[.NET] LINQ, VS "Orcas", .NET 3.0 hoe zit het?

Pagina: 1
Acties:

• 4of9
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-12-2024
Hallo,

Ik zag vandaag dat .NET 3.0 is gereleased. (voorheen WinFx). Ik dacht dus dat hier het veel besproken LINQ in zou zitten. Dat (b)lijkt dus niet zo te zijn. Ik kom ook overal Visual studio "Orcas" tegen. Ik weet dus even niet meer hoe en wat en ik hoop dat jullie mij wat verder kunnen helpen (ook vanwege de nog spaarzame documentatie) :

1) ik heb nu .NET 3.0, zit hier nu wel of niet LINQ in?
2) Bevat .NET 3.0 ook de c# 3.0 versie in?
3) Ik heb begrepen dat .NET 3.0 gebruik maakt van de compiler van 2.0?
4) De laatste (pre)release van het linq team lijkt de may-ctp release te zijn? klopt dit of zit hij toch in .NET 3.0?
5) Wordt c# 3.0 een losse release? (lambda expressions, linq, het var keyword etc.)
6) help?

Aspirant Got Pappa Lid | De toekomst is niet meer wat het geweest is...

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:04
LINQ zit in C# 3.0, wat dus nog te releasen is.

Het .NET framework 3.0 is gewoon .NET 2.0 met wat extra's zoals WPF, WF, etc...

Zie je wel dat MS er niet goed heeft aangedaan om WinFX naar .NET 3.0 te hernoemen...

[ Voor 7% gewijzigd door whoami op 20-11-2006 16:41 ]

https://fgheysels.github.io/

Verwijderd

1) LINQ zit niet in .NET 3.0
2) C# 3.0 zit niet in .NET 3.0
3) In .NET 3.0 zit inderdaad de 2.0 compilers (zoals whoami al zei; alles is hetzelfde, er zijn alleen nieuwe libraries bij gekomen)
4) De May CTP is inderdaad de laatste publieke release van LINQ (http://msdn.microsoft.com/data/ref/linq/)
5) C# 3.0 (met LINQ dus) wordt onderdeel van de volgende versie van .NET (nummer staat niet vast, maar wordt voor het gemak wel eens 3.5 genoemt, kan dus ook iets anders worden). Die volgende versie van .NET 3.5(?) komt samen met de volgende versie van Visual Studio (codename "Orcas").
6) Dit is misschien wel een nuttige video, die veel uitlegd: http://channel9.msdn.com/Showpost.aspx?postid=217428

@whoami
Ik denk niet dat 't veel uitmaakt dat ze WinFX naar 3.0 hebben hernoemt, de versie nummers van de CLR, compilers en de BCL gaan bij LINQ toch ookal uit elkaar lopen (omdat daar waarschijnlijk de 2.0 CLR in blijft zitten).
Ik denk niet dat het praktisch is om die kunstmatig hetzelde te houden, de verschillende producten zitten op verschillende release schedules.

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:04
Zowiezo is .NET 3.0 geen goede naam, aangezien de versie van het .NET framework die in .NET 3.0 gebruikt wordt, niet veranderd.

https://fgheysels.github.io/

Verwijderd

Dat ligt er natuurlijk aan wat je onder "het .NET Framework" versta. De CLR? de compilers? de BCL?
Zoals die Jason Zander zegt, ziet Microsoft de addons van WPF, WCF e.d. als essentieel onderdeel van .NET en dan zit er dus wel wat in...

• EfBe
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 21 november 2006 @ 10:18:
Dat ligt er natuurlijk aan wat je onder "het .NET Framework" versta. De CLR? de compilers? de BCL?
Zoals die Jason Zander zegt, ziet Microsoft de addons van WPF, WCF e.d. als essentieel onderdeel van .NET en dan zit er dus wel wat in...
Gezien de lawine van gezeik en onzekerheid is het echt wel duidelijk dat .NET 3.0 een debiele naam is. Verder is het tijdstip van release van WinFX erg slecht: de tools zijn verre van af. Nu is er alleen een RTM designer voor WF, maar de rest is alpha kwaliteit met CTP's die alle kanten nog op kunnen.

Dat MS marketing uit alle macht dit recht probeert te praten geeft maar weer aan dat ze zoals al zolang blijkt geen reet verstand hebben van software engineering.

De hele Vista release is een groot drama op software development gebied en dat weet Microsoft dondersgoed. Ik bedoel: VS.NET 2005 is nog niet officieel voor 100% supported op vista (sp1 is nog niet uit) en vs.net 2003 is niet eens supported, terwijl fossiel VB6 wel supported is. Hadden ze echt geen tijd daar bij het Vista team om even te praten met het VS.NET team? Ze zitten tenslotte op dezelfde campus. En dat terwijl JUIST Vista de enige reden is dat WinFX nu al is gereleased. Dus: geen tools voor developers, brakke support of GEEN support voor .net development tools, en dan moet iedereen juigen dat .NET 3.0 uit is. Het is niet voor niks dat je niet veel leest over .NET 3.0 spul, gewoonweg omdat mensen spullen moeten afmaken NU met spullen die werken zodat ze alleen hun eigen troep hoeven te debuggen.

Maar goed, feit is dat WinFX met vista mee moest en men bedacht heeft bij MS Marketing dat Jan Doedel uit Tietsjerksterawierumerveen het niet gaat begrijpen dat hij .NET 2.0 + WinFX moet hebben maar kennelijk WEL .NET 3.0... :/ Net of iemand die niet software ontwikkelt weet wat .NET uberhaupt inhoudt, laat staan waar die versienummers voor staan. En dus hebben de enige personen die WEL snappen waar het voor staat er last van. Ergo: domme keuze en dat zal ze nog lang opbreken.

[ Voor 10% gewijzigd door EfBe op 21-11-2006 10:43 ]

Creator of: LLBLGen Pro | Camera mods for games
Photography portfolio: https://fransbouma.com

• 4of9
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-12-2024
Als ik het zo hier lees en vanwege mijn eigen ervaringen is .NET 3.0 geen goede keuze geweest kwa naamgeving.

Aspirant Got Pappa Lid | De toekomst is niet meer wat het geweest is...

Verwijderd

Tja, ik vind de naamgeving ook niet fantastisch en EfBe heeft een aantal goede punten.
Maar als ze WinFX geen .NET 3.0 hadden genoemd en de versie met LINQ wel 3.0 zouden noemen, heb je hetzelfde probleem.
Dan heb je C# 3.0 met de 2.0 CLR. En alles op één lijn houden is ook niet praktisch, want dan heb je release cycles van 4 jaar ofzo.
Het is niet echt makkelijk :)

• EfBe
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Linq komt in .NET 3.5 en de CLR daarin is waarschijnlijk wel degelijk geupdate.

Welnu, je hebt dan dus updated talen, updated CORE library en dan noem je het een .5 release... Begrijp ik dan iets niet of is dat gewoon een domme keuze qua nummering?

Creator of: LLBLGen Pro | Camera mods for games
Photography portfolio: https://fransbouma.com

Pagina: 1