Hoi allemaal!
Ik ben van plan de harddisk in mijn laptop te vervangen om hier Windows Vista op te installeren.
Op dit moment zit er een Seagate Momentus 7200.1 in (ST910021AS, 100GB, SATA).
Deze schijf bevalt prima alleen hij wordt wat (erg) warm. Ik ga 'm straks als 2e schijf gebruiken.
Voor de nieuwe schijf heb ik 2 modellen in mijn gedachten:
Hitachi Travelstar 7K100 (HTS721010G9SA00, 100GB, 7200rpm) of
Samsung Spinpoint M60S (HM120JI, 120GB, 5400rpm).
Beiden hebben voor- en nadelen:
Hitachi is sneller qua rpm, seektime enz, de doorvoersnelheid is echter gelijk aan de Samsung.
Samsung is goedkoper, groter, stiller en verbruikt minder stroom (dus minder warm!).
Mijn eerste voorkeur zou de Hitachi zijn vanwege de snellere toegangstijd, snellere track-to-track enz.
Nu vraag ik me alleen af of ik dit snelheidsverschil ga merken. Ik gebruik mijn laptop eigenlijk voornamelijk voor programmeren (Visual Studio 2005) en heel af en toe wat videobewerking.
De videobewerking kan ik trouwens vanaf een externe harddisk doen...
Misschien dat Vista beter/sneller werkt vanaf de Hitachi?
Heeft iemand ervaring met (een van) deze schijven? Wat is jullie mening?
D'Mzz!
Marrik
Ik ben van plan de harddisk in mijn laptop te vervangen om hier Windows Vista op te installeren.
Op dit moment zit er een Seagate Momentus 7200.1 in (ST910021AS, 100GB, SATA).
Deze schijf bevalt prima alleen hij wordt wat (erg) warm. Ik ga 'm straks als 2e schijf gebruiken.
Voor de nieuwe schijf heb ik 2 modellen in mijn gedachten:
Hitachi Travelstar 7K100 (HTS721010G9SA00, 100GB, 7200rpm) of
Samsung Spinpoint M60S (HM120JI, 120GB, 5400rpm).
Beiden hebben voor- en nadelen:
Hitachi is sneller qua rpm, seektime enz, de doorvoersnelheid is echter gelijk aan de Samsung.
Samsung is goedkoper, groter, stiller en verbruikt minder stroom (dus minder warm!).
Mijn eerste voorkeur zou de Hitachi zijn vanwege de snellere toegangstijd, snellere track-to-track enz.
Nu vraag ik me alleen af of ik dit snelheidsverschil ga merken. Ik gebruik mijn laptop eigenlijk voornamelijk voor programmeren (Visual Studio 2005) en heel af en toe wat videobewerking.
De videobewerking kan ik trouwens vanaf een externe harddisk doen...
Misschien dat Vista beter/sneller werkt vanaf de Hitachi?
Heeft iemand ervaring met (een van) deze schijven? Wat is jullie mening?
D'Mzz!
Marrik
[ Voor 0% gewijzigd door marrik op 20-11-2006 11:27 . Reden: typo ]
Marrik