Toon posts:

Vertraging Powerswitch?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb sinds enkele weken een probleem met m'n PC. Ik zal eerst even wat informatie geven over m'n rig:

Voeding: Antec True Power 550W
Moederbord: DFI Lanparty Nforce4 SLI-DR
Geheugen: 2x512MB Corsair TwinxMS PC3200 @ CL2-3-3-6
Processor: AMD Athlon64 3700+ San Diego 2,2Ghz S939
Grafische kaart: MSI Geforce 6800GS
HDD: 2x200Gb Maxtor Diamond 9 S-ATA

Sinds enkele weken wanneer ik op de powerswitch duw, duurt het werkelijk een minuut of 3 à 4 vooraleer mijn pc aanspringt. Ik heb het volgende al geprobeerd:

- Alle kabels los, enkel moedebord power
- Alle kabels los, enkel moederbord & Grafische kaart power
- CMOS clear

Weten jullie waaraan het nog zou kunnen liggen? Ik heb van iemand gehoord dat het zou kunnen gaan om de voeding, waarvan de transistoren te traag zouden opwarmen door een kortsluiting ofzo. Het rare is ook, wanneer ik de powerswitch induw, ik disconnect bv m'n scherm of toetsenbord, en steek die weer in, en ik duw dan op de powerswitch start ie direct. Maar het is natuurlijk een enorm geklus om telkens m'n scherm/toetsenbord uit te trekken en weer in te pluggen. Dus weten jullie mss een oorzaak (of nog beter de oplossing?)

Alvast hartelijk bedankt op voorhand!

Greetz
L33t0r

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Het feit dat als je iets verandert aan de kabels lijkt mij erop te duiden dat je een aardingsprobleem hebt. Zit je systeem wel geaard aangesloten? Zo niet, probeer dat eens en kijk of het dan wel werkt.

Verwijderd

Topicstarter
Ja hoor m'n systeem zit geaard aangesloten, ik had gewoon de kabels losgekoppeld en enkel m'n mobo aangesloten om te testen dat bv m'n hdd of m'n DVD-brander geen kortsluiting gaf op het systeem, en daaraan dus de vertraging te wijten zou zijn.

• Flowmo
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-11-2025
Kan het dan niet aan je voeding liggen dat ie een te zwak/te laat "power-on" signaal doorgeeft aan je mobo of in eerste instantie gewoon te weinig stroom geeft?

Heb je het al met een andere voeding geprobeerd trouwens?

Verwijderd

Topicstarter
Nee een andere voeding heb ik nog niet geprobeerd, maar ik denk niet dat hij te weinig stroom geeft, dit heb ik nl getest door m'n CPU+graka te overclocken tot z'n maximum, en dan nog kan ik makkelijk alle benchmarks draaien die ik wil, hij loopt zo stabiel als iets, maar het duurt echt zeer lang vooraleer de pc aanspringt. :'(

Verwijderd

Je PC aanlaten staan! ;)

Verwijderd

Ik had helaas precies het zelfde probleem. Tot een week geleden dat het geen 5 minuten meer was maar ergens tussen 5 minuten en een uur zelfs.
En daarna helemaal niet meer.

Ik heb ongeveer het zelfde systeem als jij.
Een DFI lanparty NF4.
X2 4400
Antec 550
Alleen heb ik een Prometeia Mk1 Koeler.
Nadat ik de gehele computer uit elkaar heb gehaald om een oorzaak te vinden bleek dat door enige condens in de cpu socket de verbinding tussen de cpu pinnetjes en de cpu los is gaan zitten. Het lijkt een soort lijm te zijn. In elk geval bleven er enkele pinnetjes in de socket zitten en is de cpu een dure sleutelhanger geworden. Vermoedelijk is door dit, of gerelateerd daaraan ook de mobo verrot. Deze doet namelijk ook zonder cpu, graka, alles, helemaal niets. Alleen het lampje dat aangeeft dat er spanning op staat brand maar er komt geen post, de fans gaan niet draaien.
De voeding zelf is prima. Die start gewoon op als je die los aanzet met de juiste draadjes verbonden. Prima voltages ook.
Pagina: 1