Toon posts:

Van Raptor 74 GB naar RAID1 200 GB

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Gegroet,

Ik heb momenteel een Raptor 74 GB als primaire schijf, maar de geluidsproductie stoort mij danig. Daarom overweeg ik om terug te keren naar een Seagate 200 GB schijf, of beter gezegd twee in RAID1 voor de veiligheid. Maar ik zou indien mogelijk wel de installatie op de Raptor schijf willen behouden. Er is mij voorgesteld om RAID1 aan te schakelen (nForce 4 controller) en één van de 200 GB schijven bij de Raptor te plaatsen, zodat de installatie automatisch gekopieerd zou worden.

Dit lijkt me echter niet te lukken. Een 'rebuild' lijkt niet te starten, en ik heb ook al een 'b0 error' voorgehad. Na de MBR te herstellen zit ik nu terug op de oude configuratie. Heeft iemand enig idee of en hoe dit kan werken?

Bedankt,

c0d1f1ed

Verwijderd

Heb je al geprobeerd om via AAM (Acoustic Management) de seekgeluiden van de raptor omlaag te brengen? Of stoor je je aan het idle geluid?

Verder is mij onduidelijk wat je nu wilt, een RAID1 met 2x200GB seagate schijven maar daar wil je de raptor weer aan toevoegen? Wat schiet je er qua geluidsproductie mee op als je toch de Raptor behoud? Ik snap er nog niet veel van. :)

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2006 10:02 ]

• Danfoss
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:01

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

TS wil zijn Raptor vervangen door 2 200GB Seagates Raid1 zonder windows opnieuw te installeren enzo.
Dus de Raptor disk clonen naar de nieuwe Raid1 array.

Ik vraag me alleen af of je beweegreden wel de juiste is: Maken 2 Seagate schijven samen niet meer lawaai dan 1 Raptor?

Sys Specs

• XIII
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:58
Ik had hier hetzelfde probleem met de 74 rapter, een goede oplossing is de zalman ZM-2HC2 te monteren. Heb het zelf ook gedaan en ik kan U verzekeren dat de pc nu echt heel stil geworden is. ;)

http://www.zalman.co.kr/

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 20 november 2006 @ 10:01:
Heb je al geprobeerd om via AAM (Acoustic Management) de seekgeluiden van de raptor omlaag te brengen? Of stoor je je aan het idle geluid?
Enkel het seek geluid. Op sommige momenten begint echt alles te ratelen. Dan is een film kijken niet meer zo aangenaam, en ook in de kamer ernaast slapen als ik hem laat aanstaan gaat niet zonder het op te merken.

Ik heb al eens geprobeerd om hem via acoustic management stiller te krijgen, maar dat is zonder resultaat...

Verwijderd

Topicstarter
Danfoss schreef op maandag 20 november 2006 @ 10:57:
Ik vraag me alleen af of je beweegreden wel de juiste is: Maken 2 Seagate schijven samen niet meer lawaai dan 1 Raptor?
Neen, ze zijn in vergelijking echt onhoorbaar.

Verwijderd

Topicstarter
XIII schreef op maandag 20 november 2006 @ 11:36:
Ik had hier hetzelfde probleem met de 74 rapter, een goede oplossing is de zalman ZM-2HC2 te monteren. Heb het zelf ook gedaan en ik kan U verzekeren dat de pc nu echt heel stil geworden is. ;)
Interessant! Die rubber ophanging zou inderdaad het verschil kunnen betekenen. Zijn dat standaard schroeven op de uiteinden? Want mijn Chieftec kist heeft een montagesysteem zonder gaatjes (ronde kopjes opschroeven en dan inschuiven).

Bedankt voor de tip!

• twister00004
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 04-08-2025
Ik erger me ook al zo aan dat ratelen van die schijf echt niet normaal!!

Ik heb alleen een coolermaster kast en die heeft allemaal standaard modelus voor hd's , met klemmetjes enzo nogal vrij lastig om er iets tussen te douwen iemand een oplossing voor?

Verwijderd

twister00004 schreef op dinsdag 21 november 2006 @ 15:10:
Ik erger me ook al zo aan dat ratelen van die schijf echt niet normaal!!

Ik heb alleen een coolermaster kast en die heeft allemaal standaard modelus voor hd's , met klemmetjes enzo nogal vrij lastig om er iets tussen te douwen iemand een oplossing voor?
Gewoon een HDD behuizing die in een 5,25" bay past (waar ook je DVDrom in gaat dus).

Maar stoeien met AAM zou ik eerst eens proberen. :)

• Shaggy_NL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-02 23:46
Ik vraag me eigenlijk af, of men het hier over de 1e generatie Raptor heeft (...GD) of over de 2e generatie (...ADFD)?

De eerste generatie staat er namenlijk om bekend dat hij wat luidruchtig is. Ikzelf heb nu een 36GB ADFD (2e generatie) en vind deze zeer netjes, voor een 10k-RPM schijf.

offtopic:
Als men de ADFD-schijven te luidruchtig vind, en wilt verkopen... :9~

• XIII
WDC WD740ADFD-00NLR1
Voor de installatie van de Zalman was het echt niet te doen.
Nu hoor ik juist de fans heel lichtjes draaien.

• XIII
XIII schreef op woensdag 22 november 2006 @ 21:50:
WDC WD740ADFD-00NLR1
Voor de installatie van de Zalman was het echt niet te doen. :(
Nu hoor ik juist de fans heel lichtjes draaien. :)

Verwijderd

Volgens mij zocht je de edit-knop, deze dus: Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/edit.gif

;)

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 21 november 2006 @ 13:23:
[...]

Interessant! Die rubber ophanging zou inderdaad het verschil kunnen betekenen. Zijn dat standaard schroeven op de uiteinden? Want mijn Chieftec kist heeft een montagesysteem zonder gaatjes (ronde kopjes opschroeven en dan inschuiven).

Bedankt voor de tip!
Werkt prima, heb in mijn Antec kast (zelfde systeem) ook een Raptor met die koeler/noise dampener hangen.

Vrijwel geen geluid meer te horen, maar de mijne was al niet zo heel rumoerig vond ik :) Het ging mij meer om de extra koeling van de harddisk. De noise dampener was een bijkomstigheid.

https://discord.com/invite/tweakers

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 26-02 08:54

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Anders gebruik je toch gewoon even iets als Ghost, hoef je niks met je controller te doen.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• twister00004
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 04-08-2025
Heb zelf ook de ADFD 2nd gen
het ratel geluid is echt zo extreem aanwezig ik zit te denken om me kast te gaan isoleren

over dat AMM kan ik weinig vinden

Verwijderd

Klein dumpje van ataidle:
SMART Supported: yes
SMART Enabled: no
APM Supported: yes
APM Enabled: no
AAC Supported: yes
AAC Enabled: yes
Current AAC: 127
Vendor Recommends AAC: 65
Note: AAC = AutoAcoustic
APM = Advanced Power Management
SMART = Self-Monitoring, Analysis and Reporting Technology
Note: AAC wordt ook wel AAM (Automatic Acoustic Management) genoemd.

Deze waarde kun je aan je hardeschijf doorgeven om aan te geven waar je waarde aan hecht: performance - balans - stilte. AAC/AAM zal de seekperformance kunnen verlagen met als gevolg 'zachtere' seekgeluiden; dat geratel wat jij noemt. Je zou het eens uit kunnen proberen. :)

Hier nog wat informatie:
Meaning of various AutoAcoustic values:

0 Acoustic management disabled
1 Minimum acoustic output
2-126 Intermediate acoustic output levels
127 Maximum performance, maximum acoustic output

Meaning of various APM values:

0 APM disabled
1 Minimum power usage with Standby (spindown)
2-127 Intermediate power usage with Standby
128 Minimum power usage without Standby (no spindown)
129-253 Intermediate power usage without Standby
254 Maximum performance, maximum power usage

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2006 03:27 ]

• Mir
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Mir

XIII schreef op maandag 20 november 2006 @ 11:36:

http://www.zalman.co.kr/
Dit ziet er mooi uit. Maar zijn er ook oplossingen dat je alleen maar het rubbere gedeelte tussen de kast en je HD plaatst. dus waar je het in vast schroeft.

Want dan heb je al je trillingsprobleem opgelost lijkt me?

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:53
Kun je daarvoor niet een binnenband van een fiets gebruiken? Lijkt mij wel eigenlijk. Iemand daar ervaring mee?

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:12

_Arthur

blub

Ik heb zelf 2 stuks 1e generatie 36gb raptors (in raid0) en deze zitten in een Antec Sonata kast. In deze kast kan je de hd's ook op rubber 'voetjes' monteren. Wat ook met de raptors is gedaan.

En ik moet zeggen, ik ervaar absoluut niet bovenstaande 'herrie' van de hd's. Zelfs niet van deze 1e generatie hd's. Ook als de kast open staat zijn de geluiden van de hardeschijven niet storend te noemen. Dat ze meer geluid maken dan mijn andere 7200rpm disks is wel zo.

Ik zou dus zeer zeker naar die zalman oplossing gaan kijken. Want het is zonde om die 74gb raptor te moeten vervangen.

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Om even antwoord te geven op de orginele vraag:

je kunt op die manier je data niet klonen. Je raptor is namelijk maar 74gb, je seagate 200gb.

In RAID moeten alle schijven (eigenlijk partities) even groot zijn.

Om dit wel te doen: hang de 2 seagates erin en hang je raptor erin als 3e schijf. Initialiseer je RAID array, en kopieer hierna de data van de raptor naar de RAID array. Hiervoor kun je het beste een boot disk gebruiken zoals Bart PE. Linux kun je er ook voor gebruiken, mits je geen NTFS gebruikt.

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

Pagina: 1