Laptop hardeschijf vervangen, Hitachi of Samsung?

Pagina: 1
Acties:
  • 156 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• marrik
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-07-2025

marrik

Live long and prosper

Topicstarter
Hoi allemaal!

Ik ben van plan de harddisk in mijn laptop te vervangen om hier Windows Vista op te installeren.

Op dit moment zit er een Seagate Momentus 7200.1 in (ST910021AS, 100GB, SATA).
Deze schijf bevalt prima alleen hij wordt wat (erg) warm. Ik ga 'm straks als 2e schijf gebruiken.

Voor de nieuwe schijf heb ik 2 modellen in mijn gedachten:

Hitachi Travelstar 7K100 (HTS721010G9SA00, 100GB, 7200rpm) of

Samsung Spinpoint M60S (HM120JI, 120GB, 5400rpm).

Beiden hebben voor- en nadelen:

Hitachi is sneller qua rpm, seektime enz, de doorvoersnelheid is echter gelijk aan de Samsung.
Samsung is goedkoper, groter, stiller en verbruikt minder stroom (dus minder warm!).

Mijn eerste voorkeur zou de Hitachi zijn vanwege de snellere toegangstijd, snellere track-to-track enz.
Nu vraag ik me alleen af of ik dit snelheidsverschil ga merken. Ik gebruik mijn laptop eigenlijk voornamelijk voor programmeren (Visual Studio 2005) en heel af en toe wat videobewerking.
De videobewerking kan ik trouwens vanaf een externe harddisk doen...

Misschien dat Vista beter/sneller werkt vanaf de Hitachi?

Heeft iemand ervaring met (een van) deze schijven? Wat is jullie mening?

D'Mzz!
Marrik

[ Voor 0% gewijzigd door marrik op 20-11-2006 11:27 . Reden: typo ]

Marrik

• piet konijn
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17-12-2025
heb in mijn laptop een toshiba vervangen door deze samsung, toch merkbaar vlotter. tshiba was wel slechts 4200rpm. gebruik visual studio ook soms maar niet genoeg om te kunnen getuigen van smelheidsverschillen.

• skralan
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22-12-2025
Ik ben overlaatst ook overgestapt vaan de Samsung HM120JI. Over snelheid heb ik niets te zeggen, maar de schijf is wel onhoorbaar stil en wordt nauwelijks warm.

• j-w
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

j-w

waarom geen spinpoint M80? Die is net uit en waarschijnlijk een stuk sneller dan de m60.

Volgens mij nu nog alleen in de dure 160GB variant i/d pricewatch, maar ik verwacht dat er binnenkort ook wel 80GB en 120GB modellen worden aangeboden.

check:
nieuws: Ook Samsung gaat perpendiculaire notebookschijven maken
http://www.tgdaily.com/2006/11/14/samsung_pmr_drives/

[ Voor 15% gewijzigd door j-w op 21-11-2006 12:10 ]

• marrik

marrik

Live long and prosper

Topicstarter
j-w schreef op dinsdag 21 november 2006 @ 11:35:
waarom geen spinpoint M80? Die is net uit en waarschijnlijk een stuk sneller dan de m60.

Volgens mij nu nog alleen in de dure 160GB variant i/d pricewatch, maar ik verwacht dat er binnenkort ook wel 80GB en 120GB modellen worden aangeboden.

check:
nieuws: Ook Samsung gaat perpendiculaire notebookschijven maken
http://www.tgdaily.com/2006/11/14/samsung_pmr_drives/
Omdat de 160GB versie bijna 2x zo duur is en dat vind ik weer niet nodig. Zoveel sla ik toch niet op en vergeet niet dan mijn 'oude' hd als 2e drive ingezet gaat worden.

Ik zag op de website van Samsung dat ze ook met Hybrid drives gaan komen. Helaas is er verder nog weinig over bekend. Ik heb ergens gelezen dat ze in januari 2007 op de markt komen.
Misschien ook wel interessant om hier op te wachten...

Marrik

• piet konijn
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17-12-2025
inderdaad, zou ik ook doen. flash is nog zovele malen sneller en startup bestanden voor windows + de meest gebruikte entries worden op het flash geheugen opgeslaan, in jouw geval dus de libraries of zo, denk ik.

• j-w
  • Niet online

j-w

marrik schreef op dinsdag 21 november 2006 @ 12:35:
[...]

Omdat de 160GB versie bijna 2x zo duur is en dat vind ik weer niet nodig. Zoveel sla ik toch niet op en vergeet niet dan mijn 'oude' hd als 2e drive ingezet gaat worden.
Idd. Die 160GB is wel erg duur. Ik verwacht echter dat de 120GB en de 80GB een stuk goedkoper worden. Ik wacht nog even op de 120GB of 80GB versie.

• marrik

marrik

Live long and prosper

Topicstarter
piet konijn schreef op dinsdag 21 november 2006 @ 12:52:
inderdaad, zou ik ook doen. flash is nog zovele malen sneller en startup bestanden voor windows + de meest gebruikte entries worden op het flash geheugen opgeslaan, in jouw geval dus de libraries of zo, denk ik.
Yep, denk ik ook.

Ik ga morgen Samsung even bellen om er naar te informeren.

[ Voor 0% gewijzigd door marrik op 21-11-2006 13:14 . Reden: typo ]

Marrik

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Seagate heeft z'n hybride ook al aangekondigd. Alleen zullen die pas gelanceerd worden als Vista komt.

specs

• marrik

marrik

Live long and prosper

Topicstarter
marrik schreef op dinsdag 21 november 2006 @ 13:14:
Ik ga morgen Samsung even bellen om er naar te informeren.
Bellen heeft geen zin... je wordt namelijk voor HDD producten doorverwezen naar de website... :O

Ik heb Samsung een email gestuurd, hopelijk reageren ze daar wel op.
gladiool schreef op dinsdag 21 november 2006 @ 13:15:
Seagate heeft z'n hybride ook al aangekondigd. Alleen zullen die pas gelanceerd worden als Vista komt.
Heb je een link?

Marrik

• marrik

marrik

Live long and prosper

Topicstarter
Hmm, heb reactie ontvangen:
Geachte heer,

Dank u voor uw email met betrekking tot Harddisk Drives.

Helaas bieden wij via deze helpdesk geen ondersteuning voor HDD's. Ik zou u daarom willen adviseren voor product informatie contact op te nemen met dealers van dit soort producten. Of regelmatig onze website te raadplegen.

Via de dealer database op onze website, kunt u een dealer bij u in de buurt zoeken:

http://www.samsung.com/nl/support/saleslocations/index.htm

Ik vertrouw erop u met dit antwoord van dienst te zijn. Indien u vragen over andere producten heeft, aarzelt u dan niet om contact met ons op te nemen.

Met vriendelijke groet,

Ellen
Samsung Electronics Benelux

Marrik

• j-w
  • Niet online

j-w

Inmiddels staat ook de Samsung Spinpoint M80 in de 80GB SATA variant in de pricewatch voor iets meer dan 60 euro.

Check: pricewatch: Samsung Spinpoint M80S, 80GB (5400rpm, SATA, 8 MB)

[ Voor 39% gewijzigd door j-w op 28-11-2006 21:29 ]

• 80000
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-02 23:54

80000

mrox

Toevallig van het weekend is de 4200 rpm harddisk uit de laptop vervangen voor de hitachi.

Alles is merkbaar sneller geworden, opstarten, programma's laden etc.
Bij idle hoor je hem niet, is niet luider geworden dan de vorige.
Als de HD wel draait hoor ik soms stilletjes wat geratel, zoals een normale harddisk wel eens doet. Persoonlijk vind ik dat wel prettig, dan weet je dat ie bezig is en niet aan het hangen of niks aan het doen is, terwijl je wel actie verwacht :).

De laptop wordt voor werk gebruikt, dus wat mail, office en wat client stuff, maar merk in alles een verbetering.
Aangezien snelheid de criteria voor mij was, hoe sneller hoe beter, was het dus zeker geen slechte keus en zeker tot nu toe geen spijt.

• j-w
  • Niet online

j-w

Waarom eigenlijk geen seagate 5400.3 schijf?

pricewatch: Seagate Momentus 5400.3, 80GB (5400rpm, ATA100, 8MB)

[ Voor 54% gewijzigd door j-w op 02-12-2006 17:37 ]

• marrik

marrik

Live long and prosper

Topicstarter
Ik heb er nu een Seagate Momentus in zitten (zie startpost). Die is niet bepaald stil en wordt behoorlijk warm.

Ik wacht wel op de Samsung Flashon... hopelijk wordt snel bekend wanneer deze leverbaar is.

Marrik

• j-w
  • Niet online

j-w

marrik schreef op zondag 03 december 2006 @ 12:50:
[...]

Ik heb er nu een Seagate Momentus in zitten (zie startpost). Die is niet bepaald stil en wordt behoorlijk warm.
De 5400.3 schijnt behoorlijk wat stiller te zijn dan de 7200.1

• marrik

marrik

Live long and prosper

Topicstarter
Ik heb ook contact opgenomen met Seagate om te vragen wanneer de Momentus 5400 PSD op de markt gaat komen. Dit is namelijk de tegenhanger van de Samsung.

Vandaag bericht terug ontvangen: waarschijnlijk komt deze drive het 2e kwartaal van 2007 op de markt. :'(

Marrik

Pagina: 1