid vermindert naar 302Mhz.

Ik heb mijn laptop hier in het verleden al tweemaal voor teruggestuurd naar Medion, maar volgens hun was er niks aan de hand. Toentertijd liep ook de ventilator moeilijk, dus deze hebben ze eens schoongemaakt en toen leek het weer wat beter te gaan. Nu zit ik natuurlijk buiten de garantie :S maar nu wil ik er zelf maar eens wat aan gaan doen. Ik heb zelf het idee dat de koeling onvoldoende is en dat daardoor de processorsnelheid zakt, waardoor alles traag gaat lopen. Echter allerlei controleprogjes (welke medion ook heeft gebruikt) is daar niks van te zien, alleen windows vermeld dit in de eigenschappen (zie plaatje)).

Wie weet hier raad mee?

Ik heb Everest even de temp laten meten, geen idee wat normaal is, maar bij mij schommelt ie voor de CPU tussen de 55-66° C. Elders op deze site zag ik dat deze temp op zich okay is. Echter wanneer ik mn toetsenbord eraf haal en ie dus vrij kan ademen lijkt alles beter te lopen en zakt de temp naar 44°C. Kan ik iets aan deze koeling doen. Zo ja wat? Of wat zou er anders aan de hand kunnen zijn?!
Alvast bedankt!

• DECOY88
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-07-2015
(overleden)
kijk eens of je spullen als speedstep er op heb staan en of die ontspoord zijn (speedstep clockt normaal gesproken terug als hij idle staat maar je heb kan dat er iets mis gaat in zijn detectie)

- voel eens aan het koelblok van je cpu die moet al aardig warm zijn 3 sec vasthouden is 60'c dacht ik en voeld hij minder warm aan dan zou ik hem eens opnieuw monteren

Graag gedaan!

• yohan
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 25-05 19:51
Een Medion-laptop van een oud-docent van me had dezelfde kuren. In zijn geval bleek het aan de energiebesparende instellingen te liggen. Hoe het uiteindelijk opgelost is weet ik niet, maar in die richting moet je het iig zoeken.

"I'm not a cynic. I get up every morning hoping to find an honest man." - [Jack McCoy, Law & Order]

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-05 15:35

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Klinkt als: CPU belasting wordt hoog door draaien zware programma's, gevolg: CPU wordt heet, echter te heet, gevolg: CPU klokfrequentie gaat omlaag om de hardware te beschermen (van de hardware geregeld, BIOS etc).

Dus koelingsprobleem, misschien te weinig koelpasta of slechte fan.

This footer is intentionally left blank

Verwijderd

Topicstarter
DECOY88 schreef op maandag 20 november 2006 @ 16:53:
kijk eens of je spullen als speedstep er op heb staan en of die ontspoord zijn (speedstep clockt normaal gesproken terug als hij idle staat maar je heb kan dat er iets mis gaat in zijn detectie)

- voel eens aan het koelblok van je cpu die moet al aardig warm zijn 3 sec vasthouden is 60'c dacht ik en voeld hij minder warm aan dan zou ik hem eens opnieuw monteren

Graag gedaan!
Bedankt voor de snelle reacties!

Maar nee, ik heb volgens mij geen Speedstep. Net iets te oude laptop daarvoor. Zie in ieder geval niet dat vlaggetje (/nooit gezien).

En bedoel je een nieuw koelblok erin zetten met opnieuw monteren?

Voor zover ik kan zien in Engergiebeheer hebben bij mij de energiebesparende instellingen alleen betrekking op beeldscherm/vaste schijf uitschakelen en slaapstand. Kan daarin helaas niks over prestaties terugvinden.

Verwijderd

Topicstarter
ajhaverkamp schreef op maandag 20 november 2006 @ 16:59:
Klinkt als: CPU belasting wordt hoog door draaien zware programma's, gevolg: CPU wordt heet, echter te heet, gevolg: CPU klokfrequentie gaat omlaag om de hardware te beschermen (van de hardware geregeld, BIOS etc).

Dus koelingsprobleem, misschien te weinig koelpasta of slechte fan.
kan ik mijn fan ook harder laten draaien? Ding gaat nu alleen bij opstarten voluit, bij gebruik niet nml

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14-05 20:45
Cees112 hoe lang heb je de laptop nu al?

• NNF
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-05 21:17

NNF

Het lijkt mij ook dat 'ie gewoon te warm wordt en aan het throttlen (terugklokken) slaat. Tja, dat krijg je als je een desktopprocessor in een notebook propt... :X

Verwijderd

Topicstarter
The__Virus schreef op maandag 20 november 2006 @ 18:11:
Cees112 hoe lang heb je de laptop nu al?
@ The__Virus: eh.. in december vier jaar alweer.

@ NNF: i know :) maarja, was best goede aanbieding, en verder is 't nogsteeds een goed ding

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
Als je in Windows System blad moet kijken schiet het niet echt op :P

download:
http://images.tomshardwar...verclocking/thg_clock.exe

Kun je in een hoekje zetten en vervolgens in de gaten houden, Zodra je een programma start en ermee bezig blijft zal de CPU clock hoog moeten staan. Als hij hoog staat en opeens zonder reden (dus je doet nogsteeds veel werk vragen) laag gaat moet je goed in de gaten houden wat er precies gebeurd, zo krijg je iig inzicht in de directe status van het systeem.

Misschien rare vraag, maar wat staat er in de Task Manager bij CPU use in %, en welke processen zijn hiervoor verantwoordelijk?

Ctrl+k

Verwijderd

Topicstarter
Sibylle schreef op maandag 20 november 2006 @ 19:46:
Als je in Windows System blad moet kijken schiet het niet echt op :P

download:
http://images.tomshardwar...verclocking/thg_clock.exe

Kun je in een hoekje zetten en vervolgens in de gaten houden, Zodra je een programma start en ermee bezig blijft zal de CPU clock hoog moeten staan. Als hij hoog staat en opeens zonder reden (dus je doet nogsteeds veel werk vragen) laag gaat moet je goed in de gaten houden wat er precies gebeurd, zo krijg je iig inzicht in de directe status van het systeem.

Misschien rare vraag, maar wat staat er in de Task Manager bij CPU use in %, en welke processen zijn hiervoor verantwoordelijk?
zal dat progje even gebruiken. In Task Manager staat normaliter niets bijzonders.. wanneer mn laptop opeens trager wordt springt IE, Firefox of een game opeens naar 80/90% en wordt dus de CPU volledig gebruikt. Het lijkt dus alsof (denk ik dan) de CPU opeens minder aankan..??

even later..: ik heb 2 screendumps gemaakt: de eerste & de tweede. Hij lijkt dus op ong. 2,5Ghz te blijven draaien.. maar zo voelt t niet echt. :S Windows geeft ondertussen ook weer 302Mhz aan... Temp staat daar nog op 55°C, ondertussen is t ook 62 geweest. Got any clue?

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2006 21:25 ]

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
hmz, beetje raar allemaal.
De CPU zou tot 72graden mogen ongeveer, maar misschien zit in je laptop speciale versie die heter mag.

Als er 80% CPU door eplorer of iexplorer gevreten wordt zou ik die in de Taskmanager even afsluiten.
Probeer eens:
Op het moment dat je computer langzaam wordt de taskmanager openen en;
IEexplorer sluiten, explorer sluiten, en alle andere dingen die niet nodig zijn (zoals Googletoolbar, psp, everest, ipodservice.
Vantevoren je virusscan uitzetten is ook wenselijk (omdat dat vaak beveiligd is als hij eenmaal aanstaat).

Als je een schone lijst hebt in je Task Manager (maar niet onstabiel :P) zou je cpu weer beetje normaal moeten doen.
Als dat zo is kun je explorer weer opstarten (File > New Task(run) > explorer).
Probeer op die manier erachter te komen precies bij welke combinatie van programma's (of welk programma) veroorzaakt dat de computer sloom wordt.

Als het niet wilt vlotten kun je snel kijken of je cpu teruggeklokt wordt door de hitte: start op in veilige modus (start > run > msconfig > boot.ini > safeboot), en stress je cpu met everest (als die laadt) of probeer een groot (aantal)bestand(en) te rarren/zippen.
Laat weten wat je resultaten zijn.

Ctrl+k

Pagina: 1