Nieuw systeem, mobo / videokaart advies

Pagina: 1
Acties:

• Mr1ncr3d1bl3
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 31-01 16:16
Al enige tijd ligt er een AMD Athlon 64 X2 4200+ op mn kamer, op tafel, op de bank, onder tafel, in de kast of op de grond... 8)7
Omdat ik dat zonde vind heb ik mn spaarvarken geplunderd, om en nabij de 700 was het resultaat 8)

Bovendien is mn P4 2.4ghz aan vervanging toe, hij doet het prima, daar niet van, maar hou niet van 'oude' computers :+ Ik ben echt even toe aan iets nieuws!

En dan nu de twijfellijst:

Processor:
AMD Athlon 64 X2 4200+
Deze heb ik liggen...niet echt een discussiepunt

Moederbord:
MSI K9N Ultra-2F (85e)
of
Asus M2N-SLI Deluxe (130e)
Waarom twijfel ik? Ik ben niet van plan SLI te gaan gebruiken, echter door de slechte verhalen die ik hier en daar hoor over het voltage op het geheugen van de Asus M2N-E valt deze af en komt de M2N-SLI naar voren als vervanging. Zoals ik al zei, SLI staat niet op mijn verlanglijst maar neem ik gewoon op de koop toe, als alternatief staat daar de MSI K9N tegenover. Zijn er ervaringen waarom deze wel of niet gekozen moet worden? Welke borden leveren goede overclock prestaties ?

Geheugen:
TwinMos Memory Kit, 2048 MB, DDR2, PC5300, 667 MHz, 2 x (190e)
of
Kingston KHX6000D2K2/2G, 2048 MB, DDR2, PC6000, 750 MHz, 2 x (215e)
Ben niet echt van plan te gaan overclocken, maar ben stiekum wel nieuwsgierig }:O Welke zal het beste presteren ?

Videokaart:
Sapphire Radeon X1650 Pro, 256 MB, DDR3, PCI Express x16 (115e)
of
Sapphire Radeon X1950 Pro, 256 MB, GDDR3, PCI Express x16 (185e)
Ik ben niet echt een 'gamer' maar als ik een spelletje speel wil ik dat het er een beetje deftig uitziet. Is een framerate van 40 in bijvoorbeeld FEAR speelbaar ?

Hardschijven:
2x Western Digital Caviar SE16 250 GB 7200 rpm 16 MB Serial ATA300 (150e)
Voor de opslagcapaciteit hoef ik het niet te doen aangezien ik mn fileserver thuis heb (nadat mn topic een stille dood stierf). Feit is dat deze setup net zo duur is als een 74GB Raptor en waarschijnlijk in RAID 0 even goed (beter?) presteert. Altijd goede ervaringen gehad met WD, Maxtor is out-of-the-question, andere alternatieven zijn bespreekbaar.

Optical drive:
BenQ DW1655 16x (Dual-layer, LightScribe, Zwart) (80)
Uit de best-buy gehaald, ziet er leuk uit, biedt veel bang-for-buck. Lijkt me prima

Case:
ProCase Zirco (50e)
Hoeft geen dure case te zijn, de Zirco biedt veel ruimte en goede koelmogelijkheden.

Voeding:
Cooler Master RS-430 (RS-430-PCAP) Extreme Power, 430W (ATX) (40e)
Zelfde voeding als in mn fileserver, prachtige unit, genoeg kabels en krachtig genoeg om bovenstaande setup van 'juice' te voorzien en bovendien heeeel stil.

Optioneel:
Arctic Freezer 64 Pro (20e)
of
Cooler Master Hyper TX AMD (20e)
Tja, het begint er toch wel op te lijken dat ik wil gaan overclocken, of proberen... Maar dan is koeling natuurlijk een 'hot-item' tot hoever zal de stock koeler voldoen en welke van de bovenstaande koelers zou een prima alternatief zijn. Sowieso, met het oog op stilte, welke van deze 2 zal de stock koeler doen verbleken ?

En dan nu de financien:
Wanneer ik de van de bovenstaande opties de goedkoopste optel kom ik op ongeveer 670 euro.
  • Asus ipv MSI: + 45e
  • Kingston HyperX ipv TwinMos: + 25e
  • x1950pro ipv x1650pro: + 70e
  • Vervangende koeler: + 20e
In het hoogste geval zit ik net boven de 800 euro, lijkt mij een prima deal >:)

Dus... suggesties, opmerkingen of aanbevelingen te aanzien van het bovenstaande ?

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 30-01 00:03
Als je niet echt een gamer bent zou ik voor de x1650 gaan. Als cooler zou ik de arctic freezer 64 pro nemen. De M2N-E lijkt me geen slechte keus, veel mensen gebruiken deze, dus ik verwacht niet echt dat je er problemen mee zou kunnen krijgen hoor.

en die cpu niet meer op de grond op onder tafel leggen :+

• aerofreak
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14:41

aerofreak

Steve Jobs

X1950 pro heeft de beste kwaliteit/prijs gehalte :)

"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~

• Mr1ncr3d1bl3
Dan gaat mn keus nu toch neigen richting de 1950, mits de pc mogelijkheden biedt voor overclocken zodat ik zn leven nog wat verlengen... dus, any clues on the mobo / mem ?

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
Mr1ncr3d1bl3 schreef op maandag 20 november 2006 @ 18:15:
Dan gaat mn keus nu toch neigen richting de 1950, mits de pc mogelijkheden biedt voor overclocken zodat ik zn leven nog wat verlengen... dus, any clues on the mobo / mem ?
je bent wel erg makkelijk te overtuigen :)
Nou is de 1950pro wel een erg goede keuze, maar om nu gelijk overstag te gaan als 1 iemand het zegt.. :)
Maar inderdaad zou ik een 1950pro

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

Verwijderd

Een AM2 processor is langzamer dan de 939 variant als de AM2 geen DDR2-6400 geheugenbanken heeft. De AM2 heeft i.t.t. de C2D wel behoorlijk baat bij sneller RAM. Dus lijkt me PC6400 geheugen belangrijk.

• Mr1ncr3d1bl3
Quacka schreef op maandag 20 november 2006 @ 18:18:
[...]

je bent wel erg makkelijk te overtuigen :)
Nou is de 1950pro wel een erg goede keuze, maar om nu gelijk overstag te gaan als 1 iemand het zegt.. :)
Maar inderdaad zou ik een 1950pro
Wil niet iedereen best value for money ? Maar het ligt dus een beetje aan het eventueel overclocken / zeker weten problemen ontwijken met het mobo / geheugen....
Pagina: 1