Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Freelance bijklussen

Pagina: 1
Acties:
  • 1.549 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een vaste baan als systeem/netwerkbeheerder voor 32 uur. Per 1 januari ga ik 24 uur werken, dit omdat ik wel rond kan komen van 24 uur en ik geen zin heb 4 dagen bij mijn huidige werkgever te zitten.

Toch zit ik te denken misschien nog als freelancer af en toe eens wat bij te klussen - ik heb nu net een gereageerd op een vacature om wat uurtjes per week wat bij te verdienen. Dit zal wit zijn, nu is mijn vraag: weet iemand wat voor gevolgen dit voor mij heeft belasting-technish?

Ik bedoel: kan het zo zijn dat het misschien zelfs ongunstig is omdat ik al een andere baan heb?
Tweede vraag is: als ik wit als freelancer aan de slag ga wat moet ik daarvoor regelen? (moet ik KvK registratie hebben voor eigen bedrijfje of is dat onzin?)

Je ziet het...ik heb geen idee. Hopelijk kan iemand die er wat meer vanaf weet wat informatie geven?

_/-\o_

EDIT: ik zie dat er al verscheidene topics over zijn :X
Ik ga even goed zoeken ook, excuses mods...ben te vroeg geweest met topic openen.

EDIT2: misschien maar dicht gooien deze, ik vind genoeg. Foutje bedankt.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2006 16:48 ]

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

als t wit is, dan kan je geen heffingskorting krijgen die meteen verrekend wordt, maar je kan t prima later terugvragen. Verder is het wellicht verstandig om duidelijke afspraken te maken met beide werkgevers (ja, 2 ja, want met een contract bij beide ben je geen freelancer, maar gewoon in loondienst, sterker, als je als freelancer maar 1 opdrachtgever hebt, val je ook al vaak in loondienst) over wanneer je precies beschikbaar bent voor welke werkgever, scheelt je potentieel een hoop gedonder :)

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

• LuCarD
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

LuCarD

Certified BUFH

je hebt geen KVK nodig.

In principe heb je helemaal niks nodig om wat freelance werk te doen. Dit kan je gewoon op geven bij de belasting als overige inkomsten.

Het is wel handig om een VAR aan te vragen, hiermee dek je de klant in van verantwoordelijkheid op het moment dat jij ziek of arbeidsongeschikt word. Meeste klanten zullen hierom vragen.

De klant stuur je nu facturen zonder BTW. Alles wat jij verdient wordt dan bij je huidige salaris opgeteld, en daar betaal je vervolgens belasting over. Je administratie is heel simpel, en je kan gewoon een normale belasting aangifte gebruiken. Een accountant is niet nodig.

Als je wel facturen met BTW wil sturen, dan kan je een BTW nummer aanvragen bij de belastingdienst. Dan moet je BTW afgifte, en een minimale administratie bij houden. Voordeel is dat je BTW mag aftrekken en dat je onder bedrag X geen inkomsten belasting hoeft te betalen. Nadeel is dat de belasting aangifte een stuk lastiger is, en een accountant wel handig is. Je administratie moet dus ook beter op orde zijn.

Dit is volgens mij in het heel kort.

Het handigste is om even langs de belasting dienst te gaan, of naar een starters dag van de KVK. Die zijn er regelmatig. Helaas heb je de starters dag van 3 nov net gemist.

Programmer - an organism that turns coffee into software.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt kamstra, bedankt LuCarD!

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-08 23:52
Ik ben zelf free-lancer, maar heb er verder geen baan naast.

Zoals eerder gesteld, wordt de winst opgeteld bij je loon, en moet je over het totaal belasting betalen. De winst is de opbrengsten, verminderd met de kosten.
Je bent wel degelijk BTW plichtig, tenzij je een zogeheten "vrij beroep" uitoefent (arts, architect, ...). Als de opdrachtgever ook een BTW-nummer heeft maakt het hem niets uit, hij kan het verrekenen van de BTW die hij moet afdragen. (Vrijwel alle bedrijven hebben een BTW nummer, maar overheden juist niet).
De BTW maakt voor jou ook niets uit, het bedrag dat je in rekening brengt moet je in het volgende kwartaal naar de Belastingdienst overmaken. Feitelijk in je de BTW namens de Belastingdienst. Overigens mag je de geinde BTW houden als je onder een zekere grens blijft.
Van een hoop werk-gerelateerde uitgaven (bv. GSM, telefoon, internet, computer) mag je de BTW terugvragen. Het restant (dus uitgaven excl. BTW) mag je vervolgens als kosten opvoeren, deze worden in mindering gebracht op je belastbaar inkomen. Een BTW nummer vraag je aan bij de Belastingdienst.

Bedenk verder dat je over free-lance inkomsten geen WW-aanspraken kunt doen. Dus als je je werk en klussen kwijtraakt, dan krijg je alleen WW over je loondienst-werkzaamheden.

Een belangrijk aspect is de zogeheten Verklaring Arbeidsrelatie, welke stelt of je een virtueel dienstverband hebt. Als dit het geval is zou de opdrachtgever jou feitelijk in dienst hebben, en is daardoor werkgeverspremies verschuldigd. De VAR geeft hierin vooraf duidelijkheid. Je dient zelf een Verklaring Arbeidsrelatie aan te vragen bij de Belastingdienst.

Bij het bovenstaande ga ik uit van een zogenaamde eenmanszaak - dit is een ondernemingsvorm. Er zijn andere vormen (zoals een BV), in dat geval ligt het bovenstaande helemaal anders.

Een KvK inschrijving is nodig voor opname in het Handelsregister. Feitelijk is dat niet nodig, maar sommige bedrijven controleren je kredietwaardigheid o.i.d., en die zullen raar opkijken als je nergens als onderneming geregistreerd staat.

Een boekhouder is zeer aan te bevelen. Meestal betalen zij zichzelf terug, tenzij je zeer lage inkomsten hebt (of veel pech hebt met je keuze). De administratieve eisen van de belastingdienst liggen bij ondernemerschap een stuk hoger, en de boetes bij te laat betalen enz. zijn fors. Een ander punt is dat als de Belastingdienst kan aantonen dat jij geen goede boekhouding voert, dat de bewijslast wordt omgedraaid: dus de belastingdienst bedenkt jouw inkomsten en uitgaven, als je het er niet mee eens bent moet jij zien aan te tonen dat het anders is. Ook om deze reden is een boekhouder aan te raden.

Een alternatief voor ondernemen is een pay-roll organisatie, dit is een extern bedrijf dat jou in dienst neemt, en namens jou de facturen naar de klant stuurt. Van het factuurbedrag houden zij de premies plus een percentage in, de rest is jouw salaris. Financieel is het altijd ongunstiger dan zelf ondernemen, maar het blijft natuurlijk een optie.

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Als dit je enigste opdrachtgever is en blijft, dan ben je geen freelancer, maar gewoon werknemer. Belastingdienst kent het begrip freelancer helemaal niet.

Of je bent ondernemer,
of je hebt inkomsten uit overige werkzaamheden,
of bent (fictief) werknemer.

• Plague
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Iblies schreef op dinsdag 21 november 2006 @ 11:32:
Als dit je enigste opdrachtgever is en blijft, dan ben je geen freelancer, maar gewoon werknemer. Belastingdienst kent het begrip freelancer helemaal niet.

Of je bent ondernemer,
of je hebt inkomsten uit overige werkzaamheden,
of bent (fictief) werknemer.
Een freelancer heet ZZP'er bij de belastingdienst: zelfstandige zonder personeel. De term bestaat dus niet als zodanig, maar de "functie" wel degelijk!

Echter heb je wel gelijk als je zegt dat je meerdere opdrachtgevers moet hebben. Minimaal 3, waarvan je niet bij 1 van hen meer dan 50% van je inkomsten mag betrekken.

• LuCarD
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

LuCarD

Certified BUFH

Plague schreef op dinsdag 21 november 2006 @ 14:10:
[...]

Een freelancer heet ZZP'er bij de belastingdienst: zelfstandige zonder personeel. De term bestaat dus niet als zodanig, maar de "functie" wel degelijk!

Echter heb je wel gelijk als je zegt dat je meerdere opdrachtgevers moet hebben. Minimaal 3, waarvan je niet bij 1 van hen meer dan 50% van je inkomsten mag betrekken.
Wat gebeurt er als dit wel zo is?

Ik doe namelijk "freelance werk" maar niet meer dan 200 tot 300 uur per jaar. Ik doe het namelijk naast me 40u werkweek. En ik wil nog wel een beejte vrije tijd hebben. Ik werk vaak voor de zelfde klant. ( ongveer 150u-200u per jaar )

Ik werk wanneer ik zelf zin heb, ik deel mijn eigen tijd in. Als ik het niet red of ziek ben dan zorg ik zelf voor een vervanger.

Op dit moment stuur ik hem gewoon factuurtjes zonder BTW, en geef netjes de inkomsten op als overige inkomsten.

Programmer - an organism that turns coffee into software.

• Plague
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Een ZZP-er draagt over het algemeen wel BTW af. Jij doet dit niet, maar ik heb 't idee dat je ook niet staat ingeschreven bij de KvK. Hoe het dan zit weet ik niet. Een ZZP'er is een officieel geregistreerd iets (eenmanszaak).

Misschien eens handig om de belastingtelefoon met deze vraag te bekogelen?

Ik denk dat 't geen geweldige problemen oplevert, maar toch handig om even navraag te doen.

• Redshark
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:52
Ik weet ook niet precies hoe het zit, maar herken eigenlijk alles wat hierboven staat wel. Als je gewoon 'af en toe' wat naast je baan aan opdrachten uitvoerd heb je in principe geen Kvk nodig en hoef je geen BTW afdracht te specificeren (naar mijn weten).

Nu geld voor iedereen dat zijn situatie uniek is en dat het hier vaak wat niet compleet uit valt te leggen (of verkeerd te interpreteren). Het beste wat je dus kunt doen is even praten met de KvK en belanstingdienst, zij weten je precies te vertellen wat zij van je verwachten.

Tot zover ook deze mental note aan mijzelf, zit in een zelfde schip voor dit jaar en moet het nog uitzoeken. Mocht ik eerder wat weten dan wat hier staat dat komt het erbij :)

Verwijderd

Plague schreef op dinsdag 21 november 2006 @ 14:10:
[...]
Dat klopt niet helemaal. Je moet aannemelijk maken dat je niet in loondienst bent. Dat wordt aangenomen in de situatie hierboven, maar kan ook anders. Ik werk 32 uur, en klus een beetje bij. Heb op dit moment een opdrachtgever waar ik plm 8 uur per week voor werk. Ik vind 't wel mooi geweest met werken na die 40 uur, dus neem voor nu even geen andere opdrachten meer aan, alleen hele kleintjes voor tussendoor. Ongeveer 90% van mijn freelance inkomsten komen nu van die ene opdrachtgever. Voor de belastingdienst geen probleem, ook als deze situatie nog een jaar duurt. Ik maak door mijn baan van 32 uur, en het feit dat ik an sich voor andere opdrachtgevers beschikbaar ben genoeg aannemelijk dat ik de boel niet loop te flessen :)
Redshark schreef op dinsdag 21 november 2006 @ 21:17:
Nu geld voor iedereen dat zijn situatie uniek is en dat het hier vaak wat niet compleet uit valt te leggen (of verkeerd te interpreteren). Het beste wat je dus kunt doen is even praten met de KvK en belanstingdienst, zij weten je precies te vertellen wat zij van je verwachten.
Niet helemaal waar. Ik kwam met mijn verhaal over freelance klussen naast een baan bij de Belastingdienst, en kreeg een formulier om een BV/NV op te richten en een dik boekwerk over het aannemen van personeel...

De KvK wil graag dat je je registreerd, maar imo is dat in deze situatie nergens voor nodig.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2006 11:14 ]

Verwijderd

je kan ook 's zoeken op payroll bedrijven, nemen een en ander voor je uithanden.
voordeel is, dat je gewoon in dienst ben van hun, maar zelf je tarief en aantal uren
bepaald. Hun dragen zorg voor afdracht belastingen, uwv etc, (let wel, is allemaal normaal tarief
dus kan ongunstig uitvallen belasting technisch). Uiteraard vragen ze hier wel iets voor,
rond de 5% van je "factuur bedrag" (uurloon * uren zeg maar).

ben zelf ook aan het kijken om dit voorlopig te combineren met normale baan, om daarna
100% zelfstandig te gaan werken (of niet).

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2006 04:37 ]

Pagina: 1