Toshiba laptop met 10 meter VGA kabel werkt niet

Pagina: 1
Acties:
  • 3.420 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-09 04:00
In een ruimte staat een beamer met daaran een VGA kabel van 10 meter of langer (weet de lengte niet precies).
Alle laptops die zijn er werken er op (HP, Dell), behalve de Toshiba laptop, die doet het niet.
Ik heb getest met een kortere kabel, toen werkte het wel (standaard VGA kabel welke van een 17" HP TFT scherm af kwam).
Eenmalig is het gelukt om beeld te krijgen, maar hij verloor al snel zijn sync (was nauwelijks beeld zichtbaar).
Nou is mijn vraag, ligt dat nou aan de lengte van de kabel? Is de output van die Toshiba laptop niet sterk genoeg, of komt het doordat er op die hele lange kabel 1 pinnetje mist, de korte kabel had deze pin wel.
Zit hier verschil in?
Heeft het zin een andere (misschien betere kwaliteit) kabel aan te schaffen, of ligt het probleem ergens anders, weet iemand dit?

Afbeeldingslocatie: http://us1.webpublications.com.au/static/images/articles/i304/30496_2mg.jpg

Pin 9 mist bij de lange kabel.

[ Voor 7% gewijzigd door eX0duS op 20-11-2006 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:25

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Het zou best kunnen dat het aan die ene kabel ligt. Je kan het beter even testen met een evenlange kabel met die ene extra pin.

Werkt het dan nog niet, kabel terug sturen.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
Ik moet die kabel ook bestellen aangezien ik het beheer doe bij dat bedrijf. Op zich is het niet zo'n probleem om er een te bestellen, maar het zou jammer zijn als de nieuwe kabel ook niet zou werken. Daarom vraag ik me af of het nou aan die ene extra pin ligt of gewoon aan de lengte van de kabel (die kwalitatief niet zo goed is misschien).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _AuToMaTiC_
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
(overleden)
Het ligt puur aan de settings van je laptop vermoed ik.
Dus daar moet je even mee spelen. Niet elke laptop wil uit zichzelf signaal geven op de VGA aansluiting.
Als pin 9 mist zal dit waarschijnlijk een loze pin zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
Met de korte kabel werkte het gelijk. Dus gewoon die kabel in de laptop duwen en gelijk beeld... Met de lange kabel gebeurd er niks.
Waarom hebben sommige kabels wel die pin 9 en andere niet?

[ Voor 18% gewijzigd door eX0duS op 20-11-2006 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
eX0duS schreef op maandag 20 november 2006 @ 15:43:
Met de korte kabel werkte het gelijk. Dus gewoon die kabel in de laptop duwen en gelijk beeld... Met de lange kabel gebeurd er niks.
Waarom hebben sommige kabels wel die pin 9 en andere niet?
http://pinouts.ru/Video/VGA15_pinout.shtml

Pin 9 is loos volgens bovenstaande site.
Maar dat verklaart helaas niet waarom die toshiba laptop niet werkt.

Is het nog mogelijk om alle pinnen van die lange kabel even te testen/door te meten met een multimeter?
Misschien dat er een andere pin niet lekker werkt, en dat de toshiba daar juist gebruik van maakt (i.t.t. de andere merken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

lijkt me eerder dat je met 10 meter kabel gewoon geen signaal over houd en dus geen beeld krijgt.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
Ik denk zelf dat het eerder aan de kwaliteit van de kabel ligt, maar 100% zeker weet ik het niet. Wat maakt de kwaliteit van de kabel dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pin 9 is inderdaad een loze pin.

Vroeger bij de laatste EGA connectors was dit namelijk de "key" zodat men niet perongeluk een VGA connector daarin zou steken.
Bij VGA en nieuwer doet die pen dus niets...

Wat wel heel duidelijk kan zijn is inderdaad de "signaalsterkte" van de Toshiba.
Die kan lager zijn dan bij de andere merken.
Probeer het nog eens met de Toshiba aan de Netvoeding, of ALLEEN met de externe video?
Ook de "Vertical Refresh" kan je aanpassen.
Bij beamers moet je die gewoonlijk op 60 Hz zetten.
Je zou dit kunnen testen door de toshiba en de andere laptop wisselend aan DEZELFDE monitor te knopen met een gelijke afbeelding.

De sterkte van de twee is dan goed te vergelijken.

Je mag hiervoor het door mij bijgewerkte plaatje van het NOZEMA Testbeeld op http://members.home.nl/victor.lodewijckx/PM5544_XGA.bmp downloaden en het hiermee testen. (WEL de resolutie op 1024*768 zetten he?)
Deze afbeelding heb ik speciaal voor dergelijke tests getekend.

Victor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metallicelmo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-05-2021
Je moet een hight quality cable hebben.. Die werken wel hoor, heb ik ook werkend gezien, zelfs 2 van 10 meter aan elkaar..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Misschien een gek idee, maar als je de korte kabel op je laptop aansluit en dan verbind met de lange?

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
Zal het eens proberen. Had inmiddels al een andere kabel gehaald, helaas had deze een soort van klemmen er op zitten, waardoor hij weer niet in de laptop paste.
We proberen het gewoon maar allemaal uit.
Wel stom eigenlijk dat net die Toshiba niet werkt met die kabel, en alle andere merken wel.
Maakt dat echt wat uit dan hoeveel de vga aansluiting "geeft"? Heb er nog nooit van gehoord namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lijkt me een probleem dat het gevolg is van signaalverlies op die lange kabel en een output van die laptop die niet hoogstaande is.

Kan je weinig aan doen, behalve een kortere kabel gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:05

The Third Man

The Third Jellyfish

Als die toshiba een net iets lager voltage geeft dan de andere pc's dan zakt dat voltage door de weerstand van de lange kabel te veel waardoor de monitor er niet mee wil werken. Er bestaan wel speciale repeaters hiervoor maar eigenlijk is een VGA kabel niet bedoelt voor lange afstanden, daar is RGB of Component video meer geschikt voor.

• eX0duS
Nou, ik heb het een en ander geprobeerd.
Een 5 meter HQ kabel werkte prima, alleen de aansluiting paste niet op de laptop (zat een extra ding op waardoor hij er niet goed in ging). Vervolgens daar een lowQ VGA extensiekabel aan vast geknoopt (totaal 7 meter) dit werkte ook nog prima.
Dus nu denk ik dat 10m HQ kabel ook wel gaat werken.
Nou is er weer het volgende probleem, die kabel moet vrij vaak van de beamer afgekoppeld worden, en die HQ kabel die ik had, had van die schroefjes, en moet je dus elke keer een schroevendraaier daar voor hebben, dat is ook niks.

Dus nu zoek ik een kabel waar je gewoon met de hand die dingen vast kan draaine, en die ook nog eens HQ is.

Nou is er bijv. deze:
Afbeeldingslocatie: https://product.onetrail.net/3party/Cnet/small/8C7FB133-E4FF-4353-B837-7031DC674501.jpg
Maar die heeft weer niet van die verdikkingen net na de aansluiting, en de aansluiting zelf is ook van plastic ipv metaal, ik weet niet zeker of dit gaat werken.
Deze is wel weer geen 10 meter... Moet wel 10 meter zijn.

Vervolgens heb je ook nog een VGA versteker:

Afbeeldingslocatie: https://product.onetrail.net/3party/Cnet/small/7882E6D5-8C68-4125-B13C-E2D7BCB27827.jpg
-Versterkt tot 75 meter

Zou zoiets zin hebben?

Weet iemand een ander goed werk wat vrij zeker goed gaat werken, en waar ik die kan halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
Uit nieuwsgierigheid;

Heeft zowel die lowend als highend kabel nou wel / niet die pin 9?

Op sallandautomatisering is er een categorie Beamer-kabels, onder categorie kabels.
Daar vertonen ze een ---- Canon VGA verlengkabel LV-CA02 ---- 10 meter lang.
(geschikt voor alle beamers staat erbij. staat niets over laptops...)
Aan de prijs zal het niet liggen, 137 euro

Natuurlijk weet ik niet of dit zin heeft. dwz of het werkt

edit: stukje info over versterkers
Ander forum, zelfde probleem POPUP!

[ Voor 22% gewijzigd door Raymond P op 27-11-2006 12:56 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:05

The Third Man

The Third Jellyfish

Raymond P schreef op maandag 27 november 2006 @ 12:39:
Uit nieuwsgierigheid;

Heeft zowel die lowend als highend kabel nou wel / niet die pin 9?
Pin 9 is volkomen facultatief, die kan ook net zo goed op de videokaart of in de monitor niet aangesloten zijn dus heeft geen invloed.
Dit gaat enkel over DVI en dat is niet te vergelijken omdat dat volledig digitaal is, dus ook veel minder gevoelig voor storingen door net te lange kabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
mooi,

dat was dus weer volkomen nutteloos van mij.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
Even voor de goede orde, het is inmiddels gelukt.
Een andere VGA kabel van 10 meter werkte gewoon. Dit was wel een HQ kabel, hij was best dik en stevig. Dus voor de volgende met dit probleem, grote kans dat het wel werkt met een betere kabel. ;)
Pagina: 1