Toon posts:

Dvd writer weg uit apparaatbeer

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste forumleden,

Mijn laptop is een HP Pavilion DV4205EA. Gisteren nog mee gewerkt en niets veranderd.
Vanmorgen bestaat de Dvd-writer niet meer in de verkenner en bij nader onderzoek bleek dat hij ook niet meer in het apparaatbeheer stond.
Ik heb toen de wizzard nieuwe hardware gestart om te kijken of die hem misschien vond maar geen geluk daarmee.
Wat ik wel merk is als ik een Dvd in de Dvd-writer doe hij de led laat oplichten en meer toeren maakt. Er is dus nog wel iets van leven in de Dvd-writer te bespeuren.
Weet iemand of ik nog wat kan uitproberen?
Zou de Dvd-writer ineens defect zijn?

Met vriendelijke groet,

Chris.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Wordt het ding nog wel in de bios herkent? En is het mogelijk om ervan te kunnen booten (dmv een bootable cdtje). Als dat mogelijk is dan is het waarschijnlijk geen hardwarematig probleem maar een softwarematig iets.
In dat geval is het aan te raden de chipset/IDEdrivers eens te herinstalleren en kijken of het wat uitmaakt. En natuurlijk een keertje te scannen op virussen.

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06-2025
Werk je mischien met deamon tools? ooit het zelfde probleem gehad, ik weet nit ofdat die bug er nog in zit.

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties.
Nee, ik werk niet met Deamon Tools.
Ik heb in de bios gekeken . Daar staat de speler/brander wel maar ook een floppydisk die er niet in zit. Je kunt dan door op het item te staan en dan op enter te drukken aangeven waarvan opgestart moet worden.
Het is dus niet zo dat als het apparaat er niet in zit je hem ook niet ziet.
Maar opstarten ermee lukt dus niet. Het kan alleen met de HD dus ik denk dat de bios hem ook niet ziet. Dat zou denk ik inhouden dat de speler brander defect is. Nu komt het vreemde:Eerst was er nog iets van activiteit te bespeuren maar nu gaat zelfs het laatje niet open en het ledje brand ook niet meer, terwijl niets aan het apparaat is gedaan.
Het lijkt wel of er iets 'los' zit.
Hoe krijg je zo'n laatje nu open?
Groet,
Chris

Verwijderd

Naast het led lampje moet een gaatje zitten, als je daar met iets duns, een speldje ofzo, in duwt dan gaat het laatje handmatig open. Ik heb met mijn dektop hetzelfde probleem, bij mij is het een conflict met de drivers voor wifi, zodra ik die installeer ziet windows geen dvd speler meer, maar haal ik ze eraf dan heb ik geen internet meer, heb nog geen oplossing hiervoor gevonden, gaat om een p5b-de luxe. Als ik een oude hd met ide aansluiting erop aansluit doet die het wel, maar een dvd speler niet.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op maandag 20 november 2006 @ 23:13:
Bedankt voor de reacties.
Nee, ik werk niet met Deamon Tools.
Ik heb in de bios gekeken . Daar staat de speler/brander wel maar ook een floppydisk die er niet in zit. Je kunt dan door op het item te staan en dan op enter te drukken aangeven waarvan opgestart moet worden.
Dan kijk je bij de bootvolgorde, daar zit je verkeerd.
Dat je fdd erin staat is logisch, gezien die niet geautodetecteerd wordt.

Kijk eens bij de IDE apparaten en niet bij de bootvolgorde.
Het is dus niet zo dat als het apparaat er niet in zit je hem ook niet ziet.
Maar opstarten ermee lukt dus niet. Het kan alleen met de HD dus ik denk dat de bios hem ook niet ziet. Dat zou denk ik inhouden dat de speler brander defect is. Nu komt het vreemde:Eerst was er nog iets van activiteit te bespeuren maar nu gaat zelfs het laatje niet open en het ledje brand ook niet meer, terwijl niets aan het apparaat is gedaan.
Het lijkt wel of er iets 'los' zit.
Hoe krijg je zo'n laatje nu open?
Laatje kun je open krijgen door iets in dat gaatje onder laatje te duwen, dan kun je de drive opentrekken.
Als hij verder helemaal niets meer doet dan kun je proberen de IDE kabel er even vanaf te halen en kijken of hij dan nog wel stroom krijgt. Doet hij het dan ook niet dan kun je denk ik dat ding afschrijven.
Groet,
Chris
en groeten is niet nodig, wij tweakers doen elkaar permanent te groeten (je naam staat immers al naast je post).

Verwijderd

Even een update, bij mij is het geen conflict met de wifi drivers maar met de jmb363 driver voor raid, aangezien ik geen schijven in raid heb staan heb ik die verwijdert en nu doet zowel de dvd speler als het (wireless) internet het weer.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reactie,
Ik ga de laptop maar heel voorzichtig openen en kijken of ik spanning op de drive heb.
Werken de drives in een laptop eigenlijk ook met dezelfde spanningen als in een desktop?
Verder zal ik ook nog eens in de bios kijken.
Bedankt,
Chris.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb inmiddels de dvd-writer weer aan de praat gekregen.

Toen het laatje open was heb ik tegen het chassis van de drive gedrukt en toen schoof hij iets naar binnen. Op dat moment functioneerde de drive weer maar als je maar als het laatje enkele keren open is geweest moet ik hem weer iets aandrukken.

Zit achter in de drive soms een connector ?
Heeft iemand misschien een idee hoe je zo'n drive eruit krijgt?
Ik zie wel mogelijkheden om een HD te vervangen maar hoe je die dvd-writer er nou eruit krijgt zie ik niet. Ik kan mij niet voorstellen dat je daarvoor je hele laptop uitelkaar moet halen. Hopelijk weet iemand hoe dit moet.

Chris.

• Phantium
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-05-2025
Verwijderd schreef op zondag 26 november 2006 @ 22:21:
Zit achter in de drive soms een connector ?
Heeft iemand misschien een idee hoe je zo'n drive eruit krijgt?
Onder de laptop zit meestal een schakelaar die je omzet zodat de dvd/cd/brander combinatie los komt van de connector, daarna kun je hem er gewoon uitschuiven.

Zo zal het waarschijnlijk ook bij jou laptop in elkaar zitten.

Verwijderd

Topicstarter
Sorry voor de late reactie van mijn kant maar kon wegens omstandigheden niet eerder reageren.(ziekte)

Ik kan geen schakelaar, o.i.d. vinden.
Het lijkt of hij er zo uit kan maar ik durf geen kracht te zetten omdat ik bang ben dat er iets beschadigd.
Er zit wel speling in, Ik kan hem zo een halve centimeter er uit trekken.
Maar als ik het goed begrijp zijn bij laptops altijd de drives vergrendeld ?

Verwijderd

Ik heb gek genoeg eens meegemaakt dat mijn CD-Rom drive niet meer bestond voor Windows (niet in explorer en niet in apparaatbeheer, tenzij ik 'zoek gewijzigde apparaten' deed).

Dat bleef een tijd zo, zonder dat ik erachter kon komen wat er aan de hand was.

Op een dag ging in in mijn BIOS kijken, gewoon eens kijken naar wat instellingen, niets veranderd (IK ZWEER HET BIJ DE HEMEL EN DE AARDE)

En de eerstvolgende keer dat ik opstartte herkende Windows de CD-Rom weer, maar tegen een vreselijke prijs....

Mij 2e harde schijf (met bergen data) was volgens Windows ineens..'niet geformatteerd'.....
Euuhhhh...juistem.

Ik was alles ineens kwijt. Wonder boven wonder heb ik met speciale software veel kunnen redden en de schijf daarna weer geformatteerd en nu werkt het allemaal weer...
De wondere wereld van computers...........

Verwijderd

Topicstarter
Gelukkig is dat mij niet overkomen.

Mijn dvd-writer komt na een tijdje iets uit de behuizing van de laptop.
Als ik hem weer naar binnen duw doet hij het weer een tijdje.

Hij wringt zich los uit de connector lijkt het wel.
Ik heb al gekeken of er iets van een vergrendeling zit maar kan niets vinden. Hij zal toch niet alleen aan de connector vast 'hangen' ?

Verwijderd

Ik lees dit topic heel toevallig.... Ik heb ook een DV4205EA en had hetzelfde probleem. Soms heette de writer ineens anders of bestond de naam utilsuitend uit leestekens, of werd hij helemaal niet gevonden. Ook bij mij maakte het verschil als ik de writer aandrukte. Nadere inspectie wees uit dat de drive niet ver genoeg in de notebook gemonteerd zit, waardoor de connector aan de achterzijde niet goed contact maakt. Ik heb dit als volgt opgelost:

- verwijder het klepje waar de harde schijf onder zit (enige klepje met 2 schroefjes). hieronder vind je de bevestiging van de writer. deze zit met één schroefje vast.
- draai dit schroefje eruit en druk de writer aan, je zult een klikje voelen ten teken dat de connector nu wel goed zit. Je zult ook ontdekken dat het schroefje niet meer past omdat het gat niet meer recht boven de schroefdraad zit.
- verwijder nu de writer en boor het gat van het bevestigingsbeugeltje iets op, zodat het ovaal wordt. Zorg er voor dat je dit voorzichtig doet en er mag uiteraard beslist geen slijpsel in de brander komen.
- monteer de writer, druk hem goed aan en controleer of het gat nu wel boven het bevestigingspunt zit. als alles goed zit kun je de schroef weer (stevig) aandraaien en je probleem is gegarandeerd verholpen.

Succes!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt Gerbie74,
Wat toevallig dat jij hetzelfde hebt gehad. Hij doet het nu weer goed. En inderdaad, het schroefje wat door dat beugeltje gaat wat aan de ene kant aan de drive zit is de oorzaak.
Ik heb jou aanwijzingen uitgevoerd en het werkt weer prima!
Maar........wat een slap beugeltje is dat he? Ze hebben de hoek wel versterkt maar het blijft toch een beetje fragiel hoor.

Nogmaals bedankt,

Chris.
Pagina: 1