File Server schijf niet benader baar.

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06-2025
Ik heb het volgende probleem. Ik heb een Windows 2003 file server.
Er zit ongeveer 500 gb aan data in, als ik mijn liedjes probeer af te spelen vanuit een client loopt elke app. vast). Nu gebeurdt dit alleen dus bij data van die schijf, maar lokaal is er niets aan de hand.
Het vastlopen komt volgens mij doordat de data er te lang over doet ombij de client aan te komen.
Ik heb dan ook sterk het gevoel dat deze schijf aan het overlijden is. Iemand nog tips wat ik nog kan doen om dit te verifieren?

Als deze schijf egt dood is, dan zou ik bijvoorbeeld alleen 1 schijf kunnen vervangen (ik draai geen raid).
Maar wat ik liever heb is een apart kastje (liefst 19inch formaat), waar ik dus een paar sata schijven in kan gooien die dan via een kabel aan de server gehangen worden. Een voorbeeld van zoiets is de x server raid http://store.apple.com/Ap...4O7WVQrT8d3X5OGhcdesfa9HQ
Nu is dit niet egt betaalbaar voor een 18jarige student (ik denk niets dat ik dat bedrag in heel me leven heb verdiend). Ik wil dus het liefst wel raid 5 of 50 maar aangezien ik al hardware en server heb zou ik gewoon iets willen hebebn wat ik kan kopelen aan de server. En hoe zit het met doorvoer snelheid? Is firewire snel genoeg hiervoor? of moet ik gelijk gaan denken aan fibre channel?
nog 1 laatste voordeel van zo'n addon is dat ik mijn 500 gb wat ik nu heb dan ook nog gewoon kan gebruiken.

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Verwijderd

Recovery starten? Zijn genoeg recoveryprogramma's. Kunnen die je data niet terughalen, probeer dan iets als SpinRite.

• battler
Data terug halen is geen probleem, backups zat, date recovery programma's zat. Dat was ook mijn vraag niet. :) Maar wel bedankt.

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:42
Als je wilt weten of je schijf dood aan het gaan is zou ik je aanraden om daarvoor een tooltje van je HD-fabrikant voor te gebruiken (zoals powermax voor Maxtor).

Voor externe opslag heb je een paar opties. Fibrechannel zal voor jou afvallen, omdat het toch redelijk prijzig is.
USB/FireWire zouden kunnen, maar dan zit je in principe met losse enclosures met 1-2 schijven. Daarnaast is de doorvoersnelheid niet denderend, maar het kan voldoende zijn als je alleen maar muziek streamt.
Een klein NAS-systeempje kan ook. Er zijn tegenwoordig mooie budget/home oplossingen. Even goed zoeken, want die zijn er vaak ook maar voor 1-2 schijven.
Wat ik je persoonlijk zou aanraden is om gebruik te maken van eSATA, mits de doorvoersnelheid van belang is. Je moet dan wel zorgen voor een aantal externe aansluitingen, of gaan werken met een port multiplier. Dan kan je zelf wel een eigen 1U kast gebruiken om alle spullen in te doen.

• battler
Wel handig om idd even het doel van mijn hdd te beschrijven. Ik denk wat ik het meest gebruik is het bekijken van films via het netwerk. (voornamelijk serie's) Ik heb een aparte download server die constant elk stukje wat hij download naar de server brengt. Dit lijkt me niet egt hoge data doorvoer maar wel erg constant. (mischien dat dit nog relevant was, indien ik zou gaan voor usb 2.0 of fire wire oplossing.
De reden waarom ik niet voor een NAS kies omdat ik een systeem heb wat als enige doel heeft file server. Om daar dus nog een apart systeem aan te hangen leek me een beetje dubbel op.
Dat Esata klinkt erg intressant, net even een stukje over gelezen. Ik ben nu aan het kijken ofdat er dus behuizingen zijn met esata en ofdat je een aparte controller nodig hebt (en ofdat het in raid tegebruiken is). Dit lijkt me een erg goede oplossing desnoods maak ik zelf een behuizing (istie ook gelijk 19inch.). Als ik het goed heb begrepen kan je dit dus gewoon aansluiten op een gewone sata raid controller. Alleen enige probleem is de behuizingen die ik heb gevonden (pricewatch), daar kan maximaal maar 1 schijf in. Nu zou ik dus voor een raid opstelling 4 esata behuizingen plus sata II schijven en een sata raid controller kunnen aanschaffen. Maar ik had tog liever 1 behuizing gezien.

[ Voor 56% gewijzigd door battler op 20-11-2006 13:39 ]

• Double J
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-02 18:47
Ik heb zelf een tijdje 2 esata behuizingen gehad... Ik vond het niet handig werken. Nu heb ik in mijn server gewoon 4*200GB schijven, in raid-5. Werkt perfect, worden goed gekoeld!

Als je schijven via USB of firewire aan gaat sluiten is dat eigenlijk zonde. De leessnelheid is erg hoog als je raid-5 gebruikt, dit wordt dan begrensd door USB of firewire. Dat is jammer lijkt me.

Waarom bouw je niet een 19" server met daarin een aantal mooie drive cages die aangesloten zitten via SATA? Dan heb je een mooie 19" server met mooie doorvoersnelheden, goed gekoelde schijven en je kunt nog alles managen via windows server 2003...

• battler
Dit laatste ga ik dus maar doen, is namelijke een goedkope oplossing.
Minder pracktisch (ik had liever losse 19inch hardware gehad). Drive cases zijn tog gewoon back plane's maar dan hotswappeble?

Sata 150 = 150 MB sec.
Sata 300 = 300 MB sec.
Firewire = 48,8 MB sec
USB 2.0 = 60 MB sec.
PCI = 133 MB sec

Ik heb dit allemaal opgezocht op internet (theoretische snelheid) dan denk ik van ik koop een sata schijf meteen doorvoor snelheid van 300 MB sec (los van de snelheid van de schijf zelf), ik sluit hem aan op een PCI sata controller en dan heb ik nog meer een doorvoer snelheid van 133 MB sec? of klopt hier iets niet. En hoe zit het met Gb verbindingen? Of is dat helemaal af te raden?

[ Voor 62% gewijzigd door battler op 21-11-2006 14:08 ]

• battler
Mischien dat ook even de titel veranderd kan worden door een mod.
Is van probleem meer naar Wat moet ik kiezen topic gegaan.

Pagina: 1