Ik heb een oude legacy floppy van een HP86 machine of zoiets. Na enig opzoekingswerk blijkt het een LIF formattering te hebben. Ik wil deze floppy onder Windows XP kunnen lezen. Onder Windows 98 is er geen probleem. Hier kan ik tools zoals HPCOPY en LIFUTIL gebruiken om de floppy te benaderen. In Windows XP is dit niet mogelijk, blijkbaar omdat WinXP(zoals ook WinNT en Win2000) geen directe hardware toegang mogelijk maakt. Het LIF formaat kan enkel via lowlevel routines gelezen worden en dat laat WINXP blijkbaar niet toe. Hoe kan ik het wel? Dual boot is geen optie aangezien IT departement geen dual boot setups meer toelaat. I heb al geprobeerd om met Virtual PC en VMWare in combinatie met FreeDos de diskette te lezen door HPCOPY op dit OS te installeeren, maar zonder succes. I weet nu niet of VMWare en Virtual PC directe hardware toegang kunnen virtualiseren en de restrictie van XP kunnen omzeilen, of misschien is het een beperking van FreeDos. Ook heb ik al het softwaretooltje DirectI/O geprobeerd zonder succes. Dit is dus een tooltje om directe hardware toegang mogelijk te maken onder XP door hiervoor een aparte driver te installeren, maar voor een floppy werkt het niet. Dat is vooral bedoel voor seriele en parallele poorten aan te spreken denk ik. Voor de floppy is het me nog niet gelukt. Hebben jullie nog suggesties? Oplossingen?
misschien met een bootable cd als knoppix? Geen idee of die het bestandsformaat kan lezen, maar misschien het proberen waard?
BOE
Ja misschien lukt dat, maar probleem is dat we zoiets in ons bedrijf niet kunnen. BIOS is gelocked. Boot order kan niet veranderd worden. Het is ook zo dat het lezen van de floppies niet eenmalig is. Af en toe moet er data van een gewone PC naar een HP86 machine. Nu doen we dat met een Win98 machine maar die moet op termijn weg en het zou liefst moeten lukken met een WinXP machine.
Als het zo belangrijk is voor je werk zal het management er toch geen bezwaar tegen hebben dat er een enkele downlevel-client of dualboot pc of %andereoplossing% neergezet wordt? Ik denk dat je het jezelf makkelijker maakt om hier gewoon eens over te praten met een manager ofzo, dan nu te proberen het IT beleid te omzeilen op wat voor manier dan ook. Kan niet bedenken waarom ze je niet tegemoet zoueden willen komen. IT is er om jou je werk te laten doen, en niet om restricties op te leggen en je werk onmogelijk te maken.
Waarom boot / instaleer je dan thuis niet even in knoppix / linux en kopieer je de bestanden naar een "normale" flop. Of mail ze...
Eerlijk gezegd heb ik ook geen idee of linux dit bestandsysteem wel aankan, maar de kans is best groot als je kijkt naar het aantal dat linux er standaard al ondersteund.
Of instaleer van mijn part Windows 98 thuis, kost je 20 minuten... (mits je nog een partitie over hebt)
Eerlijk gezegd heb ik ook geen idee of linux dit bestandsysteem wel aankan, maar de kans is best groot als je kijkt naar het aantal dat linux er standaard al ondersteund.
Of instaleer van mijn part Windows 98 thuis, kost je 20 minuten... (mits je nog een partitie over hebt)
We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.