Toon posts:

[eindversterker]Module gezocht.

Pagina: 1
Acties:
  • 147 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi :)

Bij de meeste 5.1 versterkers zit er een optie om het geluid van de surroundkanalen te verhogen / verlagen op het algemene "geluidssterkte". Mijn versterker (oudje) ondersteund dat helaas niet. Het is ook geen 5.1 overigens :P

Het is een quadrofonisch 4 kanaals versterker, waarvan 2x stereo en 2x een "splitsing" van het geluid is... geluiden met een surroundachtig effect worden op deze kanalen naar voren gebracht.

Nu heb ik laatst speakers in m'n huiskamer opgehangen inclusief deze 2 sattelietjes aangesloten op het "surroundkanaal", maar ik hoor er bijna niks uit!

Dat is opzich niet gek, want er kwam nooit veel geluid uit overigens :)

Nu dacht ik, een kleine module die de kanalen versterkt zou wel handig zijn. Zo'n soort idee van de oude autoradioversterker, waar je het analoge signaal (wat naar je speakers ging) eerst door je versterker heenhaalt en die het met x % verhoogt. Nu kan ik wel een apart ding ertussen zetten waarmee je zelf de volume kan verhogen, maar het gaat hier wel om een output van de versterker, die in feite elk setje zoals ik beschrijf hier, opblaas.

Dus eigenlijk ben ik op zoek naar een module op ongeveer 12v, die net zoals een Auto-amplifier werkt, daar een signaal instop en die het met een x% verhoogt :) Natuurlijk moet ik geen autoapparatuur op m'n versterker gaan zitten aansluiten want dat is vragen om problemen (impedantieverschil).

Op conrad kwam ik zulk soort moduletjes tegen, maar die zijn alleen gebouwd voor een Pre-input, en geen actieve zoals mijn versterker dat zou doen.

Volgend jaar wil ik trouwens kijken naar een schappelijke 5.1versterker -

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

hoezo kan je geen auto ding nemen als je toch op 12 volt wilt werken ? die dingen hebben een high power input waar je prima je oude bak aan kan hangen. Speakers erachter knopen en daar ga je. Moet geen enkel probleem zijn

wat je bedoelt met dat impedantie verschil is me niet duidelijk. je oude bak zal tussen de 2 / 8 ohm ofzo belasting willen zien. dat kan dus prima op een autoversterker

[ Voor 28% gewijzigd door Ray op 19-11-2006 22:30 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nee de minimale/maximale Impedantie op het surroundkanaal is 8 tot 16Ohm. Ik ga daar echt geen 4Ohm autoapparatuur op hangen :)

Er moet toch zoiets wel zijn voor thuisgebruik?

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 19 november 2006 @ 22:34:
Nee de minimale/maximale Impedantie op het surroundkanaal is 8 tot 16Ohm. Ik ga daar echt geen 4Ohm autoapparatuur op hangen :)

Er moet toch zoiets wel zijn voor thuisgebruik?
De ingangsimpedantie van een versterker is veel hoger dan die 8-16 Ohm, zal echt geen problemen opleveren. Zou dus best kunnen met een autoversterkertje en voor surround heb je toch niet veel vermogen nodig.

Maar je zegt dat je volgend jaar een 5.1 set wil kopen, wat zou je dan moeilijk doen voor die 6 weken :+

Verwijderd

Topicstarter
6 weken kan er nog genoeg aan films gekeken worden hoor :P

Nee ik zoek echt iets van minimaal 8Ohm ingangswaarde, en t/m 16Ohm uitgangswaarde, omdat, mocht ik om 1 of andere reden m'n balance-knop willen omdraaien naar left of right, dan stuurt mijn versterker de surroundspeakers ook aan met het geluid van de left-front, wat dus betekend dat er ook echt vermogen naar die surroundkanaal gestuurd word, en mocht daar een 4Ohms auto-versterker tussen liggen, dat het gewoon fout gaat.

• Ray

Ray

ik snap echt niet wat je met die onzin van hierboven bedoeld. sorry hoor maar je kan echt de high input van een auto versterker gebruiken. Je redenen om dit niet te doen kloppen gewoon niet.

Verwijderd

Topicstarter
En waarom klopt het argument niet om een auto-radio-versterker (4ohms) aan te sluiten op een (minimaal) 8ohms huiskamer versterker :?

Mij is geleerd dat niet te doen omdat je je eindversterker (de hifi) naar z'n grootje helpt.

• WEBsel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01:12
Het naatje van die quadrophonische versterkers is dat je niet zomaar een versterker aan die B-kanalen kan knopen. Die zitten meestal met hun - polen aan elkaar en met nog wat filtering naar massa van je versterker. Als je die speakeruitgangen gewoonweg op de ingang van een volgende versterker doet zitten de massa's weer aan elkaar.

(Mijn versterker heeft ook zulke uitgangen, ik ga ze maar weer eens gebruiken)

Asrock Z77Pro4-M, i7 3770K ; Corsair PC3-12800K CMV8GX3M1A1600C11 x2 ; Zotac GeForce GTX1050 Ti 4GB ; Crucial MX500 500GB; Toshiba DT01ACA300 ; HP M375mw ; Synology DS218j + WD60PURZ ; TP-Asus RT-AC68U asuswrt-merlin 386.10 ; Sony Xperia XZ2 P ; Mazda 323

Verwijderd

Topicstarter
Dat B kanaal (quadrofonisch) doet het ook niet als je er maar 1 speaker aan koppelt. Het is best mogelijk het idee wat ik hier beschrijf, soort autoradio versterker erachter koppelen maar dan met een Impedantie van 8Ohm, en niet 4ohm.

Er zijn zat zelfbouw versterkertjes te vinden, maar juist niet dat gene wat ik zoek. En een Auto-versterker erachter aan koppelen vind ik iets te ver gaan. Ook al is het nog maar 6 weken geen zin om met een brakke versterker te zitten na 2 weken bij wijze van :)

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:46
Je bent in de war met je impedanties :)

Een autoversterker heeft een UITGANGSimpedantie van minimaal 4 Ohm (vaak zelfs nog lager)
De INGANGSimpedantie van zo'n ding is vele malen hoger, vaak zelfs vele kiloOhms.

Het is dus, zoals StuiTeR al zegt, geen enkel probleem om een autoversterker met een high-input aan te sluiten :)

Ticking away, the moments that make up a dull day

Verwijderd

Topicstarter
Nee? ... joh.

Dan kan ik best kijken voor een cheapo ding dan :)

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:59

voodooless

Sound is no voodoo!

Als je het mij vraagt: waist of money! Een beetje degelijke car audio amp kost je zo'n 100 euro. Dan moet je ook nog een 12V voeding hebben. Daar zou je een oude PC voeding voor kunnen gebruiken, maar als je daar geen kaas van hebt gegeten zul je een losse voeding moeten kopen. Kost je ook zo'n 100 euro. Zit je al op 200 euro.. En wat heb je dan: meuk!

Spaar gewoon voor een goedkopere 5.1 set, je hebt ze al vanaf 200 euro, en daar heb je dan 10x meer aan dat deze halfbakken oplossing.

Wil je minder uitgeven: ga dan naar de kringloopwinkel en haal voor 10 euro een leuk versterkertje, en knutsel zelf een high-level input (paar weerstandjes en je bent klaar).

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Ray

Ray

met hierboven. Ik zat me ook al af te vragen welke voeding je zou willen gebruiken aangezien een beetje auto amp al best wat nodig heeft.

Je kan inderdaad beter ergens een 2e hands losse huiskamer amp kopen en in jou geval zou ik dan voor voorgemonteerde high > low input adapters gaan :) die zijn gewoon in de meeste (car) hifi shops te koop.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nog een hobbyvoeding die ruim 12Ampere levert.. dacht dat moet wel genoeg zijn voor 2x25watt ;)

Ik had op ebay even snel gekeken en daar kwam ik idd een high power input versterker tegen, en zelfs vanaf 25 watts (2x) voor nog geen 20 euro, ik vind een investering zoals dat voor 6 weken niet erg hoor :)
Pagina: 1