Toon posts:

Oude of nieuwe Linux

Pagina: 1
Acties:
  • 100 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik werk in Leiden in de buurt van Kooyker&Ginsberg (boekenwinkel).
Nu hebben ze daar heel veel Linux boeken ... en bij heel veel (beginners)boeken zit een CD met daarop een distributie (meestal Red Hat of Suse), maar die is meestal wat ouder (RH 6.0, Suse 6.2).

Nu was mijn vraag :
Is het verstandig om zo'n boek met een CD te kopen? Of is het beter om met een nieuwere distributie te beginnen (RH7, Suse 7.1 etc) ??
Het vervelende is dat ik nergens Suse 7.x of Mandrake kan vinden anders had ik die wel gekocht. Ik kan bijna niet anders dan zo'n boek+CD kopen.

Ik wil dus graag beginnen met Suse of Mandrake omdat de meeste zeggen dat die het beste zijn om mee te beginnen (zelf heb ik GEEN idee).

M'n Linux-PC is :
P3-450, 256 MB RAM, TNT2U, Intel 10/100 Pro+ NIC, SBLive

Alvast bedankt!

P.S.
Ik ben een newbie op het gebied van Linux :)

Weet iemand waar ik Mandrake/Suse kan kopen in Leiden ? Ik kan ze nergens vinden.
Het enige wat ik kan vinden is Red Hat 7.

Die Linux PC moet een router, FTPserver en webserver worden voor m'n andere Win2K PC.

Verwijderd

Je kan zo'n boek met oude CD best kopen. De Linux versies werken bijna precies hetzelfde.

Als je het boek gekocht hebt download je een nieuwe versie van een bepaalde distibutie of je vraagt iemand of hij/zij hem wil kopieren op een CDtje (dit is legaal) :).

Voordat ik het vergeet, in Linux RedHat 7.0 zijn wel wat grove veranderingen aangebracht maar er is altijd wel een HOWTO te vinden die uitlegt hoe de vorige situatie in elkaar zat en hoe het nu in elkaar zit.

Verwijderd

Topicstarter
Is het trouwens moeilijk/lastig op zo'n oude Linux-distro up te daten ?

Is het dan de bedoeling dat ik 100den MB's ga downloaden?

Verwijderd

Ik bedoelde dus niet gaan updaten maar gewoon een nieuwe dist. gaan installeren.

Als je dit eenmaal hebt gedaan is het een kwestie van KB's soms MB's die je moet downloaden.

O ja, en moeilijk is het ook niet, je moet even weten hoe je tar.gz bestanden moet uitpakken en gaan installeren (lees altijd de README en/of INSTALL bestanden).
Als je het makkelijker wilt doen kan het via RPM, aanklikken, klikken op de knop "upgrade" en KLAAR! :)
Hetzelfde zal het gaan met .deb (Debian) packages maar hier heb ik geen ervaring mee.

PS. DEP en RPM packages zijn niet weggelegd voor alle dists.
Zo werkt RedHat (en nog een aantal dists) met RPM . En Debian werkt met .dep, maar er zullen vast meer dists. zijn die deze packages gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
Ah.. mooi en duidelijk.

Maar wat raad je aan (voor m'n server/router/webserver) ?
Ik heb gisteren boeken gezien met Suse 6.2 (evaluatie versie ofzo.. is dat wat? Of is dat beperkt?) en Red Hat (5.0/6.0/6.2).

Welke kan ik beste nemen (je kan alleen een subjectief antwoord geven... maar toch :) )

Thanx again

Verwijderd

Wat ik aan raad... pff het is echt een keuze van smaak.
Ik ben begonnen met SuSE maar ik vond deze dist. rommelig, de config files stonden op andere plaatsen dan bij andere dists.

Ik heb ook RedHat 6.0/6.1/6.2 gedraaid. Deze vond ik goed terwijl andere Linux gurus weer zeggen dat het een rot dist. is.

Ik draai nu thuis RedHat 7.0, hierop draai ik:

* fileserver (Samba)
* mailserver (Sendmail + Qpopper)
* Webserver (Apache)
* Router/firewall (IPCHAINS maar na de kernel update IPTABLES)

Het draaid bij mij goed en zeer stabiel.
Updates staan vaak op de RedHat site, deze kun je downloaden en via het RPM systeem installeren (lekker snel).

Maar om echt zeggen welke dist. je moet gaan gebruiken kan ik niet (niemand denk ik).

Over die evaluatie versie van SuSE....... ik zou niet weten waarom het een evaluatie versie is.

Hoop hiermee voldoende info te hebben gegeven. Anders mag je gerust nog meer vragen stellen B-)

Verwijderd

Ik zou voor een nieuwe distro gaan. Mandrake 7.2 is erg prettig, maar Suse 7.1 (met kernel 2.4) is zeker het overwegen waard.

Een linux distro kun je bij elke goede boekhandel bestellen als ze 'm niet al op voorraad hebben.

Ik denk dat Suse 7.1 een erg goede keuze is. (half februari, dus nog 2 weekjes w88)
:)

Verwijderd

Topicstarter
Hoop hiermee voldoende info te hebben gegeven. Anders mag je gerust nog meer vragen stellen B-)
Dan doe ik dat bij deze :)

Ik zou ook gewoon Red Hat 7.0 kunnen kopen (de goedkoopste versie... 99 piek ofzo) en die kunnen installeren, maar ik hoor van iedereen dat ie vol met bugs zit en dat er gebruik wordt gemaakt van een aparte compiler ofzo... (ik heb er geen verstand van).

Nou ben ik niet zo iemand die dat allemaal zo heel erg vindt, als het maar goed werkt (als router..fileserver etc etc).
Maar is het dan met RH7 wel mogelijk om later alles te "fixen" zodat alles goed loopt ?

Verwijderd

Alles is te fixen :)(okay bijna alles)

Het klopt dat RH7 gebruikt maakt van een aparte versie compiler. Ik weet niet precies wat hiermee aan de hand is maar ik heb er nog geen last van gehad en heb al vanalles gecompileerd!
Standaard zitten er zeker wel een aantal bugs in RH7 (in welke dist. niet?) maar met de updates die op de RedHat site zijn te downen zijn loopt het weer lekker.

Iedreen maakt zich zo druk om RH7, maar heeft iemand wel eens echt problemen hiermee gehad?
Hier zou ik graag antwoord op willen hebben :)
Pagina: 1